waarom motorrijden

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

waarom motorrijden

Bericht door Iron Gonzo »

dit staat in de krant :wink:
De moto staat vaak symbool voor de vrijheid, ook voor fiscale vrijheid

GELD & GEZIN - Velen weten het niet, maar nagenoeg alle kosten die met het motogebruik gepaard gaan, zijn fiscaal aftrekbaar. Een heus verschil met Koning Auto, die het met veel minder moet stellen
(netto/l'écho) - In tegenstelling tot de fiscaliteit voor wagens, die de aftrekbaarheid van kosten voor professioneel gebruik op 75% legt, is het voor moto's mogelijk om alle onkosten voor de volle 100% af te trekken van je belastingen.

Anders gezegd, zowel de afschrijving, het onderhoud, de brandstof, de verzekeringen als de verkeerstaksen zijn fiscaal aftrekbaar voor moto's. Zelfs je rij-uitrusting is van helm tot laars aftrekbaar. Kers op de taart voor BTW-plichtigen is dat je de BTW voor 100% kan recupereren, in plaats van 50% voor wagens.

Moto, een goede investering
Ieder jaar kan je kiezen tussen de aftrek van reële kosten of voor een forfaitaire aftreksom kiezen. Bij het forfaitair systeem zijn de verplaatsingskosten voor het woon-werkverkeer geregeld op 0,15 euro per kilometer met een limiet van 200 kilometer per heen-terug-traject. Stel dat je op 110 kilometer van Brussel woont en 215 dagen per jaar gaat werken, dan kan je op volgende aftreksom rekenen: 0,15 euro x 200 km x 215 dagen = 6.450 euro. De fiscus laat wel weten dat je over de nodige bewijsstukken moet beschikken om op deze aftreksom te kunnen rekenen, zowel wat de kilometers betreft als voor de gepresteerde werkdagen.

Alles is fiscaal aftrekbaar
Verkies je het systeem van de reële kosten, zoals de meeste motorijders, hou er dan wel rekening mee dat iedere gespendeerde euro aantoonbaar moet zijn. Met andere woorden: je moet ieder kasticketje of factuur bijhouden.

Welke kosten komen ondermeer in aanmerking:

verzekeringskosten
belastingen, waaronder de verkeerswegentaks
onderhouds- en herstellingswerken
eventuele gps
brandstof (te berekenen op gemiddeld verbruik van de moto)
je helm
veiligheidskledij (gekocht in een gespecialiseeerde winkel)
Indien je moto ook nog boekhoudkundig afschrijft, meestal over een periode van vijf jaar, kan je die som daarbovenop aftrekken van je belastingen. Zo recupereer je ook nog een pak geld van je oorspronkelijke aankoopsom.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: waarom motorrijden

Bericht door Wiedewa »

Kiek, dat tikt er lekker in.

Hier op d'n Hollander valt er niks af te trekken, behalve jezelf of je laat ut doen.
Die belastingen is nog lang niet overal hetzelfde, wat alweer tot ergernis lijdt.

Maar goed die K1300RS zal wel altijd 'n droom blijven.

mvg Nico
MG Breva 850
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: waarom motorrijden

Bericht door Werner Von C. »

is het voor moto's mogelijk om alle onkosten voor de volle 100% af te trekken van je belastingen.
Sta me toe deze quote met argusogen te lezen...
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: waarom motorrijden

Bericht door poestexas »

100% aftrekbaar is juist maar wel rekening houden met de breuk werkverkeer to. privéverkeer
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: waarom motorrijden

Bericht door Iron Gonzo »

poestexas schreef:100% aftrekbaar is juist maar wel rekening houden met de breuk werkverkeer to. privéverkeer
en daar wringt bij velen het schoentje.
ook de bediende achter de bali is soms een struikelblok omdat ze de regelgeving niet altijd goed kennen en er met hun klak naar slaan. Dan krijg je soms voorstellen die op geen bal trekken en je er eigelijk niets uit haalt.
dus alles goed bijhouden is hier de boodschap. :idea:
is je werk ver rijden haal je hier het meeste voordeel uit.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: waarom motorrijden

Bericht door kris K1200LT »

Een goede tip voor een goede start :
zorg ervoor dat je ALTIJD tankt op het woonwerktraject, bij voorkeur telkens bij hetzelfde pompstation en natuurlijk ook op uren die representatief zijn voor jouw werkuren. Op die manier heb je al minstens één argument als de controleur jouw breuk in twijfel wil trekken.
Met de uittreksels in de hand heb je meteen de WERKELIJKE betaalde benzineprijs. Dat scheelt doorgaans ook een flinke slok met de gemiddelde benzineprijs die globaal gehanteerd wordt. Als je 't kan aantonen, dan ook geen discussie !

Ik schrijf mijn motor overigens (terecht ) meestal voor meer dan 90% af. Ik gebruik hem dan ook vrijwel alleen voor woonwerk. De andere km zijn dan meestal naar de dealer, bandenboer of andere motorzaken ...
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: waarom motorrijden

Bericht door hla »

kris K1200RS schreef: Ik schrijf mijn motor overigens (terecht ) meestal voor meer dan 90% af. Ik gebruik hem dan ook vrijwel alleen voor woonwerk. De andere km zijn dan meestal naar de dealer, bandenboer of andere motorzaken ...

Wat meestal wil zeggen dat het OOK beroepskosten zijn :!:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
kris K1200LT
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 sep 2006, 10:59
Woonplaats: Zele
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: waarom motorrijden

Bericht door kris K1200LT »

Ik ga niet zeggen dat dit niet juist is hé hla ... maar als je graag een controle wil uitlokken ... lijkt dat me dan weer dé manier :roll:

Maakt niet uit ... je doet ermee wat je wilt ... wou het maar ff meegeven.
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: waarom motorrijden

Bericht door hla »

Als je een controle krijgt, dan is het zeker voor ANDERE "belachelijke" en "minder belachelijke" zaken.
Meestal zaken dus die in de grijze zone zit, en die dus niet duidelijk omschreven zijn.

Als het enkel over de hoger opgenoemde zaken gaat, dan mogen zij mij ieder jaar op controle roepen :!:

Mij hebben ze in de voorbije 10 jaar hiervoor nooit opgeroepen.
Wel ééns voor een ander onderdeel, wat volledig in de grijze zone zit, en waar je dus kunt over blijven discuteren. :-?
Alleen de rechtbank kan dan uitsluitsel geven, en daar wou ik niet aan beginnen, dus heb ik mij er bij neer gelegd. :oops:
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
poestexas
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 sep 2006, 08:41
Locatie: Geraardsbergen

Re: waarom motorrijden

Bericht door poestexas »

probleem is dikwijls dat de aangever denkt dat hij toch zo slim is en dat de belastingscontroleur toch zo dom is. Je mag deze bediende dan ook niet voor de zot houden. In zijn plaats zou ik dat ook niet laten doen. Aangeven dat je van de 215 werkdagen 215 dagen met de motor bent gaan werken doe ik nooit. De controleur weet ook wel als het sneeuwt en als de straat blinkt van de gladheid, dat een normaal denkende mens dan ook niet met de motor gaat werken. En de controleur weet ook wel dat een Bmw geen 10,5l/100km verbruikt zoals ik onlangs zag staan. En als het boekje 95oct voorschrijft, dat je normaal gezien geen 98oct tankt. Zo kan ik nog een hele tijd ddorgaan. Wat ik wel zeggen is dat je steeds redelijk moet blijven bij de aangifte
hon four750-yam xs1100-yam venture 1300-r1100rt-k1200lt-r1200rt'05-r1200rt'09-K1600gtl-R1250RT (Tft)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: waarom motorrijden

Bericht door Iron Gonzo »

hebben wij dan 215 werkdagen :?: :mrgreen:

wat sneeuw en ijzel betreft, toen ik naar duitsland reed, was het ook in zulke omstandigheden.
dit geloven ze inderdaad moeilijk
vandaar dat je alles moet bijhouden om te bewijzen, hoe zot het ook klinkt.
jaarkalender opmaken en aanduiden welke dag je met de motor reed of fiets of auto. :idea:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
hla
Berichten: 1338
Lid geworden op: 26 dec 2004, 10:37
Woonplaats: Kortrijk
Locatie: W. Vlaanderen
Contacteer:

Re: waarom motorrijden

Bericht door hla »

Ik vind dat er veel mensen de waarheid op hun kop zetten omdat ze ervanuit gaan dat het toch niet mag of ze het toch niet zullen aanvaarden.
Waarom moeten wij ons inhouden :?: :?: :?:

Als je 215 dagen met de moto gaat werken, dan mag je ze aangeven ook. Ook al zijn er officieel slechts vb 210 werkdagen, er zijn nog zaterdagen ook!
En waarom zou je geen 98 mogen aangeven voor een BMW?
IK rij met 98, ook al geeft het boekje aan dat 95 ook wel gaat.
En waarom zou je de garageverplaatsingen niet mogen aangeven? enz.

Door uzelf op voorhand te beperken, mis je automatisch kansen.
Ze doen al moeilijk genoeg voor zaken die wettelijk perfect in orde zijn en die ze toch niet willen aanvaarden! Gewoon voor de lol maken ze het U graag lastig.

Ik wil daarom niet zeggen dat ALLES mag.
Wie fouten maakt, moet inderdaad niet verschieten dat ze zaken afkeuren.
Maar wanneer ze ervanuit gaan dat wat wettelijk mag, toch niet aanvaardbaar is, dan gaat dit mij te ver.

Met de goede controleurs, daar hebben we geen last van. Die horen we eigenlijk nooit. Positieve kritiek (= loving) wordt nooit gegeven.
Maar vele van de mensen die we WEL horen, gaan gewoon hun boekje te buiten. (=krijgen negatieve kritiek)
Die bureaucraten houden zich niet aan de regels, en de kleine man kan daar zeer moeilijk of niet tegenop botsen. Dit is jammer genoeg de waarheid op vandaag.

Dergelijke mensen verplichten U eigenlijk om extra, foute, kosten erbij te sleuren, gewoon om op het eind van de rekening over te houden waar je recht op hebt.

Dus Uzelf op voorhand inhouden, met correcte zaken, is zeker niet de goede manier.
Rij met plezier, en geniet.

R1200RT

BMW motoclub-Vlaanderen lid
LOMAX
Berichten: 1238
Lid geworden op: 26 dec 2005, 20:47
Locatie: Kortessem

Re: waarom motorrijden

Bericht door LOMAX »

poestexas schreef:... Aangeven dat je van de 215 werkdagen 215 dagen met de motor bent gaan werken doe ik nooit. De controleur weet ook wel als het sneeuwt en als de straat blinkt van de gladheid, dat een normaal denkende mens dan ook niet met de motor gaat werken....
Het zou zelfs niet verstandig zijn om te beweren dat je elke dag met de motor ging werken, integendeel. Als je aangeeft dat je slechts 150 dagen met de motor ging werken, dan blijven alle vaste kosten gelijk, alleen het verbruik en onderhoud daalt in de totaalsom. Maar doordat je dus nog 65 dagen met de de auto ging werken, trek je hiervoor de volle 0,15 euro per kilometer af, wat meer is dan het verbruik van de motorfiets. Maak de simulatie eens, dan zal je merken dat je meer "winst" maakt per rit die je met de auto deed, bovenop het gebruik van de motor. Je moet enkel opletten dat de kilometers van de motor niet zo laag komen te liggen, dat de controleur een langere afschrijvingsperiode zou voorstellen.
Dus vanaf nu niet meer over dat ijs naar het werk, om toch maar die controleur recht in de ogen te kunnen kijken. Het makkelijkst is gewoon de situatie ingeven zoals ze werkelijk is. En als je dan toch "belgisch creatief" wil zijn, zorg dan dat het verhaal sluitend is. Maar dan wel niet boos zijn als je een rode stempel op jouw brief krijgt "Gespeeld en Verloren".
Plaats reactie