motor rijden echt zo tof?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

fabian
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 nov 2004, 13:04

motor rijden echt zo tof?

Bericht door fabian »

Ja,ben er 47jaar,en telkens als de lente er weer aankomt begint het te kriebelen,al zo'n 7 jaren heb ik goesting om ook te toeren.Maar als je dan zo die prijzen zie om een hobby uite oefenen tegenwoordig,dan moet je toch echt begeesterd zijn,om tot een aankoop te doen.
Dus is moto rijden echt zo geweldig?Lijkt me wel wat om met bv.zo'n k1200 lt rond te toeren,op reis te gaan(zeker met een motoclub).Maar iedere keer zegt de omgeving me.Stop!Te duur!Te gevaarlijk!Voor die paar maanden maar!Te oud!Te veel verkeer om nog ontspannend te rijden!En ik wil eigenlijk geen achtste jaar meer wachten dus die lokroep blijft altijd aanwezig.Is moto rijden echt zo geweldig?Want ik heb nog nooit met een moto gereden.
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

te duur?? ja een bmw k1200 lt, daar kies je er ook weeral 1tje uit é?!
Eens goed rondneuzen in de tweedehandsmarkt en er zit vast wel iets bij voor jouw (jouw portemoné)

paar maandjes?? ik rij van maart tot november = 9 maanden (en dit enkel als ontspanning, dus niet om naar twerk te rijden)


om te besluiten: de keuze ligt bij jou en nergens anders!

(trouwens vandaag weer schitterend weertje om te rijden)

groeten :wink:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Pete
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 okt 2004, 10:52
Locatie: Haacht
Contacteer:

Bericht door Pete »

Hallo Fabian

Te duur? Je bepaalt zelf je budget niet waar?
Te gevaarlijk? Motorrijden houdt nu eenmaal meer risico's in dan met een blikken doos rijden, inderdaad, maar als je bewust, beheerst en defensief met je motor rijdt schakel je al heel wat risicofactoren uit.
Een paar maanden? Daar moet ik Toine bijtreden, je kan gerust 9 maanden met de motor rondtuffen in ons landje. Ikzelf rijd altijd. Enkel als er sneeuw of ijzel ligt blijf ik binnen. :roll:
Te oud?? Ik verzeker je, eens je de microbe van het motorrijden te pakken hebt voel je je 10 jaar jonger!

Als de lokroep zo groot is, zou ik er zeker op ingaan. Je leeft maar één keer, gaan voor die banaan. Enne, een LT is inderdaad misschien wat hoog gegrepen om mee te beginnen... Ik raad je zeker aan om voldoende rijvaardigheidslessen te nemen, ook al heb je dankzij jouw leeftijd automatisch je rijbewijs op zak!!! :wink:

Groetjes,

Pete
1150 GS (bj 2000)

Sans Souci Member
Vanguard
Berichten: 843
Lid geworden op: 28 sep 2004, 06:40
Woonplaats: Ranst
Locatie: Antwerpen

Bericht door Vanguard »

De mijne heeft dit jaar drie weken stilgestaan. Boven de 0 graden vermijd ik om in de weekends in een stalen kooi te gaan zitten.
De kwaliteit van motorkleding is de laatste jaren er zoveel op vooruit gegaan dat je het niet meer hoeft te laten voor koude en regen. Nu nog verwarmde wegen en ik hoef zelfs die drie weken mijn moto niet op stal laten te staan. :)
My Bike, My Passion
R850R, 1997, 76000 km.
R1150RT, 2004, 57000 km.
K1300GT, 2009, 38000 km.
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Beste Fabian,

Het is natuurlijk een machine, die K1200LT, luxe en comfort, maar een RT moet dan met zijn boxermotor niet veel onderdoen. Misschien toch maar met beiden proefrijden zou ik zeggen als je de keuze maakt. Een LT is wel een dure motor, maar kan toch frequent gevonden worden in tweedehands.

Rijden, wel ik rij altijd, als vrijetijdsbesteding en voor het werk. Enige wat me tegenhoudt is ijzel, sneeuw en zout op de wegen. Als deze drie niet op de grond liggen, ben ik van de partij. Uiteraard in de regen rijden is nu ook niet bepaald prettig, maar dat kan je oplossen door goede kledij. Koude is ook geen probleem, heb zelfs gereden bij -4°C en als je rekent welke wind ik op me krijg met m'n roadster, dat kan al tellen... :roll:

Te oud ? Zou ik zeker niet beweren, we hebben zelfs veel mensen in de club van uw leeftijd, en zelfs veel ouder. Zoals iemand op het forum zegt, "je bent niet te oud om te rijden, je wordt oud door niet te rijden..."

Te gevaarlijk ? Een motorberheersingscursus helpt je al een hele eind verder.

Wil je meer informatie, kom gerust eens af op een ontmoetingsavond http://www.bmw-mc-vl.be/ned/forum/viewtopic.php?t=1969 en laat je door onze onthaalmedewerkers inlichten. Zij doen dat met alle plezier !
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
colingoes
Berichten: 214
Lid geworden op: 13 feb 2005, 19:51
Woonplaats: Manneksenvere
Locatie: West Vlaanderen

Bericht door colingoes »

Was zelf reeds 40 voorbij toen ik begon
Gevaarlijk? Ja en Nee je moet je grensen kennen
Duur koop enkel wat je aankan
Je hebt ook kledij nodig verzekering en bij 2de hands toch een nazicht

Voor de rest DOEN als je zeker bent
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

Goede raad is gouden raad. :lol: Eerst en vooral je budget bepalen (mototype + kledij) voor de aankoop. dan gezien je geen enkele motorervaring in de handen en de benen hebt, een paar motorbeheersingslessen volgen. En daarna genieten van elke kilometer die je gaat afleggen langs grote en of kleine wegen. Hoeveel of hoelang je rijdt tijdens een jaar, dat bepaal jij en jij alleen. :wink:
Have fun en steeds bereid verdere informatie te geven via mail of PB
Toedeloe
Stoffel :wink:
Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

Ik zou zeggen , gewoon doen .
Er zijn genoeg low budget oplossingen.
Motor en kledij in 2de hands .
En rijden , dat leer je wel van één of andere goede ziel uit uw buurt.
Heb je vragen , voor aankoop van een of andere moto
of éénder welk ander onderwerp omtrend het motorrijden,
vuur ze af .
In deze toffe motorbende zitten genoeg goede zielen om U te helpen :wink:
PS stel niet uit tot morgen wat vandaag nog kan :!:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Fabian, ik was 46 (nu 2 jaar geleden) toen ik na de laatste aflevering van "de Bende van Wim" dacht : "als ik er nu niet aan begin komt het er nooit niet meer van." Dat sluimerende gevoel, de goesting, was wel al jàren latent aanwezig. Maar die TV-reeks heeft me in april 2003 naar de rijschool doen stappen ('k had ook nog nooit op een moto gezeten).

Na 2 halve dagen les op een Honda CB500 zei de instructeur me : "ge zijt er klaar voor". En ik dacht : "dat ziet ge van hier !!!"
'k Ben daarom nog een Dro-cursus gaan volgen op een huurmotor, vrouwtje meegenomen als duo om haar schrik wat te laten overwinnen, en pas na die intensieve dag vond ik dat we er min of meer klaar voor waren.

En nu, 2 jaar verder, denk ik nog steeds : "waarom hebt ge er zolang mee gewacht ???"
Motorrijden is puur geniéten, maar enorm verslavend :D
Dus, wacht niet langer, anders gaat ge er later spijt van krijgen. Zeker weten.

mvg
Hans
Afbeelding
jank1100lt
Berichten: 19
Lid geworden op: 29 sep 2004, 08:35
Locatie: oostmalle

Bericht door jank1100lt »

dag fabian,
ben terug beginnen te rijden op mijn 51ste jaar (ben nu 55) en het was van 1971 dat ik de laatste maal op een moto had gezeten, omdat ik toch eventuele risico's wilde uitschakelen heb ik toch een paar motorrijvaardighedenlessen genomen om terug het gevoel te krijgen, rij het hele jaar door ook naar het werk behalve bij sneeuw en ijzel en ik moet je bekennen 'het gevoel' is er ik kan nu moeilijk zonder en gelukkig is mijn vrouw ook die menig toegedaan, gaan er mee op vakantie en de wagen komt praktisch niet uit de garage in de zomermaanden, zelfs om te gaan winkelen doen we het met de 'K', heb een tweedehandse k1100lt gekocht die mij rond de zesduizend heeft gekost en nog steeds in goede staat is en lekker rijdt,
een voorvalletje gehad met een wagen die achterwaarts van zijn oprit de weg op reed en mij 'niet gezien' had ondanks mijn fluogeel vestje maar ik heb veel geluk gehad omdat ik niet hard reed en het een kleine val betreft met weinig schade, ben nu wel alerter op wagens die van een oprit afrijden want het leven is veel te mooi op een moto
mijn moto is rij alert, veilig en dan kan je ook onspanned genieten
groetjes
jan k1100lt
dit is wat ik doe...rijden....
k 1100 lt red caynon 94'
jo
Berichten: 138
Lid geworden op: 29 sep 2004, 11:45
Locatie: leuven

Bericht door jo »

Ja natuurlijk is motorrijden fun maar of ge nu op dit forum moet zijn voor objectieve info is natuurlijk een andere zaak.
Misschien eerst eentje huren voor te beslissen tot aankoop. Een initiatieles kan ook...
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

toch liever vallen met een moto van de rijschool dan met een huurmoto :!: :!: :!:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
misterbean
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 feb 2005, 10:32
Locatie: Walibi

Bericht door misterbean »

Te duur, iedere hobby kost nu eenmaal centen.Beetje uitkijken en er zijn veel goede zakens te doen ivm motoraankoop en kledij.
Gevaarlijk tja autorijden niet dan?Rijopleidingen geven je een bewust zicht wat je met een motor zowat kan doen en je zal opkijken wat de grenzen van een motorfiets zijn.
Motorrijden is nu eenmaal een inspanning ( als je het goed wil doen) maar biedt toch een gevoel van vrijheid en ontspanning.


Greetz Misterbean :wink:
Motorijden is geen ontspanning maar een inspanning.
hugo
Berichten: 11
Lid geworden op: 01 okt 2004, 22:54
Locatie: linden

Bericht door hugo »

Te oud ? Heb exact 3 jaar geleden mijn eerste moto (een GS) gekocht, en was toen 55 jaar. Heb er nog geen moment spijt van gehad. Het enige dat ik me verwijt is dat ik zo lang heb gewacht...
Doen dus !
Gevaarlijk ? Je bent inderdaad kwetsbaar op 2 wielen, maar het gevaar bepaal je voor een groot stuk zelf. Ik heb nu zo'n 60 K KM en heb me nog niet in een echt gevaarlijke of onveilige situatie gevoeld.
Guy
Berichten: 35
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:16
Locatie: Merelbeke

Bericht door Guy »

Ik ben twee jaar geleden opnieuw begonnen, na 7 jaar geen moto.
Hoeft helemaal niet duur te zijn: ik kocht een K100RT in werkelijk perfecte staat. Deze moto was 17 (!) jaar oud, en had ocharme 126.000 km op de teller.

Voor 2500EUR was ie van mij. Tel daarbij wat degelijk tweedehandsmateriaal voor kledij en helm, en voor geen 2800€ was ik bediend.

Ik heb op 1 jaar 20.000KM op de teller toegevoegd. Geen enkele bijzondere onkost, behalve normaal onderhoud. En ik kan je verzekeren, ik reed echt bij alle weer, ook putje winter.

Deze moto kon perfect nog de reizen aan, met duo en bagage.
Conclusie: het hoeft niet duur te zijn om veeeeeeeeel plezier te bieden. Alleen goed uit je doppen kijken bij aankoop.
R1100GS 1994
"Reizen is je openstellen voor de wereld"
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Bericht door Frans »

Beste Fabian

Mijn oom wordt dit 83jaar en weet sedert vorige week dat hij kanker
heeft. hij moet nu een chemo therapie volgen. Zijn grootste verdriet vertelde hij vanavond tegen mij. Ik heb geen macht meer ,mijnen Gillet weegt een goede 200 kg en moest hij vallen ik kan hem niet meer opheffen.
Waarop ik hem antwoorde Oompje uwe BSA weegt maar een goede 125 kg waarop hij antwoorde
ja dat zal waarschijnlijk nog gaan.
U leeft maar een keer dus rap op uwen droom maar neem iets licht om te beginnen
Greetz Frans
w
Berichten: 573
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:15

Bericht door w »

Ge moogt mijne "andere" moto lenen voor 3 maanden.
Dan weet ge het tenminste zonder het U te blijven afvragen.
Ik heb zo nog iemand aan't rijden gekregen en die is nu mede-eigenaar van een zaak in 2dehands moto's

Laat maar weten als ge het echt serieus wilt proberen.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Bericht door John »

DOEN BEGOD!!! Ge weet echt niet wat ge mist! Al is het op nen ouwe K100RT. Je gaat versteld staan wat zo'n oudje nog in petto heeft. Daar heb je heus geen 1200 voor nodig. (heb er nog eentje op overschot staan :lol: )
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Bericht door JüRgen »

Ook een tweedehandstip : de K1100LT's staan redelijk dik bezaaid op de tweedehandsmarkt. Het zijn luxe tourmachines, onverslijtbare motoren en wegens de mensen die naar K1200LT zijn overgestapt mooi geprijsd ! :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Dag naamgenoot van mijn zoon.
Zoals je ziet ben je niet te oud om te rijden met een gemotoriseerde 2 wieler.
Ik raad u aan om een paar cursusen te volgen en er dan ten volle van te genieten.
voor die enkele weekjes dat het hier in belgenland vriest en sneeuwt, zou ik niet twijfelen.
over financiele toestanden.
ik heb juist mijn verzekering betaald 269.85euro voor een compleet jaar motorplezier.
dit geef ik uiteraard nog in, bij mijn belastingen.
moest je het niet weten een moto en de nodige onkosten kan je inbrengen.
tot over enkel dagen op uw motorfietsje(eventjes pushen) :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
fabian
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 nov 2004, 13:04

Bericht door fabian »

Wel zoals ik kan lezen,moet en zou ik niet meer mogen twijfelen.Dus eerst wat motorrijlessen volgen(weet iemand een goede rijschool in het antwerpse?) en dan naar een moto zoeken.En ik verdien wel goed genoeg mijn brood,om een degelijke moto te kopen,maar het is toch duur geworden tegenover vroeger?En je kunt inderdaad je moto inbrengen bij de belastingen,weet iemand ongeveer wat en hoeveel je kan inbrengen,en speelt het aantal kilometers een rol tussen woon-werk?
Stoffel
Berichten: 2356
Lid geworden op: 28 sep 2004, 17:54
Contacteer:

Bericht door Stoffel »

fabian schreef:Wel zoals ik kan lezen,moet en zou ik niet meer mogen twijfelen.Dus eerst wat motorrijlessen volgen(weet iemand een goede rijschool in het antwerpse?) en dan naar een moto zoeken.En ik verdien wel goed genoeg mijn brood,om een degelijke moto te kopen,maar het is toch duur geworden tegenover vroeger?En je kunt inderdaad je moto inbrengen bij de belastingen,weet iemand ongeveer wat en hoeveel je kan inbrengen,en speelt het aantal kilometers een rol tussen woon-werk?
Fabian

denk dat je via de reeds gekende zoekkanalen, zoals Google en Altavista, wel de nodige resultaten kan en zal vinden voor wat je rijschool betreft.
Voor je vraag ivm belastingsvoordeel kan je volgende topic eens lezen en zoniet kan ik je via mail wel het één en ander doorsturen. Tevens vind je via de website van hla erg nuttige info. :wink:
Toedeloe

Stoffel

http://www.bmw-mc-vl.be/ned/forum/viewt ... elastingen
Afbeelding
Harald
Berichten: 6129
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:04
Locatie: Opwijk

Bericht door Harald »

fabian
Als je nu eens zou zeggen in welke buurt je woont , kan je gemakkelijk een goede ziel vinden die je de éérste stappen van het motorrijden wil bijbrengen.
Zo steek je weer wat € in je zak :wink:
"God made some cops Perfect - the rest he put in cars!"
Afbeelding"Alle vakkennis is een samenzwering tegen het lekendom."
fabian
Berichten: 10
Lid geworden op: 25 nov 2004, 13:04

Bericht door fabian »

Harald schreef:fabian
Als je nu eens zou zeggen in welke buurt je woont , kan je gemakkelijk een goede ziel vinden die je de éérste stappen van het motorrijden wil bijbrengen.
Zo steek je weer wat € in je zak :wink:
Wel ik woon in Antwerpen(Edegem),en als iemand mij zijn moto wil lenen om m'n eerste stappen te zetten in 'motowereld' ok.Ik wil een vergoeding geven,maar het is echter de eerste stappen dat ik zet,dus je moto gaat er vanaf zien:-).
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

fabian schreef:
Harald schreef:fabian
Als je nu eens zou zeggen in welke buurt je woont , kan je gemakkelijk een goede ziel vinden die je de éérste stappen van het motorrijden wil bijbrengen.
Zo steek je weer wat € in je zak :wink:
Wel ik woon in Antwerpen(Edegem),en als iemand mij zijn moto wil lenen om m'n eerste stappen te zetten in 'motowereld' ok.Ik wil een vergoeding geven,maar het is echter de eerste stappen dat ik zet,dus je moto gaat er vanaf zien:-).
Hmm... ik denk niet dat je iemand gaat vinden, tenzij die persoon nog ergens een afdankertje heeft staan.
Volgens mij ga je beter eerst naar de rijschool : je krijgt er een instructeur voor jou alleen, en na 2 halve dagen kan je al "min of meer" met de motor rijden. Bovendien kunnen hun motoren daar tegen een stootje (speciale valbaren). En na die opleiding kan je dan voor jezelf uitmaken of motorrijden echts iets voor jou is.

Voor daarna zou ik je ten stelligste aanraden zeker nog één Dro-cursus te volgen (je kan bij hen een motor huren) vooraleer zelf een motor te kopen.
En daarna veel, héél veel oefenen, en ervaring opdoen.

mvg
Hans
Afbeelding
Plaats reactie