RT toch onder de 5 gekregen

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door MOTOBLOG »

Eerder deze week een mooi resultaat geboekt. Normaliter ligt mijn gemiddeld verbruik om en bij de 5,7 liter (veel snelweg) maar door wat meer te toeren en kleine wegen te kiezen wist ik bij een vorige tankbeurt het verbruik te doen zakken tot 4,95 liter / 100 km. Snelheden lagen nooit boven de 100 km/uur en optrekken was er niet echt bij. Echt toeristisch rijden dus.
cees
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 okt 2004, 14:08
Locatie: Veghel

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door cees »

daar droom ik van!
Ik "blaas" lekker door en rij dan 1 op 17.
Iedere dag 100 km waarvan 70 snelweg.

mzzl
Cees
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door moh_fan »

Afgelopen maanden (jan t/m maart) was mijn gemiddelde verbruik 1:20,163
Bij mij is 't dus the other way around... als ik eens een keer toeristisch heb gereden haal ik de 5 dus niet meer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
spaceman__spiff
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 apr 2006, 21:48
Locatie: Aalst

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door spaceman__spiff »

Minder dan 5 met een zware RT, proficiat! Met mijn 850 roadster draaide ik steeds 5,5 l/100 km (bij een gewone, vlotte rijstijl, vooral tussen 3000 en 5000 o/m), maar nadat de kleppen fijntjes gesteld werden, is het verbruik gestegen tot 6 l/100 km! (bijna + 10 procent :-( )

Iemand een idee hoe dat zou komen? Of zou ik eens een flesje reiniger in de benzinetank kappen, want hij heeft wel een tijdje stilgestaan.
BMW R 850 R - We don't stop playing because we grow old, we grow old because we stop playing...
Flat Twin Power

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door Flat Twin Power »

moh_fan schreef:Afgelopen maanden (jan t/m maart) was mijn gemiddelde verbruik 1:20,163
Bij mij is 't dus the other way around... als ik eens een keer toeristisch heb gereden haal ik de 5 dus niet meer.

Ik heb dat ook, een sportieve ardennenrit resulteert in een verbruik van 4.7 a 4.8. Bij rustig woon-werk verkeer zit ik aan 5.2 a 5.3.
MHV642
Berichten: 113
Lid geworden op: 01 okt 2004, 12:53
Locatie: Waarschoot
Contacteer:

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door MHV642 »

Volgens mij is de rijstijl minder belangrijk om een laag verbruik te krijgen, het aantal stops daarentegen ...
Als je een hele tank leeg rijdt zonder te stoppen, of maximum 2 keer, dan denk ik dat je vrij gemakkelijk rond de 5 (iets daarboven of iets daaronder) geraakt
Ik zie dat goed als ik op vakantie ben, dan ligt mijn verbruik iets boven de 5, tijdens de dagelijkse trips naar mijn werk waar ik 3 x per rit moet starten (jaja de motor starten) kom ik niet onder de 5,5 l

Bart
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door MOTOBLOG »

Ik heb die dag de motor toch makkelijk 6 keer gestald en gestart, als het niet meer is.
Het is bizar dat cijfers zo uiteenlopend kunnen zijn en ook de manier waarop ze bereikt worden.
RBee
Berichten: 2201
Lid geworden op: 20 aug 2005, 23:54
Locatie: Wilrijk

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door RBee »

pvdk schreef:Het is bizar dat cijfers zo uiteenlopend kunnen zijn en ook de manier waarop ze bereikt worden.
En hoe je tankt. :wink:
R 1250 GSA

Foto's: http://RBee.SmugMug.com" onclick="window.open(this.href);return false;
cooper
Berichten: 339
Lid geworden op: 20 feb 2007, 19:10
Locatie: Nijlen (Belgie)

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door cooper »

Is daar dan ook al keuze in?
Ik doe altijd eerst m'n tankdop open, pistool erin en vullen maar.
Heb nog nooit anders geprobeerd. :grin:
On-topic nu: Ben gisteren gaan tanken (op hogervermelde manier) en daarna ritje gestart van 180km met duo.
Cruise control op autosnelweg 135km/u secundaire baantjes 70km/u. Verhouding 60% snelweg, 40% andere banen.
Gemiddeld verbruik 4.7l/100km.
Had 95 RON getankt.
Afbeelding
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door mort »

met mijn oude k100 denk ik ook soms dat hij minder verbruikt, vooral als mijn achterband versleten is.... snellere omwenteling = zogezegd meer km = zogezegd verder kunnen rijden met een tank.. dat is mijn ervaring.

mvg
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
Kurt Steyaert
Berichten: 294
Lid geworden op: 14 jul 2006, 09:03
Locatie: Bassevelde (B)

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door Kurt Steyaert »

mort schreef:met mijn oude k100 denk ik ook soms dat hij minder verbruikt, vooral als mijn achterband versleten is.... snellere omwenteling = zogezegd meer km = zogezegd verder kunnen rijden met een tank.. dat is mijn ervaring.

mvg
Nog goed dat het meenemertje voor de snelheidsmeter op het voorwiel zit dan :wink:
Grtz Kurt
ErTe-er
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:32
Locatie: Kontich

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door ErTe-er »

cooper schreef:Is daar dan ook al keuze in?
Ik doe altijd eerst m'n tankdop open, pistool erin en vullen maar.
Heb nog nooit anders geprobeerd. :grin: .......

Op zn zijpootje of op zn middenbok , stoppen wanneer tpistool de eerste maal afslaagt of nog een keer 2 a 3 maal bijvullen , t scheelt allemaal rap nog een literke. :-)
mort
Berichten: 618
Lid geworden op: 15 mei 2006, 19:18
Locatie: omgeving brugge
Contacteer:

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door mort »

Kurt Steyaert schreef:
mort schreef:met mijn oude k100 denk ik ook soms dat hij minder verbruikt, vooral als mijn achterband versleten is.... snellere omwenteling = zogezegd meer km = zogezegd verder kunnen rijden met een tank.. dat is mijn ervaring.

mvg
Nog goed dat het meenemertje voor de snelheidsmeter op het voorwiel zit dan :wink:
Grtz Kurt
inderdaad, bij jullie wel ja :grin:
K75RT '90 /// R100GS PARIS-DAKAR '89
Afbeelding Afbeelding
BMWF800R

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door BMWF800R »

Ligt het lagere verbruik niet is het feit dat de injectie de toevoer van benzine afsluit als er geen gas gegeven wordt?

Bij een snellere rit op secundaire wegen wordt toch meer en langer het gas toegedraaid bij het naderen van stoppunt?

Bij een lange autostrade rit blijft het gas steeds open en bij een filerit rij je traag maar je zit steeds gas te geven .
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door MOTOBLOG »

de huidige generatie motronic injectie wordt al relatief intelligent geprogrammeerd. En dat zal altijd maar beteren. Desondanks blijft het feit dat de stand van het hendel geïnterpreteerd moet worden door de CPU en vooral snel ver opendraaien resulteer in een veel hoger verbruik dan stil opendraaien. Bij snel opendraaien interpreteert de CPU dat je snel veel vermogen wenst om vooruit te gaan, dus zelfs bij vlugger opschakelen zal je verbruik toenemen tov hoger in toeren kimmen met minder geopende gashendel. Dit was wel wat anders bij carburatoren, daar kon je anders mee omspringen.

Nog even terzijde, ik tank steeds op middenbok en tot de vuldop nokvol zit... dan scheelt het hoegenaamd niks meer... Hoe dan ook, er zijn zoveel factoren die een rol spelen die we nooit in de hand hebben, zoals ijlheid van de atmosfeer, luchtdruk, temperatuur, vochtigheidsgraad, enz... en dan is er nog de staat v.h. blok, de motor, banden ...
lerak
Berichten: 98
Lid geworden op: 24 jan 2005, 15:14
Locatie: Buggenhout

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door lerak »

ik heb recent een occasie-r1200rt gekocht, verbruik altijd tussen 5.2 en 5.4. (volgens boordcomputer!)

een paar weken geleden een weekendje naar zeeland gaan rijden, vol geladen, in totaal met meer dan 150kg mens geladen (ja, met den RT wil de vrouw dus ook wel eens meebollen) gemiddeld verbruik over de volledige trip (550 km, waarvan 250km autostrade schat ik) 4.9l!
Aangenaam verrast dus, al heb ik dat weekend heel rustig gereden, kwestie van de goesting van mijn vrouw niet direct te verjagen...

Vanaf dan eens echt getest hoe zuinig ik kan.
Woon-werkverkeer= stuk provinciale weg (Buggenhout-Breendonk), stuk autostrade (A12 Breendonk-Boom) dan expreswegachtige toestand met een paar rode lichten(Boomsesteenweg tot Wilrijk) en dan nog een paar kilometerkes kleinere baan, in totaal 25km laat ons zeggen gemengd verbruik.
Gemiddeld verbruik (over 2 dagen heen en terug) : 4.3l!

Nu heb ik eens een hele tank proberen zo zuinig mogelijk te rijden, deel woonwerk, deel kinderen wegbrengen naar sportclub en zo, recreatief ook een beetje, gemiddeld verbruik 4.6l!
492.5km tussen 2 tankbeurten!
OK, dan moet ge wel gelijk nen bompa rijden he (excuses aan de bompa's onder ons, maar ge weet wel wat ik bedoel)

Nu is het wel zo, dat het gemiddelde verbruik dat ik bereken (liters getankt en afstand gereden) ongeveer 0,1l hoger licht dan wat de BC aangeeft!

Maar toch, zuinig machientje dus!
(Mijn vorige K1200RS zat zo rond de 7 liter!)

OK, maar nu heb ik het wel efkes gehad met dat Kyoto-rijden! Na de tankbeurt weer goed de gas opengedraaid, en genoten van dat andere aspect van een moto : acceleren, aan de lichten vooraan gaan staan, vertrekken (zonder abnormaal te moeten doen) en na een paar seconden in uw spiegelke moeten zoeken naar de ver achtergebleven autos!
Verbruik zat direct terug aan 5.2l (wat nog heel acceptabel is he!)
K1200RS alias "The Yellow Cab"
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door frederik »

De buitentemperatuur is een grote factor op uw benzineverbruik.

Als je rustig op secondaire wegen rustig gaat toerismerijden zonder stops, dan geraak je zeker onder de 5L.

Frederik
frederik
Berichten: 718
Lid geworden op: 30 sep 2004, 11:34
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W-Vlaanderen

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door frederik »

De buitentemperatuur is een grote factor op uw benzineverbruik.

Als je rustig op secondaire wegen rustig gaat toerismerijden zonder stops, dan geraak je zeker onder de 5L.

Frederik
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Re: RT toch onder de 5 gekregen

Bericht door Vanguard »

Met mijne 1150 RT onder de 5 liter duiken was niet eens zo moeilijk, met de GT 100 cc er proberen af te krijgen is een ander paar mouwen.
Maar rijplezier vind ik net iets belangrijker.
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
Plaats reactie