6mm speling op scharnierpunt cardanas

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
beemer-san
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 mei 2007, 06:50
Locatie: Kortenberg

6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door beemer-san »

hallo allemaal!

het is méér dan een jaar geleden dat ik hier nog ingelogd was.....teken dat ik hier in ons belgenlandje zonder problemen rondbol...... tot op vandaag! :-(

ik bezit een 850 rt van eind jaren 90 met 45000 km op de teller......, bij het rijden had ik de laatste tijd de indruk dat ie pendelbewegingen maakte rechtdoor en in de bochten.
nu ben ik er achter gekomen deze morgen dat ik het achterwiel met cardanhuis tov de cardan-swingarm ongeveer een 6mm kan kantelen-speling dus!
zo te zien op het punt waar die beide grote imbusbouten beide helften ineenhouden.

aan de buitenzijde is het idd een dikke verzonken imbusbout en aan de andere kant ( kant remschijf) is het idem imbusbout ,maar met een conter-moer erbovenop.
wil dit zeggen dat je hiermee de speling kan afstellen of ben ik verkeerd?
het handboek dat ik bezit spreekt over twee gewone imbusbouten en lagers binnenin het huis, maar niets over die mogelijkheid tot bijstellen dmv contermoer.
wie kan me hierin even helpen?
wat kan ik zelf doen? of binnenbrengen?

dank aan allen die hierop willen reageren.
vriendelijke groeten, sven.
ex honda 550 four, ex honda cx 500,ex honda deauville......ex 850rt
blij dat'k eindelijk met een bmw 1150 rt rij begot.....zaaalig machien!
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door Jo De Paepe »

aangezien de speling vrij groot is , denk ik dat bijstellen van de lagers maar zeer tijdelijk zal zijn.
Beter is volledig vervangen , let er wel op dat je het boeltje goed warmt met verfbrander om de loctite los te laten.
verder monteren met momentsleutel omdat het aanhaalkoppel zeer belangrijk is bij die lagers
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door mecapuet »

Welkom terug hier.... :lol:
Ik denk dat uw lagers kapot zullen zijn, heb er verleden week bij mij ook nieuwe gestoken. De draad van de stel bouten en daar waar ze in daaien moeten goed proper zijn, voor je er nieuwe inzet...(het borgmiddel moet verwijderd worden). Omdat ge de lagers moet instellen op 7 NM en dat is niet veel, oud borgmiddel kan deze instelling bemoeilijke.
Het zijn dunne naaldlaggers die er in zitten en bij meer dan 7 NM kunnen ze al naar de bliksem zijn....
Ze kosten bij BMW 25 euro het stuk en je kan ze nergens anders krijgen.... :roll:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
beemer-san
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 mei 2007, 06:50
Locatie: Kortenberg

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door beemer-san »

maar het is dus mogelijk die speling bij te stellen? ik vind daar zelf niets van terug in het werkplaatshandboek... :-(
ex honda 550 four, ex honda cx 500,ex honda deauville......ex 850rt
blij dat'k eindelijk met een bmw 1150 rt rij begot.....zaaalig machien!
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door mecapuet »

De spelling kan je weg krijgen door de contermoer (binnenkant tegen wiel, sleutel 32) los te draaien en dan de stelbout in te draaien, 7NM of goed handvast....

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
beemer-san
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 mei 2007, 06:50
Locatie: Kortenberg

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door beemer-san »

@ meca: bedankt voor je reactie!
heb tussendoor klaarblijkelijk je post gemist.

kan je die lagers volledig zelf vervangen zonder speciale hulpmiddelen ed? zo te zien moet er ook de achterste remschijf nog een af ook wil je overal aankunnen....( wederom boutjes opwarmen-loctite enz...)
heb je de motor op een blok gezet of zo?

let wel: ik zou dit allemaal buiten moeten doen, een garagebox bezit ik niet... vandaar mijn vraag?!
ex honda 550 four, ex honda cx 500,ex honda deauville......ex 850rt
blij dat'k eindelijk met een bmw 1150 rt rij begot.....zaaalig machien!
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door mecapuet »

Hmmm.....je kan het zelf doen, momentsleutel heb je toch nodig, verder inbus 12 en sleutel 32.
Remschijf moet er niet af, je kan hem gewoon op de middenbok zetten. Als het open is, niet vergeten uw cardan wat met vet in te smeren, daar waar ze in elkaar schuift, op de splits. Kijk dat je de cardan ook in één lijn terug zet bij een GSA kan je ze niet verkeerd zetten.
Een werk van 1u30' schat ik ongeveer...als alles goed loskomt. Ik heb niets verwarmd, door dat ik de stelbouten lostrek als hij nog op zijn wiel staat, kan je meer kracht zetten.
Dit zo een beetje uit mijn hoofd, want ik zit nu op mijn werk.... :-?

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
beemer-san
Berichten: 88
Lid geworden op: 13 mei 2007, 06:50
Locatie: Kortenberg

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door beemer-san »

@ meca :
hartelijk dank voor de goede raad ....
ga zeker een poging wagen om dit in orde te krijgen..., bedankt en ik hou je op de hoogte.

sven.
ex honda 550 four, ex honda cx 500,ex honda deauville......ex 850rt
blij dat'k eindelijk met een bmw 1150 rt rij begot.....zaaalig machien!
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door mecapuet »

Ok, op het moment zelf kan je hier nog altijd een vraag stellen....voor je iets kapot maakt.
Zeker oppassen dat ge de draad niet naar de vaantjes doet in de aluminuim brug...

Veel succes, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door CeesBmw »

Die spline van het cardan moet je met een staburags vet of molykote FB180 insmeren.
Dit vet plakt beter en slingert er niet af.
6 mm is redelijk veel maar de vraag waar is dat gemeten.

Ik vermoed net zo als mede respondenten dat de lagers naar de eeuwig lagervelden zijn, dus die moet je vervangen.
En inderdaad de plaats waar de bouten de lagers op hun plek houden goed warmstoken ivm losmaken, anders is er een kans dat je de inbus bout verkloot waardoor je hele andere uitdagingen tegen komt.

De lager kun je verwijderen met een binnen trekker of met een stift waarmee je ze er voorzichtig uittikt vanaf de andere zijde.
cdraaisma
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2008, 20:06

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door cdraaisma »

Hallo

Als ik je was zou ik de schroefdraad op de 2 stiften niet weer borgen met loctite,als de schroefdraad in je achterbrug begint te vreten kun je de hele handel weggooien.De borgmoer wordt met 160NM vastgezet dat is voldoende om de zaak te borgen.

Succes

Kees.
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door 11rt »

Herstellen=verbeteren , is niet afbreken.
Span de centrale staander op naar voor toe, dat je moto niet eraf duwt.

Laat de olie af van het achterste klokhuis, en demonteer de abs-sensor.Als dan het klokhuis loskomt hangt het dan niet aan de abssensor draad te trekken.Het is wat zwaar voor dat draadje.Alhoewel , bij mij was hij niet defect. :grin:

Best toch wel ruim voldoende verwarmen, zodat de loctite breekt en je met een "normale" sleutellengte kan demonteren.Uiteraard kan je demonteren zonder verwarmen en met voldoende geweld/kracht.Het kan dan best dat de loctite niet breekt, maar wel de draad zelf in de relatief dunne alu-wand van het cardanhuis.--> oudijzer, wegwerpen.
Dus neem daar maar je tijd voor.

Het aanhaalmoment is, dacht ik NIET 160 Nm (is voor 1150), ook niet 150 Nm (is drukfout in manual), maar 105 Nm.
Mocht iemand het zeker weten, gelieve dit tijdig te corrigeren.
De 7 Nm op de konische lagers klopt wel.Maar niet meer en dan terug los zetten.Zoals men al gezegd heeft, het zijn kleine lagertjes.Als je te vast opspant zijn ingedrukt en eigenlijk al defect dus.
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door mecapuet »

Mooie verbetering.... :wink: . Wat bedoel je met terug los zetten?

De 7 Nm op de konische lagers klopt wel.Maar niet meer en dan terug los zetten.Zoals men al gezegd heeft, het zijn kleine lagertjes.Als je te vast opspant zijn ingedrukt en eigenlijk al defect dus.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
nosewheely
Berichten: 9
Lid geworden op: 31 mar 2008, 17:50

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door nosewheely »

Ik denk dat hij bedoelt eerst meer dan 7 Nm aanspannen en dan terug lossen... just?
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door CeesBmw »

Alle manuals (K en R met zelfde achterbrug constructie) spreken over 150 Nm voor de vaste stift en 105 Nm voor de contra moer nadat de stift op 7 Nm is gedraaid.
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door 11rt »

7Nm om op te spannen ,om de speling weg te nemen.Ik bedoel , niet eerst flink aandraaien en dan terug los draaien tot op 7Nm.
Bij te grote spanning, zou het best kunnen dat je de naaldjes en/of de lagerschelpen zelf al ingedrukt hebt.Ik heb, telkens ik wat aandraaide de klok met de hand naar boven en beneden bewogen en voelde nergens een knik of hapering.Eens op de 7 Nm,heb ik even het wiel gemonteerd om te controleren of er geen speling was.7Nm volstond bij mijn 1100RT.Ik heb al gelezen dat sommigen, ingeval met dat je met het wiel gemonteerd toch nog speling voelt, iets meer dan 7Nm zetten.Je hebt wel wat tijd, in die zin dat de loctite niet zo snel uithard.Het is geen krachtlijm of secondenlijm die dadelijk vastzit.
Handigst is daarna het wiel terug demonteren, en de borgmoer vastzetten.
de loctite hier gebruikt, is speciaal in vergelijking met gewone gekende huis-tuin-keuken-lijm :hij werkt pas afgesloten van de lucht (isotroop ? dacht ik)Dus IN de schroefdraad doet hij zijn werk, nl. borgen/lijmen.Een drup loctite buiten de schroefdraad , in de buitenlucht doet niets af
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: 6mm speling op scharnierpunt cardanas

Bericht door mecapuet »

Ik denk dat het belangrijk is: de oude loctite goed te verwijderen, kijken of de vaste en regelstift goed in de brug met de hand kan draaien voor dat je de boel in elkaar zet. Waarom: 7 NM is niet veel, de minste stroefheid in de stift/brug verbinding, mist een juiste meting. En de nieuwe lagers moet je er met een pen voorzichtig in kloppen, aangezien je ze niet kunt in persen...dan zit je boven de 7 NM. Je moet ook rekening houden dat ze diep genoeg zitten, tot tegen de kraag, anders krijg je later speling...
Dat is mijn ondevonden mening.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie