Santiago de Compostella

Op dit Forum kan u terecht met vragen en informatie uitwisselen over weekends, korte trips en reizen.
Er is een extra sub-forum bij met Reisverslagen.

Moderator: GVN

Forumregels
Indien u uw reisverslag na verloop van tijd gearchiveerd wil zien in het "Reisverslagen Forum", stuur een PB naar een moderator.!
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

Ik ben ondertussen terug van mijn reis naar Santiago de Compostela. In 10 dagen 5200 km met weinig autostrade. Voor de heenreis heb ik grotendeels het traject van M&T gevolgd. Het was een prachtige rit; Frankrijk blijft heel gevarieerd (de graanschuur, de Cevennes...) . Wat de cols van de Pereneën betreft was ik er een weekje voor de Tour. Door pech met het weer (dichte mist en regen) heb ik weinig van de bergen gezien. In die omstandigheden zou de Tour daar nooit kunnen passeren. Coureur-liefhebbers keerder trouwens om of werden door camionetjes boven opgehaald. De Gavarnie was meer dan een bezoekje waard. Eens in Spanje was het prachtig weer. Ik zou echter niet meer kiezen voor zuidelijke route die ik eerder saai en eentonig vond. Op de terugweg ook Picos de Europa gedaan met een bezoekje aan Potes en Fuente De. De weg van Potes naar Fuente De vind ik tot nog toe de prettigste die ik ooit gedaan heb (vele snelle en heel goed liggende bochten met weinig verkeer). In Fuente De ook het kabelspoor genomen om van een uniek uitzicht boven de wolken op de Picos te genieten. Het stadje Cudillero met kleurrijke huisjes op een bergwand gebouwd aan de Costa Verde was een fantastische ontdekking. De terugreis via de Dordogne waarbij het stuk tvan Mont-de-Marsan naar Cahors en Figeac en Aurillac een aanbevolen alternatief is voor autostrade.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Koppel!! »

YOO

KLinkt heel mooi, foto's man, foto's :!: :mrgreen:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

IK wil graag foto's plaatsen, maar hoe doe je dat....?
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Dany »

Petrik schreef:IK wil graag foto's plaatsen, maar hoe doe je dat....?
Je moet ze ergens op een server plaatsen Petrik. Als je bvb bij Telenet zit heb je daar een hoopje webruimte en daar kun je de foto's plaatsen. Als je ze vooraf in een webpaginaatje gooit dan hoef je enkel die link in een berichtje te plaatsen. Kan dus bijvoorbeeld ook via Flickr. Maar ik vermoed dat er hier op het forum ergens wel een topic bestaat met hoe je jouw foto's kunt plaatsen.

Wat betreft je reis naar Santiago. Ik vertrek op zaterdag 5 september. We gaan het eerste deel van M&T route negeren en pakweg 850-900 km autostrade doen tot onder Clermont-Ferrand tot aan het plaatsje Meyreuis. Vanaf daar zullen we dan inpikken op de M&T route. Wat bedoel je juist met de zuidelijke route in Spanje??? Is dit het stuk van Pamplona naar Burgos?
Wij hebben tot nu ongeveer reeds 95% op gps geplaatst (allé klaargezet in Mapsource) we kunnen dus nog altijd wijzigen als er mooiere stukken bestaan. Picos del Europe doen we op de terugweg. Wat was het gemiddelde aantal km per dag dat je afhaspelde? Veel stops en bezienswaardigheden? Thx. De groeten Dany
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Dany »

nog een vraagje... interessante slaapplaatsen in het Spanje gedeelte???
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

Dany schreef:[
Wat bedoel je juist met de zuidelijke route in Spanje??? Is dit het stuk van Pamplona naar Burgos?
Wij hebben tot nu ongeveer reeds 95% op gps geplaatst (allé klaargezet in Mapsource) we kunnen dus nog altijd wijzigen als er mooiere stukken bestaan. Picos del Europe doen we op de terugweg. Wat was het gemiddelde aantal km per dag dat je afhaspelde? Veel stops en bezienswaardigheden? Thx. De groeten Dany
Met zuidelijke route bedoel ik idd het ganse stuk Logrono, Burgos tot Leon. Door tijdsgebrek hebben we hiervan het grootste stuk over de autostrade en de N-weg gedaan. Het stuk van Pamplona tot Santiago hebben we trouwens in één dag gedaan. Vanaf Ponferrada kozen we niet voor de autoweg maar voor de nagenoeg lege N-weg die wel heel prettig was om te doen. In Santiago sliepen we op nog geen 100 meter van de kathedraal. We deden gemiddeld meer dan 500 km per dag hetgeen wellicht te veel is maar we reden dan ook van 9 uur tot 20 uur of soms zelfs later. Het vinden van overnachting was nooit een probleem (we sliepen in kleine hotelletjes). Ons probleem is dat we moeilijk kunnen stoppen (we zitten te graag op die brommer) We haalden meestal een belegd broodje uit dat we 's middags op mooie plaatsen opaten terwijl we genoten van het landschap. In de namiddag genoten we van een lekker ijsje of iets anders zodat we er tot s'avonds tegen konden waar we in het hotelletje altijd heel lekker hebben gegeten. Achteraf bekeken heb ik wellicht te weinig bezienswaardigheden opgezocht. Nu bleef het beperkt tot Cirque de Gavarnie en de brug van Napoleon, de stad Santiago de Compostela, het kabelspoor nemen in Fuente Dé voor een nog beter uitzicht op de besneeuwde toppen van de Picos, Cudillero, Lauzerne, een namiddagje strand. We probeerden wel steeds in een pittoresk dorpje te overnachten dat we dan s'avonds of 's morgens ook bezochten zoals Puente la Reina of Mirefoix. Ik beschouw echter het doorklieven van de verschillende landschappen en cols (maar door regen en mist niks van gezien) als een opeenstapeling van bezienswaardigheden. In de toekomst neem ik me echter voor om in mijn reis echter meer grote bezienswaardigheden op te nemen en daar ook voldoende tijd voor uit te trekken. Steden zoals Carcassonne of Cahors zijn zeker de moeite om een halve dag te spenderen. Wat me vooral opviel tijdens deze reis was het weinige verkeer (heel vele km gedaan zonder volk op de baan) en de vele pelgrims (te voet, per fiets en zelfs ééntje in een rolstoel) die we reeds vanaf Puente la Reina tegen kwamen. Veel reisplezier en vooral behouden thuiskomst gewenst.
Petrik
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Dany »

Thx Petrik voor de toelichting...

Wij hebben 3 weken uitgetrokken om de trip heen en terug te maken. De vrijdagavond van de eerste week zouden we in Burgos moeten zijn en we hebben dus gepland om daar het weekend te blijven om wat te bezoeken en eventuele evenementen mee te pikken. Voor de andere dagen rekenen we telkens op pakweg 250 km per dag zodat we betrekkelijk goed de tijd kunnen nemen om bezoekje en stops in te lassen. Ik ben fotograaf en die willen kiekjes maken hé :grin: :grin:
In ieder geval, als ik jouw verslagje lees dan moet het een onvergetelijke ervaring worden! En we gaan inderdaad proberen om alles goed veilig te houden op de weg. Thx.
Dany
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

Koppel!! schreef:YOO

KLinkt heel mooi, foto's man, foto's :!: :mrgreen:

Grtz, Philip!
http://img217.imageshack.us/img217/540/img2905.jpg
Laatst gewijzigd door Petrik op 21 jul 2009, 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

Nu ik bijna weet hoe ik foto's moet plaatsen doe ik nog maar eens een poging:http://img139.imageshack.us/img139/4241/p1000065c.jpg
Laatst gewijzigd door Petrik op 21 jul 2009, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
sprint
Berichten: 2743
Lid geworden op: 13 jul 2005, 11:23
Woonplaats: Bambrugge-City
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Santiago de Compostella

Bericht door sprint »

lees dit eens door Petrik

http://wimlt.smugmug.com/gallery/792679 ... 4297_xjp3F

(met dank aan WimLT :idea: )
Marnix.

Afbeelding
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

En nu met behulp van Sprinter en WimLT:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Petrik op 23 jul 2009, 07:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

En het vervolg:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Petrik
Berichten: 206
Lid geworden op: 28 dec 2005, 16:46
Woonplaats: Zolder
Locatie: Limburg

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Petrik »

En nu heb ik zeker overdreven maar dan hoor ik het wel en dan zal ik deleten:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
denis
Berichten: 9
Lid geworden op: 28 sep 2004, 16:42
Locatie: westerlo

Re: Santiago de Compostella

Bericht door denis »

hey
na 5 jaar te hebben moeten uitstellen zouden we eindelijk in mei 2010 onze motorreis naar Santiago gaan rijden. Is het mogelijk om uw gps routes te kunnen doorgeven? we hebben maar twee weken tijd en willen wel wat zien en nu en dan eens een rustige dag inlassen ( dwz geen 500 of 600 km maar bv 200 à 250 of gewoon eens rusten) kan dit of is het tijdbestek te klein?
wat zijn je ervaringen met het overnachten, hotels of pensions ...moeilijk te vinden? eigenlijk heb ik nog een boel vragen kan/wil je via mail hierover corresponderen?

Denis
ferre10
Berichten: 626
Lid geworden op: 30 mei 2005, 10:18
Locatie: Berlaar (bij Lier)

Re: Santiago de Compostella

Bericht door ferre10 »

ik heb in dit verband ook nog een vraagje. je zegt dat overnachten in spanje weinig problemen geeft :!: :?: . zijn er dan echt zo veel hotelletjes te vinden ??? ik plan ook om Santiago te bezoeken in mei maar kom dan wel van de Costa del sol waar ik een weekje ga zonnen. daarna kom ik via Madrid naar Santiago. mijn grootste zorg is het overnachten.
greetz
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
GVN
Moderator
Berichten: 765
Lid geworden op: 10 okt 2004, 23:30
Locatie: 't Hageland

Re: Santiago de Compostella

Bericht door GVN »

ferre10 schreef:ik heb in dit verband ook nog een vraagje. je zegt dat overnachten in spanje weinig problemen geeft :!: :?: . zijn er dan echt zo veel hotelletjes te vinden ??? ik plan ook om Santiago te bezoeken in mei maar kom dan wel van de Costa del sol waar ik een weekje ga zonnen. daarna kom ik via Madrid naar Santiago. mijn grootste zorg is het overnachten.
greetz
ferre
Best dat je een gidsje gaat zoeken met de casas rurales (enkelvoud casa rural), de Spaanse versie van de Franse chambres d'hôtes.
Nel mezzo del cammin di nostra vita...

R1250 RT 2021, Alpin weiss - R1100S Boxercup Randy Mamola
Dany
Berichten: 142
Lid geworden op: 12 jun 2006, 12:13
Locatie: Wervik
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Dany »

Ik ben afgelopen september naar Santiago getrokken. Wij hebben er wel drie weken over gedaan heen en terug, met dagritten van 250 tot 320 km max. Op 4 dagen na alle dagen op het fietske. We zijn 1 dag in de Cevennes gebleven, 1 dag in de Pyreneeën, 1 dag in Burgos en 1 dag in Santiago zelf.

@ Dennis: ik vermoed dat 2 weken eerder aan de krappe kant is als je het rustig wilt doen.
@ Ferre: op geen enkel moment miserie gehad om overnachting te vinden in hetzij: hotel, hostel of posada

Het was een fantastische reis... wie iets meer wil vernemen erover: http://mezinderbikan.wordpress.com
de groeten, dany
Laatst gewijzigd door Dany op 14 nov 2009, 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is een gunst, te weten hoe is een kunst!
vacaro
Berichten: 274
Lid geworden op: 03 okt 2007, 11:52
Woonplaats: Berendrecht
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Santiago de Compostella

Bericht door vacaro »

@ Petrik: mooie foto's en leuke reis geweest. vraag me wel één ding af, uw gele koffers is da bewust of ben je daar toevallig aan geraakt., Heb zelfs indruk dat het een folie is ter bescherming en eventueel goed gezien worden??
Motorrijden is geen hobby, het is een levenswijze!
Ik verdwaal nooit, ik verken enkel nieuwe wegen!
Genietend op een R1200RT LC.
ferre10
Berichten: 626
Lid geworden op: 30 mei 2005, 10:18
Locatie: Berlaar (bij Lier)

Re: Santiago de Compostella

Bericht door ferre10 »

casa rural , hotel , hostel , posada .....dat gaat in orde komen. thanks
greetz
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
G.Snake
Berichten: 36
Lid geworden op: 19 dec 2004, 21:31
Locatie: Maaskant

Re: Santiago de Compostella

Bericht door G.Snake »

Hey Petrik,

Zou ik de route ook per mail mogen ontvangen?
Mijn vader heeft dit in zijn jonge jaren met de fiets gedaan. Ik zou dit ook eens willen, maar dan met de motorfiets. :-)
Alvast bedankt.
Niet geschoten is altijd mis....
ferre10
Berichten: 626
Lid geworden op: 30 mei 2005, 10:18
Locatie: Berlaar (bij Lier)

Re: Santiago de Compostella

Bericht door ferre10 »

G.Snake schreef: Mijn vader heeft dit in zijn jonge jaren met de fiets gedaan. :-)
en gij met de motor :-? :-? ge gaat u toch niet laten kennen he :grin: :grin:
grtz
ferre
Mazda MX5 +Garmin Zumo 660
Bart3012
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 mar 2017, 21:41
Woonplaats: 1850

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Bart3012 »

Hallo allen,

ik zie dat de berichten van 2009 zijn. Ik wil graag een week Brussel => compostella doen met RT1200, maar vooral blijven hangen in de Pyreneen. Ergens leuke ideeen, een route? Bart
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Santiago de Compostella

Bericht door Koppel!! »

Als je in de Cordillera Cantabrica een beetje mooie routes en passen wil rijden ga je niet al te lang in de Pyreneeën moeten blijven hangen. Reken sowieso al op een dag of vijf à zes als je geen autosnelweg in Spanje wil rijden.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Plaats reactie