testrit F800GS

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

zoals de meeste al kunnen zien hebben stond er hier tijdens de zeeuw van vlaanderen een F800GS ter promotie.
vandaag heb ik er dus effe een testritje mee gedaan.
eerste indruk, waw dat zit gelijk mijn MTX van toen ik 16jaar was.
zeer licht handelbaar = verplaatsbaar, manuvreren zonder draaiende motor.
uiterlijk vindt ik hem ook best te pruimen.
Afbeelding

bij een druk op de startknop hoor je het geluid van een opgefokte brommer. Dat is nu voor een 800 enduro wel een wreed raar geluidje.
klik 1 ste versnelling en weg zijn we.
daar het een nieuwe is doe ik het uiteraard voorzichtig.
vlot schakelend zit je al rap zonder dat je het gewaar wordt aan 100km/u. dus effe oppassen in bebouwdekom en teller goed in de gaten houden.
het instrumentenpaneel is vlot afleesbaar dus dat komt wel in orde.

Afbeelding

de motor opgewarmd en de banden ook, duik ik de kleine bochtige weggetjes in.
bochten werk is echt kinderspel met de F800GS, dus daar moet ik niet te veel woorden aanbesteden.
de vering is op en top dik in orde, drempel moet je niet voor remmen en kasseiwegen zijn precies vers gegoten asfalt.
zwierend door de binnen baantjes dacht ik zo, toch effe boerenpaadjes induiken en kijken hoe hij het daarop gaat doen.
wetende dat er geen tapband op zit moet ik mij dus zekers niet in zwaar terrein gaan begeven.
rechtstaand door de slagen gaat hij vlotjes over putten en bulten. Wordt het wat slipperig is hij zeer gemakkelijk onder controle te houden.
wat ik wel miste is meer power onderin. je moet hem echt de toeren in jagen om koppel te kreëren.
voor een 800 enduro is dat toch 1 van de grootste minpunten.

Afbeelding

de zithouding en het zadel zijn voor mij (1.80m) zeer goed
bij mensen van kleinere gestalte denk ik wel dat er een probleem zal zijn, daar deze 800 zeer hoog op zijn poten staat.
de koffers zijn zeer praktisch, weinig bagage, laat je ze klein.
moet er meer mee, dan kan je ze door middel van een hendel een stuk groter maken.
ook het openen en afnemen is kinderspel.
tanken, tja dat deksel zit aan de passagierszijde. dat moet je toch gewoon worden.
maar alles went.
verbruiken daar is hij ook zeer zuinig mee.
Afbeelding

mijn besluit:
+
ideale opstapper, omwille van de soepelheid van het blok en hernemingen (lees brave motor / goed opgefokte brommer)
zeer zuinig.
zeer goede baanligging
remt zeer goed.
goede zithouding.
mooi afgewerkt.
-
veel te braaf voor een 800 enduro, mocht gerust brutaler uit hoek komen als je de gas wat opendraaid.
geluid uitlaat is precies opgefokte 50cc
het remvloeistof reservoirtje dat hangt te bengelen op het stuur.
voor kleinere mensen, want hij staat zeer hoog op zijn poten
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: testrit F800GS

Bericht door Gino GS »

Sinds 1,5 maand ben ik in het bezit van een F800GS en ik moet zeggen dat ik het met twee punten niet eens ben

1) De trekkracht onderin vind ik absoluut niet tegenvallen. Ik kom van een R1150RT en daarvoor heb ik een R110RS gehad. Ik vind de motor veel vlotter over komen dan de RS en de RT. Dit heeft natuurlijk ook met het lagere gewicht te maken.
2) Zelf vind ik het geluid wel lekker. Er zit meer geluid in dan een RT. Verder knalt te uitlaat lekker bij het loslaten van het gas.
F800GS
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

Gino GS schreef:Sinds 1,5 maand ben ik in het bezit van een F800GS en ik moet zeggen dat ik het met twee punten niet eens ben

1) De trekkracht onderin vind ik absoluut niet tegenvallen. Ik kom van een R1150RT en daarvoor heb ik een R110RS gehad. Ik vind de motor veel vlotter over komen dan de RS en de RT. Dit heeft natuurlijk ook met het lagere gewicht te maken.
2) Zelf vind ik het geluid wel lekker. Er zit meer geluid in dan een RT. Verder knalt te uitlaat lekker bij het loslaten van het gas.
ik durf dat hier niet meer te zeggen dat een motor knalt bij loslaten gas. maar wel leuk op een enduro natuurlijk

ik ben toch anders gewoon met enduro's kwa power onderin.
dat hij vlotter overkomt in motorgedrag tegenover een boxer is waar.
maar (naar mijn mening) vind ik toch dat (zal het zo effe uitdrukken) als je in 2de of 3de het gas opendraaid je toch bij wijze van spreken, moet op uw tank leunen om het voorwiel aan de grond tehouden.
bij de F800GS heb je dat in de verste verte niet. alles gaat veel te braaf, zelfs een beetje uit de veren komen zit er niet in :-(
vb: je rijd over een drempel en wilt gewoon effe voorwieltje omhoog bij het afrijden zonder te moeten spelen met de koppeling.
wel dit lukt niet, ook niet als je achter op het zadel gaat zitten. daar komt hij voor mij echt veel in te kort


ofwel ben ik te verwend op mijn boxers :oops:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mac
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:09
Locatie: Overijse

Re: testrit F800GS

Bericht door mac »

Licht het niet meer aan jou rijstijl dan aan de motor, mister gonzo !!
Heb al 20.000 km rijervaring met de 800 GS en ben in de verste verte niet eens met je mening.
Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: testrit F800GS

Bericht door tweecilinderke »

Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!
:?:

Ja bart, ne mens wil dan al eens zijn ervaringen op het forum plaatsen :roll:
deze reacties zijn alles behalve, laat iedereen toch eens voor zijn mening uitkomen
Het begint hier op een pamperforum te lijken :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door Smullie »

MAC schreef:Licht het niet meer aan jou rijstijl dan aan de motor, mister gonzo !!
Heb al 20.000 km rijervaring met de 800 GS en ben in de verste verte niet eens met je mening.
Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!
Euhm, moet je dan een stuntrijder zijn om met een gasstootje je voorwiel effe de lucht in te krijgen als je van een verkeersplatformpje gaat?
In dat geval zal ik je in 't vervolg aanspreken als " Smullie, afgevaardigde stuntrijder die ooit gestunt heeft met een Div900, DR800, XJR1300 en een R1150GS... "
In werkelijkheid ben ik bijlange niet zo ervaren en heb ik nog gigantisch veel te leren, maar dat wieltje ff in de lucht is gewoon fun... Zal wel niet goed zijn voor mijne moto en ik doe dat zeker ook niet altijd, maar af en toe krijg ik het in mijnen bol en doe ik dat ook... 8-) 8-)
En wie is die mens (die ik volgens mij nog nooit in persoon gezien heb, dus die ik niet ken) om een bespreking te geven van ne moto die hij testgereden heeft: juist dat, ne mens die met die moto gereden heeft. En blijkbaar heeft hij ook met andere moto's gereden, dus kan em vergelijken. Ik zeg niet dat ge het eens moet zijn met die mens, maar is het te veel gevraagd om iemand een eigen mening te gunnen voordat je hem ne sukkelaar noemt? :-?
Och ja, ik heb een mening die van de uwe verschilt, dus ik zal nu ook wel ne sukkelaar zijn zeker... :roll:
Ah ja, dus het ligt aan zijn rijstijl... Laat ons vooral dat onthouden... :twisted:
GS staat voor geil speelgoed
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

MAC schreef:Licht het niet meer aan jou rijstijl dan aan de motor, mister gonzo !!
Heb al 20.000 km rijervaring met de 800 GS en ben in de verste verte niet eens met je mening.
Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!
ik denk dat ik toch al meer motor ervaring heb dan jij aan uw reacties te zien. :-?
en niet alleen met BMW. ik heb met alles al gereden van chopper tot crosser.

dat je niet eens bent met mijn mening kan ik mee in komen.
maar kan je dan ook verklaren op een menselijke manier hoe en wat uw ervaringen zijn?
waarom heb je ze hier eigenlijk nog niet neer gepent?

waarom stuntrijder? staat er ergens iets bij van driftend door de bocht ? of km lange wheely? of stoppy aan de rode lichten?
ik dacht het niet.

zo te lezen en zonder verder er op in te gaan denk ik toch dat jij momenteel de grootste sukkelaar bent!!! :roll:
en aan uw schrijven te oordelen heb ik toch al het licht gezien :lol: :lol:

ik durf er zelfs nog bij te vermelden dat, moest ik een lichte enduro zoeken hij zeker in aanmerking komt.
maar dan met andere uitlaat, chiptunning, en eventueel nog een andere tandwielverhouding.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: testrit F800GS

Bericht door WimLT »

Yep, vind de reactie van MAC idd ook wat overdreven. Bart geeft hier gewoon zijn persoonlijke mening en daar hoef jij het helemaal niet mee eens te zijn, maar om nu al direct persoonlijk te gaan worden en te beginnen schelden, vind ik ook een brug te ver, hoor :roll:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Frans
Berichten: 748
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:02
Woonplaats: St-Joris-ten-Distel
Locatie: West-Vlaanderen

Re: testrit F800GS

Bericht door Frans »

Schelden hoort hier niet ........... :twisted:

De club streeft viendschap na :idea:
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: testrit F800GS

Bericht door Gino GS »

MAC schreef:Licht het niet meer aan jou rijstijl dan aan de motor, mister gonzo !!
Heb al 20.000 km rijervaring met de 800 GS en ben in de verste verte niet eens met je mening.
Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!

Hmmm, als je slecht met iemand anders zijn mening overweg kan dan kun je beter op geen enkel forum komen. Ik ben het ook niet geheel met Iron Gonzo eens, maar ga dan een gezonde discussie aan zonder iemand direct aan te vallen. Jammer dat dit topic nu al weer vervuild is.
F800GS
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

Gino GS schreef:
MAC schreef:Licht het niet meer aan jou rijstijl dan aan de motor, mister gonzo !!
Heb al 20.000 km rijervaring met de 800 GS en ben in de verste verte niet eens met je mening.
Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!

Hmmm, als je slecht met iemand anders zijn mening overweg kan dan kun je beter op geen enkel forum komen. Ik ben het ook niet geheel met Iron Gonzo eens, maar ga dan een gezonde discussie aan zonder iemand direct aan te vallen. Jammer dat dit topic nu al weer vervuild is.
inderdaad Jammer.

ik heb een 120Km kunnen genieten van de F800GS
en ik geef gerust toe het was een nieuwe en heb niet het onderste uit de kan gehaald. (ik heb respect voor motoren, zie je)
mijn test verslagje is dan ook een 1ste rijindruk.

het is dan mischien jammer, maar op dat 1ne puntje na van te weinig koppel onderin, denk ik niet dat er iets instaat wat de motor ten gronde boordt. :-(
integendeel zelfs.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: testrit F800GS

Bericht door Gino GS »

Iedereen heeft recht op zijn eigen mening. Omdat ik een F800GS heb wil niet zeggen dat men geen kritiek mag hebben. Ik heb de motor voor mezelf en ik ben er tevreden mee. Gelukkig is niet iedereen het zelfde, want anders hoefde BMW maar een type motor te bouwen....
F800GS
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: testrit F800GS

Bericht door RUSOR »

MAC schreef:Licht het niet meer aan jou rijstijl dan aan de motor, mister gonzo !!
Heb al 20.000 km rijervaring met de 800 GS en ben in de verste verte niet eens met je mening.
Wie ben je trouwens om deze motor te evalueren ? Afgevaardigde van stuntrijders ?? Sukkelaar !!
Ik heb ook een mening als sukkelaar. Ik ben namelijk van mening dat een F800GS voor geen meter stuurt op de baan. Maw dat dit eigenlijk de benaming GS niet waard is maar er enkel G zou op moeten staan. De F650GS is stukken beter op alle vlakken maar zou enkel de pit mogen hebben van de 800.
Maar dit is mijn mening en zal dit wel afgedaan worden als sukkelaar zekers....

Eigenlijk wil daar mee zeggen dat iedereen zijn menning toch mag verkondigen over wat hij over een motor denk zonder dat die daar achteraf moet voor beledigd worden. Als u een andere menning hebt kan dat toch ook op een vriendelijkere manier vind ik.

MVG Danny
Dd
Berichten: 277
Lid geworden op: 21 aug 2006, 20:56
Locatie: 3070

Re: testrit F800GS

Bericht door Dd »

IRON GONZO schreef:.... (ik heb respect voor motoren, zie je)
maar niet voor koppelingen :twisted:

Dd
AfbeeldingAfbeelding Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle.
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

Dd schreef:
IRON GONZO schreef:.... (ik heb respect voor motoren, zie je)
maar niet voor koppelingen :twisted:

Dd
:lol: :wink:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: testrit F800GS

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vandaag de 1150 is voor controle binnen gestoken bij m'n dealer, en aangezien ik de mensen niet wil opjagen heb ik voorgesteld om er morgen achter te komen, en me voor vandaag tevreden te stellen met hun F800GS.

Soit, ondanks dat ik de late had, toch zo'n 200Km gedaan als test. En daar zijn imho wel enkele dingen tevoorschijn gekomen.

Ten eerste, opstappen, en ondervinden dat ge op een quasi houten plank zit. Amai wat is dat zadel hard, en raar gevormd. Je "gat" krijgt geen volledige ondersteuning, 't zadel is gewoon te smal. Voor een dagtripke is 't misschien ok, maar voor een reis van een week, of meer, met iedere dag minstens 200km zal 't uiteindelijk wel is een echt onoverkomelijk punt zijn.
Moet dus een ander zadel op, punt!

Starten. De demo van m'n dealer is uitgerust met een sportuitlaat, en maakt een serieuze ronk. Ff 't gas beroeren resulteert in een luide blaf :shock: Damn, wel leuk voor ff, maar niet voor alle dagen mee te rijden, heb wel niet gezien of de DB-killer erin zit.
De motor hangt héél kort aan 't gas, en klimt direct in de toeren, indrukwekkend. Zou zelfs zeggen verslavend.

Dan vertrekken, in eerste, koppeling laten opkomen, en... stilvallen :oops:
Duidelijk niet 't zelfde als een dikke boxer, ietsje meer gas geven en koppeling klein beetje laten slepen, en zo vertrekken. Zal op den duur wel beter gaan, maar in 't begin toch ff anders dan wat ik gewoon ben.

Rijden dan, 't moet er maar van komen.
Bij de eerste keer remmen valt de duikende voorvork op, niets abnormaals ofzo, maar héél anders dan de telelever van een boxer. Wordt ook ff wennen. Wel pakken de remmen super aan, perfect te doseren, zelfs met twee vingers aan de remhendel. De achterrem, die valt wat tegen, ttz. hij doet zeker wat 'm moet doen, maar geeft niet veel feedback, en zordt ervoor dat de ABS meer dan een keer tussenbeide komt. Tja, wederom, kwestie van gewoon worden zeker :wink:

Sturen, dat gaat prima. 't Ding voelt zodanig licht aan dat hij minder stabiliteit tentoon stelt dan een "dikke" GS, maar dat komt z'n flitsend gedrag ten goede. Wel is 't... tja, hoe kan 't ook anders, wederom gewoon worden.
In de bocht zelf moet je wel een beetje moeite doen om de gekozen lijn te volgen, 't gaat niet allemaal vanzelf.
Z'n geringe gewicht zorgt ervoor dat je zelfs in de bocht nog kan anticiperen, maar z'n gebrek aan stabiliteit zorgt dan weer dat je héél goed moet weten wat je aan 't doen bent, anders kan je wel eens verkeerd eindigen.

't Vermogen is minder lineair dan op de F800S waar ik ooit is mee gereden heb, op de GS heb ik iets meer 't gevoel een punch in de hogere toeren te krijgen. Desondanks is hij zelfs op lage toeren geen teleurstelling, z'n minder gewicht geven 't gevoel dat hij op ongeveer dezelfde Newtonmeters per kilo uitkomt dan zo'n dikke GS in boxeruitvoering.
Wel is de gas serieus digitaal me dunkt. Zeker op lage toeren is een kleine beroering van 't gashendel voldoende om te verschieten, enkele malen, zelfs tot in derde versnelling, dat ik dacht: "Hooo, asge wille'n bok, ewa kalm ja!"
Ach, weeral iets om gewoon te worden, maar 't was toch pertinent aanwezig.
Eén tandje minder op 't voorste tandwiel zal al veel kunnen oplossen, kan trouwens op de autosnelweg handig zijn, als je ziet dat hij tegen 150Km/u al aan 6000Rpm zit. Is wel voldoende reserve, maar echt zuinig zal zo'n toerental nooit zijn.
Ach, 150Km/u is sowieso nooit zuinig, weet ik ook wel :clown:

Dan, na dit alles bestudeerd te hebben op baantjes tussen Waregen, Kluisbergen, Ronse, Brakel, en Ninove duiken we rond Ternat de veldwegskes in.
Uiteindelijk ben ik hier 't meeste nieuwsgierig naar, hoe doet de F800GS 't naast het asfalt :?:

Vermits 't al enkele dagen niet meer geregend heet verwacht ik dat er hoogstens hier en daar nog enkele natte plekken zijn, ik ben echter ook vergeten dat 't in oktober niet meer zo rap opdroogt dan tijdens de "warme" zomermaanden :-?

Soit, ik ben dus redelijk veel waterbakken tegengekomen, afgewisseld met gedeeltes waar de modder en water in een brei zijn veranderd. Kortom, 't was serieus glattekes in die veldbaantjes. En dat met een moto die ik totaal niet gewoon ben, met half versleten Bridgestone Battle Wings.
Groot was m'n verwondering toen ik voelde hoe makkelijk de voorkant v.d 800 z'n richting houdt, en hoe makkelijk hij te besturen valt in zo'n vettige pap. Hier had ik met m'n 1150, zelfs met m'n 1200 véél meer moeite gehad, de 800 doet 't met véél minder moeite. Het 21 inchvoorwiel laat zicht hier duidelijk gevoelen, in uiterst positieve zin.
Pas op, 't blijft intensief bezig zijn hoor, 't is nog altijd geen X450 ofzo, maar toch is 't al een grote vooruitgang tov. wederom zo'n dikke GS.

De vering is ok, maar niet zoveel beter dan bij mijn boxers, heb ook geen idee of de voorvork regelbaar is, ik persoonlijk vond ze tijdens 't off-roaden prima, maar tijdens snel genomen bochten, op niet biljartvlak asfalt wil de vork nogal bokkig springen, alsof ze de tijd niet krijgt om te reageren, en de band de bulten moet opvangen. De achterkant volgt gedwee, doet gewoon wat de berijder in gedachten heeft, da's meestal voldoende.

Rechtopstaand rijden is niet makkelijk, ten eerste omdat ik iets te groot ben voor de 800 met die verfoeide rubberen dingen op de echte voetsteunen, die je toch zo'n 2cm verschil kunnen bieden, en ten tweede omdat hij zo kort aan 't gas hangt. Meer dan eens probeer ik recht te staan, en ofwel coupeer ik de gas, ofwel springt de 800 schichtig vooruit. Beide dingen wil ik niet, maar de 800 reageert echt serieus on/off. Eens in derde is 't al veel minder, maar nog altijd niet verdwenen. Spijtig, dit is meer dan simpelweg ff gewoon worden :-(

Dan moest ik van de regio Asse nog naar m'n werk kachelen. Hier komt 't gedeelte autosnelweg in beeld. Na eerst nog wat veldbaantjes door Asbeek en Essene natuurlijk, onderzoek doen moet niet saai zijn hé :mrgreen:

Dus, in Essene de autosnelweg op, naar Gent.

En da's best doenbaar, maar ook niet meer dan dat. 't Kleine schermpje zorgt ervoor dat je lichaam grotendeels uit de wind zit, maar je helm zit er pal in. Denk dus niet dat zo'n F800GS met een Endurohelm de ideale keuze is, bij een plotse windstoot wordt je kop van je lijf gerukt, bij wijze van spreken dan :roll:
Ik was gelukkig slim genoeg om speciaal voor vandaag m'n ouwe Nolan nog is uit de kast te halen 8-) Daarmee lukt 't wel, maar 't is toch nog beuken tegen de wind. Voor een dagje spelen is 't uit te houden, maar in één stuk naar 't zuiden rijden, dat gaat nekspieren eisen, of een stramme nek als gevolg hebben.
Wat ze (BMW) met de handprotectoren hebben uitgespookt is me een raadsel. Ze zien er niet uit, zijn belachelijk klein, maar eens op snelheid zetten ze wonderwel je handen, en de onderkant van je mouwen uit de wind. Een gevolg van de windtunnel me dunkt. Dus, ondanks ze anders doen vermoeden zit 't daarmee wel snor.

Daarnet naar huis gesneld, in den donkere, en 'k moet zeggen dat de verlichting prima in orde is. Zelfs met 't standaard 55w pitje is er licht waar 't moet zijn, en de "grote phare" doet haar werk ook prima, da's dus in orde.

't Verbruik zal ook wel meevallen, op gok op een kleine 5L per 100Km, da's gezien de fun die deze fiets beidt een meer dan fair getal.

Kortom, heb vandaag zowat vanalles gedaan wat ik in België met zo'n 800 kan doen, en hij bevalt me, bevalt me enorm zelfs.
Ik vind 't een superfiets, rijdt prima op de weg, en gaat verder dan zo'n dikke reisenduro naast de weg. Maar een GS is nog altijd een combinatie, zal waarschijnlijk nooit de beste in iets zijn, maar net dat is z'n sterkte, op elk vlak kan hij met de besten mee.
Mocht ik niet zo verslingert zijn aan die boxermotor en aan 't ietsje meer comfort, dan zou 'k m'n beide GS'en inruilen voor die 800, zo goed vind ik 'm. Maar ooit zal hij toch in m'n garage staan, naast een boxer, heb ik 't beste van alle GS'en in huis.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: testrit F800GS

Bericht door Dirk Pauwels »

Koppel!! schreef:YOO

Eén tandje minder op 't voorste tandwiel zal al veel kunnen oplossen, kan trouwens op de autosnelweg handig zijn, als je ziet dat hij tegen 150Km/u al aan 6000Rpm zit. Is wel voldoende reserve, maar echt zuinig zal zo'n toerental nooit zijn.
Ach, 150Km/u is sowieso nooit zuinig, weet ik ook wel :clown:
Grtz, Philip!
Mooi test verslag Philip!
Maar er klopt toch een klein dingske niet: Als je een kleiner voorste tandwiel steekt, gaat de moto nog meer toeren draaien, wel beter trekken, maar de verhouding wordt kleiner dus reken op 6500 bij 150km/h +/-.
Ik denk dat jij bedoeld een kleiner achtertandwiel, dan wordt de verhouding langer en zakt het toerental.

ik heb er nog altijd niet mee gereden, hopelijk in de volgende weken eens proberen.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

inderdaad bijna identiek als het mijne
met dat verschil dat er al een andere uitlaat op zat en dus blijkbaar onderin het ding beter deed.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: testrit F800GS

Bericht door Koppel!! »

YOO

Ach, die uitlaat... 't Was een slip-on demper van Akra, zonder DB-killer. Lekker luid, dat wel maar vermogen- of koppelwinst, nee, denk ik niet, it's all in the mind :-P
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

Koppel!! schreef:YOO

Ach, die uitlaat... 't Was een slip-on demper van Akra, zonder DB-killer. Lekker luid, dat wel maar vermogen- of koppelwinst, nee, denk ik niet, it's all in the mind :-P
tja dan heeft de hoofdmecanieker van mijn dealer geen gelijk?
de uitlaat alleen vervangen op de F800GS zou al veel beter resulteren in het onder gebied.
heeft hij mij duideljk verteld.

het geluid zal inderdaad wel beter klinken dan de standaard. :roll: :pirat:
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
mac
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 nov 2004, 21:09
Locatie: Overijse

Re: testrit F800GS

Bericht door mac »

Ieder zijn mening moet kunnen, spreekt voor zich.
Spijtig, dat er sommige "forumlijers" op alles en nog wat persé hun mening moeten uiten. Vandaar mijn reactie op Mr. Gonzo (... en co).
Om deze topic af te sluiten, richt ik mij tot deze 'digitale salonrijders', A.U.B richt jullie pijlen (= gezever) tot andere forums (of richt er zelf één in !!) want jullie ondermijnen de kwaliteit van dit forum.
Hartelijk dank voor uw medewerking,
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: testrit F800GS

Bericht door Gino GS »

MAC schreef:Ieder zijn mening moet kunnen, spreekt voor zich.
Spijtig, dat er sommige "forumlijers" op alles en nog wat persé hun mening moeten uiten. Vandaar mijn reactie op Mr. Gonzo (... en co).
Om deze topic af te sluiten, richt ik mij tot deze 'digitale salonrijders', A.U.B richt jullie pijlen (= gezever) tot andere forums (of richt er zelf één in !!) want jullie ondermijnen de kwaliteit van dit forum.
Hartelijk dank voor uw medewerking,
:shock:
F800GS
Gino GS
Berichten: 211
Lid geworden op: 25 jul 2007, 16:18
Locatie: Valkenswaard

Re: testrit F800GS

Bericht door Gino GS »

Overigens schijnt er voor het aan uit effect een software update te zijn. Mijn fiets heeft daar niet echt last van. Ik kom van een R1150RT en daarop was het veel erger.
F800GS
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Re: testrit F800GS

Bericht door Iron Gonzo »

MAC schreef:Ieder zijn mening moet kunnen, spreekt voor zich.
Spijtig, dat er sommige "forumlijers" op alles en nog wat persé hun mening moeten uiten. Vandaar mijn reactie op Mr. Gonzo (... en co).
Om deze topic af te sluiten, richt ik mij tot deze 'digitale salonrijders', A.U.B richt jullie pijlen (= gezever) tot andere forums (of richt er zelf één in !!) want jullie ondermijnen de kwaliteit van dit forum.
Hartelijk dank voor uw medewerking,
ik denk dat jij nu voor u zelf mag spreken.
het gaat daar in uw bovenkamer niet echt goed tussen uw neutronen :shock:
en dit om het topic ook af te sluiten. met een stevige topic vervuiling.
(mijn excusses aan de defitige forumers voor deze vervuiling :wink: )
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
11rt
Berichten: 431
Lid geworden op: 18 okt 2004, 14:39
Woonplaats: Haspengouw
Locatie: Limburg

Re: testrit F800GS

Bericht door 11rt »

Tsja, wil ik eens iets lezen over een F800GS.Om het aangenaam te houden moet ik een deel overslaan, maar dat kan gelukkig.De persoonlijke aanvallen begrijp ik echt niet:het ging toch over de F800GS en wat ieder er van vindt.
En ik die altijd dacht dat ieder meer dan 18jaar oud is op dit forum ...vermits ze op een motor rijden.
Komaan mannen en vrouwen, bouw op , breek niet af, zeker mekaar niet, daar zullen eventueel andere forums voor zijn.
Het is maar een brommer hoor, een stuk ijzer!Als je daar nog niet meer je eigen ervaringsgevoel over mag weergeven dan is het wel ver gekomen.
Ik vindt het net interessant dat men hem vergelijkt met een ander type motor.Want dat vergelijken is net zo belangrijk.Op zich is iedere motor prima, maar vergelijken met een gelijkaardig of totaal verschillend type geeft een ruimer beeld.In het blad Tourenfahrer vindt ik het eindverslag,waar bv. drie testrijder ieder zijn mening,ervaring, gevoel en voorkeur voor zijn" keuze aangeeft, juist zo belangrijk.
Bedankt voor de testberichten over de MOTOR :-) ,maar dat weten de "vaste" leden wel, dat velen het forum hier best goed vinden.
Motorgroeten en op naar de zon op maandag 13 :-) , ieder, die kan, tevreden op zijn motor of bijgeladen door de rit/zon van deze zondag .
Plaats reactie