Funduro 650 (1999)
Moderator: GVN
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Funduro 650 (1999)
Hallo,
Ik ben Bjorn en 28 tellen oud.
Heb in het verleden al 2 moto's gehad (yamaha virago 250/kawasaki ER5)
Na weer een tussenperiode van geen moto begon het toch terug wat te kribbelen en heb ik me zaterdag een funduro van 1999 aangeschaft. Het beestje is wel al bijna 10 jaar oud maar zag er nog goed oud. Tuurlijk zijn er gebruikerssporen maar hoop er toch nog wat plezier aan te beleven zonder veel problemen.Ik heb nog als voordeel dat ik hem in een garage gekocht heb en er 1 jaar garantie op krijg. Normaal hoop ik hem morgen op te halen.
Verder na dit forum ontdekt te hebben zal ik het nog regelmatig bezoeken.
Groeten
Ik ben Bjorn en 28 tellen oud.
Heb in het verleden al 2 moto's gehad (yamaha virago 250/kawasaki ER5)
Na weer een tussenperiode van geen moto begon het toch terug wat te kribbelen en heb ik me zaterdag een funduro van 1999 aangeschaft. Het beestje is wel al bijna 10 jaar oud maar zag er nog goed oud. Tuurlijk zijn er gebruikerssporen maar hoop er toch nog wat plezier aan te beleven zonder veel problemen.Ik heb nog als voordeel dat ik hem in een garage gekocht heb en er 1 jaar garantie op krijg. Normaal hoop ik hem morgen op te halen.
Verder na dit forum ontdekt te hebben zal ik het nog regelmatig bezoeken.
Groeten
Laatst gewijzigd door Duvalleken op 29 mar 2009, 18:56, 4 keer totaal gewijzigd.
Re: Funduro 650 (1999)
schone moto, schone moto.
lijkt nogal sterk op de mijne eerlijk gezegd. even rood, zelfde jaar, zelfde kofferke.
alleen is die van mij ne strada ipv funduro. perfect voor een beginner als ik en waarschijnlijk dus ook voor een
heropstapper zoals jij.
veel plezier dermee.
PS: gekocht in beveren. ben je uit de buurt dan?
lijkt nogal sterk op de mijne eerlijk gezegd. even rood, zelfde jaar, zelfde kofferke.
alleen is die van mij ne strada ipv funduro. perfect voor een beginner als ik en waarschijnlijk dus ook voor een
heropstapper zoals jij.
veel plezier dermee.
PS: gekocht in beveren. ben je uit de buurt dan?
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: Funduro 650 (1999)
Neen ben niet van in de buurt.PS: gekocht in beveren. ben je uit de buurt dan?
Ben van Lede (streek rond Aalst)
Heb zowat op het net zitten zoeken achter funduro's en zo er terecht gekomen.
Re: Funduro 650 (1999)
mooie machine Bjorn , veel plezier en veilige km ermee en welkom hier op het forum
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Funduro 650 (1999)
Jawel, ga je plezier aan beleven, veel veilige km gewenst.
Gr, meca.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Funduro 650 (1999)
Tof machientje Bjorn, heb de zelfde als opstapmotor sinds 2 jaar en al veel plezier aan beleefd.
Re: Funduro 650 (1999)
Dag Bjorn, succes met de aankoop. Dit ga je je niet beklagen. Ik heb eveneens zo'n knalrode funduro sinds twee jaar en samen hebben we al vele uurtjes FUN gehad.Enjoy it !!!
Re: Funduro 650 (1999)
de ouderdom is geen probleem. Ik heb als opstapmotor een funduro uit 1996 gekocht, en doe er nu dagelijks mijn woon-werk verkeer van 45 km enkel mee (terwijl mijn "company car" ongebruikt voor de deur blijft staan).
Veel plezier ermee.
Veel plezier ermee.
ybr125 => F650 funduro => F650 scarver => R1150R
Re: Funduro 650 (1999)
Je kan daar iets zeer mooi van maken
Laatst gewijzigd door luc boxer op 04 nov 2018, 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Lid BMW MC Vlaanderen
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: Funduro 650 (1999) Olielek !!
Alvast allemaal bedankt voor jullie reactie's.
Na een weekje lang wachten gisteren eindelijk mijn eerste testrit gemaakt .
Had me eerst nog om een helm geweest bij bikerzone (Denderhoutem) was daar opendeur en kreeg nog wat korting .
Met droog vertrokken en goed nat teruggekomen. Al een eerste probleem vastgesteld .
Waar de motor had gestaan kreeg je zo van die olie/benzine achtige water kringen op de ondergrond. Ja lap begint al.
Heb dan de plastieken beschermplaat onderaan er afgeschroefd en eerst alles goed proper gemaakt.
Dan ben ik terug een 10 tal km gaan rijden zodat ik kon localiseren waar de olie (denk ik ) vandaan kwam.
Op het eerste zicht denk ik dat het vanachter het aandrijftandwiel (waar de ketting wordt aangedreven vooraan) vandaan komt. Zou dit kunnen?
Ook heb ik gezien dat bij de oliemeetstok de olie toch goed boven het max uitreikt bij een warme motor. Lijkt erop dat er veel de veel olie is opgedaan.
Ja ik heb nu wel een jaar waarborg maar ik kan terug een 50 tal km gaan rijden op hem binnen te doen en dan zal dat toch niet onmiddelijk kunnen opgelost worden.(pfff)
Na een weekje lang wachten gisteren eindelijk mijn eerste testrit gemaakt .
Had me eerst nog om een helm geweest bij bikerzone (Denderhoutem) was daar opendeur en kreeg nog wat korting .
Met droog vertrokken en goed nat teruggekomen. Al een eerste probleem vastgesteld .
Waar de motor had gestaan kreeg je zo van die olie/benzine achtige water kringen op de ondergrond. Ja lap begint al.
Heb dan de plastieken beschermplaat onderaan er afgeschroefd en eerst alles goed proper gemaakt.
Dan ben ik terug een 10 tal km gaan rijden zodat ik kon localiseren waar de olie (denk ik ) vandaan kwam.
Op het eerste zicht denk ik dat het vanachter het aandrijftandwiel (waar de ketting wordt aangedreven vooraan) vandaan komt. Zou dit kunnen?
Ook heb ik gezien dat bij de oliemeetstok de olie toch goed boven het max uitreikt bij een warme motor. Lijkt erop dat er veel de veel olie is opgedaan.
Ja ik heb nu wel een jaar waarborg maar ik kan terug een 50 tal km gaan rijden op hem binnen te doen en dan zal dat toch niet onmiddelijk kunnen opgelost worden.(pfff)
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Waarschijnlijk de combinatie van water en het smeermiddel van je ketting na je vochtig ritje
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
kan ook zijn dat bij het onderhoud, dat vermoedelijk uitgevoerd werd voor de levering, bij het vervangen van de oliefilter wat olie gelekt is.
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Denk het toch niet.
Want alles is nu echt proper gemaakt en steeds als ermee gereden is komt het opnieuw.
Dacht ook eerst dat het van de ketting kwam.
Zit er achter het voorste tandwiel geen bourage (of zoiets) dat zou kunnen lekken.
Want alles is nu echt proper gemaakt en steeds als ermee gereden is komt het opnieuw.
Dacht ook eerst dat het van de ketting kwam.
Zit er achter het voorste tandwiel geen bourage (of zoiets) dat zou kunnen lekken.
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Jij hebt volgens mij een heel groot probleem...dichting uitgaande as van de versnellingsbak die lekt. Is waarschijnlijk veroorzaakt door een te hard aangespannen ketting.
In garantie herstellen wordt een ongeloofelijk werk : het blok moet er onderuit, en om aan de dichting te kunnen moet de as eruit. In het geval van een Funduro blok wil dit zeggen dat ALLES uiteen moet, tot het splitsen van de carterhelften.
Dit wordt een serieuze servicetest voor de dealer in kwestie ...
Waarschijnlijk zit er speling op het lager. Als je kritisch voelt aan de as kan je dit zelf waarnemen. De minste klik, hoe onbeduidend ook, wil zeggen dat onder het rijden door de wisselende belasting de as beweegt in de dichting. Die "lebbert" dan een beetje uit en je krijgt een olielek. Aangezien je met een dry-sump motorblok werkt en de oliedruk intern in het onderste deel al eens kan oplopen moet het echt niet veel zijn om de olie te zien lopen.
Aja (edit) : bij veel motoren is dit soort defecten genoeg om ze technisch perte-total te verklaren...
In garantie herstellen wordt een ongeloofelijk werk : het blok moet er onderuit, en om aan de dichting te kunnen moet de as eruit. In het geval van een Funduro blok wil dit zeggen dat ALLES uiteen moet, tot het splitsen van de carterhelften.
Dit wordt een serieuze servicetest voor de dealer in kwestie ...
Waarschijnlijk zit er speling op het lager. Als je kritisch voelt aan de as kan je dit zelf waarnemen. De minste klik, hoe onbeduidend ook, wil zeggen dat onder het rijden door de wisselende belasting de as beweegt in de dichting. Die "lebbert" dan een beetje uit en je krijgt een olielek. Aangezien je met een dry-sump motorblok werkt en de oliedruk intern in het onderste deel al eens kan oplopen moet het echt niet veel zijn om de olie te zien lopen.
Aja (edit) : bij veel motoren is dit soort defecten genoeg om ze technisch perte-total te verklaren...
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: Funduro 650 (1999) dashboard verlichting
Als ik bovenstaande hier zo lees word ik er mottig van.
Het probleem is dat het voorste tandwiel er af zou moeten om beter te kunnen localiseren.
Maar ik ga er niet beginnen aan prutsen zolang ik waarborg heb.
2 de probleem denk ik.
Normaal als je het contact oplegt brandt dan het lichtje van olie en water ??
En zodra je start gaan deze uit toch.
Bij mij brandt er niets en de lichtjes zijn niet defekt.
Heb gezien dan sommige een meter hebben in plaats van een uurwerk. Is dit van een bepaald modeljaar ofzo.
Het probleem is dat het voorste tandwiel er af zou moeten om beter te kunnen localiseren.
Maar ik ga er niet beginnen aan prutsen zolang ik waarborg heb.
2 de probleem denk ik.
Normaal als je het contact oplegt brandt dan het lichtje van olie en water ??
En zodra je start gaan deze uit toch.
Bij mij brandt er niets en de lichtjes zijn niet defekt.
Heb gezien dan sommige een meter hebben in plaats van een uurwerk. Is dit van een bepaald modeljaar ofzo.
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
oei, klinkt allemaal niet zo leuk, miljaarde!
gelukkig een jaar garantie.
technische bijstand kan ik je niet geven, een beetje sterkte wel.
t beste ermee!
groet
ps: lampje licht bij inderdaad op bij contact
gelukkig een jaar garantie.
technische bijstand kan ik je niet geven, een beetje sterkte wel.
t beste ermee!
groet
ps: lampje licht bij inderdaad op bij contact
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Heb zojuist aan de as waar het tandwiel opzit gevoeld. Maar kan niet onmiddelijk speling of een klik waarnemen.Waarschijnlijk zit er speling op het lager. Als je kritisch voelt aan de as kan je dit zelf waarnemen. De minste klik, hoe onbeduidend ook, wil zeggen dat onder het rijden door de wisselende belasting de as beweegt in de dichting.
Kan iemand mij bevestigen of zowel het olielampje als dat van het water gaat branden bij opleggen van contact.
Indien dit niet gebeurd wat kan hiervan dan de oorzaak zijn . De lichtjes van het dasboard zijn niet stuk. Heb ik al nagekeken.
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
dat van de olie wel, water niet
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 09 mar 2009, 17:06
- Locatie: Lede (Oost-Vlaanderen)
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Heb hem deze avond binnengebracht voor reparatie.
Ze hebben het voortandwiel verwijderd en inderdaad het lekken komt van daarachter.
Op nog geen 2 min was die dichting(bourage) er uitgeprutst. Spijtig genoeg had hij deze maat niet liggen.
Dus gaat ze morgen bestellen bij bmw. Hoop dat het dan met een nieuwe zal opgelost zijn.
Dus ze kon er wel degelijk uit langs de buitenkant .Een paar posts terug had men me nochtans verteld dat het motorblok open moest. Klopt er nu iets niet van deze persoon zijn uitleg of ben ik mis en gaat het met dit nieuw onderdeel terug lekken.
Groeten
Ze hebben het voortandwiel verwijderd en inderdaad het lekken komt van daarachter.
Op nog geen 2 min was die dichting(bourage) er uitgeprutst. Spijtig genoeg had hij deze maat niet liggen.
Dus gaat ze morgen bestellen bij bmw. Hoop dat het dan met een nieuwe zal opgelost zijn.
Dus ze kon er wel degelijk uit langs de buitenkant .Een paar posts terug had men me nochtans verteld dat het motorblok open moest. Klopt er nu iets niet van deze persoon zijn uitleg of ben ik mis en gaat het met dit nieuw onderdeel terug lekken.
Groeten
-
- Berichten: 2545
- Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
- Locatie: gentbrugge
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Het is inderdaad mogelijk dit te vervangen zonder de boel open te gooien!Dus ze kon er wel degelijk uit langs de buitenkant .Een paar posts terug had men me nochtans verteld dat het motorblok open moest. Klopt er nu iets niet van deze persoon zijn uitleg of ben ik mis en gaat het met dit nieuw onderdeel terug lekken.
Niet tegenstaande ik raketman zijn correcte reactie wel begrijp ,het is altijd beter om een oliekeering fatsoenlijk te verwijderen dmv het blokje open te gooien ipv de keering er uit te prutsen. Het voordeel dat je hebt als je het boeltje opengooid is dat je de onderdelen perfect kan proper maken en nazien op inloopschade of corossie.
Volgens mij zal geen enkele dealer voor een keering achter het tandwiel het hele blok opengooien (zou ik persoonlijk ook niet doen)
Dit kost al rap een setje dichtingen en een paar uurlonen meer.
Het nadeel is wel dat als de as door de keering is ingelopen dit een tijdelijke oplossing is en de kans bestaat dat na een aantal xxxxkm je daar terug een lek kan krijgen en waarschijnlijk je garantie wel al zal verlopen zijn
Het voornaamste is dat uw probleem (verlopig) is opgelost denk ik
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;
clublid
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
WowDuvalleken schreef:Op nog geen 2 min was die dichting(bourage) er uitgeprutst. Spijtig genoeg had hij deze maat niet liggen.
Dus gaat ze morgen bestellen bij bmw. Hoop dat het dan met een nieuwe zal opgelost zijn.
Dus ze kon er wel degelijk uit langs de buitenkant .Een paar posts terug had men me nochtans verteld dat het motorblok open moest. Klopt er nu iets niet van deze persoon zijn uitleg of ben ik mis en gaat het met dit nieuw onderdeel terug lekken.
De bourrage eruit zonder de as te demonteren ? Heb je dat met je eigen ogen gezien ???
Indien ja, dan wil ik dat truukje echt wel kennen...Welk gereedschap werd daarbij gebruikt ?
Indien er geen speling op de as waarneembaar is, en er zijn geen inloopsporen (wat eigenlijk niet zou mogen kunnen met zo weinig kilometers) dan is er als derde mogelijkheid nog altijd dat de bourrage hard geworden was door de leeftijd.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Een houtschroef er in en dan met een tang de oliekeerring er uit trekken, ik doe maar een gok...Raketman schreef:WowDuvalleken schreef:Op nog geen 2 min was die dichting(bourage) er uitgeprutst. Spijtig genoeg had hij deze maat niet liggen.
Dus gaat ze morgen bestellen bij bmw. Hoop dat het dan met een nieuwe zal opgelost zijn.
Dus ze kon er wel degelijk uit langs de buitenkant .Een paar posts terug had men me nochtans verteld dat het motorblok open moest. Klopt er nu iets niet van deze persoon zijn uitleg of ben ik mis en gaat het met dit nieuw onderdeel terug lekken.
De bourrage eruit zonder de as te demonteren ? Heb je dat met je eigen ogen gezien ???
Indien ja, dan wil ik dat truukje echt wel kennen...Welk gereedschap werd daarbij gebruikt ?
Indien er geen speling op de as waarneembaar is, en er zijn geen inloopsporen (wat eigenlijk niet zou mogen kunnen met zo weinig kilometers) dan is er als derde mogelijkheid nog altijd dat de bourrage hard geworden was door de leeftijd.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Zelfde werkwijze om de nieuwe erin te stoppen?mecapuet schreef: Een houtschroef er in en dan met een tang de oliekeerring er uit trekken, ik doe maar een gok...
Of toch het hele blok open?
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Wel, als je weet hoe zo'n keerring opgebouwd is dan lijkt mij dat alvast onmogelijk. Je moet een hefboomwerking kunnen toepassen op de geklemde metalen buitenring, en welke tool ze daarvoor gebruiken om dat te doen met de as er nog in maakt me wel nieuwsgierig.mecapuet schreef:Een houtschroef er in en dan met een tang de oliekeerring er uit trekken, ik doe maar een gok...
Gr, meca.
Een nieuwe erin is een peuleschil, zelfs met de as gemonteerd geen probleem. Erover schuiven en een gepaste bus over de as en al, subtiel erin hameren en klaar.
Nil volentibus arduum
Re: Funduro 650 (1999) OLIELEK !!
Met een stevig haakje en wat wringen moet dat wel te doen zijn. Ook de truck met de houtvijs is misschien ook wel te doen. Uw bourage is dan wel naar de kl...., maar ze is er wel uit. Ik heb hetzelfde problem met mijn GS denk ik . Mijn blok is altijd vettig, en ik wist niet vanwaar dat kwam. Maar nu ik dit verhaal lees, denk ik dat het bij mij ook van daar moet komen. Als ik eens tijd heb, dan ga ik dat ook eens bekijken.
Cis
Cis