bandendrukmeter.

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

DJAIRO

bandendrukmeter.

Bericht door DJAIRO »

Omdat de juiste bandendruk zéér belangrijk is,zou ik me graag een goede bandendrukmeter aanschaffen,en dan liefst in combinatie met opblaasfunctie zodoende ik deze op m'n compressor kan aansluiten.
De meeste zijn van die goedkope spullen,waar ik totaal geen vertrouwen in heb,en naar de benzinestation m'n banden op druk zetten is geen optie,die spullen met staaf passen gewoon niet op m'n ventiel!!
Dus ik rij al iets te lang met een te hoge spanning,2.8 voor en achteraan op m'n GS,en in combinatie met de Ohlins vering vindt ik dat de moto vooraan wat zoekerig reageert op spoorvorming en langsgroeven,dus is mij geadviseerd om vooraan met 2.3 tot 2.5 te expirementeren en achteraan van 2.5 tot 2.8.
Maar dit moet correct zijn,dus is een goede bandendrukmeter noodzakelijk,wie geeft een goede aankooptip?
Bedankt Frank
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Iron Gonzo »

ik heb er 1 van michelin die geijkt is
gekocht bij de betere autoonderdelen verkoopcentra.
was niet goedkoop
maar beter 1 goede koop dan 20 slechte
Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
DJAIRO

Re: bandendrukmeter.

Bericht door DJAIRO »

Hoi Gonzo,
Waar gekocht en richtprijs,zou er zo snel mogelijk één willen aanschaffen!!
Groetjes Frank
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Iron Gonzo »

hier op het industriepark hebben wij FORE autocenter.
daar heb ik hem gekocht.

de doos is weg en kan dus niet zeggen hoeveel ik exact betaald heb.
denk dat het rond de 50euro was.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
dirkske
Berichten: 238
Lid geworden op: 05 sep 2006, 02:51
Locatie: Hier, thuis of wat dacht je

Re: bandendrukmeter.

Bericht door dirkske »

IRON GONZO schreef:ik heb er 1 van michelin die geijkt is
gekocht bij de betere autoonderdelen verkoopcentra.
was niet goedkoop
maar beter 1 goede koop dan 20 slechte
'k Zou zeggen allen daarheen, naar de Gonzo he :grin:
Eert mijnen band bij U nameten, en dan met mijne goedkope meter, daar een streepje zetten waar het klopt en dan ..... ni slecht he, ik zou dan wel voor een versnapering zorgen hoor, enkel maar voor je goede wil :grin: :wink: :clown:

Nu serieus : :lol:
Ik heb bij een aankoop van banden zo een digitale "gekregen" van Michelin was een actie toen, en ik vermoed dat die vrij juist zal zijn, vergeleken met degene die ik ooit eerder al eens kocht (een duurdere dan die goedkope dingen) zitten ze allebei op eenzelfde aanduiding.
Voordien deed ik het zoals hogerop geschreven, maar dan wel bij mijnen garagist (bandenboer) en zo kende ik de afwijkiing van mijn goedkoop ding, werkte ook hoor, maar nu voel ik me beter :wink:
louis2m
Berichten: 105
Lid geworden op: 20 feb 2005, 16:39
Woonplaats: Enkhuizen
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

Re: bandendrukmeter.

Bericht door louis2m »

Dit is al een oud Item over bandenspanningsmeters. maar in Motorrad No.5 de vorige uitgave worden veel bandenspanningsmeters getest!
Dat kwam mij goed uit want mijn DiGi bandenspanning metertje gaf keuren van te hoog en te laag, batterijtje vervangen en zelfs wiel naar de bandenboer gebracht...
Veel werk aan gehad en ook nog met een veel te hoge bandenspanning gereden! Het rot ding was dus na 3 jaar en X seconden Testwerk als kaduuk!
Uitgelegd bij de leverancier ANWB, en een nieuwe gekregen...
Maar, het stomme ding gaf geen ERROR of dood scherm maar knoeide er lekker op los! :oops:
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: bandendrukmeter.

Bericht door willy »

Een digitaal instrument is niet noodzakelijk juister dan een analoog.
Digitaal heeft wel voordelen zoals geen afleesfout en vaak wat minder gevoelig zijn aan schokken.
De "absolute" aflezing wekt de indruk van juistheid, maar dat is een illusie. De repeteerbaarheid
laat ook vaak te wensen over.
Neem digitale themometers. Die hebben vaak nog een cijfer achter de komma waardoor ze de indruk
wekken dat ze nauwkeurig zouden zijn tot 0,1°C. In werkelijkheid is de tolerantie echter vaak +/- 1°C!
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Pol »

Heb er eentje zoals hoger afgebeeld. Bij Generalfrein-Stappers ch.de Mons te 1600 Sint-Pieters-Leeuw . 66,55 eur BTW in op 09/2010.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: bandendrukmeter.

Bericht door RBee »

Bij Metalced in Kontich, analoog +/- 70, digitaal +/- 95 euro.
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Wiedewa »

D'r was toch nog ergens 'n draadje over lucht :lol:

http://www.motor-forum.nl/forum/list_me ... argos.html" onclick="window.open(this.href);return false;

mvg Nico
MG Breva 850
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: bandendrukmeter.

Bericht door K1200GT »

Flaig is een referentie

(even googlen en link is zo gevonden)
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: bandendrukmeter.

Bericht door J »

tja wil dit toch even met een korrel zout nemen. Djairo te hard is dikwijls lastig, maar dat het nu op een honderd grammen scheelt is er over. 2.1 of 2.2 vooraan dat ga je niet echt merken net zoals 2.7 of 2.8 achteraan. tussen 2.5 en 2.9 dat zal je zeker merken, maar daarom denk ik niet dat (niet geijkte) bandendrukmeters er 400 gr zullen naast zitten.

Nu de foto op mijn avatar is gereden op banden met +23.000km op hunne rug en de bandendruk weet ik niet, heb gewoon wat lucht uitgelaten, maar hoeveel :?: geen idee.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: bandendrukmeter.

Bericht door willy »

In J's opmerking ivm met de precisie zit wat in. Eens er gereden wordt blijft de bandendruk ook niet dezelfde,
wellicht vandaar de temperatuurscompensatie op het RDC systeem van BMW, zo is er een referentie.
Fredo
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 mei 2007, 10:15
Locatie: Gent - Oost-Vlaanderen

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Fredo »

Hallo,

Ik ben eveneens zo'n bandedrukfreaksken. Ook ik kwam ooit tot de vaststelling dat je die huis, tuin en keukenspullenmeters beter niet in huis haalt.
Is gewoon verloren geld ! Koop een deftige Eurodainu (hetzelfde toestel wordt aangeboden onder verschillende merknamen zoals hierboven Michelin) voor +/- € 80.
Dit zijn de beste prijs/kwaliteit.
Ik kon mij onlangs een digital bandendrukmeter aanschaffen uit de kartwereld.
http://www.alfano.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeer precies spul (tot op 0,01 bar). Ik ken nog niet alle mogelijkheden maar het is wel precies.
Je kan bandenspanning opslaan in het toestel (warm + koud - 4 verschillende banden, enz.)
Bedoeling is de druk iets hoger te zetten op klassieke manier en dan met de Alfano de druk te verlagen tot het gewenste niveau.
Eens kijken op de site, je kan er een volledige handleiding vinden (pdf).
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: bandendrukmeter.

Bericht door willy »

Fredo schreef:Zeer precies spul (tot op 0,01 bar). Ik ken nog niet alle mogelijkheden maar het is wel precies.
Dat kan ik niet zo direct terugvinden. Wel zie ik dat het scherm tot 2 cijfers na de komma weergeeft.
Dat mag dan wel de suggestie wekken dat er tot op 0,01bar nauwkeurig wordt gemeten,
maar er staan voor zover ik zie geen specificaties in de handleiding (Tyrecontrol P).
't Is iets wat wel vaker gebeurt, meer cijfers weergeven dat de werkelijke nauwkeurigheid kan waarmaken.
Je hebt, om met een kleine tolerantie te kunnen weergeven, uiteraard meer cijfers nodig, maar de aanwezigheid
van meer cijfers is op zich geen garantie voor een kleinere tolerantie (=hogere nauwkeurigheid).
Een mooi voorbeeld zijn de tegenwoordige digitale thermometers voor gebruik in huis. Ze geven vaak weer tot
op 0,1°C maar de specificaties vermelden meestal een tolerantie van +-1°C en da's heel wat miner goed!
KeeS16
Berichten: 295
Lid geworden op: 18 sep 2013, 19:54
Woonplaats: Vlaanderen

Re: bandendrukmeter.

Bericht door KeeS16 »

Als je 3 bar moet hebben , en doet er 3.1 bar in, denk je dat wij "Amateurs" dit gaan merken?
En dan nog, gaat de motor er zoveel anders door rijden?
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: bandendrukmeter.

Bericht door J »

KeeS16 schreef:Als je 3 bar moet hebben , en doet er 3.1 bar in, denk je dat wij "Amateurs" dit gaan merken?
En dan nog, gaat de motor er zoveel anders door rijden?
ik deel u mening, maar ieder zijn plezier he. Ze beweren ook bandendruk freaks te zijn. Ik heb andere afwijkingen. Ieder de zijne he :clown:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Fredo
Berichten: 93
Lid geworden op: 26 mei 2007, 10:15
Locatie: Gent - Oost-Vlaanderen

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Fredo »

Nu de foto op mijn avatar is gereden op banden met +23.000km op hunne rug en de bandendruk weet ik niet, heb gewoon wat lucht uitgelaten, maar hoeveel :?: geen idee.

J[/quote]

Is wel spectaculair, het zal wel niet alleen aan de bandendruk gelegen hebben denk ik.
Blijkbaar wel meer stabiliteit en grip met minder lucht. Jammer dat je geen iedee hebt van de druk.
Mijn Trailmax'en hebben intussen enkele 1000-den kilometers en redelijk versleten. Moet dit eens proberen !
K 75 S
R 1150 GSA
R 1200 GSA
R 1200 GSA LC
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: bandendrukmeter.

Bericht door J »

Fredo schreef:
J schreef: Nu de foto op mijn avatar is gereden op banden met +23.000km op hunne rug en de bandendruk weet ik niet, heb gewoon wat lucht uitgelaten, maar hoeveel :?: geen idee.

J
Is wel spectaculair, het zal wel niet alleen aan de bandendruk gelegen hebben denk ik.
Blijkbaar wel meer stabiliteit en grip met minder lucht. Jammer dat je geen iedee hebt van de druk.
Mijn Trailmax'en hebben intussen enkele 1000-den kilometers en redelijk versleten. Moet dit eens proberen !
gewoon proberen, eerst de rijlijnen oefenen, dan altijd maar sneller en sneller, op den duur kan iedereen dit. Cylinderkoppen waren ook afgesleten, dat was wel jammer.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Pol »

Ik neem regelmatig mijn Eurodainu mee naar den bandenboer moto/auto ter controle.Op twee identieke meters kan ook wel eens 0,1 bar verschil zitten.Welke geeft dan de exacte waarde weer?
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: bandendrukmeter.

Bericht door willy »

J schreef: ieder zijn plezier he. Ze beweren ook bandendruk freaks te zijn. Ik heb andere afwijkingen. Ieder de zijne he :clown:

J
Een freak ben ik zeker niet, de druk kan wel eens o,5bar gedaald zijn, bijvoorbeeld van 3 tot 2,5 achter
vooraleer ik het nodig vind om er wat bij te doen :oops:
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: bandendrukmeter.

Bericht door RBee »

Pol schreef:Ik neem regelmatig mijn Eurodainu mee naar den bandenboer moto/auto ter controle.Op twee identieke meters kan ook wel eens 0,1 bar verschil zitten.Welke geeft dan de exacte waarde weer?
Den ene. :mrgreen:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Pol
Berichten: 609
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:16
Locatie: Vorst

Re: bandendrukmeter.

Bericht door Pol »

deze voormiddag gezien bij Tip-Top een bandendrukmeter zoals hoger afgebeeld en met slang van 3 meter aan 55,66 btw in.
rechtover brouwerij Belle-Vue /op 100 meter van Van Zeebroek
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: bandendrukmeter.

Bericht door J »

Iron Gonzo schreef:ik heb er 1 van michelin die geijkt is
gekocht bij de betere autoonderdelen verkoopcentra.
was niet goedkoop
maar beter 1 goede koop dan 20 slechte
Afbeelding
dit weekend in Mettet, met mijn badendrukmeter mijn band op 1.6Bar gezet in warme toestand 85°C
dan met de Michelin bandendrukmeter gecontroleerd die gaf 2.1 aan :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

niet te geloven he!!0.5bar !!!
Deze week ga ik me ook zo'n spul gaan halen met eiking! 0.5Bar is nu toch wat teveel he!!

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
willy
Berichten: 1290
Lid geworden op: 18 mar 2009, 12:09

Re: bandendrukmeter.

Bericht door willy »

0,5bar is inderdaad een veel te grote fout. Je weet zeker dat de andere meting +- juist was?
Als het enkel een nul-fout zou zijn dan hou je daar rekening mee en is er verder geen probleem.
Zelfs als de fout toeneeemt binnen het bereik dan kan je, eens de fout gekend is in de buurt van het
hoofdzakelijke gebruik, ook daar rekening mee houden. Belangrijk is de repeteerbaarheid, als de meter telkens
een andere waarde aangeeft sta je nergens. Hysteresis is ook lastig, dan meet je een verschil al
naargelang je van laag naar hoog dan wel van hoog naar laag naar een bepaalde waarde gaat.
Analoge instrumenten hebben dat bijna altijd een beetje door interne wrijvingen. Een lichte tik tegen het
toestel zet de naald vaak op zijn plaats (om 0,5bar te verschuiven moet je er mee gooien :shock:)
Plaats reactie