gelbatterij
Moderator: GVN
gelbatterij
Mag een GELbatterij van een R1150R langs de plug links onder aan het motorblok worden opgeladen via een stekker
met een gewone batterijlader ( geeft als ik wil 2 A ) dus NIET met een optimate ?
Zou een laadstroom van 4 A ook kunnen ?
Ik heb dus GEEN canbus-systeem.
Heb de zoekfuntie gebruikt maar ben niet zeker.
met een gewone batterijlader ( geeft als ik wil 2 A ) dus NIET met een optimate ?
Zou een laadstroom van 4 A ook kunnen ?
Ik heb dus GEEN canbus-systeem.
Heb de zoekfuntie gebruikt maar ben niet zeker.
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: gelbatterij
nee
met een gewone lader rechtstreeks op de batterij.
met een gewone lader rechtstreeks op de batterij.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: gelbatterij
Zal dan toch eens een optimate moeten aanschaffen ...
Batterij begint na 4.5 jaat toch een beetje te verzwakken, heeft nog nooit een lader aangehangen !
Start nog ,maar een beetje moeizamer ....
Heb hier wel nog een lader liggen ( ooit gekocht in de Lidl ) Tronic T4X Car/motorbike charger die 0.8 A / 3.6 A geeft en ook herstelfunctie zou hebben ????? Iemand ervaring mee?
Bedankt Gonzo !
Batterij begint na 4.5 jaat toch een beetje te verzwakken, heeft nog nooit een lader aangehangen !
Start nog ,maar een beetje moeizamer ....
Heb hier wel nog een lader liggen ( ooit gekocht in de Lidl ) Tronic T4X Car/motorbike charger die 0.8 A / 3.6 A geeft en ook herstelfunctie zou hebben ????? Iemand ervaring mee?
Bedankt Gonzo !
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: gelbatterij
mooie leeftijd voor een batterij.
stilletjes toch denken aan vervanging moest ik van u zijn, wil je niet ergens langs de baan staan....
stilletjes toch denken aan vervanging moest ik van u zijn, wil je niet ergens langs de baan staan....
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: gelbatterij
Als ik ze vervang ga ik ineens voor de Hawker gaan, jou wel bekend !
Re: gelbatterij
In het algemeen wordt het raadzaam geacht om de laadstroom niet hogerTOERBAARD schreef:Mag een GELbatterij van een R1150R langs de plug links onder aan het motorblok worden opgeladen via een stekker
met een gewone batterijlader ( geeft als ik wil 2 A ) dus NIET met een optimate ?
Zou een laadstroom van 4 A ook kunnen ?
Ik heb dus GEEN canbus-systeem.
Heb de zoekfuntie gebruikt maar ben niet zeker.
te kiezen dan 10% van de capaciteit van de accu, in uw geval neem ik aan
dat 2A dan ook genoeg is. Eenvoudige laders werken soms zonder beperking
van de laadstroom en laten die enkel afhangen van de inwendige weerstand
van de te laden accu. Dat kan bij een lege accu al eens tot een hoge laadstroom
leiden, althans tot de accu al een stuk geladen is. Neem daarbij nog de speciale
aandacht die de intelligente laders besteden aan dingen zoals het voorkomen
van oxidatie van de platen en het besluit is al snel dat een Optimate lader
wellicht een goede investering zal zijn, zeker als de motor niet regelmatig in
gebruik is. Bij vervanging van de accu eens kijken naar de PC680 van ODYSSEY,
volgens de kenners is dit de Primus onder de Accus
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: gelbatterij
die bedoelde ik ook
de odyssey hawker
rij regelmatig, practisch ieder weekend en geen toerkes rond de kerk maar leeftijd van batterij begint invloed te hebben
toen ik hem kocht 4 jaar geleden had de motor ook verscheidene maanden stil gestaan , nooit goed voor een batterij natuurlijk !
de odyssey hawker
rij regelmatig, practisch ieder weekend en geen toerkes rond de kerk maar leeftijd van batterij begint invloed te hebben
toen ik hem kocht 4 jaar geleden had de motor ook verscheidene maanden stil gestaan , nooit goed voor een batterij natuurlijk !
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: gelbatterij
De gelbatterijen van BMW doen in kwaliteit niet echt onder voor die van de Odyssey. Prijs is ook vergelijkbaar. Je kunt gelbatterijen niet met elke willekeurige lader laden, deze moet geschikt zijn voor gelbatterijen. De Optimate III is geschikt.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Re: gelbatterij
Zonder het topic te willen kapen, maarIRON GONZO schreef:nee
met een gewone lader rechtstreeks op de batterij.
Waarom moet het rechtstreeks op de batterij, en mag het niet via de stekker?
Ik zie het verschil niet.
Voor de canbus moet je het ni doen, wegens geen canbus op de 1150.
Voor de zekering hoef je ook ni te vrezen, stopcontact is 10A gezekerd.
Wat zie ik niet?
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: gelbatterij
heb je de kabeltjes al eens bekeken aan de stekker?
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: gelbatterij
Tja,
BMW zal het wel uitgerekend hebben zeker?
10A met 12V, daar heb je toch geen 5 carré voor nodig?
BMW zal het wel uitgerekend hebben zeker?
10A met 12V, daar heb je toch geen 5 carré voor nodig?
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
Re: gelbatterij
van mij mag je proberen, maar ik sta niet in voor de gevolgen als het mis loopt.
wil je het echt goed doen en geen ongelukken meemaken.( batterij die onploft... )
bouw dan de batterij uit. (zo vermijd je schade ingeval van ontplofte of lekkende batterij)
zet ze in een goed verluchtbare ruimte om op te laden.
wil je het echt goed doen en geen ongelukken meemaken.( batterij die onploft... )
bouw dan de batterij uit. (zo vermijd je schade ingeval van ontplofte of lekkende batterij)
zet ze in een goed verluchtbare ruimte om op te laden.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Re: gelbatterij
Ik besef wel dat je geen laadstroom van 10A naar de batterij mag sturen.
Maar dan beschouw ik de batterij als beperkende factor, niet de bekabeling.
Maar dan beschouw ik de batterij als beperkende factor, niet de bekabeling.
-
- Berichten: 3237
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
- Woonplaats: Gent
- Locatie: Gent, België
Re: gelbatterij
Mannekes ,
de draden naar het stopcontact zijn 1.5mm² , deze kunnen een nominale stroom van 12A aan.
OK , ik ga ook geen batterij laden met 10 of meer Ampere maar 6A heb ik reeds zonder problemen bij een conventionele batterij gedaan .
Geen probleem voor batterij of bedrading en mijn garage is ook nog niet ontploft
Voor een Gelaccu denk ik is een trage lading met een kleine stroom beter.
de draden naar het stopcontact zijn 1.5mm² , deze kunnen een nominale stroom van 12A aan.
OK , ik ga ook geen batterij laden met 10 of meer Ampere maar 6A heb ik reeds zonder problemen bij een conventionele batterij gedaan .
Geen probleem voor batterij of bedrading en mijn garage is ook nog niet ontploft
Voor een Gelaccu denk ik is een trage lading met een kleine stroom beter.
Re: gelbatterij
Laden met een lage Ampere is dus beter voor een batterij ( als je tijd hebt ) , maar 2 Ampere langs de stekker zou dus blijkbaar toch wel kunnen ?
Batterij is 19 Ah ( bouwjaar moto 2004 ) dus laadampere is dan nog maar 1/10 daarvan , in principe ideaal.De bedrading van de lader naar stopcontact is zeker niet dikker dan van stopcontact naar batterij .
Batterij is 19 Ah ( bouwjaar moto 2004 ) dus laadampere is dan nog maar 1/10 daarvan , in principe ideaal.De bedrading van de lader naar stopcontact is zeker niet dikker dan van stopcontact naar batterij .
Re: gelbatterij
Hey TOERBAARD,TOERBAARD schreef:Zal dan toch eens een optimate moeten aanschaffen ...
Batterij begint na 4.5 jaat toch een beetje te verzwakken, heeft nog nooit een lader aangehangen !
Start nog ,maar een beetje moeizamer ....
Heb hier wel nog een lader liggen ( ooit gekocht in de Lidl ) Tronic T4X Car/motorbike charger die 0.8 A / 3.6 A geeft en ook herstelfunctie zou hebben ????? Iemand ervaring mee?
Bedankt Gonzo !
Ik heb ook zo een laderke van bij de Lidl. Goed en goedkoop zou ik zeggen. Ben er hèèl tevreden van, en volgens het boekje zou dat groen lampje uitdoven ,of zo goed als, bij een batterij die nog in goede staat verkeerd. Wel opletten dat ge gèèn stroomverlies hebt ( door b.v. alarm, alarmlichtje, enz...) anders blijft dat groen lampje wel zichtbaar branden.
raisor
Vulcan 1500-GSXF- GSXR- Hayabusa- ST1100- Hayabusa- ST1300
Re: gelbatterij
Die 10% regeling is echt wel achterhaald inmiddels.
De gel accu is volledig gesloten wordt er met een te hoge spanning geladen dan maak je de accu gewoonweg kapot (door het indrogen van de gel) of hij ploft.
Doordat het een gesloten systeem is is er sprake van een overdruk. Ook de omgevings temperatuur tijdens het laden speelt een rol.
Neem gewoonweg geen risico en gebruik een Optimate III of C tek lader.
De gel accu is volledig gesloten wordt er met een te hoge spanning geladen dan maak je de accu gewoonweg kapot (door het indrogen van de gel) of hij ploft.
Doordat het een gesloten systeem is is er sprake van een overdruk. Ook de omgevings temperatuur tijdens het laden speelt een rol.
Neem gewoonweg geen risico en gebruik een Optimate III of C tek lader.
Ik ben een alpinist.
Ik zie overal als een berg tegenop!
Ik zie overal als een berg tegenop!
Re: gelbatterij
De superioriteit van Hawker Odyssey t.o.v. eender welke andere batterij is gedocumenteerd.®win schreef:... De gelbatterijen van BMW doen in kwaliteit niet echt onder voor die van de Odyssey. ...
Op m'n eerste R12GS werd de BMW batterij vervangen door een Odyssey.
Opmerkelijk verschil bij starten, bij warm maar ook bij koud weer.
Als de huidige BMW batterij de geest geeft komt er meteen een Odyssey in, daar hoef ik niet eens over na te denken.
Met een bikersgroet,
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Toedel
(165.000km op R1200GS).
Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
Re: gelbatterij
De batterij kwam echt niet meer goed......
Exide gelbatterij gekocht bij aca merksem.
Kostprijs aldaar 143 € , bij bmw 170 € voor IDENTIEK dezelfde !
Doe er eventueel jullie voordeel mee.
Ook de Odyssea Hawker pc680 was in voorraad , maar vergt wijzigingen bij het aansluiten
- L- stukjes monteren en bevestiging (is iets lager )
Exide gelbatterij gekocht bij aca merksem.
Kostprijs aldaar 143 € , bij bmw 170 € voor IDENTIEK dezelfde !
Doe er eventueel jullie voordeel mee.
Ook de Odyssea Hawker pc680 was in voorraad , maar vergt wijzigingen bij het aansluiten
- L- stukjes monteren en bevestiging (is iets lager )
Laatst gewijzigd door toerbaard op 09 jan 2009, 14:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gelbatterij
Bedoel je dat 10% te veel is, of dat het geen kwaad kan om met een (veel) hogere stroom te laden?Obiwan schreef:Die 10% regeling is echt wel achterhaald inmiddels.
.
Overigens denk ik wel dat een Optimate een goeie keuze is, ook al vanwege de extra functies.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: gelbatterij
Heb net OptimateIV gekocht bij RAD met leuke korting: 51 ipv 61 en met m'n kadobon dus 1 euro. Lucky me. Heb er ook zo'n aansluiting bijgekocht voor onze fietsen. Hoef ik dat zijpaneel niet meer te demonteren.
In de handleiding vind ik veel uitleg, maar niet waar ik moet op letten met die aansluiting. Is m'n alarmlichtje (pinkt wel maar alarm staat niet aan) een hindernis? Of de intercom?
In de handleiding vind ik veel uitleg, maar niet waar ik moet op letten met die aansluiting. Is m'n alarmlichtje (pinkt wel maar alarm staat niet aan) een hindernis? Of de intercom?
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 2287
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:36
- Woonplaats: Republiek Hollands Midden
- Locatie: Republiek Hollands Midden
- Contacteer:
Re: gelbatterij
Als je het stopcontact links opzij gebruikt niet (RT1150, toch??), die is nl. niet over het contact geschakeld. Het alarm reageert niet op de Optimate. Mocht je er niet zeker van zijn of je de draden juist hebt ingeschakeld, dan meldt de Optimate dat via het waarschuwingslampje 'polariteit'.Relax schreef:Heb net OptimateIV gekocht bij RAD met leuke korting: 51 ipv 61 en met m'n kadobon dus 1 euro. Lucky me. Heb er ook zo'n aansluiting bijgekocht voor onze fietsen. Hoef ik dat zijpaneel niet meer te demonteren.
In de handleiding vind ik veel uitleg, maar niet waar ik moet op letten met die aansluiting. Is m'n alarmlichtje (pinkt wel maar alarm staat niet aan) een hindernis? Of de intercom?
Volgorde van aansluiten is altijd: eerst optimate op motor aansluiten (controleer polariteit bij gebruik klemmen en staat van accu) en daarna pas de stekker in het stopcontact.
Groet,
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
Erwin
uoᴉʇᴉpƎ Sꓨ sɹɐǝ⅄ 0h ƖՇ0Շ ǝɹnʇuǝʌp∀ S⅁0𐑕حƖᴚ + ┴ɹϛㄥʞ
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: gelbatterij
Is idd 1150RT. Bedankt voor de info. Polariteit kan bij mij geen probleem zijn, denk ik, gezien ik het via dat stopcontact links werk?
Lijkt allemaal goed te komen. 'k Zie dat rechts boven een groen lichtje pinkt. Ga nu even opzoeken wat dat betekent, maar groen kan toch alleen maar goed zijn, me dunkt.
Lijkt allemaal goed te komen. 'k Zie dat rechts boven een groen lichtje pinkt. Ga nu even opzoeken wat dat betekent, maar groen kan toch alleen maar goed zijn, me dunkt.
I respect your opinion. But I don't give shit.
-
- Berichten: 5687
- Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
- Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
- Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.
Re: gelbatterij
Batterij was dus kapoet. Raar dat de Optimate vol aangeeft. Nieuwe batterij ingelepeld en nu start ie eindelijk weer.
Iemand een idee waarom m'n xenonlamp aan een epilepsieaanvalveroorzaakend ritme knippert?
Iemand een idee waarom m'n xenonlamp aan een epilepsieaanvalveroorzaakend ritme knippert?
I respect your opinion. But I don't give shit.