Kettingspanners versleten na 35000km ?

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Kettingspanners versleten na 35000km ?

Bericht door dbr »

Ik heb een GS bwjr 2002 met nu 35000km. Bij het fors optrekken bij warme motor hoor ik bij 2500 a 3000 toeren een klepperend geluid uit de motor komen. Hoe sneller je optrekt, hoe meer het bergop gaat na de bocht hoe meer geklepper. Bij de dealer langs geweest en die denkt dat er een probleem zou kunnen zijn met de kettingspanners of klepspanners. Heeft nog iemand hier last van na 35000km ? Wat zou zo'n herstelling kunnen kosten ?

Groeten !
Laatst gewijzigd door dbr op 31 mar 2005, 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
R1200RT (2007) / Zumo 350
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

Klepspanners?of ketting spanners?
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Bericht door dbr »

Tja ik en techniek ! Het zullen wel kettingspanners geweest zijn dan. Ik dacht dat hij zei dat er olie in zit en dat het zich alleen voordoet bij warme motor of bij warm weer. Dat klopt want bij het vertrekken of deze winter bvb had ik er geen last van. Het is me enorm opgevallen tijdens de openingsrit van de club, telkens bij het opnieuw optrekken na een bocht.
R1200RT (2007) / Zumo 350
misterbean
Berichten: 56
Lid geworden op: 24 feb 2005, 10:32
Locatie: Walibi

Bericht door misterbean »

Bij mijn weten moet het lawaai van een kettingspanner bij koud motor meer hoorbaar zijn dan bij warme motor.
De kettingspanner komt namelijk op druk door de oliedruk en bij koude motor is de olie dikker waardoor de spanner niet op goede spanning komt.
( indien de spanner is versleten).Als de olie warm is , is deze dunner en wordt de spanner beter op spanning gebracht.
Vooral hoor je de kettingspanner goed reutelen bij koude motor op stationair toerental.

greetz misterbean :wink:
Motorijden is geen ontspanning maar een inspanning.
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Bericht door dbr »

Ik heb de motor gisteren binnen gebracht bij de dealer om eens te laten nakijken. Hij denkt het volgende : er zitten blijkbaar 2 kettingen in om (kleppen) op spanning te houden. Bovenaan lopen die in een vaste baan, onderaan lopen die vrij en worden op spanning gebracht door de olie. Bij warme olie is de olie dunner en kan die warme dunnere olie onvoldoende spanning opbrengen.
Hopelijk is ie vanavond klaar anders zullen we morgen de ronde van vlaanderen moeten volgen op TV :evil: !!
R1200RT (2007) / Zumo 350
dbr
Berichten: 246
Lid geworden op: 06 okt 2004, 17:41
Locatie: Voorkempen

Bericht door dbr »

Als ik het goed begrepen heb stonden er krasjes op de kettingspanner waardoor deze soms zijn werk niet naar behoren deed :twisted: . De krasjes zijn bijgepolijst. Ik ga nu verder rijden en kijken of het geklepper terug de kop op steekt. Indien wel gaat de dealer de kettingspanners vervangen.
Dit probleem zou niet echt uitzonderlijk zijn en voor kunnen komen als je veel de motor vraagt.
De allereerste keer dat ik het geklepper gehoord heb was tijdens een trip door het Zwarte woud, met passsagier en bagage, bij het opnieuw optrekken na een haarspelbocht.
Nu, de reparatie heeft tot hiertoe geen cent gekost - Prima service van de dealer lijkt me :lol:
R1200RT (2007) / Zumo 350
Bikeron
Berichten: 40
Lid geworden op: 16 mar 2005, 19:15
Locatie: Niel

Bericht door Bikeron »

Bij mijn weten worden de kettingen van de klepdistributie niet meer belast als je motor zwaarder geladen is of harder optrekt. Je zou eerder gaan denken dat het ergens in de aandrijflijn zal zitten, inclusief je krukas uiteraard.
Bikeron

4 Wheels are 2 to many
R1100RS Metallic Black '94
Plaats reactie