Bochten nemen met RT 1150

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
ZORRO
Berichten: 47
Lid geworden op: 05 feb 2005, 17:18
Locatie: Kortenberg

Bochten nemen met RT 1150

Bericht door ZORRO »

Hallo mannen, zou er iemand me meer kunnen vertellen over het echte bochtenwerk met 2 personen. Hoe diep mag je gaan met 2 personen zonder tegen de vlakte te gaan natuurlijk. Kan dit aangeleerd worden ?
Hans
Berichten: 376
Lid geworden op: 28 sep 2004, 09:01
Locatie: het Brusselse

Bericht door Hans »

Alvast één gouden raad voor de duo : anticipeer, d.w.z. kijk net als de rijder door de bocht.
Als ik het demowerk van J-P mét duo tijdens de behendigheidsdag bekeek denk ik niet dat er veel verschil is in techniek en limiet.
Maar daar zal hij zelf beter kunnen op antwoorden.

mvg
Hans
Afbeelding
Bisschop
Berichten: 81
Lid geworden op: 04 okt 2004, 19:44
Locatie: Waar ze ooit Rodenbach brouwden...
Contacteer:

Bericht door Bisschop »

Afbeelding

Greetz Bisschop
Caution : Slippery when wet !!
WALTER GSAdventure
Berichten: 372
Lid geworden op: 28 sep 2004, 14:12
Woonplaats: MINDERHOUT
Locatie: MINDERHOUT HOOGSTRATEN

Bericht door WALTER GSAdventure »

Voor de bocht altijd een versnelling lager, buitenkant nemen, zien naar waar je rijdt, niet waar uw voorwiel zich bevindt. (kijktechniek)Dan bocht naar binnen komen, zie je het einde van de bocht gas erop, en hier kan het met twee man foutlopen. Door het gewicht van de passagier en het gas open kan het voorwiel van de grond komen. Ervaring opdoen is het enige.
Het moet echter gezegd dat ge voor het plezier moet rijden en niet voor extremen moet kiezen. Als je 's avonds thuiskomt en je ligt in bed verloop je de rit nog een keer. Als je dan terugdenkt van oei daar was het bijna prijs en oei daar hadden we geluk en ginder bijna een schuiver, dan was je verkeerd bezig. :wink:
BMW 1200 GSA, 1150 GSA, nu 1250 GSA VAN 2019
De ene is uiterst LINKS, de andere uiterst RECHTS, en ik zit er op, en laat ze werken.
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Hallo mannen, zou er iemand me meer kunnen vertellen over het echte bochtenwerk met 2 personen. Hoe diep mag je gaan met 2 personen zonder tegen de vlakte te gaan natuurlijk. Kan dit aangeleerd worden ?
Afbeelding

en nog veel dieper...en ja dit kan aangeleerd worden, maar probeer eerst zonder duo.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Hans schreef:Alvast één gouden raad voor de duo : anticipeer, d.w.z. kijk net als de rijder door de bocht.
Als ik het demowerk van J-P mét duo tijdens de behendigheidsdag bekeek denk ik niet dat er veel verschil is in techniek en limiet.
Maar daar zal hij zelf beter kunnen op antwoorden.

mvg
Hans
Belangrijk is dat beide opzittenden op dezelfde golflengte zitten. Daarbij moet de bijrijd(st)er een enorm vertrouwen hebben in de capaciteiten van de rijd(st)er want is dat er niet dan kan de passagier op basis van "No Knowledge" de bochtenlijnen van de motor danig in de war schoppen door tegensturen (verkramping). In principe kan de duo al het stuurwerk van de rijd(st)er overnemen door zuiver met heupen,knieën en voeten het heft in handen te nemen. Zowel Judith (van GeertGS) als Linda(?) hebben dat ondervonden door zelf de slalom te sturen. Door mee te kijken waar de motor heen moet en door communicatie kan je grote resultaten boeken. Ook dienen bestuurder en passagier dicht op elkaar te zitten en niet met een tussenruimte!!!!

Overigens zit ik zelf regelmatig achterop bij mijn vrouw op haar R1150GS. Een meisje van 55 kilo met iemand met mijn postuur achterop is ook totaal geen probleem omdat ik haar volledig vertrouw en zij mij.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Nolle

Bericht door Nolle »

plat gaan in een bocht is leuk....té plat gaan kan zéér veel leed veroorzaken , bouw daarom altijd een reserve in , voor wie moet je trouwens zó plat gaan ? je imago opkrikken tegenover anderen ? als je plat op de grond gaat is je imago een héél stuk méér geschonden !.
ik pik ook zeer graag bochtjes mee maar blijf altijd een heel stuk beneden de limiet...
vr gr,
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Bericht door J-P »

Arnold, iedereen zijn goesting he. Ik vind plat nou eenmaal lekker.
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Seppe
Berichten: 26
Lid geworden op: 10 nov 2004, 20:38
Locatie: 'De' Kempen

Bericht door Seppe »

Hé J.-P.,

Linda hoort bij Seppe (alias Pedro). :wink:

Groetjes,

Seppe
Seppe rt zegt : Niemand is perfect ... ik ben daar een perfect voorbeeld van!
Daniel Tempelaere

Bericht door Daniel Tempelaere »

Een moto valt enkel om als je te traag rijdt hoor.....
Mijn zijkanten van de hoofdpikkel zijn weggesleten, de 'puntjes' van mijn voetsteunen zijn afgesleten (tenen intrekken..!!) en op mijn vorige 1000RT was de carronage een stuk afgescheurd.
Alleen of met twee, geen probleem behalve dat de pikkel nog eerder tegen het asfalt gaat en inderdaad in tweede ervoor zorgen dat je duo niet achterover kiepert....:-).
Daniel
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

oke hier nog een tip

als de passagier niet vertrouwd is met motorrijden, laat hem dan tegen u leunen en zijn handen rond uw middel.
het is soms vervelend, maar het bellet dat de passagier een andere richting kiest dan u en daar door de moto terug recht getrokken wordt.

voor de rest is het kijken waar je naartoe wil, zoals eerder vermeld niet naar uw voorwiel kijken.
je kan ook oefenen met een oude bromfiets voor de juiste kijktechniek.
dit belet eventuele schade aan uw RT

ook op een lege parking en met enkele lege plastiek flesjes kan je iets uitzetten voor het oefenen op trage snelheid.
je zal hier wel tips genoeg over krijgen van de behendigheid specialiesten
SUC6 en voorzichtig he
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Bericht door Frank K »

Daniel Tempelaere



Geregistreerd op: 21-12-2004
Berichten: 14
Woonplaats: Beernem
Geplaatst: Za Apr 23, 2005 12:43 am Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Een moto valt enkel om als je te traag rijdt hoor.....
Daar hebben we tijdens de behendigheidstraining niks van gemerkt, bij momenten stonden we gewoon stil met de voeten op onze steuntjes...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Plaats reactie