TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door Werner Von C. »

Read: interesting tip on pumping gas

TIPS ON PUMPING GAS (Good information)


I don't know what you guys are paying for
gasoline.... but here in California we are also
paying higher, up to $3.50 per gallon. But my line
of work is in petroleum for about 31 years now, so
here are some tricks to get more of your money's
worth for every gallon..


&nbsp ; Here at the Kinder Morgan Pipeline where I work in
San Jose , CA we deliver about 4 million gallons in
a 24-hour period thru the pipeline. One day is
diesel the next day is jet fuel, and gasoline,
regular and premium grades. We have 34-storage tanks
here with a total capacity of 16,800,000 gallons.


Only buy or fill up your car or truck in the early
morning when the ground temperature is still cold.
Remember that all service stations have their
storage tanks buried below ground. The colder the
&nbs p; ground the more dense the gasoline, when it gets
warmer gasoline expands, so buying in the afternoon
or in the evening....your gallon is not exactly a
gallon. In the petroleum business, the specific
gravity and the temperature of the gasoline, diesel
and jet fuel, ethanol and other petroleum products
plays an important role. A 1-degree rise in
temperature is a big deal for this business. But the
service stations do not have temperature
compensation at the pumps.


When you're filling up do not squeeze the trigger of
the nozzle to a fast mode. If you look you will see
that the trigger has three (3) stages: low, middle,
and high. In slow mode you should be pumping on low
speed, thereby minimizing the vapors that are
created while you are pumping. All hoses at the pump
have a vapor return. If you are pumping on the fast
rate, some of the liquid that goes to your tank
becomes vapor. Those vapors are being sucked up and
back into the underground storage tank so you're
getting less worth for your money.


One of the most important tips is to fill up when
your gas tank is HALF FULL. The reason for t his is,
the more gas you have in your tank the less air
occupying its empty space. Gasoline evaporates
faster than you can imagine. Gasoline storage tanks
have an internal floating roof. This roof serves as
zero clearance between the gas and the atmosphere,
so it minimizes the evaporation. Unlike service
stations, here where I work, every truck that we
load is temperature compensated so that every gallon
is actually the exact amount


Another reminder, if there is a gasoline truck
pumping into the storage tanks when you stop to buy
&nb sp; gas, DO NOT fill up--most likely the gasoline is
being stirred up as the gas is being delivered, and
you might pick up some of the dirt that normally
settles on the bottom.


Hope this will help you get the most value for your
money.


DO SHARE THESE TIPS WITH OTHERS!.


Fill up in the morning in the slow mode when your
tank is half full but not when the tankers are
filling the storage tanks.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
fast
Berichten: 127
Lid geworden op: 06 apr 2007, 20:39
Locatie: grootebroek (holland)

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door fast »

dat dit niet eerst op een Nederlands forum staat ???? :mrgreen:
de ene keer zit het niet mee ,
en de andere keer zit het tegen
ECM
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 nov 2006, 12:32
Locatie: Zoetermeer, NL
Contacteer:

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door ECM »

Grappig dat dit van een AMerikaanse site komt.

"Tank voorzichtig, en doe wat ik zeg, dan kun je misschien wel 0,50% brandstof besparen. Oh ja: Dat je het in een dikke V12 in je veels te zware truck dumpt maakt niet uit..."

>Blond!< ;)
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door Werner Von C. »

Langzaamaan is zélfs ginds de mentaliteit aan het veranderen (want de prijzen slaan op)...yep zélfs de yanks gaan het binnenkort voelen...

Ik zou dit feit enkel maar toejuichen.

Er was ooit een tijd dat men beweerde dat de aarde plat was, en al die het tegendeel beweerde was gek...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
pascal
Berichten: 196
Lid geworden op: 14 dec 2004, 00:11

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door pascal »

In vlaanderen zegt men toch." als ze dat niet geloven vertellen we wel een ander"
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door edargpu »

(s)Campi Di Pampi schreef:
Read: interesting tip on pumping gas

TIPS ON PUMPING GAS (Good information)


I don't know what you guys are paying for
gasoline.... but here in California we are also
paying higher, up to $3.50 per gallon. But my line
of work is in petroleum for about 31 years now, so
here are some tricks to get more of your money's
worth for every gallon..


&nbsp ; Here at the Kinder Morgan Pipeline where I work in
San Jose , CA we deliver about 4 million gallons in
a 24-hour period thru the pipeline. One day is
diesel the next day is jet fuel, and gasoline,
regular and premium grades. We have 34-storage tanks
here with a total capacity of 16,800,000 gallons.


Only buy or fill up your car or truck in the early
morning when the ground temperature is still cold.
Remember that all service stations have their
storage tanks buried below ground. The colder the
&nbs p; ground the more dense the gasoline, when it gets
warmer gasoline expands, so buying in the afternoon
or in the evening....your gallon is not exactly a
gallon. In the petroleum business, the specific
gravity and the temperature of the gasoline, diesel
and jet fuel, ethanol and other petroleum products
plays an important role. A 1-degree rise in
temperature is a big deal for this business. But the
service stations do not have temperature
compensation at the pumps.


When you're filling up do not squeeze the trigger of
the nozzle to a fast mode. If you look you will see
that the trigger has three (3) stages: low, middle,
and high. In slow mode you should be pumping on low
speed, thereby minimizing the vapors that are
created while you are pumping. All hoses at the pump
have a vapor return. If you are pumping on the fast
rate, some of the liquid that goes to your tank
becomes vapor. Those vapors are being sucked up and
back into the underground storage tank so you're
getting less worth for your money.


One of the most important tips is to fill up when
your gas tank is HALF FULL. The reason for t his is,
the more gas you have in your tank the less air
occupying its empty space. Gasoline evaporates
faster than you can imagine. Gasoline storage tanks
have an internal floating roof. This roof serves as
zero clearance between the gas and the atmosphere,
so it minimizes the evaporation. Unlike service
stations, here where I work, every truck that we
load is temperature compensated so that every gallon
is actually the exact amount


Another reminder, if there is a gasoline truck
pumping into the storage tanks when you stop to buy
&nb sp; gas, DO NOT fill up--most likely the gasoline is
being stirred up as the gas is being delivered, and
you might pick up some of the dirt that normally
settles on the bottom.


Hope this will help you get the most value for your
money.


DO SHARE THESE TIPS WITH OTHERS!.


Fill up in the morning in the slow mode when your
tank is half full but not when the tankers are
filling the storage tanks.
En hier in het Nederlands :wink:

Tips over tanken
Ik weet niet hoeveel jullie betalen voor benzine maar hier in Californie betalen we ook meer, tot $3.5 per gallon (3,8 liter). Ik werk in de petroleum business voor ongeveer 31 jaar dus hier zijn een paar tips om meer waarde voor je geld te krijgen per gallon
Hier bij de Kinder Morgan Pipeline waar ik werk in San Jose, Californie leveren we ongeveer 4 miljoen gallons per 24 uur door de pijp (15m liter). Een dag is het diesel, een andere dag is het luchtvaartbrandstof, benzine, normaal en super. We hebben 34 tanks met een totale capaciteit van 16,8m gallons (63,6m liter)
Tank alleen vroeg ‘s morgens wanneer de grond temperatuur nog steeds koud is. Vergeet niet dat tankstations hun tanks onder de grond hebben. Hoe kouder de grond, hoe compacter de benzine is. Als het warmer wordt, zet de benzine ook uit. Dus als je ‘s middags of ‘s avonds benzine koopt, is een liter niet echt een liter. In de olie business speelt de specifieke zwaartekracht en temperatuur van benzine, diesel, vliegtuigbrandstof, ethanol en andere producten een belangrijke rol. 1 graad meer maakt een groot verschil in de business. Maar tankstations hebben geen compensatie voor temperatuursverschillen.
Als je tankt, druk het handvat niet volledig in. Als je kijkt zal je zien dat het handvat 3 posities heeft: traag, midden, snel. In de ‘traag’ positie zou je trager pompen en zo krijg je minder gassen die gecreëerd worden bij het pompen. Alle slangen aan de pompen hebben een systeem dat de gassen terug opneemt. Als je snel tankt wordt een deel van de benzine die je tankt gas. Deze gassen worden terug opgezogen en gaan terug in de ondergrondse tank dus krijg je weer minder benzine voor je geld.
Een van de belangrijkste tips is om te tanken als je tank HALF VOL is. De reden waarom is dit, hoe meer benzine je in je tank hebt, hoe minder lucht de lege ruimte vult. Benzine verdampt sneller dan je je kan inbeelden. Benzine opslag tanks hebben een ‘drijvend’ dak. Dit dak is om geen ruimte te hebben tussen de benzine en de lucht zodat er maar een minimum kan verdampen. In tegenstelling to tankstations, hier waar ik werk wordt voor elke camion de temperatuur geregeld om hiervoor te compenseren zodat elke liter de exacte hoeveelheid is.
Nog iets om te onthouden, als er een benzine camion het benzine station aan het vullen is, TANK NIET. Het is hoogst waarschijnlijk dat de benzine geroerd wordt terwijl de benzine geleverd wordt en je kan zo een stuk van het vuil dat normaal op de bodem ligt in je motor krijgen.
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door naftje »

...But my line of work is in petroleum for about 31 years now...
En wat heeft hij die 31 jaar gedaan, portier of schoonmaker???
Wat wordt er toch afgeluld, zonder kennis van zaken :no:
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door Werner Von C. »

Ik denk dat er echter wel enkele zaken kloppen, maar dat het bericht wel nogal "optimistisch" is mbt. het te recupereren volume, maw peanuts.

Maar ipv te zeggen dat er geluld wordt had ik graag jou waarheid vernomen, geloof me, klinkt geloofwaardiger dan te zeggen dat iemand lult zonder meer...en ik leer nog graag bij...en aangezien jij uit de branche komt...shoot !

PS of was/ben jij ook portier/schoonmaker ? :-P :wink:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Rakthi
Berichten: 263
Lid geworden op: 28 sep 2004, 22:22
Locatie: niet hier

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door Rakthi »

:yawn: :yawn: :yawn:
Laatst gewijzigd door Rakthi op 23 mar 2011, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Norman
Berichten: 84
Lid geworden op: 02 okt 2004, 21:27
Locatie: Antwerpen

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door Norman »

Ter Info, reken hetzelf uit.
De densiteit van vloeibare brandstoffen is belangrijk bij het opslaan en het vervoer
ervan. Het volume van deze producten neemt toe bij temperatuursverhoging en krimpt
in bij temperatuursdaling. De densiteit, bepaald door het soortelijk gewicht, is een maat
voor de temperatuursgevoeligheid van het product. Hoe lager het soortelijk gewicht, hoe
groter de invloed van de temperatuur.

Bij de standaardtemperatuur van 15 °C is het gemiddeld soortelijk gewicht van benzine
0,755 en van diesel 0,845. Beide producten zijn lichter dan water en vormen dus een
drijflaag op het water bij verontreiniging ervan.

De gemiddelde volumeverandering per graad Celcius van benzine bedraagt 0,106 % en
van diesel 0,081 %.


Gezien de niet te verwaarlozen temperatuursinvloed factureren sommige leveranciers op
basis van het naar 15 °C omgezet aantal liters. Verwacht wordt dat dit een verplichting
zal worden (koninklijk besluit is in voorbereiding).
Een goede beslissing neem je door ervaring.
Jammer genoeg komt ervaring meestal door verkeerde beslissingen.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door J »

Eens je een paar meter onder de grond zit veranderd de temperatuur niet meer. het is een constante temperatuur.
Die tanks liggen trouwens meer dan een metertje onder de grond, dus veel zal het niet schelen.

Bezoek eens een grot, temp tussen de 11° en 14° C overal te wereld.

J
Laatst gewijzigd door J op 04 nov 2008, 07:45, 1 keer totaal gewijzigd.
't vollek va Gùùk red ùùk........
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door naftje »

(s)Campi Di Pampi schreef:Ik denk dat er echter wel enkele zaken kloppen, maar dat het bericht wel nogal "optimistisch" is mbt. het te recupereren volume, maw peanuts.

Maar ipv te zeggen dat er geluld wordt had ik graag jou waarheid vernomen, geloof me, klinkt geloofwaardiger dan te zeggen dat iemand lult zonder meer...en ik leer nog graag bij...en aangezien jij uit de branche komt...shoot !

PS of was/ben jij ook portier/schoonmaker ? :-P :wink:
Sorry, blijkbaar enkele reacties gemist (en niet alleen hier :-? )
:lol: geen portier/schoonmaker, zou mss wel relaxer zijn, wel depothouder en benzinestations.
Ik hoef niet verder uit te wijden, Norman heeft 't al gezegd. Maar wat voornamelijk geldt voor de tankbeurt, is wat J schrijft.
Greetz, JP
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door Werner Von C. »

Ik herinner me niets meer van mijn gezever hierboven :clown: :oops: :lol:
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
naftje
Berichten: 436
Lid geworden op: 14 feb 2007, 09:31
Woonplaats: Spanje

Re: TIPS ON PUMPING GAS (Good information)

Bericht door naftje »

:wink: :lol:
Plaats reactie