aan de doe het zelver

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Sleetie
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 mei 2007, 13:22
Locatie: Zwevegem - Knokke

aan de doe het zelver

Bericht door Sleetie »

Mijn naam is Sleetie en ik ben redelijk nieuw op het forum.

Maar graag had ik dit toch eens van mijn lever.

Dit weekend kwam ik de ouders van een vriend tegen. "Ah hoe is het nog met jullie?"
antw.:"niet zo goed! Onze Steef is met zijn rechter wijsvinger tussen de ketting en het tandwiel gesukkeld terwijl hij hem aan het smeren was (op de middenbok) met als gevolg dat zijn vinger is afgedraaid en er niet meer kon worden aangezet!"

Toen ik dit hoorde was ik er echt wel niet goed van (nu trouwens nog altijd niet). Mijn vorige moto was een bandit 1200 en ik deed net hetzelfde truukje als Steef om mijn ketting te smeren.

Laat me toe om bij deze Steef veel sterkte toe te wensen. Anderzijds om alle motars die eens zelf wat onderhoud of kuiswerk verrichten er op attent te maken dat ons machientje sterker is dan ons zelve.
En wanneer we dergelijke werkjes uitvoeren, we toch ook eens aan de veiligheid denken. Zoals Steef denken we zelf veel te vaak dat er niets kan mislopen, ik denk dat Steef er nu anders over denkt.
Denk daar maar eens over na!

Bij deze toch een veilige winter tegemoed gewenst

vriendelijke groeten
Sleetie
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Bericht door WimLT »

En daarom hebben wij allemaal een cardan :-P :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

dit is een bewijs van hoe het niet moet.

nooit met draaiende motor een ketting kuisen of smeren!!!!!!
spijtig genoeg is het kwaad hier al geschied

en met 1 vinger minder valt er goed te leven hoor 8-)
motorrijden is ook geen probleem
enkel een gepaste handschoen vinden :lol:
eu: welke vinger ik kwijt ben ............ dat ga ik niet verklappen :roll:

ps: ik ben ook een vingertje kwijt, maar op een andere wijze
Laatst gewijzigd door Iron Gonzo op 04 nov 2007, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JH.
Berichten: 3875
Lid geworden op: 24 feb 2006, 22:20
Locatie: rOeSeLaRe
Contacteer:

Bericht door JH. »

op m'n linkerhand heb ik ook twee centimeter weg aan mijn ringvinger.

Het went snel... en wie het niet weet ziet het niet.

Psychologisch is het wel even een dipje... Sterkte voor je vriend!
B4B a place 2B bestaat 1 jaar!!!
(r1150rt) - (K1200Lt) - (r100/7) - K100 - Goldwing1800
Afbeelding
Obiwan
Berichten: 579
Lid geworden op: 25 feb 2007, 01:04
Locatie: Gouda

Bericht door Obiwan »

Heb je geen motorfiets voor nodig. Maatje is vroeger hetzelfde overkomen met een BMX crosfiets. Vinger was er niet helemaal af maar het bot was dusdanig aangetast dat ze in het ziekenhuis het klusje hebben afgemaakt.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Bericht door mort »

ik zelf zit ook met een bijna dode duim aan rechter hand.

onlangs zei iemand mij; 'zorg als er iets gebeurt dat er niets kan gebeuren'. het klopt nog ook :)

groetjes
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
drevandezee
Berichten: 35
Lid geworden op: 01 jan 2006, 19:49
Locatie: brugge

veiliger

Bericht door drevandezee »

Hoi,

om je ketting veilig te smeren heb ik eens een soort schoenendoosdeksel gezien met 2 rollen in waarop het achterwiel staat en rond draait, zo kun je makkelijk en zonder moeite je ketting smeren.
Makkelijk zelf te maken maar ook in de handel te verkrijgen.

Doei
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Bericht door 11rt »

Ik wens je vriend een goed herstel,ttz. psychologisch snel herstel.Het is gebeurd nu, dus weg terug kan niet:aanvaarden en verder.

Het is eens(regelmatig zelfs) goed dat je zo'n bericht post.Er gebeuren bij "huis en thuis-klusjes" meer ongevallen dan in een fabriek.Omdat we te weinig voorzorgen nemen,onze eigen fouten niet zien,enz.

Ketting smeren/kuisen:iets als een tandenborstel of schoensmeer borstel gebruiken .
off-topic diverse:
Ladder zetten? staat ze goed?Sta jijzelf goed in evenwicht ?
Vloer niet te glad,eender waar in huis,garage of buiten?
Boren met elektrisch handboor,heel hard duwen mag,maar die vinger aan de schakelaar mag dan wel niet nijpen,zodat je snel kan lossen.Klemt de boor toch al eens en moet je verder:twee mensen,1 boort,1 houd de stekker vast ,klaar om uit te trekken..Je kan te laat zijn om weg te springen als het boor klemt ,en de machine zelf begint rond te draaien!Of andere oplossing zoeken.
Planken/hout zagen op zaagtafel:is de vloer proper ,zodat je niet valt en ...steun zoekt op de tafel (hand op de zaag ,ttz. die ligt ernaast dus...) ....sta steeds in evenwicht dus.
Slijpen/lassen :springen er geen vonken in brandbare omgeving ?(Een doos met vodden in de buurt ,kan smeulen en 'snacht nog brand vatten )
Slijpschijf zonder beschermkap ,besparing ???? Eén hospitaal/doktorbezoek kost waarschijnlijk meer dan een nieuwe schijf.
enz,enz.
maw:ik heb al veel geluk gehad,geleerd en gezien dus ,en/of voldoende tijd genomen.Hopelijk blijft dat zo.
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

ketting smeren

Bericht door de Ron »

Wel, ik ben ook van het "verkorte vinger clubje" (wel aan de hand !!). als jonge snaak (17 jaar) ging ik ook eens rap mijn kettingske smeren, ik wilde dat rap fiksen, want ik moest nog snel langs het lief ! Brommer (Kreidler) op de middenbok, starten, in 1ste versnelling zetten en op rallenti laten draaien. Rechter wijsvinger in een vod met wat vet eraan en laat maar over de onderkant van de ketting schuiven .....
Even een korte afleiding, ketting nam de vod en mijn vinger mee, draaide tussen ketting en achterste tandwiel en brommer viel stil ....
Even naar ouders geroepen die mij niet hoorden, geen voorbijgangers te zien, na een 5 minuten werd ik het beu en dacht, ik ga mijn vinger er zelf wel tussenuit trekken, met de voet afgezet tegen de brommer en trekken maar aan de hand. Ik ineens op de rug gevallen, oef ik ben los !! Echter een goeie 1,5 cm vinger zat er niet meer aan..
Pijnlijke les geweest en stuk voorgoed kwijt, goed dat we nog 9 goei vingerkes overhebben ! 8-)
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
Plaats reactie