Synchroniseren van de motor
Moderator: GVN
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Synchroniseren van de motor
Vorige week heb ik de motor van mijn LT laten synchroniseren. Tevens Cerasafe laten toevoegen op de motor, boite en cardan.
Het verschil is fenomenaal te noemen. De onbalans dat mijn motor had was onvoorstelbaar !
Ik overweeg om me zelf de tester aan te schaffen. Dat je er tevens de stand van de kleppen mee kan controleren zonder het kleppendeksel te openen is meegenomen.
Het verschil is fenomenaal te noemen. De onbalans dat mijn motor had was onvoorstelbaar !
Ik overweeg om me zelf de tester aan te schaffen. Dat je er tevens de stand van de kleppen mee kan controleren zonder het kleppendeksel te openen is meegenomen.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
- Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005
Het verschil in vacuum kunt U ermee aflezen, maar de klepspeling? Daar zou ik wel eens een goede uitleg willen van krijgen.K1200LT schreef:Eingenlijk niet Paul. Je sluit dit toestel aan op de vacuumleidingen en de eventuele verschillen worden zichtbaar gemaakt op het toestel.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Je kan de specs vinden op http://www.vacuummate.com
Prijs 535€ zonder btw, en ze leveren niet aan particulieren.
Prijs 535€ zonder btw, en ze leveren niet aan particulieren.
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Deze is er ook nog eentje, doch die heb ik nog niet zien werken.
De vacuummate is van Belgische makelij, wat handig is voor een eventueel garantiegeval.
http://www.autoequipment.nl/produkten_s ... a_2440.htm
De indiana heeft wel een grafische display, maar of dat zijn meerkost rechtvaardigd
De vacuummate is van Belgische makelij, wat handig is voor een eventueel garantiegeval.
http://www.autoequipment.nl/produkten_s ... a_2440.htm
De indiana heeft wel een grafische display, maar of dat zijn meerkost rechtvaardigd
K1200LT
je kan er in geen geval je klepspeling mee controleren.
Als je op het toestel zou zien dat er een klep lekt, is het waarschijnlijk al te laat en is ze verbrand. Daar heb je dus niets aan.
Een goed toestel voor syncronisatie is een Twinmax. Hier te verkrijgen: http://www.selectronic.fr/article.asp?a ... .9100-9999#
Eenvoudig in gebruik en zeer gevoelig.
Eric
je kan er in geen geval je klepspeling mee controleren.
Als je op het toestel zou zien dat er een klep lekt, is het waarschijnlijk al te laat en is ze verbrand. Daar heb je dus niets aan.
Een goed toestel voor syncronisatie is een Twinmax. Hier te verkrijgen: http://www.selectronic.fr/article.asp?a ... .9100-9999#
Eenvoudig in gebruik en zeer gevoelig.
Eric
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Hoi Eric,
Ik twijfel er niet aan dat het hier ook mee lukt voor een 2 cilinder. Voor de motoren met 4 cilinders kan je er maar 2 simultaan zichtbaar maken.
Naar de klepspeling toe : Als je dit toestel gebruikt bij een onderhoudsbeurt zie je perfect of alles nog in orde is of niet. Deze meting is indicatief, zonder dat je het kleppendeksel moet openen.
Ik twijfel er niet aan dat het hier ook mee lukt voor een 2 cilinder. Voor de motoren met 4 cilinders kan je er maar 2 simultaan zichtbaar maken.
Naar de klepspeling toe : Als je dit toestel gebruikt bij een onderhoudsbeurt zie je perfect of alles nog in orde is of niet. Deze meting is indicatief, zonder dat je het kleppendeksel moet openen.
-
- Berichten: 255
- Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
- Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005
Je zult uiteraard iets zien als er al kosten zijn, maar je zult volgens mij niet zien dat bvb de speling van uw uitlaatkleppen 5 honderdsten te dicht staan.K1200LT schreef:Hoi Eric,
Naar de klepspeling toe : Als je dit toestel gebruikt bij een onderhoudsbeurt zie je perfect of alles nog in orde is of niet. Deze meting is indicatief, zonder dat je het kleppendeksel moet openen.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Leuk uitgelegd (of eigenlijk geinterpreteerd), maar het is kolder.
De klepspeling heeft wel invloed op de synchronisatie, maar je kunt er nooit mee controleren of de klepspeling verkeerd staat.
Een apparaatje als dit kan een indicatie geven of iets mis is, maar reken maar dat het een handmatige controle van de klepspeling niet kan vervangen.
De klepspeling heeft wel invloed op de synchronisatie, maar je kunt er nooit mee controleren of de klepspeling verkeerd staat.
Een apparaatje als dit kan een indicatie geven of iets mis is, maar reken maar dat het een handmatige controle van de klepspeling niet kan vervangen.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
De klepspeling heeft wel invloed op de synchronisatie, maar je kunt er nooit mee controleren of de klepspeling verkeerd staat.johns schreef:Leuk uitgelegd (of eigenlijk geinterpreteerd), maar het is kolder.
Een apparaatje als dit kan een indicatie geven of iets mis is, maar reken maar dat het een handmatige controle van de klepspeling niet kan vervangen.[/quo
Heel just, en dat bedoel ik ook,en dan nog synchoniseren van ne k 1200 is niet gewoon ,dat moet u tussen de .........
Niet nodig. Een vacuummeter, hoe geavanceerd ook, kan niet meer doen dan de stroming van een gasmengsel meten. En hoewel klepspeling daar óók invloed op heeft, zijn er teveel factoren om er een absolute waarde m.b.t die klepspeling mee vast te kunnen stellen.
Bij mijn boxer is het zelfs heel makkelijk te demonstreren: Netjes synchroniseren en beide kanten geven een zelfde stroming weer. Daarna de kleppen stellen en zelfs als er maar een klein verschil was (en ze alle 8 nog binnen aanvaardbare grenzen liggen), heeft dat tot gevolg dat je met een vacuummeter andere waarden af leest.
Wat je mogelijk wel kunt controleren is daadwerkelijk extreem verkeerd afgestelde of zelfs lekkende kleppen. Maar dan is het al te laat.
Daarbij, zodra je vast stelt dat kleppen gesteld moeten worden, dan moet het klepdeksel er af. Dat is een klusje van niks, dus waarom zou je dat niet even doen om de kleppen deugdelijk te controleren?
Bij mijn boxer is het zelfs heel makkelijk te demonstreren: Netjes synchroniseren en beide kanten geven een zelfde stroming weer. Daarna de kleppen stellen en zelfs als er maar een klein verschil was (en ze alle 8 nog binnen aanvaardbare grenzen liggen), heeft dat tot gevolg dat je met een vacuummeter andere waarden af leest.
Wat je mogelijk wel kunt controleren is daadwerkelijk extreem verkeerd afgestelde of zelfs lekkende kleppen. Maar dan is het al te laat.
Daarbij, zodra je vast stelt dat kleppen gesteld moeten worden, dan moet het klepdeksel er af. Dat is een klusje van niks, dus waarom zou je dat niet even doen om de kleppen deugdelijk te controleren?
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Paul vde schreef:
Heel just, en dat bedoel ik ook,en dan nog synchoniseren van ne k 1200 is niet gewoon ,dat moet u tussen de .........
Je maakt me nieuwsgierig Paul.
Waarom is een KLT moeilijker, dan eender elke andere moderne 4 cyl met inspuiting ? Dat het moeilijker is dan een boxer is een feit, doch die man had voor het eigenlijke synchroniseren amper 15 minuten nodig. Het voorbereidende werk (panelen afhalen, tank afhalen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, enz...) duurde wel iets langer.
-
- Berichten: 775
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
- Woonplaats: B-Zwijndrecht
- Locatie: Zwijndrecht
Net het antwoord terug gekregen. Helaas zeggen ze niets dat we nog niet wisten. Misschien toch maar best het kleppendeksel openen om ze te controleren.
The DYN mode is to detect valve problems in case you experience difficulty in synchronizing the carburettors / injection throttle bodies. It assists in pointing you towards where the problem may lie, for example, if the inlet valve is not sealing properly, then a positive pressure will show, if the exhaust valve is not sealing properly then compression is lost and a lower vacuum will be shown (compared to other cylinders).
Kom nog is terug,voor de 3 (K 75) of 4 (K 100---1100) kopere schroeven voor het gasmensel te regelen,voor die juist te zetten,waar u ook het toerental mee juist zet,dat is niet zo moeilijk.Maar voor de gaskleppen te synchroniseren dat is iets anders.En die regelbouwtjes zijn normaal verzegelt door BMW met blauwe verf,wij komen daar niet aan of de motor moet zo slecht staan (zelfs aan geprust)ja dan moesten we wel en Bmw rade ons aan van daar af te blijven.Voor een 1200 daar bleven we van af die staan juist van de fabriek.en die regelt zijn toerental zelf en zie maar is naar de gaskeppen die zijn verzegeld.Je kunt met dat aperaat zien dat er iets loos is gelijk John verteld,en als er één klep lekt, zekerdie van de uitlaat dat hoord u al en voelen ook zeker de 1100 die hebben daar al is last van.maar ik kijk de kleppen één voor één na,en dan ben ik zeker en de klant ook want die betaald ervoor .