hoi!
Tijdje geleden dat ik nog iets van mij heb laten horen en voor het eerst op het F forum.
Ondertussen al een maand of 2 mijn voorlopig rijbewijs (raketman rules! )en vooral de laatste tijd, met het betere weer meer en meer aan het rijden. En t gaat steeds vlotter moet ik zeggen. Ben echt content met mijnen F. Doet alles wat ik wil en is zeker genoeg "moto" voor mij.
Nu: toch nog een paar vraagjes
1. warm starten: heb het gevoel dat mijn F vlotter start koud dan warm. Raar toch of niet? Niet dat hij niet wil hé, maar soms toch een paar pogingen nodig. Ik denk dat ik het juist doe (chocke op half) maar misschien niet. Wat denken jullie?
2. Na hoeveel km tanken jullie ongeveer. 17 liter in de tank en 5 liter per 100 km, dus ongeveer 300 km rijden zou je denken. Nu, onzeker als ik ben tank ik momenteel elke 100. Overdreven zeker? Hoeveel zit er trouwens in de reserve?
groetjes, Michel
warm starten
Moderator: GVN
Re: warm starten
Laat bij warm starten de choke gerust achterwege...
Zelfs bij koudstart niet altijd nodig (hangt ervan of het nu zomer is of min 10 vriest natuurlijk)
Zelfs bij koudstart niet altijd nodig (hangt ervan of het nu zomer is of min 10 vriest natuurlijk)
Re: warm starten
merci! ik probeer het uit.
en dat tanken? hoever rijden jullie vooraleer de tank weer vol te gooien?
en dat tanken? hoever rijden jullie vooraleer de tank weer vol te gooien?
Re: warm starten
Michel,
Ik weet natuurlijk niet hoe oud uw beestje is, en hoe agressief je aan de gas hangt, maar 5L heeft onze F650 GS (bouwjaar 2004) nog nooit verbruikt.
Ik denk dat hij zich dan zou verslikken of met een kater zou zitten!
Wij, ik af en toe maar eigenlijk voornamelijk mijn vrouw, heeft een gemiddeld verbruik (secundaire wegen, solo, steeds met de zijkoffers eraan en soms gevuld) rond de 3.5L. Ik geef toe dat ze 80% tegen de meest gunstige "verbruikssnelheid" (90km) bolt, en enkel snelwegen neemt als het echt niet anders kan.
Ik mag altijd "mapsourcen" om dit voor elkaar te krijgen. Maar dit heeft ons al langs magnifieke, zalige, rustige en bochtige 2de rangsbanen gebracht, door streken en dorpen waar we anders nooit zouden gekomen zijn.
Wij zijn dus zeer tevreden van ons F'ke, en toch droomt ze hem ooit in te ruilen voor een R1200R. Maar dat is zuiver voor de luxe van een boxer tov mono.
Heel veel veilige km's met uw F
Ik weet natuurlijk niet hoe oud uw beestje is, en hoe agressief je aan de gas hangt, maar 5L heeft onze F650 GS (bouwjaar 2004) nog nooit verbruikt.
Ik denk dat hij zich dan zou verslikken of met een kater zou zitten!
Wij, ik af en toe maar eigenlijk voornamelijk mijn vrouw, heeft een gemiddeld verbruik (secundaire wegen, solo, steeds met de zijkoffers eraan en soms gevuld) rond de 3.5L. Ik geef toe dat ze 80% tegen de meest gunstige "verbruikssnelheid" (90km) bolt, en enkel snelwegen neemt als het echt niet anders kan.
Ik mag altijd "mapsourcen" om dit voor elkaar te krijgen. Maar dit heeft ons al langs magnifieke, zalige, rustige en bochtige 2de rangsbanen gebracht, door streken en dorpen waar we anders nooit zouden gekomen zijn.
Wij zijn dus zeer tevreden van ons F'ke, en toch droomt ze hem ooit in te ruilen voor een R1200R. Maar dat is zuiver voor de luxe van een boxer tov mono.
Heel veel veilige km's met uw F
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: warm starten
oh, ja, nu vergeet ik het nog te zeggen (schrijven)
wij tanken inderdaad steeds rond de 300km om een veilige marge te houden.
Heb ooit eens totaal leeg gereden (in de Vogezen, waar op zich al maar weinig benzinestations staan en alzeker niet te veel met tankkaarten) en dit geeft toch maar onnodige stress.
wij tanken inderdaad steeds rond de 300km om een veilige marge te houden.
Heb ooit eens totaal leeg gereden (in de Vogezen, waar op zich al maar weinig benzinestations staan en alzeker niet te veel met tankkaarten) en dit geeft toch maar onnodige stress.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Vespa GTS250 (27/09/2018)
"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Re: warm starten
dankuwel voor de info. Dat van die 5 liter dacht ik ooit ergens gelezen te hebben. ok, ben nu toch al wat geruster. tanken elke 100 km is verleden tijd. groetjes!
Re: warm starten
Ha Michel !
Goed te lezen dat alles volgens wens verloopt ...
Wat dat warm moeilijk starten betreft : dat gebeurt nog bij Funduro's. Geen choke, iets langer op de startknop duwen en bijhelpen met een dotje gas.
Heeft met de ietwat arme afstelling te maken. Bij koudstart : volle choke, geen gas gebruiken.
Als het binnen een tijdje constant boven de 15° gaat qua buitentemperatuur zal je merken dat hij ook zonder choke probleemloos start.
De autonomie is hier al aangegeven : minstens 300km. Ik heb er ooit al 425 uitgeperst met een volle tank.
Probeer de dagteller als benzinemeter te gebruiken, en zet je benzinekraan continue op reserve. De benzinekraan van een Funduro is bijna onmogelijk al rijdend op reserve te zetten, dus tegen dat hij begint te pruttelen en jij aan de kant geraakt om te draaien aan de kraan, is de carburator al volledig leeg.
Dan mag je zeker 5 minuten blijven wachten tot hij weer volgelopen is (is gelukkig geen vacuüm-kraan ).
Veilig spelen en drinken gaan zoeken rond kilometerstand 300-320, dan kom je nooit in de problemen.
Goed te lezen dat alles volgens wens verloopt ...
Wat dat warm moeilijk starten betreft : dat gebeurt nog bij Funduro's. Geen choke, iets langer op de startknop duwen en bijhelpen met een dotje gas.
Heeft met de ietwat arme afstelling te maken. Bij koudstart : volle choke, geen gas gebruiken.
Als het binnen een tijdje constant boven de 15° gaat qua buitentemperatuur zal je merken dat hij ook zonder choke probleemloos start.
De autonomie is hier al aangegeven : minstens 300km. Ik heb er ooit al 425 uitgeperst met een volle tank.
Probeer de dagteller als benzinemeter te gebruiken, en zet je benzinekraan continue op reserve. De benzinekraan van een Funduro is bijna onmogelijk al rijdend op reserve te zetten, dus tegen dat hij begint te pruttelen en jij aan de kant geraakt om te draaien aan de kraan, is de carburator al volledig leeg.
Dan mag je zeker 5 minuten blijven wachten tot hij weer volgelopen is (is gelukkig geen vacuüm-kraan ).
Veilig spelen en drinken gaan zoeken rond kilometerstand 300-320, dan kom je nooit in de problemen.
Nil volentibus arduum
Re: warm starten
aangezien the proof of the pudding...ondertussen al een paar keer uitgetest en inderdaad...start veel beter zonder choke dan met. bedankt aan allen.
groet!
groet!