ongewenst bijgeluid R1100RS (?)

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Big-T
Berichten: 6
Lid geworden op: 30 mar 2005, 22:32
Locatie: Rotterdam

ongewenst bijgeluid R1100RS (?)

Bericht door Big-T »

Ik ben sinds kort berijder van een R1100RS uit 94 met 49000 km op de teller. De fiets rijdt prima, de motor loopt in alle toerentallen mooi rond, heb zelfs geen last van het beruchte KFR. Slechts een ding baart mij zorg en dat is een harde, metaalachtige tik (als of er met een stuk ijzer, b.v. schroevendraaier, tegen de uitlaatdemper wordt getikt). Het geluid is hoorbaar direct na het starten, bij stationair toerental. Het is bij koude en warme motor hoorbaar, komt onder de motor vandaan en loopt synchroon met het toerental van de motor, met dien verstande dat als het toerental hoog genoeg wordt (zeg ongeveer 3000 - 3500) het geluid verdwijnt. Ook als ik de koppeling intrek houdt het getik op. Naast deze tik hoor ik (uiteraard) het mechaniek in de versnellingsbak meedraaien.
De bak schakelt goed. Is die harde metaalachtige tik een voor de R1100 karakteristieke eigenschap waarop ik beter geen acht kan slaan of een aankomend gebrek. Mogelijk binnen dit forum iemand die hierop aanslaat en mij wat hints en tips kan geven wat betreft de oorzaak, de ernst en eventuele (reparatie) gevolgen.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

als het getik ophoud met het intrekken van de koppeling.
wacht effe
aha
je onkopeld dus uw versnelingsbak van de motor.
dus uw as die in verbinding staat met de motor draaid niet meer aangedreven rond.
ik vermoed dat er dus een probleemtje is in de versnellingsbak.
of uw koppelingsplaat.
toch beter eens laten aanhoren door mec of iemand die der verstand van heft en niet ver van u af woont en hier op het forum kan antwoorden.

tip: neem eens lange schroevendraaier plaats hem terhoogte vanwaar je denkt dat het geluid afkomstig is en leg uw oor op het uiteinde van het handvat.
ga zo de versnelingbak plaatsje per plaatsje af
gebruik een hulp die ook eens nu en dan de koppeling intrekt.
zo kan je heel goed de lokatie bepalen van een vreemd geluid.
groetjes en laat eens iets weten he
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

Zeker in dat bouwjaar zijn er nog konise lagers gebruik en dat geeft dat geluid.Als ik van u was,dee ik de boite olie is er af en zit er geen grijze troep in (ijzer in de olie) dan zit er gewoon te veel spel op die lagers,maar ik ben er bijna zeker van dat het wel zo is,dan overwoog ik toch voor die lagers te laten vervangen, daar is één set voor die de konisse lagers vervangd.Wel moet de boite ook terug uitgemeten worden,wel geen goedkope grap.U kunt de boite er zelf onderuit nemen en ze binnen doen.De eerste RT hadden daar ook last van dat zijn ook de zelfde lagers,ook uit versnelling springen.Waar ik werkte in Meerhout hadden ze een ruil boite,daar was alles vervangen wat stuk was ook de dichtingen,u doe u boite binnen en moest enkel achteraf betalen wat aan u boite stuk was ook de dichtingen natuurlijk ze is dan toch open en het is een klein voor die te vervangen en bent u zeker dat de zaak terug goed dicht is.
Plaats reactie