Hallo.... hallo.... alloooooooo... Wablieft..... Wadde.....?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen.

Moderator: GVN

chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Hallo.... hallo.... alloooooooo... Wablieft..... Wadde.....?

Bericht door chiepe »

Jup,
Ik rij al een jaar of drie met ergonomisch oordoppen van LAPERRE...
Ben er zeer tevreden :lol: over maar zou ze eigenlijk/feitelijk nog meer moeten dragen, voor heel korte ritjes vergeet ik ze nog al eens.... :?
Toen ik in M&T las wat voor irreversibele gehoorschade motorfietsen aanricht.. Amai, toch iets voor even bij stil te staan... :shock:
Wat is jullie ervaring...
Amicaal
Chiepe

PS/ Kent iemand eigenlijk het vershil tussen eigenlijk en feitelijk...? 8)
Dank bij voorbaat
danielGS
Berichten: 617
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:25
Locatie: Zuienkerke

Bericht door danielGS »

WA ZEG JE ??????????? :lol:
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Haal die doppen uit uw oren , dan verstade mij......... :lol:

Ik heb een stelletje Alpine dopjes , maar gebruik ze ook niet voldoende :oops:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Dwars
Berichten: 363
Lid geworden op: 12 feb 2005, 14:23
Locatie: tussen uw oren

Bericht door Dwars »

He?? :mrgreen:
I am not a complete idiot, some parts are missing
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Chiepe,

Ik heb er ook een doos gekocht, wegwerp van E A R . Ik zal het eens uittesten, was ook verwonderd door het artikel in M&T.
Dat iemand die in een dancing werkt op den duur doof kan worden, verstaat iedereen, maar de motor... :?

Tja, iedereen die met zo'n 4 in één uitlaat rondblaast of een "pipe" van een Harley, dat nog wel, maar zuiver door het windgeruis... ik zal m'n bevindingen eens neerpennen na de eerste rit.. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
noppenrijder
Berichten: 228
Lid geworden op: 07 jan 2005, 09:36
Locatie: Waregem

Bericht door noppenrijder »

Heb een setje van Audisafe; gebruik ze altijd voor langere ritten en vooral snelweg., weinig of nooit bij ritjes met gemiddelde snelheid < 100 km/h. Zou ze niet meer kunnen missen, nooit meer suizende oren na lange autosnelwegritten à 130-140 km/h. Veel minder enerverend, je stapt fitter van de motor na een hele dag rijden (je kent dat wel, murw van het lawijt). Men zegt altijd dat ze bruikbaar zijn bij gewone gesprekken, omdat ze op bepaalde frequenties werken, maar ik merk toch dat ik dikwijls 'wablief' moet zeggen.
Ben benieuwd of er iemand dergelijke bescherming gebruikt in combinatie met een intercom?
Two valve or not two valve, that's tthe question !
(XL 500) - ( K 100 RS) - ( R 850 GS) - '05 R 1200 GS - '91 R 100 GS
(Garmin SP III) - (SP 2610) - Oregon 400T - Forerunner 310 XT - Montana 600
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

een vriend van mij met harley
had open pijpen gestoken na zijn rit van 300Km (arolsen-köln) kwam er bloed uit zijn oren.
resultaat 1 kant doof en andere kant constant gefluit en geruis.
hij had zo een duits uitziend helmpje op zijn hoofd.
voor mij altijd integraal helm en liefst nen stille uitlaat.
== BMW trouwens op lange ritten is een stille uitlaat veel comfortabeler.
Ik heb ook al eens geprobeerd met oordoppen maar vind dit niet echt comfortabel. dus geen oordopjes voor mij
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
MCC-RT
Berichten: 51
Lid geworden op: 10 feb 2005, 20:50
Locatie: As

Bericht door MCC-RT »

Op de Nationale MOTORbeurs in 's-Hertogenbosch - midden februari - heb ik een ELACIN Unicom-gehoorbescherming laten aanmeten. Sinds mijn bezoek aan de motorbeurs in de RAI (Amsterdam) vorig jaar was ik dit product aan het vergelijken met dat van andere fabrikanten. Aangezien ik al wat gefluit in mijn oren ervaar, een PDA als GPS in de wagen gebruik en dit in de toekomst afwisselend met een MP3-spelertje/radiootje wil gebruiken (want ik heb bewust geen radio besteld) op mijn 1200 RT vond ik in het Unicom-gehoorbeschermingssysteem normaal gezien een geschikte oplossing. Het pakketje ligt op mij te wachten bij Groeneveld Elcea B.V. in NL omdat ik het nog persoonlijk wil laten testen op geluidslekdichtheid maar het wordt standaard gezien, zodra het op maat gemaakt is, per post opgestuurd. Ik heb het aangeschaft aan een beursprijs dus je kan best met de firma contact opnemen om de huidige prijs te vernemen. Ze houden ook rekening met het gebruik van de "dopjes" in een helm. Zonder "communicatiesysteem" hebben zij de ELACIN Biopact FlexComfort® voor motorrijders met opmerkelijk handige rubberen ringetjes voor het inzetten en uitnemen.

Op de website http://www.elacin.nl, onder Producten en dan Communicatie vind je de ELACIN UniCom-gehoorbeschermer. Foto's ervan zie je al op de beginpagina (=> doorzichtige gehoorbeschermer met zwart dopje erin en zwart kabeltje). Hieronder de tekst van hun website.

De ELACIN UniCom® is een gehoorbeschermer in combinatie met communicatie.
Deze is speciaal ontwikkeld voor mensen die in een lawaaiige omgeving werken, gehoorbescherming moeten dragen, maar toch naar de radio willen luisteren. Daarnaast is de ELACIN UniCom® ook geschikt voor andere toepassingen zoals bijvoorbeeld portofoons en mobiele telefoons.
De ELACIN UniCom® gehoorbeschermer wordt geleverd met een kabel, voorzien van een 3,5 mm jackplug en een luidsprekertje van slechts 7 gram. De kabel kan naar keuze op het linker of rechter oor worden aangesloten.

Op momenten wanneer geen behoefte aan de radio is, is de ELACIN UniCom® eenvoudig om te bouwen tot een "gewone" gehoorbeschermer. Klik hiervoor de bijgeleverde dummy in de gehoorbeschermer. Dankzij dit principe is de ELACIN UniCom® kabel eenvoudig door meerdere mensen te gebruiken.

MCC-RT
Afbeelding
BMW Motor Club Vlaanderen-lid
luc rs
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 feb 2005, 21:07
Locatie: Bonheiden

Bericht door luc rs »

Ook ik rij met oordoppen, echter alleen als ik weet dat ik de autostrade op moet. Ik gebruik gewone wegwerpdoppen. Als ik dit niet doe en ik zit enkele honderden km op de autostrade dan hoor ik 's avonds nog het gesuis in mijn oren... Mét oordoppen kom je na een lange rit eenvoudig meer ontspannen van de moto.
Het probleem is echter dat met die doppen ik mijn intercomsysteem niet meer hoor. Ik kan het volume van mijn intercom niet regelen wat natuurlijk een nadeel is.
Iets wat vroeger ook in Motoren en Toerisme is beschreven dat is dat, wanneer je lange tijd over de autostrade zoeft zonder oordoppen en je komt de autostrade af, je evenwichtsgevoel danig verstoord is. Ik heb het verschillende malen aan de lijve mogen ondervinden. Na uren autostrade de afrit nemen en vlak nadien met moeite een eenvoudig maneuver doen. Mét oordoppen heb ik dit nog nooit voorgehad... Toeval of niet?

Groeten

Luc RS
SpecialK
Berichten: 23
Lid geworden op: 19 feb 2005, 16:21

Bericht door SpecialK »

heb er van Alpine en Etymotic (van bij aerostich). gebruik steeds de laatste. enkel bij echt korte ritjes bebruik ik ze niet. vind trouwens dat ik veel geconcentreerder (veiliger) rij met...
je kan ook gewoon een conversatie met iemand voeren als je die in hebt - om de weg te vragen - wat bij die wegwerp dingetjes niet het geval is.
absolute aanrader
Flat Twin Power

Bericht door Flat Twin Power »

Wel, ik heb gehoorbeschadiging opgelopen door oordoppen niet te gebruiken.
Ik ben een vijftal jaar geleden van het Gardameer naar huis gereden zonder oordoppen.
Resultaat. DRIE MAANDEN een luid gefluit in mijn oren. Ik dacht dat ik er nooit maar vanaf ging raken.
Na verloop van tijd werd het beter, maar als het stil is, daarmee wil ik zeggen, als ik bvb in mijn bed lig en ik concentreer me op de stilte dan hoor ik een licht gezoem in mijn oren. Gelukkig heb ik er geen last van tijdens de dag, enkel wanneer het heel stil is. En ook gelukkig is mijn gehoor en niet op achteruit gegaan. Mijn oren worden voor mijn werk elk jaar getest en zijn nog goed, maar ik zit wel met dat lichte gezoem.
Sommige mensen die zware beschadigingen opgelopen hebben horen dat gefluit/gezoem de hele dag door. Ik mag er niet aan denken. Dat moet om gek te worden zijn.

Sedertdien gebruik ik altijd oordoppen, zelfs al is het maar voor 5 kilometer.

Wil je meer weten, tik dan eens in google of yahoo het woord tennitus in, das de wetenschappelijke benaming van oorsuizingen als gevolg van blootstelling aan lawaai.
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Bericht door Jan en Greet »

FTP,vibrator laten afzetten........zal dan wel stoppen,dat gezoem:):):):):)
Graptje hé
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
Jan en Greet
Berichten: 468
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:23
Woonplaats: Antwerpen Borgerhout
Locatie: 't Stad

Bericht door Jan en Greet »

Maar je hebt overschot van gelijk dat je altijd gehoorbescherming gebruikt!
Gehoorbeschadiging is 'for ever' en onherroepelijk!!!!
Zundapp KS50 - Suz GT380 - Suz GT750 - Kawa Z1000 - Yam RD500 - Yam Majesty 250 - Suz Bandit 1200S - Bmw R1150Rt - Bmw R1200 GSA - Bmw C650GT - Vespa 125LX
DomDom RiderI & II
Zümo 550
Lid,natuurlijk !
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Rij zonder oordoppen (RT) en ook al heel wat "lange afstanden" gedaan, maar nooit een greintje last. Jaarlijkse testen wijzen op uitstekend gehoor.
Ik stel wel vast dat met open vizier rijden veel minder lawaai geeft en dat is wat ik nou net het liefste doe. Misschien is dat de verklaring van gene last?
M'n helm is niet echt de stilste: Shuberth Concept.
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

Relax schreef:Rij zonder oordoppen (RT) en ook al heel wat "lange afstanden" gedaan, maar nooit een greintje last. Jaarlijkse testen wijzen op uitstekend gehoor.
Jup,
Dat is nu het probleem, gehoorschade is geen proces dat zich onmiddelijk laat "horen" maar is een afbraakprocedure dat PLOTS ( dag op dag bvb. 30% minder gehoor ) optreed en bovendien onherstelbaar is... :shock: Dus je rijd jaren en jaren zonder gehoorbescherming, pochend dat je er geen last van hebt maar vroeg of laat - ja,ook jij - loop je tegen de lamp met onherstelbare gehoorschade ( lees : je wordt doof ) tot gevolg... :?
Ieder doet natuurlijk z'n zin maar fervente rokers reageren ook zo... tot ze de terminale diagnose horen...dus denk even na !!! :? :? :? :?
O ja, gebarentaal aanleren lukt makkelijk het moment dat men nog iets hoort hoor... :lol:
Amicaal
Chiepe
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Als ik dit allemaal lees ga ik toch eens op zoek gaan naar wat gehoorbescherming... :roll: Kan je die dingen enkel bij Laperre kopen of ook in elke goede motorshop??

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
luc rs
Berichten: 51
Lid geworden op: 23 feb 2005, 21:07
Locatie: Bonheiden

Bericht door luc rs »

Wel, Relax, ik zou toch ook maar het zekere voor het onzekere nemen en een setje oordoppen aanschaffen, voor de prijs moet je het niet laten. Ik heb persoonlijk al last om een telefoongesprek te verstaan terwijl men rondom mij aan het praten is of om mij op één spreker te concentreren terwijl er verschillende aan het praten zijn..
25 jaar geleden had ik dezelfde reactie als jij nu toen mijn ouders vroegen om mijn hoofdtelefoon wat stiller te zetten....

going deaf for a living???????? (Fisher Z)

Luc RS

:idea: :idea:
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

Ik begrijp jullie reden tot bezorgdheid, maar volgens mij ligt er heel wat aan de fiets en de bescherming waar we mee rijden. Ik heb me net een Secdem van een halve meter aangeschaft, waarmee ik op de testrit niks noppes last had van lawaai, noch van de motor, noch van de turbulentie. Hoe kan ik dan gehoorschade oplopen?
Iemand met een kleiner scherm dat de wind naar z'n helm geleidt en die de wind dus vol in z'n freter krijgt, heeft veel meer last van rijgeluiden.

O ja, Chiepe, ik loop echt niet te pochen hoor, het is geen verdienste. Gewoon een mededeling zoals jij er zoveel doet.
'k Wil geen geen polemiek aangaan, maar jij bent niet echt de man om iemand terecht te wijzen op basis van één post, daar je zelf weinig nuanceert in je posts. Verder no hard feelings hoor.
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Bericht door Relax »

luc rs schreef:Wel, Relax, ik zou toch ook maar het zekere voor het onzekere nemen en een setje oordoppen aanschaffen, voor de prijs moet je het niet laten. Ik heb persoonlijk al last om een telefoongesprek te verstaan terwijl men rondom mij aan het praten is of om mij op één spreker te concentreren terwijl er verschillende aan het praten zijn..
25 jaar geleden had ik dezelfde reactie als jij nu toen mijn ouders vroegen om mijn hoofdtelefoon wat stiller te zetten....

going deaf for a living???????? (Fisher Z)

Luc RS

:idea: :idea:
Heb jij gehoorproblemen van het motorrijden of van de muziek toen? Kan wel verschil uitmaken, me dunkt.
En die "25 jaar geleden...." impliceert dat het verstand met de jaren komt, maar 25 jaar geleden zat ik in bruine kroegen, zonder boenke-boenke... :)
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

Relax schreef:Ik begrijp jullie reden tot bezorgdheid, maar volgens mij ligt er heel wat aan de fiets en de bescherming waar we mee rijden. Ik heb me net een Secdem van een halve meter aangeschaft, waarmee ik op de testrit niks noppes last had van lawaai, noch van de motor, noch van de turbulentie. Hoe kan ik dan gehoorschade oplopen?
Iemand met een kleiner scherm dat de wind naar z'n helm geleidt en die de wind dus vol in z'n freter krijgt, heeft veel meer last van rijgeluiden.

O ja, Chiepe, ik loop echt niet te pochen hoor, het is geen verdienste. Gewoon een mededeling zoals jij er zoveel doet.
'k Wil geen geen polemiek aangaan, maar jij bent niet echt de man om iemand terecht te wijzen op basis van één post, daar je zelf weinig nuanceert in je posts. Verder no hard feelings hoor.
Zoals ik reeds zei... je doet maar...ieder z'n eigen gehoor
Amicaal
Chiepe
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

ai oei ik word hier doof van al dat lezen :lol: :lol: :lol: :lol:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
noek
Berichten: 398
Lid geworden op: 11 okt 2004, 21:00
Woonplaats: Mortsel
Locatie: Antwerpen

Bericht door noek »

Nog een voordeel van oordoppen :ik steek ze van den avond tevoren al in m'n oren ,nadat ik ons Myriam ingelicht heb over m'n motortripje van Zondag!!! :wink: :wink: :wink: ....doei.....
Rudi T
Berichten: 61
Lid geworden op: 06 okt 2004, 21:18
Locatie: Brabant

Bericht door Rudi T »

ik heb nog nooit met oordoppen gereden, maar ik vraag me toch af of jullie nog iets horen van het andere verkeer? Als je oorbeschermers echt goed het geluid dempen, dan kan je toch nog moeilijk iets horen van de rest van het verkeer?

mvg,

Rudi
chiepe
Berichten: 230
Lid geworden op: 01 sep 2023, 16:19
Woonplaats: Roeselare

Bericht door chiepe »

gsxtra schreef:ik heb nog nooit met oordoppen gereden, maar ik vraag me toch af of jullie nog iets horen van het andere verkeer? Als je oorbeschermers echt goed het geluid dempen, dan kan je toch nog moeilijk iets horen van de rest van het verkeer?

mvg,

Rudi
Jup,
Werkt perfect... enkel de irritante en schadelijke geluiden worden gefilterd (lees afgezwakt) rechtevenredig met de filter ( de mijne 30dBa )die in je oordoppen worden gebruikt.
Hoe het zit met wegwerpdoppen weet ik niet ...
Amicaal
Chiepe
Stef RT
Berichten: 331
Lid geworden op: 06 jan 2005, 17:07
Locatie: 9000

Bericht door Stef RT »

Hallo,

ik heb op maat gemaakte oordopjes. (zeer doeltreffend)
We hebben die op het werk allemaal gratis aangeboden gekregen. (da moesten ze mij geen 2 maal vragen)
Maar ik denk dat het normaal gezien rond de €100 is.
Nu kan ik die natuurlijk op de motor gebruiken ook.
Intersave Groeneveld Belgium nv is de firma die daarvoor bij ons op het werk is geweest.
Ik weet niet of die ook gewoon in de handel te krijgen zijn.

Groeten, Stef 8)
Plaats reactie