Scarver: leve iridium!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Scarver: leve iridium!

Bericht door rsl »

Even bevestigen wat sommigen al wisten: een haperend Scarver-blok kan effectief opgelost worden door simpelweg een Iridium-bougie (of andere "speciale" bougie?) te steken.

Wij hadden dat probleem met onze occasie Scarver: bij bepaalde toerentallen was het alsof het blok af en toen een slag miste. Wreeeeeed ambetant was dat, zeker wanneer je bv. net een bocht aan 't nemen bent.

Op verschillende plaatsen (ook hier) las ik dat Iridium- of andere speciale bougies zoiets zouden verhelpen. Toen ik 'm vorig jaar voor onderhoud binnendeed bij Cenmoto (BMW Lier) sprak ik dan van dat haperen, en ook van die Iridium-historie. Maar volgens hen moest enkel een update van de injectiemapping gebeuren, en als we dan voortaan 98 zouden tanken zou het probleem wel weg zijn. De man beweerde dat zij nog nooit speciale bougies hadden moeten steken om dat op te lossen. Ook zei ie nog "rijd 'm eens ne keer goed los in de Ardennen" (toen deed onze Scarver inderdaad vooral korte afstanden).

Niet dus: na dat onderhoud met update van de injectie was het probleem enkel verplaatst van de lagere naar de hogere toerentallen. Ook 98 tanken bracht geen verbetering. En sinds maart doe ik er bijna uitsluitend nog langere afstanden mee (2x65 km/dag) en ook dat veranderde niks aan het probleem.

Heb dan ook eens bij BMW in Meerhout gevraagd of zij een oplossing hadden; hun reactie was iets in de trant van "oei zulke problemen zijn meestal moeilijk om te vinden; dat kan lang duren" en ook "tja ééncylinders zijn nu eenmaal wat bokkig hee". Ook niks reactie op m'n iridium-suggestie. Dat gaf dus ook al niet veel hoop.

Met 't gedacht van "je weet maar nooit" heb ik dan uiteindelijk toch maar zo'n Iridium-bougieke besteld / twee dagen later aangekregen / bougie erin / probleem weg van de ene op de andere dag :grin: :grin: :grin:

Ikke eindelijk content, maar ik vind het toch wel straf (en triestig) dat BMW-handelaars zoiets zelf niet weten, terwijl het blijkbaar toch wel een zeer bekend probleem is bij die blokjes :-x
Laatst gewijzigd door rsl op 23 okt 2008, 22:30, 4 keer totaal gewijzigd.
Opa
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 sep 2005, 19:48
Locatie: Leiden

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door Opa »

rsl schreef:Even bevestigen wat sommigen al wisten: een haperend Scarver-blok kan effectief opgelost worden door simpelweg een Iridium-bougie (of andere "speciale" bougie?) te steken.

Ikke eindelijk content, maar ik vind het toch wel straf (en triestig) dat BMW-handelaars zoiets zelf niet weten, terwijl het blijkbaar een zeer bekend probleem is bij die blokjes :-x[/color]

Dat weten ze wel maar zullen niet tegen de voorschriften van Herr BMW ingaan. Deze voorschriften schrijven een bepaald soort
bougie voor en die moeten ze gerbuiken. Let wel op of je de goede bougie gerbuikt en let met name op de temperatuur.
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door rsl »

Opa schreef:Dat weten ze wel maar zullen niet tegen de voorschriften van Herr BMW ingaan. Deze voorschriften schrijven een bepaald soort
bougie voor en die moeten ze gerbuiken. Let wel op of je de goede bougie gerbuikt en let met name op de temperatuur.

Ik bestelde gewoon de bougie die Wünderlich aangaf voor de Scarver. Komt trouwens ook overeen met wat Denso zelf opgeeft op hun site, dus dat zal wel juist zijn zeker?
Wat is die "temperatuur" eigenlijk?

Ach zo "voorschriften van Herr BMW": is dat zo? Triestig dan en ook gewoon stom, want dat haperen vond ik zo irritant dat ik overwoog om de Scarver alleen al daarom weg te doen, en als zelfs de officiële dealers daar dan niks aan kunnen/mogen/willen doen, vind ik dat alleen maar geweldig slecht voor het imago van zowel de dealers als het merk BMW zelf.
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door rsl »

:scratch: :scratch: ALHOEWEL!? :scratch: :scratch:
Het kloteprobleem is precies al aan 't terugkomen :-x :-x

Die iridium bougie zit er amper zo'n 1500 km in, en gisteren begon het plots weer, dat haperend blok; ik krijg er 't sch**t van :-x
Echt raar: met de iridium bougie was het probleem van de ene dag op de andere compleet verdwenen, een maandje lang draaide dat kl*te Scarver-blok eindelijk een beetje fatsoenlijk, en nu lijkt 't plots weer helemaal terug. Ik kan toch moeilijk elke 1000 km een nieuwe bougie gaan steken?
Godverdegoverdegoverdegoverdegoverdegoverdoemetoch :evil: :evil:
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Opa
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 sep 2005, 19:48
Locatie: Leiden

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door Opa »

|Wat is die "temperatuur" eigenlijk?
[/color]
Het ontsteken van het mengsel gaat gepaard met een vonk en die vonk heeft een vooraf bepaalde temperatuur. Als je een bougie neemt die voor je brommer is gemaakt dan verbranden je klepjes niet :-) :mrgreen:
Opa
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 sep 2005, 19:48
Locatie: Leiden

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door Opa »

rsl schreef: :scratch: :scratch: ALHOEWEL!? :scratch: :scratch:
Het kloteprobleem is precies al aan 't terugkomen :-x :-x

Die iridium bougie zit er amper zo'n 1500 km in, en gisteren begon het plots weer, dat haperend blok; ik krijg er 't sch**t van :-x
Echt raar: met de iridium bougie was het probleem van de ene dag op de andere compleet verdwenen, een maandje lang draaide dat kl*te Scarver-blok eindelijk een beetje fatsoenlijk, en nu lijkt 't plots weer helemaal terug. Ik kan toch moeilijk elke 1000 km een nieuwe bougie gaan steken?
Godverdegoverdegoverdegoverdegoverdegoverdoemetoch :evil: :evil:

Hmmm, doet mij vermoeden dat ook deze bougie vuil is geworden door het een of ander. Bougie er uit schroeven en goed kijken of íe schoon is of anders schoonmaken! Is het probleem dan weg dan weet je wat er aan mankeert.

Succes
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door rsl »

Opa schreef:Hmmm, doet mij vermoeden dat ook deze bougie vuil is geworden door het een of ander. Bougie er uit schroeven en goed kijken of íe schoon is of anders schoonmaken! Is het probleem dan weg dan weet je wat er aan mankeert.

Succes
Bedankt voor de tip, ik zal dat eens bekijken.
Maar ik heb er eigenlijk geen goeie hoop op, want bij het laatste onderhoud door Cenmoto was er ook een nieuwe (normale) bougie ingestoken, en daarmee was het probleem toch niet weg, ook niet in het begin terwijl dan die bougie toch ook proper geweest moet zijn.
We zullen zien... :-|
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door rsl »

Tussentijdse update.
M'n ALHOEWEL-paniek van hierboven was misschien wat voorbarig. :-?
Het gehaper is toen maar één of twee dagen teruggeweest, en dan weer verdwenen. Sindsdien (twee weken) rijdt ie weer zoals vlak na het steken van die iridium-bougie: zo goed als hapervrij. Misschien slechte benzine gehad of zo? Wie weet.

Hout vasthouden dus.

Feit blijft echter: dit injectie-blok heeft nog nooit - en zal waarschijnlijk ook nooit - zo aangenaam draaien als al m'n andere/vorige carburatorfietsen (zie onderschrift).

Wordt misschien vervolgd... en ja ziehier het vervolg :-)
Laatst gewijzigd door rsl op 23 okt 2008, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
Opa
Berichten: 188
Lid geworden op: 07 sep 2005, 19:48
Locatie: Leiden

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door Opa »

rsl schreef:Tussentijdse update.
M'n ALHOEWEL-paniek van hierboven was misschien wat voorbarig. :-?
Het gehaper is toen maar één of twee dagen teruggeweest, en dan weer verdwenen. Sindsdien (twee weken) rijdt ie weer zoals vlak na het steken van die iridium-bougie: zo goed als hapervrij. Misschien slechte benzine gehad of zo? Wie weet.

Hout vasthouden dus.

Feit blijft echter: dit injectie-blok heeft nog nooit - en zal waarschijnlijk ook nooit - zo aangenaam draaien als al m'n andere/vorige carburatorfietsen (zie onderschrift).

Wordt misschien vervolgd... :-|
Hou er rekening mee dat een carburator een ontwikkeling van 100 jaar heeft meegemaakt en de injectie nu pas plusminus 25 jaar. Ze zijn dus nog niet gelijk :wink:
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door kris K1200LT »

Aan mijn Dakar hebben ze 4 jaar gekloot om hem goed te laten lopen ...
toen ze't eindelijk vonden was er een sensortje kapot ... mij niet wijsmaken dat ze dat niet wat eerder hadden kunnen ontdekken of zijn al die computermanagementspullen gewoon de show :x

Toen begonnen de lagers er uit te vallen ... balhoofd, voorwiel, achterwiel ... bucht vent !!!

En dan ga je met je rommel kijken naar een gele spleetoog en dan willen ze dat Duits gebakje nergens overnemen !

Uiteindelijk dan maar een K1200RS gekocht (2dehands zijn die relatief betaalbaar ) omdat mijn eerdere ervaringen met K-blokken zeer positief waren ... die is dan beginnen rammelen maar dat "hoort zo bij een K1200RS" volgens Raf's motorsop ...

Mijn idee : als ze aan nen BMW moeten sleutelen weten ze gewoon niet waar te beginnen, en de eigenaar weet absoluut niet waar het zal eindigen ...
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door Jo De Paepe »

die is dan beginnen rammelen maar dat "hoort zo bij een K1200RS
Leg eens verder uit , mijne vorige rammelde ook , ook normaal zeiden de dealers
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door kris K1200LT »

als mijn K1200RS stationair staat te draaien dan rammelt dat ding gewoon ... ergens onderuit ... in het begin hoorde ik dat alleen bij stilstand, nu ook bij het rijden ( dat kan natuurlijk wél zijn omdat ge u daar op fixeert, dat kan best ) ... en ik hoor die klacht nog soms bij dit type motors ... maar andere staan dan weer te draaien als een zonnetje ... geeft gewoon géén prettig gevoel !

Ik heb dit ergens ne keer op het K-forum geplaatst zenne Jo ... want we gaan hier ver off-topic, maar dat gedoe met dienen dakar zit mij nog erug diep ... ik heb mij eens één keer nen nieuwen gekocht en dat was een BEEEER van een machien ! Kon alles, woonwerk - raggen - bagage versleuren en zuinig bovendien in verbruik (niet in herstellingen dus ... maar goed ... dat was dus de reden van mijn reply én meteen ook een antwoord op jouw vraag hoop ik ?
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door Iron Gonzo »

het rammelen bij de K blokken heeft 8/10 keer te maken met de distributieketting.
effe internet afschuimen en je vind de gepaste oplossing.
nadeel er moet heel wat gedemonteerd worden om het op te lossen.

ik weet het t'is off topic :oops:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door kris K1200LT »

IRON GONZO schreef:het rammelen bij de K blokken heeft 8/10 keer te maken met de distributieketting.
effe internet afschuimen en je vind de gepaste oplossing.
nadeel er moet heel wat gedemonteerd worden om het op te lossen.

ik weet het t'is off topic :oops:
kijk dat was ook mijn (voorzichtig en niet onderlegd ) idee ... kan je me niet een beetje op weg zetten ?
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door Wiedewa »

Rammelen ?

Start, stationair heel even, dan geruisloos.
Wegrijden, eerste 3 meter 'n slepend geluid of ik de bok ben vergeten.
Over naar de 2de gang, beetje gas en licht getik in het blok.
Rechts de bocht om in de 2de gang, gas erop en naar de 4de even de snelheid in de gaten houden.
Dan naar 60 in de 5de gang, over naar 100 in de 5de gang, gas erop.
Het geluid wat dan gemaakt wordt lijkt meer op 'n luchtaangedreven boorhamer om wegen mee op te breken.
In de buurt van 140 hoor ik door de wind nis meer, bij 240 alleen nog maar de wind.
Terug naar 50 in de 5de gang hoor ik nis anders dan gewoon beeeeemer, dus muisstil.

Maar goed ander machien de K1100rs van 1996.

terug online :D
MG Breva 850
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door rsl »

kris K1200RS schreef:Aan mijn Dakar hebben ze 4 jaar gekloot om hem goed te laten lopen ...
toen ze't eindelijk vonden was er een sensortje kapot ... mij niet wijsmaken dat ze dat niet wat eerder hadden kunnen ontdekken of zijn al die computermanagementspullen gewoon de show :x ...

Was dat een F650 Dakar, met het injectieblok zoals in onze '02 Scarver? En wat voor symptomen had ge ermee :?:
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door kris K1200LT »

Yup, ne gs-dakar dus hé ...

dat ding kon geen constante snelheid rijden lager dan 80 km/u ... bij 50 /u had ie er het meest last van, gaf zo het gevoel dat je op een kameel zat (denk ik ... :-? ) ging constant twijfelen tussen versnellen en vertragen met een frequentie van 2 keer per seconde denk ik zo ... ik heb toen ook getwijfeld om een irridium bougie te steken ... niet voor niks hebben ze de serie erna terug met twee bougies uitgerust ...
Toen ze eindelijk gevonden hadden wat het was leek het wel of ik een andere motorfiets had ! Minstens 5 pk erbij en zoet als een broodje ... voor een tijdje ... zoals ik al zei : BROL !!!!!
rsl
Berichten: 62
Lid geworden op: 21 jun 2007, 11:47
Locatie: Tessenderlo

Re: Scarver: leve iridium! ALHOEWEL!??

Bericht door rsl »

Efkes deze topic afsluiten:

Behalve die ene keer in juni is het gehaper van het blok niet meer teruggeweest. Wat er die ene keer scheelde weet ik ook niet, maar we zijn nu toch al vier maanden (en een onderhoud) verder, en het blokje heeft al die tijd eigenlijk prima gedraaid.

:grin: =====> Kortom: die iridium bougie heeft 't probleem volgens mij wel degelijk opgelost <===== :grin:
(Transalp 600... Sprint 900... Bulldog 1100... XT600) Sprint 955i RS & Scarver & XT660Z Ténéré
bosuil1880
Berichten: 123
Lid geworden op: 14 aug 2009, 12:48
Locatie: Wijnegem

Re: Scarver: leve iridium!

Bericht door bosuil1880 »

Heeft er iemand zen bougie zelf gestoken?
En zou mij daarbij willen helpen??
Mvg
Bart Lenaerts
Plaats reactie