Een dilemma!

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Een dilemma!

Bericht door Koppel!! »

Dag gasten, ik zit met een serieus dilemma! Ik ben momenteel in het bezit van een R1100R van 95', maar ondanks een toffe moto te zijn vind ik hem iets te "bompa" voor mijn rijstijl. Ik zou hem dus willen inwisselen tegen een RS of een S. Nu komen de vragen; hoe zit het met de "boite" van een RS, naar 't schijnt zijn die niet echt een toonbeeld van betrouwbaarheid? Hoe voelt men zich na enkele honderden km's op een S? Is de zitpositie niet te sportief na lange ritten? Wil niet voorhebben zoals met mijn vorige moto (Suzuki TL1000R). Wat zijn de goede en slechte kanten van beide moto's in 't algemeen?
Ga sowieso nog een testrit maken met beiden, maar dan weet ik tenminste aan wat ik extra aandacht moet schenken!

Alle info is welkom, thanks.
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

als ge 't met een Bompa "R" kunt stellen dan zal 't met een RS ook gaan want die boite is 't zelfde dus weer een indianenverhaal minder, mijn RS boite was er een zonder problemen...
Een S is in mijn ogen erg sportief en net zoals bij gelijk welke moto neem je de ongemakken uit liefhebberij erbij... ik ging sowieso voor een RS(1150 liefst maar moet niet) omdat er voor mij nog nooit ne moto beter zat dan een RS...
brit

Bericht door brit »

want die boite is 't zelfde dus weer een indianenverhaal minder
het is een FEIT dat versnellingsbakken van de 1100-reeks gemaakt voor een bepaald bouwjaar aan gort vlogen wanneer men er een redelijk sportieve rijstijl op nahield. meestal was dit aan 60k-80k. op diverse fora is al uitgelegd wat de oorzaak was...

ik heb op dit forum ook al meldingen gezien van eigenaars van een 1100 waarvan de bak naar de knoppen vloog.

binnen een straal van 7 km van mijn deur wonen er alleen al 3 mensen waarvan de boite van hun gewezen 1100rs/rt naar de knoppen vloog na amper 60-70k.

ik ken zelfs een bmw-dealer die het toegegeven heeft dat zowat alle versnellingsbakken van de 1100 van voor een bepaald bouwjaar stuk vliegen/vlogen.

ik kan me vergissen, maar ik geloof dat de pré '97 modellen het probleem hadden.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Bericht door Koppel!! »

Hoi Rutger, bedankt voor je reactie, dacht wel dat ik iets gehoord had over die boite, blijkt dus spijtig genoeg niet overdreven :(
Heb mij laten vertellen dat er een systeem bestaat voor een S om de clippons boven de kronplaat (als die dinges zo noemen?) te monteren, iemand ervaring mee, en wat kost dat?
Ik begin meer en meer te gaan voor de S, ga wel nog is een testrit doen want afgelopen zomer heb ik er enkele toerkes op Croix mee gereden, en mijn lies begon zeer te doen van de zitpositie in de bochten, :? wou mijn knietje leggen en da ging ni goe.
P.S. Heb niet gezegd dat mijnen R nen "bompa"moto is, vind enkel dat ik er iets te recht op zit, trouwens, ne moto waar ge op Croix CBR's en R6en e.d. in de bochtjes mee volgt :D :D zou ik nooit nen bompabak vinden! :lol:
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

Afbeelding
als je koppel wil hebben 8)
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Bisschop
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 okt 2004, 19:44
Locatie: Waar ze ooit Rodenbach brouwden...
Contacteer:

Bericht door Bisschop »

Alhoewel ik momenteel ook met een 'bompamodel' (rt1100) rij,kan ik u ten stelligste de GS1200 aanraden !!!
Héél fijne en koppelrijke motorfiets met een ongelooflijke wendbaarheid en is heel gebruiksvriendelijk voor héél wat doeleinden...
Greetz Bisschop
Caution : Slippery when wet !!
SBeemer
Berichten: 13
Lid geworden op: 17 apr 2005, 19:49
Locatie: Aalst

Bericht door SBeemer »

Ik rijd met een S :D , en heb er al menig trip mee gereden (Franse alpen, Sussex UK, ....) Zadelpijn is iets dat na 250 km wel opduikt. Maar daar heb ik ook met andere voertuigen last van (auto, fiets). Qua zithouding is het natuurlijk niet te vergelijken met een echte tourmachine, maar ik heb in polsen, armen geen last. Wat ik zeer leuk vind aan de S is zijn direct contact met de stuurbewegingen. Je zit lekker kort bij dat voorwiel. Maar zoals een vorige Bmer al schreef... ieder vind zijn machine best!
Al is de S geen echte tourmachine, je kan er wel mee touren vind ik als je het aantal km/dag beperkt houd. Ik deed er eens 900 km mee op één dag, maar dat was toch echt teveel (niet voor de S, maar wel voor mijn zitvlak !! ). Nadeel dat ik ondervind is bagageruimte. Met de twee zijbakken heb je niet echt veel ruimte. Maar dat helpt dan weer om enkel het echt nodige mee te nemen. Reis je alleen, dan zijn de twee zijbakken wel voldoende, maar met twee wordt het te krap.
Maar om mee te rijden... gewoon fantastische machine.
Succes met je dilemma!
Ivo
R 1100 S
bas
Berichten: 102
Lid geworden op: 20 okt 2004, 17:15

Bericht door bas »

Hey, vorig jaar naar Oostenrijk gereden, met m'n S, 1100km op één dag. De eerste 500 km geen probleem, daarna begin je het toch wel te voelen. Maar niet in die mate dat het "pijn" doet.
Als je op Croix rijdt -of gelijk welk circuit- een beetje naast de motor hangen helpt om die knie tegen de grond te krijgen (al is dat niet echt nodig om "plat" te gaan).
Er staan nu bijna 70.000 km op de teller en het enige dat ooit vervangen geweest is (=stuk) -buiten de batterij- zijn de kleine achterwiellagers op 60.000km. Voor de rest een piekfijne motor.
Veel succes met je keuze.

Ik denk er zelfs aan om een RT te kopen, zodat het vrouwtje wat meer comfort heeft. Maar de tweedehandsmarkt is wat aan het slabakken als je je motor wilt verkopen. En die 70.000 km tellen ook natuurlijk, alhoewel dat geen enkel probleem is voor een beemer.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Een dilemma!

Bericht door Koppel!! »

Hey gasten, bedankt voor de reacties. :)

'k weet nog altijd niet wat ik nu ga doen, het komt er in feite op neer da als ik ne RS wil kopen, ik best een model na '97 kies. Het probleem is dat een RS al nie gemakkelijk te vinden is, laat staan één met ABS en nog wat opties, en dat vanaf bouwjaar '97, en voor een betaalbare prijs. :?
Een S daarentegen is makkelijker te vinden, maar 'k denk da'k mij dat op congé ga beklagen, :( ik ga meestal de Alpen of een ander gebergte opzoeken, en da is eerst toch al een klein 1000km bollen alvorens ge er zijt.
Heb al zitten surfen naar de site van Wunderlich, naar die stuuradapters zodat ik mij een 1150 of zelfs een Rocksterstuur kan steken. :D
Dat zou volgens mij al veel aan die zithouding kunnen veranderen, ik hoop alleen niet dat het geheel geforceerd gaat aanvoelen. :?:
Een ding kan ik nu al zeggen, als ik mijn R hou tot aan de winter, dan gaat hij uit elkaar, dan maak ik er een personlijke creatie van. 8)
Iets met veel carbonstukken, een eigen schildering die toch nog aan een BMW doet denken, een eigenbouw carbon uitlaat en nog wat accesoires. :D
De enige beperkingen zijn de centen, en 't feit dat hij praktisch moet blijven, ik wil er een deftig windscherm op kunnen monteren, en mijn zijbakken wil ik ook behouden :!:

Als er iemand ideëen heeft, die zijn altijd welkom :D
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

Re: Een dilemma!

Bericht door JüRgen »

Koppel moet je hebben!! schreef:Hey gasten, bedankt voor de reacties. :)

'k weet nog altijd niet wat ik nu ga doen, het komt er in feite op neer da als ik ne RS wil kopen, ik best een model na '97 kies. Het probleem is dat een RS al nie gemakkelijk te vinden is, laat staan één met ABS en nog wat opties, en dat vanaf bouwjaar '97, en voor een betaalbare prijs. :?
D'r staat een R1100RS te koop in Merelbeke (kanten van Schelderode) op de N444 (Hundelgemsesteenweg) Parelmoer wit met groen. Ziet er mooi onderhouden uit, als het goed weer is staat ie buiten met plakkaatje, weet niet wat het waard is... :? :?:

Veel succes met je zoektocht naar een degelijke machine. :wink:
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
StievieR11S
Berichten: 21
Lid geworden op: 08 feb 2005, 16:58
Locatie: Vlaamse Ardennen (Muziekbos)

Bericht door StievieR11S »

Koppel moet je hebben!! schreef:Heb mij laten vertellen dat er een systeem bestaat voor een S om de clippons boven de kronplaat (als die dinges zo noemen?) te monteren, iemand ervaring mee, en wat kost dat?
Hallo,
Ik heb voor een tweetal weken zo'n plaat met bijhorend stuur laten monteren. Aangekocht bij wunderlich ( http://www.wunderlich.de).
Ben er heel tevreden over. Ik heb wel de schuine opzetstukken gekocht. Terwijl ik, achteraf gezien, beter de rechte gekocht had.
De moto rijdt nu gelijk een roadster maar dan met S kuip. Meer rijwind en een echte "gooi en smijt" fiets geworden. Enige nadeel: als je met een gladde motorbroek (streetguard) rijdt, schuif je voortdurend naar voor op het zadel. Heb je leder: dan is dit geen probleem.
Ik heb er zeker geen spijt van. De schouders zijn helemaal ontlast en ik rij mindersnel door de extra rijwind. En dat is ook meegenomen vind ik. Kostprijs montage: +/- 200,00 €. Voor het stuur en de plaat: zie website wunderlich.
Greetz
Stievie
Keep the blinking parts up !
Plaats reactie