Synchroniseren van de motor

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Synchroniseren van de motor

Bericht door -Wim- »

Vorige week heb ik de motor van mijn LT laten synchroniseren. Tevens Cerasafe laten toevoegen op de motor, boite en cardan.

Het verschil is fenomenaal te noemen. De onbalans dat mijn motor had was onvoorstelbaar !

Ik overweeg om me zelf de tester aan te schaffen. Dat je er tevens de stand van de kleppen mee kan controleren zonder het kleppendeksel te openen is meegenomen.
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

Wat is dat?nog nooit van gehoord,de klep speling kontroleren zonder het klepdeksel teverwijderen.En dan nog zelf ne k 75,K100 en zeker 1100 of 1200 afstellen ,dan moet u al veel ervaring tussen de vingers hebben,met gelijk wat aperaat dan ook.
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Eingenlijk niet Paul. Je sluit dit toestel aan op de vacuumleidingen en de eventuele verschillen worden zichtbaar gemaakt op het toestel.
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

K1200LT schreef:Eingenlijk niet Paul. Je sluit dit toestel aan op de vacuumleidingen en de eventuele verschillen worden zichtbaar gemaakt op het toestel.
Het verschil in vacuum kunt U ermee aflezen, maar de klepspeling? Daar zou ik wel eens een goede uitleg willen van krijgen. :?:
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Het toestel toont de airflow van elke cilinder simultaan. Van zodra er één of meerdere kleppen lekken, of vroegtijdig sluiten wordt dit zichtbaar gemaakt op het toestel.

Van zodra je dit ziet, dienen de klepspelingen te worden opgemeten en bijgeregeld.
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Ken je het merk van dat toestel?
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Michel schreef:Ken je het merk van dat toestel?
Ja :lol:
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Je kan de specs vinden op http://www.vacuummate.com

Prijs 535€ zonder btw, en ze leveren niet aan particulieren.
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Deze is er ook nog eentje, doch die heb ik nog niet zien werken.
De vacuummate is van Belgische makelij, wat handig is voor een eventueel garantiegeval.

http://www.autoequipment.nl/produkten_s ... a_2440.htm

De indiana heeft wel een grafische display, maar of dat zijn meerkost rechtvaardigd :?
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Dat ziet er niet slecht uit! :) Echter wel wat duur voor de hobbyist :cry:
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
metteke
Berichten: 58
Lid geworden op: 09 jan 2005, 11:44
Locatie: Baasrode

Bericht door metteke »

ik heb gewoon twee vacuumklokken van bij Hein Gericke, goedkoop en effectief.
archi
Berichten: 123
Lid geworden op: 04 okt 2004, 20:11
Locatie: Beveren

Bericht door archi »

K1200LT

je kan er in geen geval je klepspeling mee controleren.
Als je op het toestel zou zien dat er een klep lekt, is het waarschijnlijk al te laat en is ze verbrand. Daar heb je dus niets aan.
Een goed toestel voor syncronisatie is een Twinmax. Hier te verkrijgen: http://www.selectronic.fr/article.asp?a ... .9100-9999#
Eenvoudig in gebruik en zeer gevoelig.

Eric
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Hoi Eric,

Ik twijfel er niet aan dat het hier ook mee lukt voor een 2 cilinder. Voor de motoren met 4 cilinders kan je er maar 2 simultaan zichtbaar maken.

Naar de klepspeling toe : Als je dit toestel gebruikt bij een onderhoudsbeurt zie je perfect of alles nog in orde is of niet. Deze meting is indicatief, zonder dat je het kleppendeksel moet openen.
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

K1200LT schreef:Hoi Eric,

Naar de klepspeling toe : Als je dit toestel gebruikt bij een onderhoudsbeurt zie je perfect of alles nog in orde is of niet. Deze meting is indicatief, zonder dat je het kleppendeksel moet openen.
Je zult uiteraard iets zien als er al kosten zijn, maar je zult volgens mij niet zien dat bvb de speling van uw uitlaatkleppen 5 honderdsten te dicht staan.
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Hoi Michel,

Op de site van die manne staat een videofragment in het Engels en Duits.

Daar wordt het een en ander uitgelegd.
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Leuk uitgelegd (of eigenlijk geinterpreteerd), maar het is kolder.

De klepspeling heeft wel invloed op de synchronisatie, maar je kunt er nooit mee controleren of de klepspeling verkeerd staat.

Een apparaatje als dit kan een indicatie geven of iets mis is, maar reken maar dat het een handmatige controle van de klepspeling niet kan vervangen.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

johns schreef:Leuk uitgelegd (of eigenlijk geinterpreteerd), maar het is kolder.
De klepspeling heeft wel invloed op de synchronisatie, maar je kunt er nooit mee controleren of de klepspeling verkeerd staat.

Een apparaatje als dit kan een indicatie geven of iets mis is, maar reken maar dat het een handmatige controle van de klepspeling niet kan vervangen.[/quo


Heel just, en dat bedoel ik ook,en dan nog synchoniseren van ne k 1200 is niet gewoon ,dat moet u tussen de .........
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Tja mannen, wat wil je nu dat ik daar op zeg ...

Ik heb dit toestel al in werking gezien. Ik heb gezien hoe men de kleppen op mijn motor controleerde.

Ik wil hier zeker mijn gelijk niet halen. Misschien brengt een telefoontje aan de fabrikant uitkomst ?
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Niet nodig. Een vacuummeter, hoe geavanceerd ook, kan niet meer doen dan de stroming van een gasmengsel meten. En hoewel klepspeling daar óók invloed op heeft, zijn er teveel factoren om er een absolute waarde m.b.t die klepspeling mee vast te kunnen stellen.

Bij mijn boxer is het zelfs heel makkelijk te demonstreren: Netjes synchroniseren en beide kanten geven een zelfde stroming weer. Daarna de kleppen stellen en zelfs als er maar een klein verschil was (en ze alle 8 nog binnen aanvaardbare grenzen liggen), heeft dat tot gevolg dat je met een vacuummeter andere waarden af leest.

Wat je mogelijk wel kunt controleren is daadwerkelijk extreem verkeerd afgestelde of zelfs lekkende kleppen. Maar dan is het al te laat.

Daarbij, zodra je vast stelt dat kleppen gesteld moeten worden, dan moet het klepdeksel er af. Dat is een klusje van niks, dus waarom zou je dat niet even doen om de kleppen deugdelijk te controleren?
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Ik kan je beredenering volgen Johns. Mogelijks heeft die kerel mij een blaas in mijne nek geslagen, doch ook de Hobbyist wist me te vertellen dat je met dit toestel de klepspeling kon controleren.

Hoe dan ook, ik heb de fabrikant een mailtje gestuurd. Ik laat jullie zo wie zo iets weten.
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Paul vde schreef:
Heel just, en dat bedoel ik ook,en dan nog synchoniseren van ne k 1200 is niet gewoon ,dat moet u tussen de .........

Je maakt me nieuwsgierig Paul.

Waarom is een KLT moeilijker, dan eender elke andere moderne 4 cyl met inspuiting ? Dat het moeilijker is dan een boxer is een feit, doch die man had voor het eigenlijke synchroniseren amper 15 minuten nodig. Het voorbereidende werk (panelen afhalen, tank afhalen, luchtfilter vervangen, bougies vervangen, enz...) duurde wel iets langer.
-Wim-
Berichten: 775
Lid geworden op: 04 apr 2005, 19:03
Woonplaats: B-Zwijndrecht
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door -Wim- »

Net het antwoord terug gekregen. Helaas zeggen ze niets dat we nog niet wisten. Misschien toch maar best het kleppendeksel openen om ze te controleren.
The DYN mode is to detect valve problems in case you experience difficulty in synchronizing the carburettors / injection throttle bodies. It assists in pointing you towards where the problem may lie, for example, if the inlet valve is not sealing properly, then a positive pressure will show, if the exhaust valve is not sealing properly then compression is lost and a lower vacuum will be shown (compared to other cylinders).
Paul vde
Berichten: 287
Lid geworden op: 30 sep 2004, 20:09
Locatie: Mol

Bericht door Paul vde »

Kom nog is terug,voor de 3 (K 75) of 4 (K 100---1100) kopere schroeven voor het gasmensel te regelen,voor die juist te zetten,waar u ook het toerental mee juist zet,dat is niet zo moeilijk.Maar voor de gaskleppen te synchroniseren dat is iets anders.En die regelbouwtjes zijn normaal verzegelt door BMW met blauwe verf,wij komen daar niet aan of de motor moet zo slecht staan (zelfs aan geprust)ja dan moesten we wel en Bmw rade ons aan van daar af te blijven.Voor een 1200 daar bleven we van af die staan juist van de fabriek.en die regelt zijn toerental zelf en zie maar is naar de gaskeppen die zijn verzegeld.Je kunt met dat aperaat zien dat er iets loos is gelijk John verteld,en als er één klep lekt, zekerdie van de uitlaat dat hoord u al en voelen ook zeker de 1100 die hebben daar al is last van.maar ik kijk de kleppen één voor één na,en dan ben ik zeker en de klant ook want die betaald ervoor .
Plaats reactie