Storm tips
Moderator: GVN
Storm tips
De laatste twee nachten zo rond 2u als ik van mijn werk kwam was er wel voldoende wind om u tegen te zeggen. Gisteren viel het iets beter mee dan eergisteren, vooral op de snelweg kreeg ik soms windstoten die mij bijna een volledig vak opzij duwde. Binnendoor heeft de wind minder spel en valt het allemaal nog wel mee. Nu doe je er goed aan om sneller te rijden of best wat trager bij dergelijk windstoten Ik probeer zo losjes mogelijk te rijden, knietjes drukkend tegen de tank maar kreeg het gevoel als ik sneller begon te rijden dat het iets beter was maar toch niet zo veilig.
Wat is het beste en veiligste rijgedrag bij zo'n hevige windstoten
Wat is het beste en veiligste rijgedrag bij zo'n hevige windstoten
Laatst gewijzigd door luc boxer op 03 nov 2018, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC Vlaanderen
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Storm tips
Der zijn mensen die moeten gaan werken met de motor he...(s)Campi Di Pampi schreef:Thuisblijven tiens.
Toen ik nog alle dagen in weer en wind met de motor ging werken had ik dit probleem ook.
Vooral uw kijktechniek optimaliseren. Maw zo ver mogelijk voorruit zien waar je heen wil en dan komt de rest wel vanzelf. En vooral niet te hard veschieten als je bv achter een vrachtwagen uitkomt. En niet op je limiet rijden.
GRTS Danny
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Storm tips
Danny, met de, weliswaar extreme, windstoten die recent over ons land trokken dien je op een bepaalt moment een keuze te maken.
Wanneer Luc zijn fiets nodig heeft om te gaan werken onder deze extreme kondities zou ik hier serieus over nadenken, zeker als hij d'r op geen andere manier kan geraken.
Het risico op ongeval of vallende takken of ander vliegend spul is immers groot...
Anticiperen is idd. één der dingen die hij kan doen, ik zou eveneens alle windvangers, m.a.w. top- én zijkoffers thuislaten.
Wanneer Luc zijn fiets nodig heeft om te gaan werken onder deze extreme kondities zou ik hier serieus over nadenken, zeker als hij d'r op geen andere manier kan geraken.
Het risico op ongeval of vallende takken of ander vliegend spul is immers groot...
Anticiperen is idd. één der dingen die hij kan doen, ik zou eveneens alle windvangers, m.a.w. top- én zijkoffers thuislaten.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Storm tips
Zelfde vraag overigens bij de buren => http://www.bmwgsclub.nl/forum/viewtopic.php?t=23783
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: Storm tips
Tip gelezen van een motorrijder die al jaren vele kilometers aflegt en mezelf incluis
Als er veel wind is heb ik maar enkele tips. Grijp uw stuur zo goed mogelijk vast en maak je zo klein mogelijk en je kan je knie uitsteken tijdens het rijden om zo wind te vangen en in balans te brengen ....
mvg
Stef
Als er veel wind is heb ik maar enkele tips. Grijp uw stuur zo goed mogelijk vast en maak je zo klein mogelijk en je kan je knie uitsteken tijdens het rijden om zo wind te vangen en in balans te brengen ....
mvg
Stef
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Storm tips
En dit zegt een Noorderbuur :Steffz1 schreef:Tip gelezen van een motorrijder die al jaren vele kilometers aflegt en mezelf incluis
Als er veel wind is heb ik maar enkele tips. Grijp uw stuur zo goed mogelijk vast en maak je zo klein mogelijk en je kan je knie uitsteken tijdens het rijden om zo wind te vangen en in balans te brengen ....
mvg
Stef
Ach motorfora, ik vind ze geweldigHet is al vaker gezegd, maar hier even mijn belangrijkste items op een rij:
* bij het in halen van een vracht auto => gas geven als je naast de kabine rijd en tegelijk naar je schermpje bewegen. Andere tip: achter de vracht auto blijven rijden als je met zijwind door de polder rijd.
* motor kantelen in de richting van de wind.
* goed naar de omgeving kijken, rij bomen, geluidscherm....
* tanktas gebruiken ipv topkoffer.
* en zeker niet je stuur strak vasthouden.
Het allerbelangrijkste is dat je je grenzen goed leert kennen, en daar niet aan voorbij gaan. Desnoods de auto pakken of thuisblijven. Weet waar je grenzen liggen, hou met dit weer de weersvoorspellingen in de gaten. Als je onverhoopt toch met veel wind op pad moet: je snelheid aanpassen en onderweg een bakkie doen, je rust pakken.
Ik vind gladheid erger, ik vind het stoeien met de wind wel wat hebben. Ik heb niet voor nix 12 jaar zeer fanatiek aan parapente gedaan.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: Storm tips
(s)Campi Di Pampi ik heb op dit ogenblik geen andere keuze, en met het openbaar vervoer geraak ik op dat uur niet meer thuis.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 03 nov 2018, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC Vlaanderen
-
- Berichten: 4288
- Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
- Woonplaats: Grimbergen
- Locatie: Vlaams Brabant
- Contacteer:
Re: Storm tips
Luc, gelukkig voor vélen is de storm ondertussen gaan luwen, maar 't blijft beangstigend rijden met de fiets bij hévige storm.
Keep it safe en geniet van de sneeuw binnenkort daar in da Lappenland
Keep it safe en geniet van de sneeuw binnenkort daar in da Lappenland
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Re: Storm tips
Ik spreek uit eigen ervaring (en die gast wrslk ook ) en dat is voor mij het meest voor de hand liggende ... zodat ge r zeker niet afgeblazen wordt
mvg
Stef
mvg
Stef
(s)Campi Di Pampi schreef:En dit zegt een Noorderbuur :Steffz1 schreef:Tip gelezen van een motorrijder die al jaren vele kilometers aflegt en mezelf incluis
Als er veel wind is heb ik maar enkele tips. Grijp uw stuur zo goed mogelijk vast en maak je zo klein mogelijk en je kan je knie uitsteken tijdens het rijden om zo wind te vangen en in balans te brengen ....
mvg
Stef
Ach motorfora, ik vind ze geweldigHet is al vaker gezegd, maar hier even mijn belangrijkste items op een rij:
* bij het in halen van een vracht auto => gas geven als je naast de kabine rijd en tegelijk naar je schermpje bewegen. Andere tip: achter de vracht auto blijven rijden als je met zijwind door de polder rijd.
* motor kantelen in de richting van de wind.
* goed naar de omgeving kijken, rij bomen, geluidscherm....
* tanktas gebruiken ipv topkoffer.
* en zeker niet je stuur strak vasthouden.
Het allerbelangrijkste is dat je je grenzen goed leert kennen, en daar niet aan voorbij gaan. Desnoods de auto pakken of thuisblijven. Weet waar je grenzen liggen, hou met dit weer de weersvoorspellingen in de gaten. Als je onverhoopt toch met veel wind op pad moet: je snelheid aanpassen en onderweg een bakkie doen, je rust pakken.
Ik vind gladheid erger, ik vind het stoeien met de wind wel wat hebben. Ik heb niet voor nix 12 jaar zeer fanatiek aan parapente gedaan.
Re: Storm tips
In Duitsland is een motorrijder tegen een vrachtwagen geworpen door de hevige windvlagen, je kan daar niks tegen doen, één extreme rukwind en je mag het vergeten.
Dus motor thuis laten en iemand van het werk je laten ophalen of met de trein, tram, bus naar je werk als dat kan.
En al die kunstjes of capriolen om op je motor te blijven zitten halen niks uit tegen de grillen van de natuur.
Je doet maar, maar doe het veilig.
greetz cope
Dus motor thuis laten en iemand van het werk je laten ophalen of met de trein, tram, bus naar je werk als dat kan.
En al die kunstjes of capriolen om op je motor te blijven zitten halen niks uit tegen de grillen van de natuur.
Je doet maar, maar doe het veilig.
greetz cope
Re: Storm tips
Da's wel moeilijk voor Luc Boxer als hij 's avonds de laatste bus in de stelplaats binnenzet....cope schreef: Dus motor thuis laten en iemand van het werk je laten ophalen of met de trein, tram, bus naar je werk als dat kan.
Re: Storm tips
Mag die niet met de bus tot thuis rijden. Hij moet s' anderdaags toch weer werken, héFrank K schreef:Da's wel moeilijk voor Luc Boxer als hij 's avonds de laatste bus in de stelplaats binnenzet....cope schreef: Dus motor thuis laten en iemand van het werk je laten ophalen of met de trein, tram, bus naar je werk als dat kan.
Ik doe dat ook met het buske van't werk
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Storm tips
Zijn straat is te klein om een bus te parkeren
Re: Storm tips
.
Laatst gewijzigd door luc boxer op 03 nov 2018, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC Vlaanderen
Re: Storm tips
Wie gaat er nu voor zijn plezier rijden met zo'n weer
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Re: Storm tips
luc boxer schreef:Vandaag aan de A29 richting Rotterdam en aan de Maassluis dit nog eens aan het lijveke mogen ondervinden. Dit keer was het wel met duo,en iets minder hevige wind maar zeker nog voldoende genoeg om de beide voorbeelden hier op het forum eens uit geprobeerd. Stuur losjes vast houden vond ik persoonlijk niet te doen, zeker niet als je achter een vrachtwagen uitkwam en stuur stevig vast houden vond ik de veiligste manier maar dat was zeker niet ontspannen rijden.
Ik heb het ook mogen ervaren één van de laatste keren dat het zo hard waaide. We gingen van links naar rechts door de zwalpende wind en ik voelde me pas veilig toen ik het stuur goed beethad... nadien hoorde we trouwens dat er een motard overleden was. Wrslk omvergeblazen en dan toen hij naar de pechstrook wilde lopen door een vrachtwagen gegrepen ...
Kheb trouwens vandaag nog gelezen dat er in europa snelheden van 200 km gehaald zijn
mvg
Stef
Re: Storm tips
Tja s' morgens vertrekken zonder wind en s'avonds terugkeren met .... iig ik bekijk het toch eerst nog eensBiemeRT schreef:Wie gaat er nu voor zijn plezier rijden met zo'n weer
en desnoods pakken we de trein maar
mvg
Stef
Re: Storm tips
YOO
Simpel, ik heb voor zo'n gevallen een auto, een oude 4x4 die lichte vracht is zodat hij terwijl hij 's zomers soms maanden stilstaat geen hopen geld vreet.
Ik rij graag met de moto, maar van wind, en zeker veel wind moet ik echt niet weten, véééél te gevaarlijk
Grtz, Philip!
Simpel, ik heb voor zo'n gevallen een auto, een oude 4x4 die lichte vracht is zodat hij terwijl hij 's zomers soms maanden stilstaat geen hopen geld vreet.
Ik rij graag met de moto, maar van wind, en zeker veel wind moet ik echt niet weten, véééél te gevaarlijk
Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Philz picz are here!
http://www.motoadventurestore.be
Philz movies are here! and here!
Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser
Re: Storm tips
Hallo,
ik ben dan bij de weinigen die graag in extreem weer rijden.(samen met mijn vrouw).
Het enige moment dat ik niet met de motor rij is het op dat moment eigenlijk ook niet verantwoord met de auto.
Bij hevige wind zoals bovenstaand van het gs-forum en ik heb het voordeel bijna altijd met duo te rijden,
dit heeft veel meer stabiliteit bij winderig weer.
Steeds ontspannen rijden, "laat maar waaien" en niet direkt tegen sturen, de motor laten rijden.
Natuurlijk steeds snelheid aanpassen, schrik je te veel van de windstoot als je een vrachtwagen moet passeren wel blijf dan op ruime afstand erachter.
Jaren geleden toen wij nog met een diversion 600 reden kwamen wij terug van de alpen en het was aan het stormen, op de franse binnewegen moest ik altijd als wij een vrachtwagen kruisten richting vrachtwagen sturen, dan was het alsof je tegen een muur reed en zat je terug op het goede spoor in het begin akelig maar na een tijdje best wel leuk.
groeten,
Jacinto
ik ben dan bij de weinigen die graag in extreem weer rijden.(samen met mijn vrouw).
Het enige moment dat ik niet met de motor rij is het op dat moment eigenlijk ook niet verantwoord met de auto.
Bij hevige wind zoals bovenstaand van het gs-forum en ik heb het voordeel bijna altijd met duo te rijden,
dit heeft veel meer stabiliteit bij winderig weer.
Steeds ontspannen rijden, "laat maar waaien" en niet direkt tegen sturen, de motor laten rijden.
Natuurlijk steeds snelheid aanpassen, schrik je te veel van de windstoot als je een vrachtwagen moet passeren wel blijf dan op ruime afstand erachter.
Jaren geleden toen wij nog met een diversion 600 reden kwamen wij terug van de alpen en het was aan het stormen, op de franse binnewegen moest ik altijd als wij een vrachtwagen kruisten richting vrachtwagen sturen, dan was het alsof je tegen een muur reed en zat je terug op het goede spoor in het begin akelig maar na een tijdje best wel leuk.
groeten,
Jacinto
Re: Storm tips
Nieuwsbrief van 2005, met nuttige tips.
Dit schrijft het LCVM hierover in hun nieuwsbrief van november 2005:
Op de weg kun je rekening houden met bepaalde wegomstandigheden, waardoor je minder wind vangt. Vermijd zoveel mogelijk hoge bruggen, viaducten en open vlaktes en houd rekening met passerende vrachtwagens. Passerende vrachtwagens kunnen ervoor zorgen dat het moeilijk wordt door de plotselinge turbulentie je evenwicht te bewaren.
Vooral aan zee zul je in deze periode van het jaar vaak hinder ondervinden van de krachtige wind. In de meeste gevallen word je in de richting van de wind geblazen. Hierop zijn echter een paar uitzonderingen:
Bij het passeren van een vrachtwagen ben je niet alleen beschut voor de wind, maar er is ook een lagedrukzone naast de vrachtwagen waardoor je naar de vrachtwagen toe dreigt te worden gezogen. Houd voldoende tussenruimte met een extra veiligheid ten opzichte van de berm.
Halfweg een heuvel bevindt zich een gebied waar de wind in tegengestelde richting blaast ten opzichte van de wind op de top en onder aan de heuvel.
Naast hoge gebouwen kan op grondniveau zich een tegengestelde windstroming voordoen, waardoor de wind dus in een paar meter 180 graden kan draaien.
Je kunt rekening houden met sterke winden door:
-aan die kant van de rijstrook te rijden waar je de meeste ruimte hebt om opzij geblazen te worden
-voldoende afstand te bewaren ten opzichte van de berm of vangrail
-ruime afstand te bewaren ten opzichte van vrachtwagens die jou inhalen, die jij inhaalt of die in tegenovergestelde richting komen aanrijden
-je zwaartepunt te verlagen als je achter een vrachtwagen rijdt door je lichaamsgewicht zoveel mogelijk op je voetsteunen te laten rusten, zodat je motor niet zo snel zal gaan slingeren
-te accelereren na het passeren van een vrachtwagen of gebouw, waardoor je de turbulentie na het tijdelijk wegvallen van de zijwind beter op kunt vangen
-een juiste zithouding aan te nemen - knieën stevig tegen de tank, rug gebogen, handvatten goed vasthouden, maar schouders en ellebogen ontspannen. Als plotseling een windvlaag je bovenlichaam raakt, en je armen zitten op slot, dan ruk je aan je handles waardoor je over de weg slingert. Ook wordt elke onverwachte beweging via je handvatten doorgegeven aan je motor, waardoor deze destabiliseert
-tegen de wind in te sturen (tegensturen)
-bij sterke zijwind je snelheid aan te passen, in een lagere versnelling gaan rijden en gas terugnemen. Let op: niet te veel gas terugnemen, want snelheid stabiliseert je motor (gyroscopische krachten)
-niet onnodig in te halen. Een sterke rukwind kan jou of andere bestuurders opzij blazen
Bij dit alles weer diezelfde oude regel: altijd hoofd omhoog en kijken waar je heen wilt!
Kijk bij veel wind ook uit voor afgevallen takken, bladeren etc. op de weg. Bij regenval uitkijken voor modder, gruis en natte bladeren op het wegdek.
Kijk er voor uit dat je niet van de weg geblazen wordt. Een zwaardere motor heeft over het algemeen meer stabiliteit. Door zijn grote massa zal hij minder snel van de weg geblazen worden. Maar ook het design van het voorwiel kan een rol spelen. Een voorbeeld is een Harley met dichte disc-wielen, een crime bij harde wind. Het voorwiel wordt zo krachtig heen en weer geslingerd dat je moeite hebt deze motor bij storm onder controle te houden.
Lid BMW MC Vlaanderen
Re: Storm tips
Tja, in m'n langharige periode reed ik ook gewoon door, maar toen was er ook vééééél minder verkeer. Nu neem ik toch maar den tuut bij zo'n prachtig weertje als de afgelopen dagen
't Zal aan m'n grijs haar liggen zekers
Greetz, JP
't Zal aan m'n grijs haar liggen zekers
Greetz, JP
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: Storm tips
morgen dus wreed slecht weer.
ik rij met de 4X4 naar het werk
ik rij met de 4X4 naar het werk
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: Storm tips
Lid BMW MC Vlaanderen
Re: Storm tips
Nog beter dan een 4x4 is een oude camionnette (lichte bestelbus) kost niet veel geld €1000 a €1500 weinig verbruik en verzekering, lichte vracht en je kan er al je huis en tuin afval mee naar het containerpark voeren.
greetz cope,
keep it safe, zet hem op
greetz cope,
keep it safe, zet hem op