R of RT?
Moderator: GVN
R of RT?
Ik denk er aan om mij een bmw-motor aan te schaffen, maar twijfel vooral tussen de R en de RT. De look van de R spreekt mij meer aan, maar ik vrees dat deze niet zo geschikt is om langere ritten mee te doen. Wie heeft ervaring met de tourcapaciteiten van de R1150 R (of R850R)?
er zijn geen motoren waar je geen lange ritten mee kan maken...
Alles hangt er vanaf wat je er van verwacht, er zijn motorrijders die nu eenmaal graag wat wind voelen en er zijn er die beter een cabrio zouden kopen
Dus 't hangt puur van je instelling af en logisch redenerend zal je na 500 km snelweg met RT minder vermoeid zijn dan met een R, maar na kleine slingerende wegen zal je waarschijnlijk iets meer naar de R grijpen...
je kan met beiden alles doen maar 't hangt van kopke af
Alles hangt er vanaf wat je er van verwacht, er zijn motorrijders die nu eenmaal graag wat wind voelen en er zijn er die beter een cabrio zouden kopen
Dus 't hangt puur van je instelling af en logisch redenerend zal je na 500 km snelweg met RT minder vermoeid zijn dan met een R, maar na kleine slingerende wegen zal je waarschijnlijk iets meer naar de R grijpen...
je kan met beiden alles doen maar 't hangt van kopke af
Na die 500 km slingerwegen, begin ik op m'n RT net een beetje warm te draaienDanny schreef:er zijn geen motoren waar je geen lange ritten mee kan maken...
Alles hangt er vanaf wat je er van verwacht, er zijn motorrijders die nu eenmaal graag wat wind voelen en er zijn er die beter een cabrio zouden kopen
Dus 't hangt puur van je instelling af en logisch redenerend zal je na 500 km snelweg met RT minder vermoeid zijn dan met een R, maar na kleine slingerende wegen zal je waarschijnlijk iets meer naar de R grijpen...
je kan met beiden alles doen maar 't hangt van kopke af
Lid van de BMW Club Nederland
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
BMW R1200RT Sandbeige metallic 2007
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Ben zeer tevreden van m'n R, daarentegen een RT geeft heel wat betere windbescherming.
Een R kan je rekenen dat je vlot een 140km/h kan rijden, daarna heb je stevige nekspieren nodig, of moet je duiken achter je schermpje. (Speedster Windscherm) ; maar collega Popeye heeft een R1100R 75th anniversary met een Touring scherm van Wunderlich en een RT stuur, en hij heeft daar geen last van. Hangt er een beetje af welke "looks" je wil voor je R. De nieuwe reeks Roadsters vind ik niet zo "staan" met een groot scherm, dus voor mij liever wind en kleine baantjes.
Simpel uitgelegd :
Als je van A naar B wil ga je met een R gaan genieten van de nationale wegen, met een RT kies je de kortste weg, autostrade zeg maar.
Welkom op ons forum en veel succes met je keuze, en zeker eens proefrijden bij een dealer, het kost niks en je hebt meteen een realistisch beeld
Een R kan je rekenen dat je vlot een 140km/h kan rijden, daarna heb je stevige nekspieren nodig, of moet je duiken achter je schermpje. (Speedster Windscherm) ; maar collega Popeye heeft een R1100R 75th anniversary met een Touring scherm van Wunderlich en een RT stuur, en hij heeft daar geen last van. Hangt er een beetje af welke "looks" je wil voor je R. De nieuwe reeks Roadsters vind ik niet zo "staan" met een groot scherm, dus voor mij liever wind en kleine baantjes.
Simpel uitgelegd :
Als je van A naar B wil ga je met een R gaan genieten van de nationale wegen, met een RT kies je de kortste weg, autostrade zeg maar.
Welkom op ons forum en veel succes met je keuze, en zeker eens proefrijden bij een dealer, het kost niks en je hebt meteen een realistisch beeld
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Ik heb nu een R 1150 R,prima motor en ik heb al heel wat BMW's gehad.R 850 R,R 1100 RS,2 x R 1100 S,K 1200 LT,3 x R 1150 GS,en nu ne 1150 R.Daar heb ik bewust voor gekozen daar mijn vrouw ook is met mijne R wilt rijden en ik is met (haar) ..DUC.Mijn hard spreekt wel voor een GS maar daar kan Diane niet met haar voeten aan de grond.Ik heb ook veel met de RT gereden zeker als ik naar Bornem( BMW) moest voor de les en het regende, daar is een RT beter voor, wind en regen is u bent beter beschermt en als u met twee rijd is de RT ook beter.maar dat moet u zelf uitmaken.Als u de R met alles er op neemt,ABS,koffers enz..is deze motor ook duur in vergelijk met de RT die toch goed uitgerust is,maar heeft u die spullen allemaal niet nodig is een R een goede keuze.Gelijk de Jurgen en den Danny hier voor mij vertellen ,ben ik mee eens en ik kan er dit bij toevoegen.
grts paul
grts paul
Ik rij nu zelf reeds 1.5 jaar met een r1150r en in de weekends doe ik dikwijls een paar 100 km op een dag en moet zeggen dat dat geweldig goed meevalt.
Wel moet ik zeggen dat als je langere stukken autostrade doet tegen snelheden rond de 140 km/h of meer je toch wel stevige nekspieren moet hebben => in dat opzicht zal een RT wel comfortabeler zijn neem ik aan..
Wel moet ik zeggen dat als je langere stukken autostrade doet tegen snelheden rond de 140 km/h of meer je toch wel stevige nekspieren moet hebben => in dat opzicht zal een RT wel comfortabeler zijn neem ik aan..
r1150r
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:44
- Locatie: Deinze-Astene
- Contacteer:
-
- Moderator
- Berichten: 2698
- Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
- Locatie: Dikkelvenne
- Contacteer:
Wim,Wim De Maertelaere schreef:De langste rit die ik met m'n R1150R heb gemaakt was op een dag over en weer naar Parijs. Maar m'n nekspieren hebben het geweten
Misschien wel aan hogere snelheid... mijn ervaring was toch positief tot 130km/h. Langste rit tot nu toe was twee keer tanken per dag, dus effe zeggen en schrijven 550km. 's morgens naar Nederland en 's middags Invriesrit meegedaan.
Dit zonder enig probleem. Hangt ook af van je snelheid..
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
Langste rit met m'n R850r was 1300 km. Vertrokken 's middags in San Peré Pescador langs Andorra naar huis. Vanaf het donker werd de route nationals verlaten en langs de snelweg. Niet sneller gereden als 130 km/u, moto was voorzien van het originele scherm. Geen nekpijn nadien, juist stramme benen. Ik was toen 44, doe nu op mijn 51ste nog al eens van die gekke dingen, doet toch gene pijn.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
-
- Berichten: 215
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:44
- Locatie: Deinze-Astene
- Contacteer:
Beste,
Ik rij persoonlijk met een R1150R zonder enig windscherm en heb hier bewust voor gekozen. Zoals je al hebt kunnen lezen bij de collega's hierboven is een ideale toursnelheid 130-140 km/h met een roadster. Je kan het gashendeltje wel eens opentrekken maar 'k garandeer je, géén 10 min hou je dat vol ! Vorig jaar een ritje naar de Loirestreek gedaan, 800km op één dag, no problem, mijn vriendin was zelfs achterop ingedommeld en bijgevolg hebben we nu 2 moto's staan.
Mocht ik met een RT rijden, waar je bijna geen hinder ondervind van de wind, dan denk ik da'k mijn rijbijwijs al had mogen inleveren.
Groetjes
Ik rij persoonlijk met een R1150R zonder enig windscherm en heb hier bewust voor gekozen. Zoals je al hebt kunnen lezen bij de collega's hierboven is een ideale toursnelheid 130-140 km/h met een roadster. Je kan het gashendeltje wel eens opentrekken maar 'k garandeer je, géén 10 min hou je dat vol ! Vorig jaar een ritje naar de Loirestreek gedaan, 800km op één dag, no problem, mijn vriendin was zelfs achterop ingedommeld en bijgevolg hebben we nu 2 moto's staan.
Mocht ik met een RT rijden, waar je bijna geen hinder ondervind van de wind, dan denk ik da'k mijn rijbijwijs al had mogen inleveren.
Groetjes
-
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 08 feb 2005, 16:58
- Locatie: Vlaamse Ardennen (Muziekbos)
Heb indertijd ook lang getwijfeld tussen R1150R of mijn huidige R1100s. Maar de dag dat ik mijn rijbewijs kwijt ben schakel ik toch over op een naked (bike wel te verstaan ). De rijwind zorgt toch voor meer "legale" snelheden was mijn indruk na een zeer geslaagde testrit.Rockinfil schreef: Mocht ik met een RT rijden, waar je bijna geen hinder ondervind van de wind, dan denk ik da'k mijn rijbijwijs al had mogen inleveren.
Groetjes
De R is een echte "gooi en smijtfiets" vond ik. Echt ideaal in de kronkelende baantjes van de Vlaamsche Ardennen. Misschien zal mijn S binnenkort dezelfde eigenschappen krijgen als ik een wunderlich superbikestuur zal gemonteerd hebben...
Rij je minder km: ga voor de R. Doe je lange reizen: de RT. It's as simple as that !
Keep the blinking parts up !
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:11
- Locatie: mechelen
- Contacteer:
-
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 04 okt 2004, 11:43
- Locatie: Mechelen
R of RT?
Het voordeel van een RT is dat je comfortabel uit de wind zit.
Als optie kan je bij een Roadster ook een hoog scherm plaatsen.
Dat draait dan wel mee met het stuur, niet zoals bij een RT.
Ik veronderstel dat de roadster ook dan nog niet aan het comfort van een RT kan tippen.
Echter, vandaag heb ik mijn scherm wegens een beschadiging afgemonteerd en een ritje "in de wind" gedaan en dat was pure kick. Vanaf 110kmh moet je wat voorover buigen en goed vasthouden en ik weet niet of ik het een uur zou volhouden, maar op gewone wegen is rijden zonder scherm puur rijplezier.
Vermits ik op buitenlandse reizen zelden op een snelweg kom vind ik de roadster een geweldige overal (uitgezonderd off road) inzetbare en handige motor.
Groeten van een overtuigde roadster rijder.
Als optie kan je bij een Roadster ook een hoog scherm plaatsen.
Dat draait dan wel mee met het stuur, niet zoals bij een RT.
Ik veronderstel dat de roadster ook dan nog niet aan het comfort van een RT kan tippen.
Echter, vandaag heb ik mijn scherm wegens een beschadiging afgemonteerd en een ritje "in de wind" gedaan en dat was pure kick. Vanaf 110kmh moet je wat voorover buigen en goed vasthouden en ik weet niet of ik het een uur zou volhouden, maar op gewone wegen is rijden zonder scherm puur rijplezier.
Vermits ik op buitenlandse reizen zelden op een snelweg kom vind ik de roadster een geweldige overal (uitgezonderd off road) inzetbare en handige motor.
Groeten van een overtuigde roadster rijder.
Festina lente
BMW Club Vlaanderen lid
BMW Club Vlaanderen lid
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:11
- Locatie: mechelen
- Contacteer:
-
- Berichten: 96
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:11
- Locatie: mechelen
- Contacteer:
Beste collega motards, bedankt voor de reacties. Ik heb na enig beraad toch gekozen voor de roadster, nl. de R850R. Vanaf volgende week trek ik er op uit met mijn nieuwe aanwinst. Heeft er iemand ervaring met de schermen die op deze roadsters kunnen geplaatst worden, ik twijfel nog tussen een origineel klein scherm of een hoger scherm dat eventueel enkel voor langere ritten zou kunnen gemonteerd worden?
ik heb op 2 jaar 42000 km gedaan op een r1150r. woon-werkverkeer en in het weekend grote ritten (400-600 km).
zoals danny zegt kan men eigenlijk met iedere motor veel km doen.
na een ritje met de 1150gs van mijn broer heb ik toch besloten om hem in te ruilen voor een 12gs. de zithouding op de 12gs bevalt me héél wat beter, de windbescherming vind ik uitstekend (niet teveel, niet te weinig. ik heb nog het gevoel met de motor te rijden), uitmuntende stuureigenschappen, ...
had ik niet met de gs van mijn broer gereden, dan reed ik waarschijnlijk nog rond met mijn roadster...
zoals danny zegt kan men eigenlijk met iedere motor veel km doen.
na een ritje met de 1150gs van mijn broer heb ik toch besloten om hem in te ruilen voor een 12gs. de zithouding op de 12gs bevalt me héél wat beter, de windbescherming vind ik uitstekend (niet teveel, niet te weinig. ik heb nog het gevoel met de motor te rijden), uitmuntende stuureigenschappen, ...
had ik niet met de gs van mijn broer gereden, dan reed ik waarschijnlijk nog rond met mijn roadster...
Schermpjes en nog eens schermpjes. Oppassen want eens als je ermee begint komt er geen einde meer aan. Ik ben op mijn roadster aan mijn 4de scherm toe. Met het originele kon ik het niet uithouden van het gebulder rond mijn hoofd. Esthetisch vond ik het kleine het mooist, maar op de autostrade vond ik dat maar niks. DE oplossing voor mij was het Vario Screen van Wunderlich/MRA (zie foto hierboven). Je kan dit in alle mogelijke hoeken en hoogtes zetten en zo aan je persoonlijke wensen aanpassen. Esthetisch vind ik het ook nog goed te doen. Dit scherm gebruik ik nu vooral in de winter omdat ik hierbij een goede bescherming van het bovenlijf en de hals heb. Voor de zomer heb ik nu een nieuw schermpje van Givi gekocht dat momenteel bij de carossier is voor spuitwerk in dezelfde kleur als de benzinetank (ROOD). Dit scherm is ietsje kleiner en geeft me dus meer rijwind (lees afkoeling) voor in de zomer. En het valt best mee op de autostrade... Let wel op: turbulentie is voor iedereen anders omdat de ene nu een wat langer bovenlijf heeft dan de andere en weer net iets anders op zijn bike zit enz.. Proberen is de boodschap! Veel succes en plezier met je roadster (GOEDE keuze!!!)
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Bisschop schreef:http://www.onebisschop.be/photogallery/ ... 0moto1.jpg
effe fototje van gemaakt
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 15:13
- Locatie: Merelbeke
Ikzelf rijd met een R1100R met windscherm, en zo heb ik van niets last.
Maximum gereden op 1 dag is 1200km, en niets van problemen gehad.
De ideale snelheid vind ik eveneens 130km/h.
Na de dag waarop ik 1300 km gereden heb ben ik verder getrokken naar Compostella, dus in het totaal was het 5000km op twee weken, met volledige bagage (tent-slaapzak etc.. in zijkoffers, topkoffer, tankzak en rol), en ik heb nergens last van gehad.
Eerlijk gezegd zijn er veel BMW's die ik mooier vind van uitzicht, maar ik ben zeker dat ik mij qua comfort onmogelijk kan verbeteren.
Het is een zeer soepel moto (stuurt zoals een brommertje), hij heeft meer dan voldoende vermogen, en ik persoonlijk vind het de ideale reismoto.
Ik mag wal zeggen dat hij de eerste jaren zeker niet te koop zal komen....
Verleifd op uwen moto worden (zijn) mag niet zekers....
Maximum gereden op 1 dag is 1200km, en niets van problemen gehad.
De ideale snelheid vind ik eveneens 130km/h.
Na de dag waarop ik 1300 km gereden heb ben ik verder getrokken naar Compostella, dus in het totaal was het 5000km op twee weken, met volledige bagage (tent-slaapzak etc.. in zijkoffers, topkoffer, tankzak en rol), en ik heb nergens last van gehad.
Eerlijk gezegd zijn er veel BMW's die ik mooier vind van uitzicht, maar ik ben zeker dat ik mij qua comfort onmogelijk kan verbeteren.
Het is een zeer soepel moto (stuurt zoals een brommertje), hij heeft meer dan voldoende vermogen, en ik persoonlijk vind het de ideale reismoto.
Ik mag wal zeggen dat hij de eerste jaren zeker niet te koop zal komen....
Verleifd op uwen moto worden (zijn) mag niet zekers....