demonteren versnellingsbak r1100rt

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Mills

demonteren versnellingsbak r1100rt

Bericht door Mills »

Hoi,
na problemen met het mijn 2e vernelling, bij belasting (rijden in de bergen) springt de vernellingsbak vaker even uit 2e vernelling, een fractie van een seconde later springt ie er wel terug in, klinkt niet gezond.
Enfin, na lang aarzelen heb ik de bak eronderuit gehaald en gedemonteerd. Na controle van de tandwielen zie ik wel sporen op de nokken en kamers, echter geen overdreven slijtage. Je ziet de afdruk van de nokken op de kamers en de kantjes van de nokken zelf zijn niet meer echt scherp, eerder wat afgerond. Is dit voldoende slijtage om genoemd probleem te veroorzaken?? of zit het probleem ergens anders. Ik heb ook reserve delen van een sloopbak, hiervan zijn de tandwielen van de 2e vernsn iets beter, kan ik deze zomaar uitwisselen??
Nog een vraagje, waarom zijn er 3 korte en 3 langer nokjes terwijl er maar 3 kamers zijn, als de korte nokjes pakken hebben ze een veel kleiner oppervlak om de kracht op over te brengen?

Gr,
Mills.
tweecilinderke

Re: demonteren versnellingsbak r1100rt

Bericht door tweecilinderke »

de nokken zelf zijn niet meer echt scherp, eerder wat afgerond
Dat is zeker voldoende om dit fenomeen de krijgen.
Vernieuwen die boodschap, en niet met okkazie want daar gaat ge spijt van krijgen.
Meteen de schakelvorken ook nazien op slijtage en ev ook vernieuwen.
Als je iets doet kan het maar direct goed zijn vind ik zo.

suc6
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie