De nieuwe F800gs

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

Zij er al van die gelukzakken, die een bestelbon ondertekend hebben ?

Zo ja welk kleur is het geworden.

Met 85 pk en een véél lichtere motor, is dat toch iets voor onverharde wegeltjes zeker ? Allé wie weet hebben we nu toch een tegenargument om geen ktm aan te schaffen.

Frederik
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

YOO

'k Wil gerust wel eentje testrijden, maar 'k vrees dat ik moeilijk zou kunnen leven met 't wel erg lineaire vermogen van het 800blok :-?

Anderzijds, voor de boerenbaantjes door te sjezen is 'm waarschijnlijk véle malen beter geschikt dan zo'n lompe tweestoemper :-P

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Bericht door frederik »

Voor een testrit gaan we nog een paar maand moeten wachten, vrees ik !
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Bericht door Zeppe »

volgens, de info, door mij ingewonnen,
moeten we nog geduldig blijven wachten tot ...
maart 2008
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
GSAndré
Berichten: 17
Lid geworden op: 25 okt 2007, 18:49
Locatie: Op en langs de A4 in Nederland

Bericht door GSAndré »

Mijn dealer (NL) gaat van 08 maart uit :-(
Maar dan is ie wel van mij :cheers:
Als gevoel van vrijheid je wat waard is ga je toch niet in een koekblik zitten
Iceman
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:10
Locatie: Zwevegem

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Iceman »

vandaag bij mijn dealer een F800 GS meegekregen
mijn ST moest binnen
ik ben enorm onder de indruk echt dit is een zeer leuke moto om mee te rijden
ik heb vlug wat foto's genomen
http://fotos.telenet.be/9767914186
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

Een testrit mee gereden. Een performante blok, gearbox doet het zeer zuiver. Leuk en fijn om ermee te rijden.

Echter met mijn 1,9m is dat ding gewoonweg te klein. De knie zit oncomfortabel in een niet echt uitgesneden tank te drukken.

Ik denk dan terug aan de 990 adv testrit en er komt terug een grote glimlach op het gezicht. Als we de prijs bekijken en ik denk dan aam mijn laatste offerte van de 990 adv (waar tt koffers en nog wat dinges bij zaten, incl een abs), dan besef je dat bmw het nog steeds niet echt begrepen heeft. Een gemiste kans.

F
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Phaedrus »

Dag Frederik,
Zou je iets meer details kunnen geven over de prijsstelling van die KTM tov de BMW 800 of 1200?
Dat zou misschien meer mensen hier op het GS-forum kunnen interesseren, ik ken er alvast één.
Voor mij is het nog enkele jaren te vroeg om te wisselen :grin:
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

De 800gs koste basis rond de 10.000 euro, hoeveel kosten de koffers? en de abs ? Tel het er zelf maar bij.

Begin jan. kreeg ik een prijs van rond de 12.000, met koffers (TT) en nog wat extratjes voor een ktm 990 welke abs had. Een maand later was er zelf een dealer die de prijs nog met 1000 euro extra liet zakken, maar het was dan wel een ktm adv zonder koffers. Ja een nieuwe zonder km (met abs). (model 2007)

Maw de prijs ligt gewoon gelijkwaardig, tenzij je 800gs alle bmw fabrieks opties af wil, dan is de bmw stukken duurder.

De funfaktor ligt bij de ktm stukken hoger (eigenlijk niet te vergelijken) dan van die pruttelende 800gs. De lc8 is een motor, de 800gs een brommer. Wat opviel bij de 800gs, was de vrij snel warme motor aan de benen.

Maar ja dat is eigenlijk een bericht voor op het lc8 forum hé. Het is opvallend hoeveel van het gs forum nu op het lc8 forum zitten !

Met de 1200gsa ga ik eens bnnenkort een testrit rijden zi. Dan weet ik of ik moet veranderen van merk.

Groeten,

f

F
Chris v
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:14
Locatie: Limburg

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Chris v »

Een testrit met de 1200GSA en dan kunt ge die ook de grond in boren wegens te zwaar, te lomp, te duur,...
Ik heb ook met de Ktm 990adv gereden (voor dat ik de GSA bestelde) en 't is een fijn machien, maar 't blijft toch gewoon ne (te) zware crossmoto. En de Ktm mag dan stukken goedkoper zijn bij aankoop, aan wie geraak je hem tweedehands nog ooit kwijt ? Aan niemand, want die 50 man in België die 'm waw vinden hebben allen een nieuwe gekocht !
Doe dus maar uw best om hier verder reclame te maken voor uwen LC8 , zo krijgt ge 'm misschien toch nog ooit terug verkocht als ge uitgecrosst zijt.
Grtz,
Chris
Sleetie
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 mei 2007, 13:22
Locatie: Zwevegem - Knokke

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Sleetie »

als hij zijn KTM verkoopt ben ik direct liefhebber, en ben niet beschaamd om te zeggen dat ik er evenveel zou voor betalen dan voor een occasie GS van een liefhebber waarvan de motor 3 jaar oud is en 5000km heeft.
Trouwens ik ben er zeker van overtuigd dat bmw "GS" in het algemeen, heel vlug in occasie niet veel meer waard zijn. Ze gooien er nu al de straat mee vol.
Gelukkig zijn de wisselstukken duur genoeg bij bmw dat je hem zo nog voor veel geld kunt verkopen. :evil:

@frederick
laat weten wat je beslissing is geworden ik ben ook heel erg aan het twijfelen om over te stappen naar KTM.
Ben eens beniewd naar uw ervaringen en argumenten.

en wat die F800gs betreft.
het is ne wijvemoto 8-) het is mossel noch vis, koe noch kalf
maar ja :roll: .................da's peroonlijke mening.................... en het is dat, dat zo leuk is aan een forum...........
vrij uw gedacht kunnen zeggen :drunken:

greetz Sleetie
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

Chris v schreef:Een testrit met de 1200GSA en dan kunt ge die ook de grond in boren wegens te zwaar, te lomp, te duur,...
Ik heb ook met de Ktm 990adv gereden (voor dat ik de GSA bestelde) en 't is een fijn machien, maar 't blijft toch gewoon ne (te) zware crossmoto. En de Ktm mag dan stukken goedkoper zijn bij aankoop, aan wie geraak je hem tweedehands nog ooit kwijt ? Aan niemand, want die 50 man in België die 'm waw vinden hebben allen een nieuwe gekocht !
Doe dus maar uw best om hier verder reclame te maken voor uwen LC8 , zo krijgt ge 'm misschien toch nog ooit terug verkocht als ge uitgecrosst zijt.
Grtz,
Chris
Bij deze heeft den Chris weer eens bewezen zi, dat enkel de beierse motoren de hemel mogen ingeprezen worden. Of lees ik weer verkeerd.

Chris heeft allicht een f800gs op het oog (volgens sommige een wijven moto :-) ). Hij denkt nog dat je BMW moet kopen om de motor nog aan een interessante prijs terug te kunnen verkopen. Chris dat was lang geleden !!

Ja, een geluk dat de onderdelen bij bmw duur zijn.

Als de motorrijders enkel de positieve klanken willen horen van hun bmw, dan gaan ze wel te raad bij de invoerder of lezen ze het reklamebladje.

Ik was in de veronderstelling dat er hier kon geschreven worden met enige kritische noot. Maar 't zal wel weer aan mij liggen zeker !

F
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

@ sleetie,

de 990 adv is nu al een jaar of vier oud zeker ? Er zou een upgrade adv uitkomen. Allicht een 1000. Wachten tot dan ?

Alhoewel de adv."s" (zonder abs) super mooie is in zijn oranje blauwe outfit !

Ik denk dan f800gs'en voor zingende mensen zijn :-)))

F
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Jo De Paepe »

Allez Frederik ,

veel chance met uwen K(lote)T(errein)M(otor) . De pechgevallen zijn de 1200GS evenwaardig . Een vriend van mij is overgestapt van BMW naar KTM en in het begin was het ook de hemel . Na 3000KM begon de miserie, oliepomp defect en blok in poeier. Nieuw blok na 3maand wachttijd (onderzoek door KTM fabriek)
en 1200km later na zorgvuldig inrijden lekkage aan de cilinderkoppen. >culassen naar den duvel. weer maandje wachten op onderdelen > na 250km uitgaande as van de versnellingsbak breekt > boite in poeier. Staat ondertussen al 4 maand bij de dealer voor herstelling want er is wederom discussie over de waarborg.
Eenmaal hebben we een dagtrip van 800km gedaan samen en hebben eventjes gewisseld. 'k heb verdomme moeten zagen om terug op mijn eigen GS te mogen rijden. :mrgreen:
Conclusie :kameraad heeft ondertussen terug een 1150 GS gekocht met 72000km , die is nog altijd betrouwbaarder dan zijn KTM .
KTM komt trouwens te koop als hij gemaakt is . Als je goesting hebt geef maar een seintje . Prachtokkazie met weinig Km, en altijd zeer goed bij de dealer geweest. :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

Laat maar iets weten, als hij deze weg doet.

F
Chris v
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:14
Locatie: Limburg

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Chris v »

Ja da's zeker, dan kunt ge 'm 5000 euro gaan bieden voor zijne jonge occasie en tegen uw vriendjes op 't LC8-forum gaan stoefen dat ge met ne moto rondtuft die 13000euro kost.

Liever ne zingende mens op ne wijvenmoto dan ne KTM-zeveraar op't BMW-forum !
Sleetie
Berichten: 82
Lid geworden op: 22 mei 2007, 13:22
Locatie: Zwevegem - Knokke

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Sleetie »

@ Jo De Paepe
Een vriend van mij is
kunt ge er nog 4 opnoemen?
Ge kent zelf het forum goed genoeg om te weten dat ze zulke GS'kes ook gemaakt hebben :-(

Ne vriend van mij heeft zo juist dezelfde GS als die van mij? Maar de mijne rijdt wel een groot stuk beter!!! :lol:
Verklaring? Nog niemand met een defige toch.

Was het maar allemaal gelijk bij megamindy :cyclops:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Jo De Paepe »

kunt ge er nog 4 opnoemen?
4 niet maar alleszins nog ene die hem na 12000KM ging in brand steken van pure misere . Hij was het weg en weer naar de dealer ook grondig beu. Gebroken spaken,lekke vork ,3°versnelling defekt, olielek aan het blok 3x, slechte contacten bij regen,.... +nog een lijstje met kleinere prutsen.
Raar maar waar , hij heeft nu een 1200GS met 45000km en zonder enig probleem
KTM is een zeer goede competitie crosser of enduro (elke wedstrijd =uitgebreid onderhoud en nazicht), maar van wegmotoren die maar om de 10.000km een onderhoud nodig hebben , zouden ze beter afblijven.
Ik heb er enkele keren mee gereden en eerlijk is eerlijk , de Adventure heeft een zeer hoge funfactor , maar als reismotor ontbreekt mij toch wel wat comfort.
Vervelend vond ik de trillingen en het harde , te smalle zadel.

Maar ja Frederik is gewend van zeer grote offroad ritten te doen door de woestijn en de Alpen , dus hij zal wel weten waarvoor hij een KTM adventure nodig heeft :mrgreen: :mrgreen:
O ja , ik heb hier nog rallye stickers van de Dakar en de Optic 2000 raly voor op Frederik zijn koffers :mrgreen: :mrgreen:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

laat de stickers maar kopen man !!!

en nu ga ik met mijn luxe paardje gaan rijden zi, de r1200rt !! :clown:

f
Chris v
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:14
Locatie: Limburg

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Chris v »

Ne 1200 rt , ook gekocht voor 'n vriendenprijsje zeker :pig:
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door frederik »

Was het maar ja !

Ik sluit af.

F
Chris v
Berichten: 73
Lid geworden op: 03 feb 2007, 18:14
Locatie: Limburg

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Chris v »

Allez,
eind goed ,al goed... :salut:
Ik had hier toch nog graag wat reakties gelezen van mannen of vrouwen die de nieuwe 800gs al uitgeprobeerd hebben.
En 't mag ook kritiek zijn hé ! (maar 't moet niet)
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door RUSOR »

Hoi,
Ik ben al eens met een F800GS op pad geweest. Leuke wendbare moto. Een volwaardig ding maar niet mijn ding. Ik reis te graag met de motor en dan stel je nog andere eisen aan een motor. En daarom vind ik mijn GSA zo goed. De F800 heeft te weinig windbescherming voor zeer lange ritten. Hier bedoel ik meer als 600 per dag. Nu dit doe ik voor een gemiddelde clubrit... tja ik woon nu ook éénmaal op randje van Belgie en een keertje naar de start van een clubrit rijden is al snel 100 a 150 kilometer.
Verder is het duiken van de vork wil iets waar ik terug moest aan wennen. Maar na een tijdje viel dit al bij al wel mee. Het vermogen vond ik uitstekend voor dit machientje.....
Om kort te zeggen vind ik dit een prima machien maar ik zou hem enkel gebruiken voor woon werk verkeer (15 KM binnendoor) Maw ik zou hem durven overwegen als tweede motor voor de fun maar daar is hij nu net iets te duur voor. Misschien in de toekomst een occasietje vinden :roll: :drunken:

GRTS Danny
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door Toedel »

Hello,
Ik heb deze week zo'n 200km een F800GS als vervangmotor gehad, terwijl m'n R1200GS op onderhoud moest.
Een deel snelweg, het grootste deel binnenwegen. Mijn indrukken (steeds in vgl met de R1200GS) :

Weggedrag : je zit dichter op het stuur, dus je gooit'm niet om met je gewicht zoals bij een R12GS, maar eerder met het stuur. Door het lage eigengewicht bij stapvoets verkeer makkelijker te beheersen, bij lage snelheden (50-80 km/u) zéér wendbaar, bij hogere snelheden wint de R12GS het. Ik kan m'n R veel makkelijker van het éne op het andere oor leggen. Ik vermoed dat de dwarsdraaiende boxer de handelbaarheid ten goede komt, terwijl het grotere voorwiel op de F nadelig werkt. Ik ben in het begin serieus verschoten, mijn R1200GS gaat waarheen ik wil, de F800GS wil niet zo gemakkelijk de bocht in, neemt de bocht ruimer, en moet de bocht in gedwongen worden. Ook gaat vlot slalommen makkelijker met mijn R.

Vering : vork vooraan is heel soepel afgeveerd, waardoor je vlot over wegoneffenheden gaat. Maar dat betekent ook duiken bij remmen, alhoewel dat eigenlijk vooral tot uiting komt bij 'remmen-tot-stilstand'. De achtervering stond hard, en dat geeft de oneffenheden dus wél door. Correcties in de bocht (remmen of gas) hebben wegens ontbreken telelever wel grotere nervositeit tot gevolg als op de R.

Motor en aandrijving : motor heel lineair, met een 'brommerachtig' geluid. Snel tot zo'n 120km/u, daarna wordt het minder. Geen trillingen bij stilstand, maar wel rond 5000 toeren in handvaten en voetsteunen. Ik kreeg op een bepaald moment tintelingen in mijn handen. Bij de R12GS trillingen bij stilstand, maar éénmaal in beweging niets in de steuntjes/handvaten.
Versnellingsbak boterzacht. Ketting onopvallend. Geen uitgesproken lastwisselslagen (bij de R12GS méér).

Comfort : quasi geen windbescherming, dat voel je bij hogere snelheden. Zadel hoger dan op de R12GS (mijn voeten konden niet plat bij stilstand). Zadel smal (dus geen steun over de hele breedte) en hard als een plank, na 60km zadelpijn, dat had ik niet verwacht.

Mijn conclusie : een plezante speelmoto, vooral tot 80km/u. Maar geen reismoto, wegens zadel/windbescherming. Toen ik weer op mijn R12GS zat had ik de indruk dat ik op een Rolls-Royce zat (nu ja, die ken ik niet, maar goed :-) ) vanwege het veel betere comfort, en omdat de R12GS iets meer massa heeft. Maar de handelbaarheid van de R12GS mag nog eens geprezen worden. De motorkarakteristieken (R of F) bevallen, of niet, dat lijkt me persoonlijk, net zoals de looks. Om kort te gaan : ik had op m'n eigen moto weer een smile van oor tot oor.

Wie denkt dat de F800GS dicht bij de R1200GS staat vergist zich; beide bikes hebben een duidelijk verschillend gedrag, een verschillend gebruiksgebied, en hebben dus recht op een eigen rijderspubliek. Het enige dat ze wat mij betreft met elkaar gemeen hebben is ... het vario koffersysteem. :lol:
Maar dat geldt ook voor de F650GS : de éne GS is de andere niet ...
Laatst gewijzigd door Toedel op 24 jun 2008, 16:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
GSPeP
Berichten: 716
Lid geworden op: 29 sep 2004, 20:31
Woonplaats: Steendorp
Locatie: Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: De nieuwe F800gs

Bericht door GSPeP »

Ik heb gisteren in Duitsland een stukje met een F800Gs mogen rijden. Eerste indruk: een motor met een hoge dosis fun.

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie