startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
BMWR1150R
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2009, 20:24

startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door BMWR1150R »

hey,
mijn batterij is plat van mijn R1150R. Omdat de motorfiets in een publieke garage staat, heb ik geen mogelijkheid om een druppellader te gebruiken omdat er geen stopcontact voorhanden is. Ik ben geen mechanieker en zie me niet direct in staat om de tank los te maken en de batterij eruit te halen. Nu is mijn vraag of het bv mogelijk zou zijn om de starter direct aan te sluiten via een booster of eventueel via een booster en het 12v contact op de motorfiets?..
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door Moto2 »

Vooral geen stroom steken op je 12v koppeling.

WEL:
Heel simpel met startkabels.
Zet de startkabels op de batterij van je moto en het andere uiteinde van de "- pool" op een stuk metaal van je moto, bvb zijstaander. Dan zet je het andere uiteinde van je "+ pool" op een schroevedraaier en die schroevedraier steek en hou je tegen de +pool van je batterij. En dan maar de startknop induwen.

Lukt altijd.

Groetjes
Jan
kneedown

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door kneedown »

kan je gerust doen.
met mijn S ook al dikwijls gedaan.
min klem op het chassis en plus rechtstreeks op de kabelaansluiting van aan startmotor.
zorg wel dat hij in neutraal staat en contact op
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door John »

Moto2 schreef:Vooral geen stroom steken op je 12v koppeling.

WEL:
Heel simpel met startkabels.
Zet de startkabels op de batterij van je moto en het andere uiteinde van de "- pool" op een stuk metaal van je moto, bvb zijstaander. Dan zet je het andere uiteinde van je "+ pool" op een schroevedraaier en die schroevedraier steek en hou je tegen de +pool van je batterij. En dan maar de startknop induwen.

Lukt altijd.

Groetjes
Jan
Op je moto? Bedoel je niet de auto of andere accu?
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door Moto2 »

Inderdaad john. Ik bedoelde je AUTO
Sorry voor dit foutje.

Twas maar om te kijken of er hier nog wakker zitten.

Ik niet blijkbaar. :lol:
BMWR1150R
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2009, 20:24

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door BMWR1150R »

hartelijk dank voor de vele tips, zoals ik al gezegd heb, ben ik een superleek op gebied van mechaniek.
heb wel nog wat vraagskes:
1) de batterij zit te ver en te dicht bij de tank om er een klemtang op aan te sluiten.
2) waar kan ik de startmotor en aansluitpunten vinden? heeft iemand een technische tekening waar het duidelijk op staat?
alvast bedankt.
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door Moto2 »

Zet de startkabels op de batterij van je auto.
De rode op de plus en de zwarte op de min.
Zet nu de andere kant van de min, de zwarte dus, op een stuk ijzer van je moto. BvB Zijstaander, middenbok enz.
Zet het andere eind van de plus, rood dus, met de klem op een grote schroevendraaier.
Steek nu de grote schroevendraaier tussen het plastiek van de tank bescherming , schuin omhoog tegen de plus-pool van de batterij van de moto en deze er tegen blijven houden.
Daarna contact aan en startknop induwen.

Enkel oppassen voor de handen, dat ge de schroevendraaier niet bij het metaal gedeelte vast neemt, tzou kunnen gebeuren dat uw haar recht staat :afro: of met een klein stemmetje gaat spreken. :lol:
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door CeesBmw »

En dat bij 12 volt... zal het niet denken dat uw haar (of wat anders) recht op gaat staan.
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door Moto2 »

CeesBmw schreef:En dat bij 12 volt... zal het niet denken dat uw haar (of wat anders) recht op gaat staan.

Inderdaad, van 12volt krijg je niks, maar wel van de ampères.

Trouwens van volt krijg je nooit geen "peer". Zelfs niet van 220volt, maar wel altijd van de ampères krijg je een "peer"

Ge kunt dat gerust eens testen. met de bougie.
Test 1 pak beiden polen van de batterij eens vast - niks
test 2 pak de bougie eens vast tijdens het draaien van de motor of het demareren van de motor - ge gaat weten hoe laat het is.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door Gaby »

12V is zeer lage veiligheidsspanning (ZLVS) en daarbij is er geen risico tot electrocutie, de spanning is niet
hoog genoeg om door het lichaam een stroom te laten vloeien van meer dan 30mA.
Het klopt weliswaar dat je niet door spanning maar wel door stroom geëlectrocuteerd wordt, maar het is
wel de spanning die het mogelijk maakt om (in verhouding tot de weerstand) een stroom te laten vloeien.
Maw, spanning is wel degelijk gevaarlijk, en dat moet bijlange geen 220V zijn, de stelling dat het niet de
spanning maar wel de stroom is die gevaarlijk is beschouw ik als een (weliswaar correcte) spitsvondigheid
die leken enkel op 't verkeerde been kan zetten (met alle mogelijke gevolgen vandien).
Daarom raad ik iedereen aan om zoveel mogelijk van alle spanningen af te blijven, zelfs van een batterij,
zeker van hogere spanningen want ook gedeeltelijke electrocuties maken in het lichaam afvalstoffen die
de nieren onnodig belasten.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Moto2
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2009, 12:14
Locatie: Zedelgem

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door Moto2 »

Ik kan het echt niet beter uitleggen. :thumleft:

In verstaanbare taal ist kort. Van volt voel je niks van Ampère krijg je een pere :lol:
ronnyb
Berichten: 525
Lid geworden op: 08 nov 2005, 22:12
Woonplaats: antwerpen
Locatie: antwerpen

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door ronnyb »

BMWR1150R schreef:hartelijk dank voor de vele tips, zoals ik al gezegd heb, ben ik een superleek op gebied van mechaniek.
heb wel nog wat vraagskes:
1) de batterij zit te ver en te dicht bij de tank om er een klemtang op aan te sluiten.
2) waar kan ik de startmotor en aansluitpunten vinden? heeft iemand een technische tekening waar het duidelijk op staat?
alvast bedankt.
Daar een tekening bij zou interessant zijn ;)
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
BMWR1150R
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2009, 20:24

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door BMWR1150R »

Ik heb uiteindelijk de motor in gang gekregen via startkabels en batterij van een auto. De booster was blijkbaar niet straf genoeg om de motor in gang te krijgen.
Nadat ik een rit gemaakt had, lang genoeg om de batterij genoeg power te geven, bleek deze wederom niet goed genoeg om de motor te starten. Ik zal dus verplicht zijn om de batterij te vervangen.
Ik heb de 2 vijsjes onderaan de covers van de oliekoelers verwijderd, maar het lukt me niet om de cover weg te nemen.
Kent iemand de werkwijze om de cover te verwijderen zonder te breken :-)
alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door BMWR1150R op 21 apr 2009, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
bougimain
Berichten: 1625
Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
Locatie: ik voel mij overal thuis
Contacteer:

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door bougimain »

Zeg BMWR1150R waar woon jij ?, ik heb ook een r1150r



Bougimain :wink:

BMWR1150R schreef:Ik heb uiteindelijk de motor in gang gekregen via startkabels en batterij van een auto. De booster was blijkbaar niet straf genoeg om de motor in gang te krijgen.
Nadat ik een rit gemaakt had, lang genoeg om de batterij genoeg power te geven, bleek deze wederom niet goed genoeg om de motor te starten. Ik zal dus verplicht zijn om de batterij te vervangen.
Ik heb de 2 vijsjes onderaan de covers van de oliekoelers verwijderd, maar het lukt me niet om de cover weg te nemen.
Kent iemand de werkwijze om de cover te verijwderen zonder te breken :-)
alvast bedankt.
Afbeelding
BMWR1150R
Berichten: 4
Lid geworden op: 05 mar 2009, 20:24

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door BMWR1150R »

ik woon in de prachtige streek van de vlaamse ardennen, nl. Ronse.
annebeer
Berichten: 71
Lid geworden op: 15 jan 2007, 15:11

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door annebeer »

Hela mannen,

Zelfs ik als vrouw weet dat je EERST DE RODE (+) moet aansluiten en dan pas de zwarte (-)
Nu mogen jullie mij eens uitleggen waarom dit bij een motorfiets anders is?
Op de wijze die jullie aanhalen is er toch de mogelijkheid tot vonken wanneer de schroevendraaier op een stuk metaal komt?

Ik heb geleerd van mijne vent om bij panne altijde eerst de rode aan te sluiten op de batterij van voertuig waarmee je depaneert. Dan de andere kant op de + van de batterij die in panne staat.
Daarna de zwarte op de batterij van het voertuig die je ter hulp komt op de min en als laatste de andere kant van de zwarte op de min van de batterij die in panne staat.

Loskoppelen in de omgekeerde volgorde.
Madam JH
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?

Bericht door CeesBmw »

Elektrisch gezien maakt het niet uit in welke volgorde je de accu aansluit.
Echter als je eerst de min aansluit en dan pas de plus dan kun je sluiting aan het chassis maken via je gereedschap, dat is niet handig voor de levensduur van je accu.

Dit is de reden waarom je eerst de plus aansluit en dan pas de minpool.
Plaats reactie