Sinds het 10000km onderhoud al meer dan 2300km gereden met mijn rockster
zonder olie te moeten bijvullen .Zit ik met een zieke boxer? Of komen er nog boxers
voor die weinig olie verbruiken ?
Sinds vorige zomer rijd ik met een R 1150RT.
De technieker van de vorige eigenaar gebruikte synthetische olie.
Mijn technieker heeft met het onderhoud van 30000 km minerale olie gebruikt.
Sinds dit onderhoud ruik ik na een rit "verbrande olie" en heb ik op een 2000 km cà 375 ml olie moeten bijgieten.
Moet ik mij zorgen maken?
Sinds het 10000km onderhoud al meer dan 2300km gereden met mijn rockster
zonder olie te moeten bijvullen .Zit ik met een zieke boxer? Of komen er nog boxers
Ehhh.....ik heb de titel gelezen, maar ook het start bericht.
Het lijkt er toch echt op dat deze poster zich zorgen maakt omdat zijn boxer géén olie verbruikt.
patille schreef:Sinds vorige zomer rijd ik met een R 1150RT.
De technieker van de vorige eigenaar gebruikte synthetische olie.
Sinds dit onderhoud ruik ik na een rit "verbrande olie" en heb ik op een 2000 km cà 375 ml olie moeten bijgieten.
Groeten,
patille
Waarom die overschakkeling naar minerale? Lijkt mij toch niet zo een goed idee, ik zou dat in ieder geval toch niet doen.....
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Algemene regel : Opbouwend werken ... m.a.w. mineraal (1) naar half Synthetische (2) naar full Synthetische (3).
Maar NOOIT terugkeren !!
De soorten ontlenen hun naam aan de oorsprong van het basisproduct: mineraal betekend gerafinadereerd vanaf de grondstof (bv 'ruwe olie' of bv. vanaf koolzaadpitten (natuurlijke olieen)); synthestischedaarentegen is volledig gecreeerd in het labo op basis van allehandende chemische troep en daardoor kwalitatief beter omdat het product echt gemaakt is waarvoor het moet dienen. Minerale olie is slechts een derivaat van het rafinadereringsproces van ruwe olie naar diesel/benzine maar kan dus goed gebruikt worden om motoren te smeren. Het is er evenwel niet specifiek voor gemaakt.
Nu al meer dan 110000 km op de teller.(r1150rt)
Het is geen fabeltje, hoe meer kilometers hoe minder olie verbruik.
In vergelijking met de eerste 30000km nu nog zelden olie bij te vullen
Na het onderhoud van 20.000k heb ik het eens bijgehouden en ik heb tijdens de volgende 7.500k door middel van 6 bijvullingen er 2,3 liter moeten bijkappen. Veel verschil is er niet met de toestanden van voor de 20k. Ik ben het al gewoon van bij te vullen, alleen dat verdomde signaal van de boordcomputer geeft wat ergernis, want dat komt dan ook weer zeer vlug te voorschijn en worden er vele kilometers afgemaald met op dat symbooltje op de display.
Alles heeft te maken met de gebruike coating van cilinder- en cilinderwand, Bmw gebruikt hier een speciale legering waardoor idd een boxermotor makkelijk 200.000km aankan omdat beiden, dus cilinders én wand, pas na verloop van tijd lekker op elkaar "ingespeeld" geraken, nadeel is dat vooraleer je dat moment bereikt soms wat olie moet bijvullen.
Zoals steeds heeft elk voordeel wel ergens zijn "nadeel", of was 't andersom ?
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
dragon schreef:Sinds het 10000km onderhoud al meer dan 2300km gereden met mijn rockster
die van mij verbruikt inmiddels ook bijna geen olie meer. tot zo'n 45.000 km moest ik idd met regelmaat bijvullen, maar nu (56.000) eigenlijk niets meer tussen de beurten door.
123.000 km en ik kap er meer olie in dan naft. Ze komt er dan langs de vuldop ook weer uit.
En nee, er is niet teveel in. En nee, de vuldop zit niet los. En nee, dat caochoeke is ni kapot. En toch... Mogelijks nog wat vuil...
Alles heeft te maken met de gebruike coating van cilinder- en cilinderwand, Bmw gebruikt hier een speciale legering waardoor idd een boxermotor makkelijk 200.000km aankan omdat beiden, dus cilinders én wand, pas na verloop van tijd lekker op elkaar "ingespeeld" geraken, nadeel is dat vooraleer je dat moment bereikt soms wat olie moet bijvullen.
Iedere motorfabrikant gebruikt een coating voor zijn cilinderwanden. En er zijn nog andere motoren dan BMW die gemakkelijk meer dan
200 000 km halen en dit zonder noemenswaardig olieverbruik. Ik denk dat het olieverbruik meer eigen is aan het boxerconcept. En geen enkele boxer is gelijk, dat gaat nog meer op dan eender welke andere motorfiets. Ik heb op mijn R1100R nooit olie moeten bijkappen, bij mijn R1200ST moet ik om de 3500-4000 km olie bijgieten (en dan zeggen ze dat de laatste generatie boxer geen olie verbruikt )
Relax schreef:123.000 km en ik kap er meer olie in dan naft. Ze komt er dan langs de vuldop ook weer uit.
En nee, er is niet teveel in. En nee, de vuldop zit niet los. En nee, dat caochoeke is ni kapot. En toch... Mogelijks nog wat vuil...
dan zou ik toch opteren voor een nieuwe vuldop met dichting.
kan best zijn dat de spanning te weinig is door slijtage.
Kan er iemand mij uitleggen waarom er nooit terug gekeerd mag worden van half synthetische of synthetische naar minerale olie?
Ik rij namelijk met een R1150RS uit 2002 en 50K km op de teller. Ik verbruik gemiddeld zo'n 0,5 a 1 liter per 3000 km. Er zit momenteel Castrol half synthetische olie op. Ik zou alles vernieuwen (oliefilter,..) en 20W50 minerale olie op doen. Bedoeling is om de cilinder beter te laten inwerken op de cilinderwand. Ik weet namelijk niet wanneer men gestart is met half synthetische olie erop te doen. Ik heb mijn beemer namelijk 2de hands gekocht.
Kan er iemand mij uitleggen waarom er nooit terug gekeerd mag worden van half synthetische of synthetische naar minerale olie?
Ik rij namelijk met een R1150RS uit 2002 en 50K km op de teller. Ik verbruik gemiddeld zo'n 0,5 a 1 liter per 3000 km. Er zit momenteel Castrol half synthetische olie op. Ik zou alles vernieuwen (oliefilter,..) en 20W50 minerale olie op doen. Bedoeling is om de cilinder beter te laten inwerken op de cilinderwand. Ik weet namelijk niet wanneer men gestart is met half synthetische olie erop te doen. Ik heb mijn beemer namelijk 2de hands gekocht.
Graag reaktie
wie heeft u dat wijsgemaakt?????
gewoon olie en filter er af en nieuwe filter er in en de olie die jij denkt de beste te zijn.