bescherming voor de pekel
Moderator: GVN
bescherming voor de pekel
Hoe bescherm je het best de aluminium onderdelen tegen de pekel.
Tektyl is moeilijk te verwijderen na de winter
Alle andere producten te duur en minder efficiënt
Ik gebruik al jaren de goeie ouwe vaseline.Dit verwarm je op een vuurtje zodat het smelt ,je kan dit dan makkelijk aanbrengen met een borstel.
Wel oppassen voor de rem schijven zeker eens ontvetten ,ik haal de rem-klauwen eraf om zeker geen vet op de remmen te hebben.
Nadat het aangebracht is ga je even snel met een gas-brandertje over de onderdelen zodat het mooi open loopt.
Gans de winter blijft dan een vettige laag over waar alle vuil zich in ophoopt en dit alles is een uitstekende beschermlaag.
Na de winter gewoon afwassen met ontvetter TIX of product voor motor onderdelen te ontvetten en alle onderdelen zijn terug als nieuw.
Nog een voordeel van vaseline is hoe kouder het wordt hoe vaster het wordt.
Tis moar a tip
Tektyl is moeilijk te verwijderen na de winter
Alle andere producten te duur en minder efficiënt
Ik gebruik al jaren de goeie ouwe vaseline.Dit verwarm je op een vuurtje zodat het smelt ,je kan dit dan makkelijk aanbrengen met een borstel.
Wel oppassen voor de rem schijven zeker eens ontvetten ,ik haal de rem-klauwen eraf om zeker geen vet op de remmen te hebben.
Nadat het aangebracht is ga je even snel met een gas-brandertje over de onderdelen zodat het mooi open loopt.
Gans de winter blijft dan een vettige laag over waar alle vuil zich in ophoopt en dit alles is een uitstekende beschermlaag.
Na de winter gewoon afwassen met ontvetter TIX of product voor motor onderdelen te ontvetten en alle onderdelen zijn terug als nieuw.
Nog een voordeel van vaseline is hoe kouder het wordt hoe vaster het wordt.
Tis moar a tip
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: bescherming voor de pekel
Ik gebruik toch Tectyl Klar (glashelder) gemakkelijk aan te brengen en te verwijderen.....
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 06 mei 2008, 21:12
Re: bescherming voor de pekel
Mijn LT gaat ook weer in de Tectyl. Andere middelen vertrouw ik niet omdat ik de hele winter door rijd. Het extra werk om het er weer af te halen neem ik voor lief omdat ik weet dat de LT er weer schiterend onderuit komt.
Groeten,
Erik
Groeten,
Erik
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: bescherming voor de pekel
Het is en blijft miserie, doorrijden in de winter...ik heb wel eens een jaartje met een XTZ660 gereden in de winter, gekocht voor 900 euro, geen kosten aan gedaan en verkocht na de winter voor 800...mijn GSke bleef lekker aan de druppellader hangen....ook makkelijker op te rapen zo'n XTZ dan een GS
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: bescherming voor de pekel
Weer en wind, kou of gene kou erdoor hopla ....
Maar wel een goed werkende tip voor de doorrijder die zijn motor tegen zoutaanslag wil beschermen : Ik gebruik dit al jaren met zeer goed resultaat, geen zoutaanslag meer en ik moet een paar maand niet meer kuisen
Aah dan is het de moment om mijn zoutpreek te herhalen :
Je spuit je koude !!!! motorblok in met S100 Korrosion schutz (Te koop bij Hein G.) Je spuit over al de rest wat aangetast (velgen, aluminium + voorvering ook de uitlaat + uitlaatbuizen) kan worden S100 Korrosion schutz en je laat dat inttrekken of hangen zodat er een dunne film gevormd worden (als je wil kan je het wat uitwrijven met een doek)
Spuit nooit produkt op je banden of je schijremmen. Verwijder met brake cleaner indien nodig.
Dit goedje laat je 6 tot 8 weken hangen zonder maar één keer te poetsen.
Het vuil plakt aan het produkt maar is ook tergelijkertijd een beschermlaagje bij.
Na 6 a 8 weken verwijder je dit goedje met het produkt van S100 dat er voor dient om S100 Korrosion schutz te verwijderen. Dit produkt is dik genoeg zodat het niet in de wielrollagers loopt, toch niet onbelangrijk.
Eenmaal alles verwijder begin je (als er nog gestrooid gaat worden) heel de cyclus opnieuw...
In begin dacht ik oei hoe gaat de motor er nu uitzien maar ik heb niets van zoutsporen teruggevonden en ik reed nochtans de ganse winter dor.
Na verwijdering blinkt alles zoals voordien of zelfs beter ...
mvg
Stef
Maar wel een goed werkende tip voor de doorrijder die zijn motor tegen zoutaanslag wil beschermen : Ik gebruik dit al jaren met zeer goed resultaat, geen zoutaanslag meer en ik moet een paar maand niet meer kuisen
Aah dan is het de moment om mijn zoutpreek te herhalen :
Je spuit je koude !!!! motorblok in met S100 Korrosion schutz (Te koop bij Hein G.) Je spuit over al de rest wat aangetast (velgen, aluminium + voorvering ook de uitlaat + uitlaatbuizen) kan worden S100 Korrosion schutz en je laat dat inttrekken of hangen zodat er een dunne film gevormd worden (als je wil kan je het wat uitwrijven met een doek)
Spuit nooit produkt op je banden of je schijremmen. Verwijder met brake cleaner indien nodig.
Dit goedje laat je 6 tot 8 weken hangen zonder maar één keer te poetsen.
Het vuil plakt aan het produkt maar is ook tergelijkertijd een beschermlaagje bij.
Na 6 a 8 weken verwijder je dit goedje met het produkt van S100 dat er voor dient om S100 Korrosion schutz te verwijderen. Dit produkt is dik genoeg zodat het niet in de wielrollagers loopt, toch niet onbelangrijk.
Eenmaal alles verwijder begin je (als er nog gestrooid gaat worden) heel de cyclus opnieuw...
In begin dacht ik oei hoe gaat de motor er nu uitzien maar ik heb niets van zoutsporen teruggevonden en ik reed nochtans de ganse winter dor.
Na verwijdering blinkt alles zoals voordien of zelfs beter ...
mvg
Stef
Re: bescherming voor de pekel
Vraagje(s) over die Tectyl (helder), het zal zondermeer wel goed spul zijn maar het er terug afhalen baart me zorgen.
Als ik dat spul verwijder met white spirit (vernevelen) tast de white spirit dan geen gelakte onderdelen (cardan, cyl koppen etc aan)????
Worden de velgen dan niet dof????
Mag ik dat op een warm (lauw) blok spuiten of moet ie volledig koud zijn. ????
zijn er geen (mileu)vriendelijker manieren om dat te verwijderen. ????
Gr Rafe,
Als ik dat spul verwijder met white spirit (vernevelen) tast de white spirit dan geen gelakte onderdelen (cardan, cyl koppen etc aan)????
Worden de velgen dan niet dof????
Mag ik dat op een warm (lauw) blok spuiten of moet ie volledig koud zijn. ????
zijn er geen (mileu)vriendelijker manieren om dat te verwijderen. ????
Gr Rafe,
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: bescherming voor de pekel
Ik zou petrol gebruiken om tectyl te verwijderen, verkrijgbaar in bv de brico, kan geen kwaad voor lak of rubber, uiteraard niet op banden of remmen gebruiken....en nie op uw zadel ook nie, anders schuif je eraf....benzine kan ook, maar is ongezonder dan petrol (wegens benzeen). ik gebruikte op de enduro's petrol (of mazout) met water in een plantenspuitje om na het afstomen de motor terug toonbaar te maken, werkt prima.rafe56 schreef:Vraagje(s) over die Tectyl (helder), het zal zondermeer wel goed spul zijn maar het er terug afhalen baart me zorgen.
Als ik dat spul verwijder met white spirit (vernevelen) tast de white spirit dan geen gelakte onderdelen (cardan, cyl koppen etc aan)????
Worden de velgen dan niet dof????
KOUD, KOUD, KOUD al die productjes zowel bij opbrengen als verwijderen enkel bij koude motor, ik gebruikte gewoon een kwastje om tectyl te verwijderen.rafe56 schreef:Mag ik dat op een warm (lauw) blok spuiten of moet ie volledig koud zijn. ????
Ongetwijfeld. Te koop in de meeste HG of Louis e.d. staat er dan specifiek op vermeldrafe56 schreef:zijn er geen (mileu)vriendelijker manieren om dat te verwijderen. ????
Er zijn trouwens ook milieu vriendelijker en makkelijker te verwijderen middelen dan tectyl als bescherming, maar heeft ook zijn prijs hé. De produkten van Castrol zijn wel goed. Geef wel de voorkeur aan iets wat bv in een plantenspuit verneveld wordt dan iets in een spuitbus, spuitbussen zijn snel leeg en kosten veel...
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: bescherming voor de pekel
In mijn quest "Help mijn motor roestvrij de winter door", kwam ik deze test tegen... KLiK
De gevoelige plekjes van mijn RT zijn nu behandeld met AFC-50.
In alle draadjes die ik tegen ben gekomen tijdens mijn quest, kwam ik maar weinig "Hoe verwijder ik die zooi" vraag & antwoord tegen...
De gevoelige plekjes van mijn RT zijn nu behandeld met AFC-50.
In alle draadjes die ik tegen ben gekomen tijdens mijn quest, kwam ik maar weinig "Hoe verwijder ik die zooi" vraag & antwoord tegen...
Re: bescherming voor de pekel
Thanx, Dirk,
Gewone petrol dus.
Zullen er dit week-end eens aan beginnen.
ben geen extreme winterdoorrijder maar wordt bloednerveus bij de gedachte dat mijn blok en aanverwanten aangevreten worden door pekel (te veel blinkende choppers gereden in een ver verleden)
nog één ding
Gr Rafe,
Gewone petrol dus.
Zullen er dit week-end eens aan beginnen.
ben geen extreme winterdoorrijder maar wordt bloednerveus bij de gedachte dat mijn blok en aanverwanten aangevreten worden door pekel (te veel blinkende choppers gereden in een ver verleden)
nog één ding
met water???????petrol (of mazout) met water in een plantenspuitje
Gr Rafe,
-
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 06 mei 2008, 21:12
Re: bescherming voor de pekel
En waarom dan niet met tectyl ?? Die AFC gaat er toch ook aan in de pekel. Of rij je maar af en toe ipv elke dag want dan zou ik zelf ook niet voor tectyl kiezen.moh_fan schreef:De gevoelige plekjes van mijn RT zijn nu behandeld met AFC-50.
Verwijderen doe ik trouwens met wasbenzine en veel geduld Heb me laatst ook een klein stoomreinigertje aangeschaft, eens kijken of dat nog nuttig is op de tectyl.
Groeten,
Erik
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: bescherming voor de pekel
neen, je maakt de Tectyl week en smeert hem alleen nog verder open.Heb me laatst ook een klein stoomreinigertje aangeschaft, eens kijken of dat nog nuttig is op de tectyl.
Ik heb er ooit eens foto's gemakt van de bescherming (verwijderen deed ik met white spirit ,vernevelen en de kwast )zie:
http://www.pictureparking.com/show_gallery.php?gid=3369
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: bescherming voor de pekel
AFC 'vervliegt' idd. Juist daarom ook die AFC. Eens per maand (die tijd houd AFC het wel uit) even opspuiten en klaar is Kees.BMW-4-Ever schreef:En waarom dan niet met tectyl ?? Die AFC gaat er toch ook aan in de pekel. Of rij je maar af en toe ipv elke dag want dan zou ik zelf ook niet voor tectyl kiezen. ...
Denk wel dat Tectyl bij de winterse kilometervreters, het best beschermende product is. Ik zie alleen als een berg op tegen het terug schoonmaken wegens geen geduld...
Dit jaar is trouwens voor het eerst in 19 jaar motorrijden dat ik mijn motor behandel.... dus dat was al een enorme stap voor mij...
Re: bescherming voor de pekel
S100 Korrosion schutz (Te koop bij Hein G.) is zeker zo doeltreffend als Tectyl qua bescherming => Verschillende personen gebruiken of hebben dit gebruikt op mijn aanraden en één voor één zijn ze tevreden maw het heeft zijn doeltreffendheid bewezen. Ik rij dagelijks 100 km met de motor zonder deze maar één keer af te spoelen ... niks nada zoutaanslag als je het produkt korrekt gebruikt ...
Verwijderen gebeurd in een wip en een knip zonder al te veel moeite (uitleg hierboven)
mvg
Stef
Verwijderen gebeurd in een wip en een knip zonder al te veel moeite (uitleg hierboven)
mvg
Stef
moh_fan schreef:AFC 'vervliegt' idd. Juist daarom ook die AFC. Eens per maand (die tijd houd AFC het wel uit) even opspuiten en klaar is Kees.BMW-4-Ever schreef:En waarom dan niet met tectyl ?? Die AFC gaat er toch ook aan in de pekel. Of rij je maar af en toe ipv elke dag want dan zou ik zelf ook niet voor tectyl kiezen. ...
Denk wel dat Tectyl bij de winterse kilometervreters, het best beschermende product is. Ik zie alleen als een berg op tegen het terug schoonmaken wegens geen geduld...
Dit jaar is trouwens voor het eerst in 19 jaar motorrijden dat ik mijn motor behandel.... dus dat was al een enorme stap voor mij...
Re: bescherming voor de pekel
dit werkt fantastisch, geweldige tip !!Steffz1 schreef:Weer en wind, kou of gene kou erdoor hopla ....
Je spuit je koude !!!! motorblok in met S100 Korrosion schutz
6w geleden S100 Korrosion schutz aangebracht, maar nu zag de moto er echt niet meer uit; alles bleef eraan kleven (modder, zand,...) en hij zag wit van het strooizout...
nooit gedacht hem nog proper te krijgen; maar na 5' S100 totaatreiniger te laten inwerken en alles afgespoeld te hebben met de tuinslang, nog rap effe een spons (warm water + autoshampoo) erover en hij was weer gelijk 6w geleden....
laten drogen en terug S100 erover gespoten...
great...
BMW R 1200 GSA (2007)
Kijk niet waar je heen gaat, maar kijk waar je heen wilt
Kijk niet waar je heen gaat, maar kijk waar je heen wilt