Garmin Bobcat voor Mac

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mdc
Webmaster
Webmaster
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:27
Woonplaats: Brugge
Locatie: West-Vlaanderen

Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door mdc »

Voor de Mac-liefhebbers met een Garmin:

http://www8.garmin.com/support/download ... sp?id=3885

Bobcat allows you to transfer waypoints, tracks, and routes between your Mac and Garmin device and manage your data using your Garmin maps.
Bobcat provides the ability to search for points of interest from the convenience of your Mac and then send the locations to your Garmin GPS.
Bobcat also serves as a backup tool for your Garmin GPS. You can receive all your waypoints, routes, and tracks from your GPS and Bobcat will save them automatically.
MapManager copies maps and unlock codes into the right place to be accessible by Bobcat and MapInstall. To migrate the maps from your Windows PC, download MapConverter onto your PC and follow the instructions.
Download and install MapConverter for Windows to convert your unlocked PC maps for use on your Mac. For more information please read this document. (PDF file- 245KB)
System Requirements:
Intel-based or PowerPC G3 or later Mac
OS 10.4 or later
512 MB RAM
USB port
Please email us if you experience any issues at mac.bobcat@garmin.com.
Although this software is believed to be reliable, it has not yet been released for production and should be used at your own risk.
Marc

R1250RT 2020
Oneshark
Berichten: 804
Lid geworden op: 09 jul 2005, 18:10
Locatie: nie ver van de leie

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door Oneshark »

Hoi Marc,

Is dit de vervanger van Mapsource voor Mac ?
Lid BMW MC Vl
Once coconuts always nuts.
Gebruikersavatar
mdc
Webmaster
Webmaster
Berichten: 924
Lid geworden op: 28 sep 2004, 10:27
Woonplaats: Brugge
Locatie: West-Vlaanderen

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door mdc »

ja, is wel nog een beta versie.
Je kan meer lezen op het forum van Notter http://forum.gps.nl/viewtopic.php?t=17241
Marc

R1250RT 2020
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door Dany »

Ik heb die Beta geïnstalleerd op mijnen G5 en i-Mac. Op beiden: Leopard 10.5.1 als OS en...
Als ik Bobcat draai lopen beide Mac gegarandeerd elke keer vast????? :evil: :twisted:

En eerlijk gezegd... ik begrijp die Bobcat niet zo goed. Moet ik ergens kaartmateriaal downloaden.
Ik heb Mapsource op mijn G5 draaien onder Parallels waarmee ik dus Windows XP lopen heb en dat werkt dus perfect. Plus MS Autoroute + ITN-conv, no problems at all.

Ligt dit nu aan mijn Bobcat versie? :roll: :roll:

de groeten en tot ergens onderweg
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door p@rick »

Ik heb zelf ook lang en met veel ongeduld gewacht tot Garmin met een mac-versie van Mapsource uitkwam, en was in eerste instantie dan ook bijzonder enthousiast toen ik las dat Bobcat eraan kwam, maar als ik alles lees wat er daar de voorbije weken rond geschreven is, ben ik blij dat ik het (nog) niet geinstalleerd heb op mijn iMac. Ik zal het voorlopig nog wel even blijven doen met de Windows-versie die probleemloos draait onder XP (via Bootcamp).
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
christobal
Berichten: 106
Lid geworden op: 08 jul 2006, 13:19
Locatie: Waasland

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door christobal »

Ze willen niet verkopen :!: Het aantal Mac-gebruikers stijgt :shock: en ze laten ons in de kou staan :-x
Winddoos op onze Mac is het enige bruikbaar alternatief :-| gelukkig kan je als het fout gaat snel de plaag verhelpen en moet je geen format C zoals al die sukkelaars :lol: :lol: :twisted:
lid BMW MC Vlaanderen - alles kwijt !
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door MOTOBLOG »

Ik heb de laatste beta versie eens bekeken. Lijkt stabiel te draaien op mijn intel iMac. Het is een 2,4 Ghz met 2 Gig ram geheugen.
Ook de zumo wordt herkend en ik kan de routes en tracks downloaden en bekijken in Bobcat. Maar ik kan een route bijvoorbeeld nog niet herberekenen, wordt niet ondersteund. Dan krijg ik rechte lijnen. Ik vind ook dat het zoomen en verplaatsen wat onhandig werkt, je moet dubbelklikken alvorens de tool verandert, het was even zoeken. En de detail level is blijkbaar ook nog niet instelbaar. Maar alle routes en waypoints uit de Zumo staan er wel op, en indien je niet herberekent, dan worden ze wel op alle wegen juist aangegeven. Er is inderdaad nog werk aan de winkel.

Grafisch gezien heeft het wat weg van Google maps. Dat is wel een verbetering tov die stomme lijntjes in de windows versie van Mapsource. Dat is echt wel achterhaald, maar de reden dat ze daar bij blijven is volgens mij de snelheid waarmee kaarten worden opgebouwd. Des te minder er grafisch moet worden getekend, des te sneller de kaarten zijn te verplaatsen en in- of uit te zoomen.

Eerste indruk: ziet er goed uit, is nog werk aan, enkel summier gebruik mogelijk op dit moment. Voorlopig genoodzaakt Mapsource in Windows nog te gebruiken...

Afbeelding
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door MOTOBLOG »

Ondertussen ook de procedure uitgevoerd om mijn kaartmateriaal (Navigator Europe NT v9) te converteren naar MAC. In Windows moet je een conversietool opstarten. Die tool herkent alle geïnstalleerde mappen met unlock code. (wordt overgenomen, je kan dus de mappen op beide systemen blijven gebruiken). Na het converteren wordt het kaartmateriaal gecomprimeerd in een TGZ formaat. Die file (1,25 GB) zet je via DVD of sd kaartje over naar de MAC omgeving.
Daar decomprimeer je (met de standaard archiver of stuff it expander) naar een file van 1,5 GB in gmip formaat. Als je die file aanklikt, wordt de MAC Mapsintaller gestart (zit bij bobcat) en de map wordt netjes geïnstalleerd. (zie foto). Nu heb ik NT9 als basemap ipv de standaard US map.

Afbeelding

Het is nu ook mogelijk om routes te maken met de routetool. Ik kan ook waypoints aanmaken, benoemen, enz. Alles is naar de Zumo op te laden. Dit werkt allemaal wel. Echter, herberekenen kan, MAAR, info en eigenschappen van een route opvragen of wijzigen is nog niet ondersteund. Ik kan wel tracks (voetstapjes) tonen van de zumo (current.gpx file) maar tracks bewerken of veranderen in routes gaat ook niet. De algemene indruk blijft dat alles zeker wat vlotter zou kunnen. Bijvoorbeeld het opzoeken v.e. adres gaat minder vlot als in Windows en ook het hertekenen en verplaatsen van de basemap is trager (denkelijk omdat alles grafisch meer gedetailleerd is). HET IS EEN BEGIN, en een standaard route maken en naar je toestel brengen behoort dus al wel tot de mogelijkheden. Het zoomen en verplaatsen kan met de tools of met + en - en de pijltjes. Het grafisch is NIET zoals in Windows aan te duiden (laag-mid-hoog) maar verhoogt automatisch bij het inzoomen (zoals in Google maps). Ingezoomd verschijnen de meeste details (straatnamen, enz...). Tenslotte met de routetool is niet alles vanzelfsprekend. Als ik bijvoorbeeld een stukje wil wissen (CMD-Z) en ik plaats een nieuw punt, lijk ik telkens een nieuwe route te maken, een bug ?

Al bij al een begin, zoveel is zeker. En als de snelheid iets toeneemt en de routetool en tracktool verbetert, kan men definitief overstappen. Crashen deed het programma bij mij nog niet, geen problemen op dat punt. Ik betreur enkel dat het maken van routes nog te "vaag" is en daar is dringend werk aan. Je kan dus geen punten tussenvoegen, routes zijn haast niet te wijzigen, enz... Hopelijk volgt er snel een eerste "echte" versie !!
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door Dany »

Leve pvdk !!!
Dit had ik zeker niet zelf gevonden. Dikke thx dus.
Deze bevindingen doen mij echter besluiten momenteel als beroepsmatige Mac-gebruiker de spreekwoordelijke kat nog even uit de boom kijken tot alles wat sneller en gebruiksvriendelijker werkt. Vraag mij alles over Photoshop, Illustrator of Indesign maar vraag me aub niks over de inwendige keuken in mijnen Mac :oops: :oops:
Dus nog een beetje Windows via Bootcamp/Parallels draaien op mijn Mac.

Maar ik denk dat we op goede weg zijn. We kunnen alleen maar hopen dat pvdk het voor ons verder blijft uitzoeken :grin:

Wat het vastlopen betreft... Heb bobcat laten lopen op Mijn G5-Intel en op een recente i-Mac beide met OSX 10.5.1 en de stabiliteit is toch niet alles hoor.
de groeten en tot ergens onderweg
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door MOTOBLOG »

wat me momenteel het meest irriteert is de routetool. Het is werkelijk nog NIET mogelijk tijdens het maken v.e. route om een stap terug te gaan (wissen van de laatste actie). Als je dat doet, wordt de route onherroepelijk afgebroken en begin je een nieuwe route. Die fout moet er sowieso asap uitgehaald worden. Want het samenvoegen van routes kan ook nog niet. Je bent dus tijdelijk gedoemd GEEN fout te maken !

Voor de rest werkt het hier anders wel goed. Ook het importeren van GDB3 files en GPX bestanden verloopt vlot.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door moh_fan »

Wat een werk zeg om alles netjes draaiende te krijgen!
Maar als het dan werkt, dan ziet het er wel SUPER uit!
Ik blijf dat het jammere vinden van een Mac, anders had ik er ook allang één.
Je moet een beetje meer pionier zijn dan dat ik nu ben denk ik. :-|
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Garmin Bobcat voor Mac

Bericht door MOTOBLOG »

Ik denk wel dat er uiteindelijk een versie komt die (net zoals Mapsource) in één keer te installeren valt en waarbij de Europese kaart van de DVD ingelezen wordt die dan ontgrendeld dient te worden via 'het gele papiertje'. Nu is het inderdaad nog wat bochten pakken maar al bij al, eenmaal een paar zaakjes opgelost geraken, zie ik die nieuwe interface wel zitten.
Plaats reactie