Krassen op windscherm

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Wim Nelis
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 aug 2008, 10:54
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Krassen op windscherm

Bericht door Wim Nelis »

Ik heb enkele krassen op mijn windscherm. Aangezien een scherm vervangen ietsie te veel kost, heb ik me laten wijsmaken dat ik dat kan oplossen door die krassen op te vullen. Maar met wat? Alvast bedankt voor de info.
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Krassen op windscherm

Bericht door Synchro Bob »

Bij lichte krassen heb ik al een goed resultaat bereikt met een chrome polish (vb Metaseul van Ca-va seul, roze paste in blauwe tube). Kost 2,50 euro en is zelfs in de supermarkt te vinden.
Werkt perfect op pure plexi of perpex. Je moet wel opletten als een krasbestendige laag is aangebracht. Dan maak je de boel helemaal mat. Dus eerst testen op een hoekje.
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Krassen op windscherm

Bericht door tweecilinderke »

cabrio heckscheiben-reiniger stuknummer :81 22 9 407 665 bij bmw.
Word gebruikt voor de ruit van de c3 :wink:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
amedee
Berichten: 95
Lid geworden op: 08 jun 2008, 01:20
Locatie: evergem
Contacteer:

Re: Krassen op windscherm

Bericht door amedee »

...bij wijze van test en bezigheidstherapie heb ik eens een oud vizier vol krassen van een helm
gepolijst ; bleek tot mijn verbazing goed te lukken

stap 1: grove polijstpasta met sisal schijf
stap 2: genaaide katoenschijf met medium pasta
stap 3: losse katoenschijf met hoogglanspasta

: je bent er wel een tijdje mee bezig: dus niet echt aan te raden denk ik, maar het lukt wel
ook een nadeel is dat je de volledige oppervlakte moet doen !
K75 -R1100RS -R1100GS - K75 - R60/6
Wim Nelis
Berichten: 39
Lid geworden op: 23 aug 2008, 10:54
Woonplaats: Geel
Locatie: Antwerpen

Re: Krassen op windscherm

Bericht door Wim Nelis »

Wel, ik weet niet of de windschermen van BMW vanuit het fabriek een antikras laag krijgen. Dus dat kan ik best even vragen aan de garage (als ze dat weten tenminste).
Het spijtige is ook dat de krassen niet echt 'haar' fijn zijn. Er is een steen tegen gekomen die een paar lelijke krassen getrokken heeft. Don't ask....
Met alle info die ik gekregen heb ga ik wel efkes kunnen shoppen bij de plaatselijke autowinkel. Merci!
Lid van BMW MC Vlaanderen
04/2008: R850R - 07/2013: R1200R Classic
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Re: Krassen op windscherm

Bericht door Synchro Bob »

Wim Nelis schreef: Er is een steen tegen gekomen die een paar lelijke krassen getrokken heeft. Don't ask....
Laat dan maar vallen. Diepe krassen kan je niet wegpolieren. Ten hoogste een beetje minder zichtbaar maken.
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Krassen op windscherm

Bericht door John »

Diepe krassen zijn wél te behandelen. Maar!...De ruiten van BMW hebben een anti-kras laag. Ze zijn dus gecoated. Onder die laag is het gewoon plexi laten we maar zeggen. Dus zachter.
Wil je er toch aan beginnen moet eerst die coating er af. Dit kan met waterschuurpapier 600. Schuren tot de diepe krassen ook zo goed als verdwenen zijn. Dan fijner en fijner schuren tot korrel 1000. Steeds met voldoende water. Dit kan perfect met een goede exentrische schuurmachiene. Dan pas, als je enkel nog een matte laag hebt van korrel 1000, dan pas gaan we polieren. Ook hier weer, grof beginnen om te eindigen met zéér fijne pasta.
Neem van mij aan dat dit werkje niet op één, twee drie gedaan is. En dat je daarna dubbel moet uitkijken voor krasjes op het scherm. Want die coating is dus verdwenen!
Als je nu al dat schuurpapier, machiene en pastas moet aanschaffen om één ruitje op te knappen. Je ook nog zo goed als een volle dag bezig bent om het perfect te krijgen en best een waterdicht pak aan hebt. Denk ik persoonlijk dat je beter investeerd in een nieuw ruitje :wink:
lowrider
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 jul 2007, 12:03

Re: Krassen op windscherm

Bericht door lowrider »

opvullen met transparante acryllak en je ziet er niets meer van
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Krassen op windscherm

Bericht door mecapuet »

Een goede raad...blijft er van af.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Krassen op windscherm

Bericht door costerke »

John schreef:Diepe krassen zijn wél te behandelen. Maar!...De ruiten van BMW hebben een anti-kras laag. Ze zijn dus gecoated. Onder die laag is het gewoon plexi laten we maar zeggen. Dus zachter.
Wil je er toch aan beginnen moet eerst die coating er af. Dit kan met waterschuurpapier 600. Schuren tot de diepe krassen ook zo goed als verdwenen zijn. Dan fijner en fijner schuren tot korrel 1000. Steeds met voldoende water. Dit kan perfect met een goede exentrische schuurmachiene. Dan pas, als je enkel nog een matte laag hebt van korrel 1000, dan pas gaan we polieren. Ook hier weer, grof beginnen om te eindigen met zéér fijne pasta.
Neem van mij aan dat dit werkje niet op één, twee drie gedaan is. En dat je daarna dubbel moet uitkijken voor krasjes op het scherm. Want die coating is dus verdwenen!
Als je nu al dat schuurpapier, machiene en pastas moet aanschaffen om één ruitje op te knappen. Je ook nog zo goed als een volle dag bezig bent om het perfect te krijgen en best een waterdicht pak aan hebt. Denk ik persoonlijk dat je beter investeerd in een nieuw ruitje :wink:
John, korrel 1000 is toch nog te grof, bij mij op het werk hebben we korrel 1500,2000 en dan gebruiken we nog abralon 4000 en dan beginnen we pas met polieren dat eveneens in 3 stappen gebeurt met 3M produkten.Ik heb al werken gedaan met heel mooi resultaat op koplampen(plexi) en achterlichten die gekrast waren. Uiteraard ervoor zorgen dat het te behandelen oppervlak niet te warm word, dus met matig toerental polieren.

Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Krassen op windscherm

Bericht door John »

Wat jij waarschijnlijk poliert is Macrolon, een kunststof voor koplampen gemaakt door Bayer. En inderdaad hoe fijner je schuurt hoe sneller je resultaat zal hebben. Maar (bij mij in de buurt althans) is het niet evident om die fijne korrels te vinden. Of je moet ergens een echte (spuit)verfhandel in je buurt hebben. En dat missen we hier nu net :wink:
costerke
Berichten: 613
Lid geworden op: 04 apr 2009, 20:31
Woonplaats: Kortenberg
Locatie: Kortenberg, tussen Leuven en Brussel

Re: Krassen op windscherm

Bericht door costerke »

Inderdaad John ,ben pistoolschilder in een carosseriebedrijf, misschien ook nog een idee is om het scherm volledig
matschuren en eventueel een vernislaag te geven. Weet niet wat dat gaat geven als je er dan doorkijkt.
Heb ooit eens autoruiten aan de binnenzijde gespoten(vernis met 10a15% zwarte verf erin) en 3lagen erop
gespoten. Aan de buitenzijde was het perfect , maar wanneer men van binnen naar buiten keek was
het resultaat wat minder, moet zeggen een beetje gevlamd.Hoe meer lagen je spoot hoe donkerder de ruiten "getint" werden.
Groetjes Rudy
zolang mijn baas zegt dat ik teveel verdien doe ik alsof ik hard werk.
2001 R1150RT / 2009 R1200RT / 04/2013 K1600GTL
nonkel moto
Berichten: 208
Lid geworden op: 08 jan 2009, 15:02
Woonplaats: gent
Locatie: oostvlaanderen

Re: Krassen op windscherm

Bericht door nonkel moto »

voor 100€ heb je een (verhoogde) ruit van givi tekopen bij r a d heb die al 2jaar en zeer tevreden van
joehoe
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: Krassen op windscherm

Bericht door Johannetje »

nonkel moto schreef:voor 100€ heb je een (verhoogde) ruit van givi tekopen bij r a d heb die al 2jaar en zeer tevreden van
En die heb ik ook al 4 jaar in gebruik, de beste koop tot nu toe !!!
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Plaats reactie