ontluchten remmen r1150rt

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
lode
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2008, 13:53

ontluchten remmen r1150rt

Bericht door lode »

Ben mijn moto aan het smeren, ook andere remolie voor van achter erop gedaan. Nu is de vraag, hoe ontluchten. :-? Heb gewoon aan de remklauw de remleiding losgemaakt. Heb het reservoir leeggetrokken en daar olie bijgeschut na het bevestigen van de remleiding.
amedee
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2008, 01:20
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door amedee »

Dag Lode

voor ontluchten remleidingen bestaan er vacuüm pompjes ( te koop bij oa motozoom: 49.95 euro))

Indien geen vacuümpompje:

1/ nooit remleiding los maken van remklauw
over de ontluchtingsnippel een flexibele tranparante darm schuiven en deze in glazen fles die op de grond staat laten uitkomen

Ontluchtingsnippel losdraaien en remvloeistof eruit pompen met remhendel:

2/ ontluchten: gemakkelijkst is met 2 personen
Darm laten zitten in fles en ontluchtingsnippel terug dicht draaien
Remolie via reservoir bijvullen
Nippel los / licht doorpompen en tegelijk langs boven bijvullen om meeste lucht eruit te krijgen
Nog steeds bij nippel los; remhendel tegen aanslag pompen en tegelijk nippel vast terwij darm IN de remolie in de fles zit
Remhendel los met nippel dicht
Paar keer herhalen..Maar aangezien het hier over je remmen gaat zou ik je toch aanraden dit te laten uitvoeren door iemand met ervaring hierin

Let ook wat op met remvloeistof: ik gebruik deze als verfafbijtmiddel bij mijn oldtimers: nachtje weken in verse remolie en alle verf weg!
( in het begin zie je niets indien je iets gemorst hebt op lakdelen;; werkt zeer langzaam maar doeltreffend)


Groeten,
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
lode
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2008, 13:53

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door lode »

Bedankt voor de tip, dus aan de abs moet er niets ontlucht worden?
amedee
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2008, 01:20
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door amedee »

Lode,

Geen idee, ben gewend om aan oudere motoren te werken..van ABS heb ik geen verstand !!
( en indien jij ook niet zou ik hier echt niet aan beginnen)

Groeten
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Dirk Pauwels
Berichten: 4703
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door Dirk Pauwels »

Moest ik van jou zijn zou ik maar eens naar de dealer rijden om het cirquit te laten verversen en ontluchten, want ik krijg niet de in druk dat je er verstand van hebt....Ik ken helaas niets van ABS, enkel van conventionele cirquits, maar wat ik wel weet is dat het abs cirquit moet ontlucht en ververst worden, je hebt nu mss 20 euro uitgespaard maar als je door je remmen gaat zal het iets meer kosten.....
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door Jo De Paepe »

Moest ik van jou zijn zou ik maar eens naar de dealer rijden
Persoonlijk zou ik er niet meer mee naar de dealer willen rijden , als ik bovenstaande zo lees :roll: :roll: :roll:

Afhankelijk van welke versie van ABS moeten de kleppen van de drukmodulator door de service computer opengezet worden om het ABS circuit te kunnen ontluchten.
Ben je er zeker van dat je leidingen niet lekken waar je ze hebt losgemaakt??? Naarvolgens ik lees zijn je remklauwen niet ontlucht.
Wat ga je doen als de luchtbel veroorzaaakt door de leiding aan te koppelen in je klauw gaat ????


Als je ergens niet zeker van zijt ,vooral dan remmen, afblijven en proffessionele hulp inroepen!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door Wiedewa »

Oei, met die motor zou ik niet durven rijden, levensgevaarlijk.

Evanals Armedee aangaf met ontluchten nooit de remleidingen losmaken.
Die nippel zit er niet voor niets, dat heeft echt wel 'n doel.

Heb de mijne vorige week ook ververst, maar de remolievoorraatpotjes zijn niet leeg geweest.
Er zijn ook geen leidingen losgeweest, alleen de nippel met het slangetje, en ringsleutel gebruiken.
Toen ik iemand vroeg over de ABS zei die meteen, dat die dan automatisch ververst is.
In elk geval na het verversen heb ik veel vastere remdruk zowel in het handvat als de voetpedaal.

En ja iedere 2jaar verversen is nodig om het vastzitten van de remzuigers in de rubbers tegen te gaan.
Die DOT4 is hygroscopisch, en dat wil zeggen dat die vocht uit de lucht opneemt.
Het verouderingsproces wordt ook zichtbaar, en dat zie je als de remolie bruinig kleurt.

mvg
MG Breva 850
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door cdraaisma »

Hallo

De R1150Rt heeft een intergralremsysteem,met een remcircuit en een aanstuurcircuit.Dus 2 circuits het rem circuit vul je onder de tank en pomp je door met ingeschakelde contact en dan je remhandel bedienen,of voetrem je hebt 2 voorraad tanks voor en achter.Je ontlucht bij je remklauwen,het aanstuurcircuit ontlucht je boven op de module waarvoor achter en voor 3ontluchtings nippels zitten deze moeten in de juiste volgorde ontlucht worden.Deze ontlucht je door het remvloeistofreservoir aan je stuurvol te houden met remvloeistof en dan doorpompen met je remhandel.Het zelfde doe je achter ook,dan ga je naar de dealer en laat de zaak uitlezen aan de computer.Ik heb het even beknopt weer gegeven,maar blijf er alstublieft vanaf als je er geen verstand van hebt.Het kan je eigen kraag kosten, maar ook een nieuwe module van €1500 dus er geen verstand van hebt blijf er af.

Kees.
lode
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 jul 2008, 13:53

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door lode »

Bedankt voor de reacties, heb de moto toch maar naar een dealer gebracht.
groetjes
lode
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: ontluchten remmen r1150rt

Bericht door tweecilinderke »

Bedankt voor de reacties, heb de moto toch maar naar een dealer gebracht.
verstandige beslissing lijkt mij. :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Plaats reactie