Na een rit op haar 650 Dakar staat er steeds een klein laagje schuim van 2 mm op de olie in het peilglaasje. Op mijn 1150 nooit gezien. Is dit normaal?
Tnx
T
schuimlaagje op de olie
Moderator: GVN
Re: schuimlaagje op de olie
Dan ben je misschien wel mayonnaise aan 't maken, en dat zou helemaal niet goed zijn!
Het kan zijn dat er water bij de olie komt, is zo'n 650 watergekoeld (een Rotax?)
Nog wat vragen stellen, zo komen we er allemaal samen misschien achter wat er gaande is
Heeft dat schuim een beige kleur, blijft het of gaat het weg? Hoe lang zit de olie er al in en welke (soort/merk) olie is het?
Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen? Wordt de motor vaak goed op bedrijfstemperatuur gebracht of net niet?
Gaby
Het kan zijn dat er water bij de olie komt, is zo'n 650 watergekoeld (een Rotax?)
Nog wat vragen stellen, zo komen we er allemaal samen misschien achter wat er gaande is
Heeft dat schuim een beige kleur, blijft het of gaat het weg? Hoe lang zit de olie er al in en welke (soort/merk) olie is het?
Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen? Wordt de motor vaak goed op bedrijfstemperatuur gebracht of net niet?
Gaby
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Re: schuimlaagje op de olie
Als je veel in de regen gereden hebt en/of op nat terrein hebt gezeten kan de motor water binnen trekken via de snorkel (inlaat luchtfilterhuis).
Ik heb ook een F650GS en een maand of twee geleden heb ik dat ook voorgehad. 't Was zo erg dat er zelfs water in de airbox stond. Alles netjes gereinigd en alles OK. Ik heb een model zonder peilglas. De mayonaise hing aan de peilstok en t' was niet de "joint de culasse".
Zie ook topic http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 31#p266231 (niet verschieten van de massale reacties ).
Begin eens met de stop van de airbox (luchtfilterhuis) los te maken en hel de moto wat naar rechts om te zien dat er smurrie uitkomt.
Ik heb ook een F650GS en een maand of twee geleden heb ik dat ook voorgehad. 't Was zo erg dat er zelfs water in de airbox stond. Alles netjes gereinigd en alles OK. Ik heb een model zonder peilglas. De mayonaise hing aan de peilstok en t' was niet de "joint de culasse".
Zie ook topic http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 31#p266231 (niet verschieten van de massale reacties ).
Begin eens met de stop van de airbox (luchtfilterhuis) los te maken en hel de moto wat naar rechts om te zien dat er smurrie uitkomt.
Re: schuimlaagje op de olie
Geen mayonaise kleur. Olie is Elf 10W40 halfsyntheet. De belletjes verdwijnen na 10 minuutjes achter het peilglaasje.Gaby schreef: Heeft dat schuim een beige kleur, blijft het of gaat het weg? Hoe lang zit de olie er al in en welke (soort/merk) olie is het?
Hoeveel kilometer heeft het blok gelopen? Wordt de motor vaak goed op bedrijfstemperatuur gebracht of net niet?
Gaby
Re: schuimlaagje op de olie
Als er in de handleiding staat <Gebruik geen synthetische olie> slaat dit dan ook op half-synthetische?demito schreef:Olie is Elf 10W40 halfsyntheet.
Of is er een verschil in motorolie voor de F650GS (want je spreekt van een Dakar) tussen de mono en de twinspark?
Re: schuimlaagje op de olie
Het niet gebruiken van synthetische olie heeft enkel te maken met de natte koppeling die daardoor gaat slippen. M.i. heeft dat niks met de motor te maken. Synthetische olie zou trouwens stabieler moeten zijn...louis schreef:Als er in de handleiding staat <Gebruik geen synthetische olie> slaat dit dan ook op half-synthetische?demito schreef:Olie is Elf 10W40 halfsyntheet.
Of is er een verschil in motorolie voor de F650GS (want je spreekt van een Dakar) tussen de mono en de twinspark?
T