F650GS twin

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

F650GS twin

Bericht door oberon »

Mijn bestelling voor een f650gstwin is binnen en rond eind mei begin juni zou ik er mee aan 't bollen moeten zijn. De rodage zal vlug moeten gaan want in augustus moet ie al naar Roemenië. De F800GS is te hoog en te ruw (en rammelt, mijn god).Het is zeker geen concurrent voor de 1200 GS, of er moet veel aan gebeuren.
Een vraagje: vermits ik hier op het BMW forum zit en jullie wel speciale banden hebben met BMW: heeft iemand van jullie al eens gevraagd waarom die F650GS twin zo'n verkoopstechnisch domme (sorry) naam heeft? Eencilinder650gs'ers voelen zich geannuleerd en twin650gs worden het beu om uit te leggen dat het geen 650 is. Wat is er mis met F800R? Of komt er nog een aparte F800R? Of verkoopt die "F" of "GS"? BMW heeft dat toch niet nodig? Trouwens het is nauwelijks een "GS", een "F" is het wel. :grin:
marc-d
Berichten: 54
Lid geworden op: 15 jan 2006, 10:09
Locatie: speculoosgemeente

Re: F650GS twin

Bericht door marc-d »

Oberon.

Proficiat met uw keuze. Ik ben ook gecharmeerd door die motorfiets.
Volgens ik gelezen heb heeft men die naam gegeven omdat hij wordt aanzien als de opvolger van de F 650 GS, alhoewel hij op motorisch vlak totaal verschillend is.
Als men de beide motos in zij-aanzicht ziet lijken ze verdraaid veel op elkander.
In de rij-indruk van MOTO73 scoort hij op de baan beter dan de F800GS, behoudens wat betreft het rijden in de hoogste toerentallen.
Ik denk dat men veel potentiële klanten afschrikt door die naamgeving en die motor teveel als opstapmotor wordt gepromoot.

Groeten, Marc.
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: F650GS twin

Bericht door oberon »

Bedankt Marc,

Ik had proefritjes gemaakt met de F800ST, Honda cbf1000, de Triumpf tiger 1000, de Kawa Versys, de f800 gs, de Soes- V Strom 650, de KTM 950 maar het verbruik en het soepel rijden gaven (samen met mijn vlotte maar voorzichtige rijstijl :wink: ) de doorslag. De F650 GS twin is heel soepel en als "opstapfiets" is er veel rekening gehouden met het rijgedrag. Dat is misschien wel het leukst aan "opstapfietsen" :idea: .

Alhoewel "opstapfiets"... als op fora gaan kijken naar de topics over "opstapfiets" dan komt de 1200 GS misschien nog het meest naar voor als opstapfiets. Ik kan dat begrijpen: een moto is meestal geen vervanging voor een auto en als er dan al een auto in het budget zit, dan ga je niet voor een moto die als "opstapfiets" "gebrandmerkt" staat omdat dan de kosten voor een volgende moto al in zicht komen. Dat kan niemand aan zijn wederhelft verkocht krijgen." Schatje, ik ga een opstapfiets kopen, maar wees gerust, binnen de kortste tijd koop ik een echte !" :lol: Alsof alleen moto's met meer dan 1000 cc "echte" zouden zijn. Ik kom die mening meer en meer tegen en eigenlijk heb ik dat altijd raar gevonden.
800cc en 71 pk is eigenlijk al wat veel voor mij. Ik heb een F650GS mono op vijf jaar naar de 120K km over heel Europa gereden en eerlijk gezegd die 50 pk heb ik maar heel sporadisch allemaal gebruikt en dan gewoonlijk alleen nog in derde.Het is leuk om wat ongebruikte reserve te hebben om niet opgejaagd te worden door het enerverende in de toeren klimmen. (Ik weet dat zoiets voor andere motorrijders juist dé reden is om voor een andere moto te kiezen, maar voor mij is dat gehijg en gegrom iets van het goede teveel. De leeftijd zal daar wel voor iets tussen zitten)

Tijdens de jaren is me opgevallen dat de klassiekers dikwijls rond de 800 cc zaten (Teneré en consoorten). Zeg maar de hogere middenklasse en eigenlijk heeft niemand meer nodig.

Ik denk dat de fabrikanten wel rekening moeten gaan houden met het verbruik en zich gaan toeleggen op moto's die minder dan 5 liter verbruiken. Dat is met de F650 GS twin probleemloos mogelijk.

De aankoop van de F650 GS was voor mij een verstandzaak.Ik heb zelfs dezelfde kleur gekozen als mijn F650 GS mono; dus veel mensen gaan nog niet eens merken dat ik een andere moto gekocht heb. Misschien gaan ze vragen of ik een andere koplamp of andere koffers gestoken heb.BMW helpt me daarin: ik had een F 650 GS en nu heb ik een ... F 650 GS.

Ik heb eigenlijk niet getwijfeld tussen de F 800 GS en de F 650 GS. De F800 GS "rammelde" op de kasseien en de motor was me iets te "ruw", iets te veel sport-afstelling, alsof je er mee op het circuit wou. Dat is leuk in Zolder, maar op onze Vlaamse wegen met alle 200 meter een verkeerslicht, iets teveel. De uitlaat van de F800 GS, gromt ook meer. Bovendien: mijn ervaring is dat grommende uitlaten politiewagens aantrekken. Soms moet je dan gewoon stoppen om die kerels van je af te schudden. :lol:De F800GS zat niet leuk: te hoog: 88cm is niet niks, en er is geen plaats op de wereld waar ik 220 per uur wil bollen: zo kan je nog rijden na je 60. Ik heb met beiden een half uur gereden en alleen met de F800 GS (eerst mee gereden) had ik zadelpijn.

Maar dat neemt niet weg dat andere mensen een heel andere en even valabele perceptie en ervaring met de F800 GS hebben. De moto-waarheid heeft zeker wel meerdere invalshoeken.
groeten,
oberon
Laatst gewijzigd door oberon op 23 apr 2008, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-Fred-
Berichten: 817
Lid geworden op: 03 feb 2005, 18:40
Locatie: op de motor

Re: F650GS twin

Bericht door -Fred- »

Proficiat met je aankoop Oberon,

Trouwens ik deel je mening voor 100 %.
Hier zijn in volgorde (na +- 6 a 700 000 km gereden km's) de garage binnengekomen GS1200 - GS1000 - GS650.
Ook ik ben van mening als je 50pk gebruikt, dat het geweldig vooruit gaat. De meeste motards die ik ken, zoeken allemaal de kleine wegen om te rijden. Geef ze allemaal eens 50pk en 50 kilo minder mee, ik vermoed dat er vele onze mening dan delen. Ik heb lang gedacht " een zware is je ware" maar van zodra den 2 klepper hier is binnengekomen weet ik wel beter. Een jaar later was de madam hare 650 hier ... ben al met veel rijders meegeweest en er heeft nog niemand op mij moeten wachten. Klein minpuntje vd lichtere fietsjes is de windbescherming op de autostrade ... voor de rest fun en vermogen genoeg. Als in mei de nieuwe XT660Z tenere uitkomt ga ik hem meteen proefrijden. Indien hij aan mijn verwachtingen voldoet, mag de zwaarste (1200) de deur uit.
En wat betreft opstapmotor ... toch mooi als je met een opstapmotor van 50pk de heer des huizes met 3x zoveel pk in de bocht voorbij snort :wink:
GS1995
Berichten: 200
Lid geworden op: 06 apr 2007, 18:54
Woonplaats: Oost-Vlaanderen
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: F650GS twin

Bericht door GS1995 »

.
Laatst gewijzigd door GS1995 op 08 mar 2010, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Beter oprechte subjectiviteit dan schijnbare objectiviteit
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: F650GS twin

Bericht door oberon »

Ik heb hem nu een week en 700 km en hij rijdt geweldig. Alleen het zadel is veel te soft. Ik hoop dat Wunderlich vlug iets harders verkoopt (heb daar ook een ander zadel voor de f650 mono gekocht)
Laatst gewijzigd door oberon op 09 mei 2008, 09:08, 1 keer totaal gewijzigd.
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: F650GS twin

Bericht door RUSOR »

oberon schreef:Ik heb hem nu een week en 700 km en hij rijdt geweldig. Alleen het zadel is veel te soft. Ik hoop dat Wunderlich vlug iets harders verkoopt (heb daar ook een ander zadel voor de f650 ono gekocht)
Hoi,
Succes met je twin en hou ons hier op de hoogte hoe je hem vindt

GRTS Danny
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: F650GS twin

Bericht door oberon »

Na 750 km ( in rodage: niet teveel boven de 4000 toeren) is het verbruik nu 4.3l/100 km. Deze tweecilinder verbruikt dus evenveel als mijn f650 gs monocilinder) van 2002. Na de rodage gaat daar wel iets bijkomen want die motor trekt heerlijk op. Het geluid is formidabel (voor mij). 71 pk is meer en meer dan genoeg.BMW heeft de trlllingen van een tweecilinder fantastisch bijna helemaal weggewerkt. Ik weet dat ik bij elke omewenteling daarvoor een stuk ijzer op en neer laat bewegen (en eigenlijk is dat zonde van de benzine), maar het werkt wel.
Hier een videootje van de maidentrip naar Zeeland, maar omdat ik solo rijd is van de moto alleen een stukje van het windscherm te zien. Volgende keer beter.
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: F650GS twin

Bericht door Toedel »

Hoi, gisteren heb ik een korte testrit gedaan met de F650GS, en dat is goed meegevallen.
Ik rij met een R12GS, dus alle opmerkingen zijn in vergelijking daarmee.

Je zit dicht op het voorwiel op de F65GS, en wegens kleiner scherm is er minder windbescherming. De testrit was bij max snelheid rond 70km/u, dus geen idee wat dat bij hogere snelheden oplevert, maar je zit eigenlijk op een 'naked'.
De F65GS voelt véél lichter aan dan de R12GS, en je zit lager, wat garandeert dat beide voeten aan de grond kunnen bij stilstand.
De motor klinkt lekker, hetzelfde uitlaatgeluid als de R12GS, maar zachter. Er zijn minder trillingen dan op de boxer, dus heeft BMW op deze paralleltwin mooi werk geleverd. Twee jaar geleden reed ik met een eerste reeks F800S, en de motor daarvan rammelde nogal, en de bak klonk net zoals een Ducati. Maar het gerammel dat de eerste F800S/ST hadden is vrijwel verdwenen, ik hoorde het enkel nog zachtjes bij constant rijden in 2e aan 40km/u.
De bak schakelt boterzacht :shock: niet te vergelijken met de R12GS. Soms heb je al geschakeld voor je het in de gaten hebt, zoooo zacht !!En er kwamen geen merkwaardige geluiden meer uit de versnellingsbak, wat je bij de eerste F800-en wel had.
Ik was benieuwd naar de remkracht, gezien de enkele schijf vooraan. Maar de remmen doen hun werk naar behoren.
Tijdens de korte testrit in konvooi viel me op dat de motor wel graag vanuit lagere toeren naar boven gaat, maar dan 'toegeknepen' lijkt. Logisch, want vanaf 5000 tpm gaat de koppelcurve alweer omlaag (bron Motorrad), daar waar de R12GS nog een flinke boost krijgt bij 5500 tpm en dan natuurlijk ook nog een hoger koppel heeft.

Al met al een leuke motorfiets om mee te rijden. En al ziet ie er licht uit, als je'm voorbij ziet rijden is ie toch wel 'stoer', dus echt een GS :grin:
Voilà, misschien heeft iemand iets aan dit verslagje.
Laatst gewijzigd door Toedel op 18 dec 2008, 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
oberon
Berichten: 74
Lid geworden op: 16 mar 2008, 18:38

Re: F650GS twin

Bericht door oberon »

Ik heb mijn f650gstwin nu vier maanden en volgende week gaat hij binnen voor het 10K-nazicht;
Ben zelf van zondag terug van een rit door het voormalige Oostblok: Antwerpen, Nürnberg, Mikulov CZ, Trencin SK, Rimavska Sobota SK, Oradea RO, Deva RO, Brasov RO, Cluy Napoca RO, Satu Mare RO, Bardejov SK, Bochnia PL, Frenstat CZ ,Cesky Krumov CZ, Nürnberg ,Antwerpen.
Een oude jongensdroom om eens door die landen te rijden werd mogelijk met een groep Duitsers, een paar Belgen, een Nederlander en een Amerikaan. Een Blue Knight uit Nürnberg had de rit in mekaar gestoken. We hebben onderweg drie man met motopech al dan niet tijdelijk moeten achterlaten en een kerel uit Hamburg met een hartinfarkt in Cluy Napoca moeten achterlaten. (Twee man zijn er wel bijgebleven) Sommigen hadden hun voor hun oude moto gekozen om de rit te maken (bang voor diefstal?) maar dat leek geen goed idee want moto’s die lang stil staan krijgen gebreken op lange tochten.
A la carte eten voor 10 euro, drank,voorgerecht en nagerecht inbegrepen. Roemenië is arm , maar er zijn ook superrijken. Hongarije is mooi (nesten ooievaars langs de weg) en proper. De Tatra zijn geen Alpen, maar de wegen in Roemenië zijn zo abominabel dat je niet gerust naar boven of beneden snort. Het lijkt wel of hun banen ondermijnd waren, ze de mijnen hebben laten ontploffen en de putten gelaten; Ongelooflijk diepe putten. Zijstaanders verdwijnen in de warme asfalt. Slovakije is heel modern aan ’t worden en doet het beter dan Tsjechië. Ze krijgen dan ook de euro met Nieuwjaar. Polen rijden als gek en overal gaan ze een kolonne moto’s voorbijsteken met als gevolg dat ze halverwege moeten indrummen en je bijna van de baan duwen. We zijn meer gefotografeerd dan wij foto’s hebben genomen.De zumo 550 heeft het goed gedaan, zelfs al heb je niet de volledige kaarten, je kan omwegen maken als je de track maar zichtbaar houdt.De route blijft zichtbaar en je kan blijven zien waar gje naartoe moet.
Ik heb al een paar foto’s op internet maar er volgen er nog.
http://picasaweb.google.com/rene.oberon/OostblokToer
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: F650GS twin

Bericht door Toedel »

Hello,
Ik heb gisteren een tweede testrit gedaan met de F650GS. Ik moet zeggen dat hij me nóg beter bevalt.
De testrit ging deze keer ook over de snelweg.

Wat me nu is opgevallen :
- pluimgewicht
- motor is krachtig genoeg om er lekker mee te rijden
- bij remmen tot stilstand gaat de voorvering wel erg diep
- uitstekende handelbaarheid
- remhandle een beetje 'sponzig', maar remwerking goed
- beetje brommer-achtig, niet erg indrukwekkend achter het stuur

Ik had de indruk met een kleine R12GS te rijden, want de handelbaarheid en rechtop zithouding zijn vergelijkbaar. De F650GS is in elk geval krachtig genoeg. Als ik m'n R12GS zou moeten wegdoen, en op zoek zou gaan naar iets lichters bij BMW, dan kwam ik wellicht bij deze bike uit.
(De F800GS heb ik ook een dag gereden en valt voor mij af wegens naar mijn goesting tegenvallende handelbaarheid op de weg, en te hoge zitpositie).
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: F650GS twin

Bericht door Dirk Pauwels »

Toedel schreef:Hello

- pluimgewicht
- motor is krachtig genoeg om er lekker mee te rijden
- bij remmen tot stilstand gaat de voorvering wel erg diep
- uitstekende handelbaarheid
- remhandle een beetje 'sponzig', maar remwerking goed
- beetje brommer-achtig, niet erg indrukwekkend achter het stuur
De F650GS is in elk geval krachtig genoeg.
awel vond ik ook eigenlijk, ondanks toegeknepen toch nog een vrij vlotte motor, voorvering trekt op nie veel en de remmen vond ik ondermaats. Dat zijn wel dingen waar vrij makkelijk iets aan te doen valt en dan heb je een leuke moto. Het is onbegrijpbaar dat 1 of andere klojo bij BMW die moto een "650" genoemd heeft...Gaat klanten kosten, ben ik zeker van...
enige wat ik echt vond tegenvallen was dat je zeer dicht op het stuur zit, dat ie nog plastiekerig aanvoelt dan de 1200 en dat ie voor mij te laag is....Maar daar heb je dan de 800Gs voor....
al bij al een onderschatte moto die waarschijnlijk niet zo denderende verkoopcijfers gaat halen....met lage inruilprijzen als gevolg....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: F650GS twin

Bericht door Toedel »

Ben het helemaal met je eens. Allez, behalve de hoogte dan, heb wsl kortere benen :-) Of jij langere !

Heb ondertussen eens een F650GS geconfigureerd op de BMW-motorrad.be website.
De basisprijs lijkt nog wel te doen : 8200€.
Maar met enkele typische opties (ABS, middenbok wegens oliën ketting, verwarmde handgrepen) zit je al op 9295€.
Dan nog wat goodies (witte pinkers, boordcomputer, alarm, reifendruckkontrolle) en dan komt de factuur op 9944€.
Nu nog de cases... alles samen geen goedkoop grapje ... :shock:
Enfin, er zal wel iéts korting op zitten (hoop doet leven). :lol:

Maar tegen dat tarief is er wel veel keus bij de concurrentie...
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: F650GS twin

Bericht door Motard de l'Allier »

Dinsdag F650GS meegekregen van den dealer als ruilmoto.
Enne moet zeggen hij heeft me aangenaam verrast. (toch een 200km met gebold)
Als positieve punten vond ik:
- licht wendbaar machientje, stuurt goed (banden BW in de regen niet verrast, prima band)
- voldoende power onderin en spoepel
- ondanks enkele schijf en wat sponsig, vooraan goeie remwerking
- acheraan goeie veering
- laag verbruik ( wat boordcomp aangaf)
- aangename gebrom
negatieve punten
- te slappe voorvering
- te weinig windbescherming
Al bij al een onderschatte moto die erg veel in zijn mars heeft.

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
Plaats reactie