startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Moderator: GVN
startbooster rechtstreeks aan startmotor?
hey,
mijn batterij is plat van mijn R1150R. Omdat de motorfiets in een publieke garage staat, heb ik geen mogelijkheid om een druppellader te gebruiken omdat er geen stopcontact voorhanden is. Ik ben geen mechanieker en zie me niet direct in staat om de tank los te maken en de batterij eruit te halen. Nu is mijn vraag of het bv mogelijk zou zijn om de starter direct aan te sluiten via een booster of eventueel via een booster en het 12v contact op de motorfiets?..
mijn batterij is plat van mijn R1150R. Omdat de motorfiets in een publieke garage staat, heb ik geen mogelijkheid om een druppellader te gebruiken omdat er geen stopcontact voorhanden is. Ik ben geen mechanieker en zie me niet direct in staat om de tank los te maken en de batterij eruit te halen. Nu is mijn vraag of het bv mogelijk zou zijn om de starter direct aan te sluiten via een booster of eventueel via een booster en het 12v contact op de motorfiets?..
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Vooral geen stroom steken op je 12v koppeling.
WEL:
Heel simpel met startkabels.
Zet de startkabels op de batterij van je moto en het andere uiteinde van de "- pool" op een stuk metaal van je moto, bvb zijstaander. Dan zet je het andere uiteinde van je "+ pool" op een schroevedraaier en die schroevedraier steek en hou je tegen de +pool van je batterij. En dan maar de startknop induwen.
Lukt altijd.
Groetjes
Jan
WEL:
Heel simpel met startkabels.
Zet de startkabels op de batterij van je moto en het andere uiteinde van de "- pool" op een stuk metaal van je moto, bvb zijstaander. Dan zet je het andere uiteinde van je "+ pool" op een schroevedraaier en die schroevedraier steek en hou je tegen de +pool van je batterij. En dan maar de startknop induwen.
Lukt altijd.
Groetjes
Jan
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
kan je gerust doen.
met mijn S ook al dikwijls gedaan.
min klem op het chassis en plus rechtstreeks op de kabelaansluiting van aan startmotor.
zorg wel dat hij in neutraal staat en contact op
met mijn S ook al dikwijls gedaan.
min klem op het chassis en plus rechtstreeks op de kabelaansluiting van aan startmotor.
zorg wel dat hij in neutraal staat en contact op
-
- Berichten: 4594
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
- Woonplaats: Essen
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Op je moto? Bedoel je niet de auto of andere accu?Moto2 schreef:Vooral geen stroom steken op je 12v koppeling.
WEL:
Heel simpel met startkabels.
Zet de startkabels op de batterij van je moto en het andere uiteinde van de "- pool" op een stuk metaal van je moto, bvb zijstaander. Dan zet je het andere uiteinde van je "+ pool" op een schroevedraaier en die schroevedraier steek en hou je tegen de +pool van je batterij. En dan maar de startknop induwen.
Lukt altijd.
Groetjes
Jan
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Inderdaad john. Ik bedoelde je AUTO
Sorry voor dit foutje.
Twas maar om te kijken of er hier nog wakker zitten.
Ik niet blijkbaar.![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Sorry voor dit foutje.
Twas maar om te kijken of er hier nog wakker zitten.
Ik niet blijkbaar.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
hartelijk dank voor de vele tips, zoals ik al gezegd heb, ben ik een superleek op gebied van mechaniek.
heb wel nog wat vraagskes:
1) de batterij zit te ver en te dicht bij de tank om er een klemtang op aan te sluiten.
2) waar kan ik de startmotor en aansluitpunten vinden? heeft iemand een technische tekening waar het duidelijk op staat?
alvast bedankt.
heb wel nog wat vraagskes:
1) de batterij zit te ver en te dicht bij de tank om er een klemtang op aan te sluiten.
2) waar kan ik de startmotor en aansluitpunten vinden? heeft iemand een technische tekening waar het duidelijk op staat?
alvast bedankt.
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Zet de startkabels op de batterij van je auto.
De rode op de plus en de zwarte op de min.
Zet nu de andere kant van de min, de zwarte dus, op een stuk ijzer van je moto. BvB Zijstaander, middenbok enz.
Zet het andere eind van de plus, rood dus, met de klem op een grote schroevendraaier.
Steek nu de grote schroevendraaier tussen het plastiek van de tank bescherming , schuin omhoog tegen de plus-pool van de batterij van de moto en deze er tegen blijven houden.
Daarna contact aan en startknop induwen.
Enkel oppassen voor de handen, dat ge de schroevendraaier niet bij het metaal gedeelte vast neemt, tzou kunnen gebeuren dat uw haar recht staat
of met een klein stemmetje gaat spreken. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
De rode op de plus en de zwarte op de min.
Zet nu de andere kant van de min, de zwarte dus, op een stuk ijzer van je moto. BvB Zijstaander, middenbok enz.
Zet het andere eind van de plus, rood dus, met de klem op een grote schroevendraaier.
Steek nu de grote schroevendraaier tussen het plastiek van de tank bescherming , schuin omhoog tegen de plus-pool van de batterij van de moto en deze er tegen blijven houden.
Daarna contact aan en startknop induwen.
Enkel oppassen voor de handen, dat ge de schroevendraaier niet bij het metaal gedeelte vast neemt, tzou kunnen gebeuren dat uw haar recht staat
![afro :afro:](./images/smilies/icon_r&r.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
En dat bij 12 volt... zal het niet denken dat uw haar (of wat anders) recht op gaat staan.
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
CeesBmw schreef:En dat bij 12 volt... zal het niet denken dat uw haar (of wat anders) recht op gaat staan.
Inderdaad, van 12volt krijg je niks, maar wel van de ampères.
Trouwens van volt krijg je nooit geen "peer". Zelfs niet van 220volt, maar wel altijd van de ampères krijg je een "peer"
Ge kunt dat gerust eens testen. met de bougie.
Test 1 pak beiden polen van de batterij eens vast - niks
test 2 pak de bougie eens vast tijdens het draaien van de motor of het demareren van de motor - ge gaat weten hoe laat het is.
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
12V is zeer lage veiligheidsspanning (ZLVS) en daarbij is er geen risico tot electrocutie, de spanning is niet
hoog genoeg om door het lichaam een stroom te laten vloeien van meer dan 30mA.
Het klopt weliswaar dat je niet door spanning maar wel door stroom geëlectrocuteerd wordt, maar het is
wel de spanning die het mogelijk maakt om (in verhouding tot de weerstand) een stroom te laten vloeien.
Maw, spanning is wel degelijk gevaarlijk, en dat moet bijlange geen 220V zijn, de stelling dat het niet de
spanning maar wel de stroom is die gevaarlijk is beschouw ik als een (weliswaar correcte) spitsvondigheid
die leken enkel op 't verkeerde been kan zetten (met alle mogelijke gevolgen vandien).
Daarom raad ik iedereen aan om zoveel mogelijk van alle spanningen af te blijven, zelfs van een batterij,
zeker van hogere spanningen want ook gedeeltelijke electrocuties maken in het lichaam afvalstoffen die
de nieren onnodig belasten.
hoog genoeg om door het lichaam een stroom te laten vloeien van meer dan 30mA.
Het klopt weliswaar dat je niet door spanning maar wel door stroom geëlectrocuteerd wordt, maar het is
wel de spanning die het mogelijk maakt om (in verhouding tot de weerstand) een stroom te laten vloeien.
Maw, spanning is wel degelijk gevaarlijk, en dat moet bijlange geen 220V zijn, de stelling dat het niet de
spanning maar wel de stroom is die gevaarlijk is beschouw ik als een (weliswaar correcte) spitsvondigheid
die leken enkel op 't verkeerde been kan zetten (met alle mogelijke gevolgen vandien).
Daarom raad ik iedereen aan om zoveel mogelijk van alle spanningen af te blijven, zelfs van een batterij,
zeker van hogere spanningen want ook gedeeltelijke electrocuties maken in het lichaam afvalstoffen die
de nieren onnodig belasten.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Ik kan het echt niet beter uitleggen.
In verstaanbare taal ist kort. Van volt voel je niks van Ampère krijg je een pere![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![thumleft :thumleft:](./images/smilies/icon_thumleft.gif)
In verstaanbare taal ist kort. Van volt voel je niks van Ampère krijg je een pere
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Daar een tekening bij zou interessant zijnBMWR1150R schreef:hartelijk dank voor de vele tips, zoals ik al gezegd heb, ben ik een superleek op gebied van mechaniek.
heb wel nog wat vraagskes:
1) de batterij zit te ver en te dicht bij de tank om er een klemtang op aan te sluiten.
2) waar kan ik de startmotor en aansluitpunten vinden? heeft iemand een technische tekening waar het duidelijk op staat?
alvast bedankt.
![Wink ;)](./images/smilies/gear_wink2.gif)
wa japs..r1100r...r1200gs.... Triumph 1200 Expl. 800xrx, R1250gsa
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Ik heb uiteindelijk de motor in gang gekregen via startkabels en batterij van een auto. De booster was blijkbaar niet straf genoeg om de motor in gang te krijgen.
Nadat ik een rit gemaakt had, lang genoeg om de batterij genoeg power te geven, bleek deze wederom niet goed genoeg om de motor te starten. Ik zal dus verplicht zijn om de batterij te vervangen.
Ik heb de 2 vijsjes onderaan de covers van de oliekoelers verwijderd, maar het lukt me niet om de cover weg te nemen.
Kent iemand de werkwijze om de cover te verwijderen zonder te breken![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
alvast bedankt.
Nadat ik een rit gemaakt had, lang genoeg om de batterij genoeg power te geven, bleek deze wederom niet goed genoeg om de motor te starten. Ik zal dus verplicht zijn om de batterij te vervangen.
Ik heb de 2 vijsjes onderaan de covers van de oliekoelers verwijderd, maar het lukt me niet om de cover weg te nemen.
Kent iemand de werkwijze om de cover te verwijderen zonder te breken
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
alvast bedankt.
Laatst gewijzigd door BMWR1150R op 21 apr 2009, 01:17, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1625
- Lid geworden op: 23 jul 2006, 16:10
- Locatie: ik voel mij overal thuis
- Contacteer:
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Zeg BMWR1150R waar woon jij ?, ik heb ook een r1150r
Bougimain
Bougimain
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
BMWR1150R schreef:Ik heb uiteindelijk de motor in gang gekregen via startkabels en batterij van een auto. De booster was blijkbaar niet straf genoeg om de motor in gang te krijgen.
Nadat ik een rit gemaakt had, lang genoeg om de batterij genoeg power te geven, bleek deze wederom niet goed genoeg om de motor te starten. Ik zal dus verplicht zijn om de batterij te vervangen.
Ik heb de 2 vijsjes onderaan de covers van de oliekoelers verwijderd, maar het lukt me niet om de cover weg te nemen.
Kent iemand de werkwijze om de cover te verijwderen zonder te breken
alvast bedankt.
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
ik woon in de prachtige streek van de vlaamse ardennen, nl. Ronse.
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Hela mannen,
Zelfs ik als vrouw weet dat je EERST DE RODE (+) moet aansluiten en dan pas de zwarte (-)
Nu mogen jullie mij eens uitleggen waarom dit bij een motorfiets anders is?
Op de wijze die jullie aanhalen is er toch de mogelijkheid tot vonken wanneer de schroevendraaier op een stuk metaal komt?
Ik heb geleerd van mijne vent om bij panne altijde eerst de rode aan te sluiten op de batterij van voertuig waarmee je depaneert. Dan de andere kant op de + van de batterij die in panne staat.
Daarna de zwarte op de batterij van het voertuig die je ter hulp komt op de min en als laatste de andere kant van de zwarte op de min van de batterij die in panne staat.
Loskoppelen in de omgekeerde volgorde.
Zelfs ik als vrouw weet dat je EERST DE RODE (+) moet aansluiten en dan pas de zwarte (-)
Nu mogen jullie mij eens uitleggen waarom dit bij een motorfiets anders is?
Op de wijze die jullie aanhalen is er toch de mogelijkheid tot vonken wanneer de schroevendraaier op een stuk metaal komt?
Ik heb geleerd van mijne vent om bij panne altijde eerst de rode aan te sluiten op de batterij van voertuig waarmee je depaneert. Dan de andere kant op de + van de batterij die in panne staat.
Daarna de zwarte op de batterij van het voertuig die je ter hulp komt op de min en als laatste de andere kant van de zwarte op de min van de batterij die in panne staat.
Loskoppelen in de omgekeerde volgorde.
Madam JH
Re: startbooster rechtstreeks aan startmotor?
Elektrisch gezien maakt het niet uit in welke volgorde je de accu aansluit.
Echter als je eerst de min aansluit en dan pas de plus dan kun je sluiting aan het chassis maken via je gereedschap, dat is niet handig voor de levensduur van je accu.
Dit is de reden waarom je eerst de plus aansluit en dan pas de minpool.
Echter als je eerst de min aansluit en dan pas de plus dan kun je sluiting aan het chassis maken via je gereedschap, dat is niet handig voor de levensduur van je accu.
Dit is de reden waarom je eerst de plus aansluit en dan pas de minpool.