Zwarte secundaire bougie.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Zwarte secundaire bougie.

Bericht door cdraaisma »

Hallo

Ik heb bij mijn R1150RT Twin Spark bij 20000km de bougies vervangen Daarbij viel op dat de beide secundaire bougies zwart waren, en de primaire bougies lichtgrijs.Heeft iemand van jullie de zelfde ervaring met zwarte bougies? Verder zat er iets olie aan de aftap prop van het luchtfilter heeft iemand hier ook ervaring mee?

Kees.
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Zwarte secundaire bougie.

Bericht door Raketman »

Dat 2 bougies in eenzelfde cylinder verschillende kleuren kunnen hebben lijken mij raar, maar misschien niet onlogisch. De eigenlijke verbranding zal waarschijnlijk vooral bij de primaire bougie gebeuren (de bovenste ?) waardoor er meer afzetting is op de secundaire bougie (de onderste ?). Het zou normaal kunnen zijn bij een boxer maar er zijn hier mensen die daar meer zinnige uitleg over kunnen geven.

De olie aan het luchtfilter lijkt mij normaal, gezien de carterontluchting in de luchtfilterkast toekomt. Als er dus een beetje olie opgehoest wordt komt die onderaan de aftap terrecht. Heb ik bij de F650 ook na 5000km...
Nil volentibus arduum
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: Zwarte secundaire bougie.

Bericht door cdraaisma »

Hallo.
Dat de secundiare bougies zwart waren heeft volgens mij ook te maken,dat ik iets olie in de filterkast had.Wat denken jullie hier van?

Kees.
ErTe-er
Berichten: 45
Lid geworden op: 21 okt 2007, 15:32
Locatie: Kontich

Re: Zwarte secundaire bougie.

Bericht door ErTe-er »

cdraaisma schreef:Hallo.
Dat de secundiare bougies zwart waren heeft volgens mij ook te maken,dat ik iets olie in de filterkast had.Wat denken jullie hier van?

Kees.
Dat je olie in de filterkast komt van de carterontluchting. 8-)
PHILIP
Berichten: 378
Lid geworden op: 20 okt 2004, 11:56
Locatie: noord antwerpen

Re: Zwarte secundaire bougie.

Bericht door PHILIP »

een zwarte secundaire bougie wijst er volgens mij op dat je een snedige rijstijl hebt, Bij matige vermogenafgifte werken beide bougies, naarmate de belasing toeneemt gaat het mtormanagement over naar het gebruik van één bougie, dit verklaart het soms slecht draaien van de motor na een helse rit, het slecht draaien manifesteert zich dan door een slecht middengebied. (de M&T r1200rt had er ook last van)
Ik heb ergens een uitleg over het motormanagement van de R12, en mijn veronderstelling is hierop gebaseerd.
philip
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: Zwarte secundaire bougie.

Bericht door cdraaisma »

Hallo

De 1150 Twin Spark motoren starten op de secundiare bougies en dan komt de primiare bougie erbij.Dit doen ze om het stroom verbruik bij het starten laag te houden.Dus tijdens rijden werken beide bougies.

Kees.
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: Zwarte secundaire bougie.

Bericht door LOMAX »

Vermits de primaire bougies lichtgrijs zijn (leunt dicht tegen koffie-met melk aan) kan je ervan uitgaan dat injectie en verbranding in orde zijn. Als nu de secundaire bougies van een andere (verkeerde) warmtegraad zijn, dan gaan die zwart kleuren. Als de motor vaker niet helemaal warm krijgt, zal dit nog meer gebeuren. Als je de bougies er uit hebt gehaald, nadat de motor bij de laatste rit nog een tijdje in vrijloop heeft gedraaid alvorens stilgelegd te worden, dan krijg je ook een vertekend beeld.
Een half uurtje goed doorgassen, meteen stilleggen bij stop (best zou zijn al rijdend contact eraf en koppeling inknijpen), en dan bougies verwijderen. Zijn ze dan nog zwart, experimenteer dan eens met een warmere bougie. Wel bedenken dat een te warme bougie meer kwaad kan aanrichten dan een te koud exemplaar.
Plaats reactie