olie-2takt-4takt

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over olie, remmen en technische werking van bepaalde onderdelen of de motor.

Moderator: GVN

Plaats reactie
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

olie-2takt-4takt

Bericht door toine »

Kan er iemand mij eens op een eenvoudige mannier uitleggen wat:

-het verschil is tussen 2 en 4 takt?
-olie om rechtstreeks in de motorblok te gieten en olie die in een reservoir gegoten wordt (cfr scooterke)? of is daar geen verschil? of is dat nu juist verschil 2 en 4 takt??

merci alvast
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

tweetakt olie NOOIT in uw motor kappen.

tweetakt olie verhouding = 1L olie op 20liter naft
de olie zorgt er voor dat de lagers tussen de krukas en drijstang en piston
en de cilinderwand wordt gesmeert

eventjes poberen uitleggen.
als de piston(zuiger) naar boven beweegt gaat onder de zuiger een aanzuigpoort open door het vacum dat wordt gecreërd.
naar beneden
worden de aangezogen gassen samengeperst en via spoelpoorten en kanalen tot boven geleid.


naar boven
worden de gassen nu samengeperst boven de piston.
eens op compressie en op het juiste tijdstip zal de bougie een vonk geven.
door deze vonk ontploffen de gassen en zal de piston zich naar beneden begeven en een uitlaat poort openen.

hou er rekening mee dat 1 opwaardse beweging 2 taken uitvoert
en ook de neerwaardse 2 taken uitvoerd
Afbeelding

4takt
1 zuiger gaat naar beneden en inlaatklep gaat open= gassen worden aangezogen
2 zuiger naar boven gassen worden samen geperst
vonk
3 zuiger terug naar beneden door druk onstaan ontploffing
4 zuiger terug naar boven uitlaat klep gaat open en duwt verbrande gassen weg
terug naar 1

Afbeelding
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
JohanK75S
Berichten: 28
Lid geworden op: 04 okt 2004, 16:04
Locatie: Bornem

2-takt / 4-takt

Bericht door JohanK75S »

In 't (heel) kort:

2 takt: één ontploffing per twee halve :D krukasomwentelingen
4 takt: één ontploffing per vier halve :D krukasomwentelingen
Laatst gewijzigd door JohanK75S op 24 apr 2005, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

Deel het aantal krukasomwentelingen door 2 en het klopt.

(voor een ééncilinder in ieder geval)
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

nog reaktie over het verschil in motorolie met de scooter?


alvast bedankt :wink:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

oef hij heeft het begrepen :lol:

tweetakt-olie heb je in verschillende soorten.
het best is natuurlijk de synthetische: zie motorcross

de olie die in de overbrengingsorganenbak zit?
best eens vragen bij dealer of in uw boekske kijken(als het er in staat)

zoals je ziet is uw motorgedeelte bij 2takt gescheiden van de motor.
dus de olie die zich in de rest van de brommer bevind is geen motorolie.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

johns schreef:Deel het aantal krukasomwentelingen door 2 en het klopt.

(voor een ééncilinder in ieder geval)
dit geld ook bij meerdere cilinders hoor
iedere cilinder ondergaat het zelfde proces, alleen op een ander tijdstip.
vb: auto 4cil = 1342 meestal(dit getal is de volgorde wanneer de bougie vonkt)nu kan je uitmaken wanneer welke slag welke cilinder maakt, rekeninghoudend met de 4 processen.(4takt)
inlaat
compressie
arbeid
uitlaat

cilinder nr1 is meestal die aan de zijde van de distributieriem
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

R1100RS schreef:
johns schreef:Deel het aantal krukasomwentelingen door 2 en het klopt.

(voor een ééncilinder in ieder geval)
dit geld ook bij meerdere cilinders hoor
Als je het per cilinder bekijkt inderdaad. Wat in dit geval vanwege de duidelijkheid het beste is.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

toine schreef:nog reaktie over het verschil in motorolie met de scooter?
Hét grote verschil is dat in een tweetakt de olie mee verbrand. Naast de eis van smering worden er dusvolstrekt andere eisen aan gesteld. Zo is het belangrijk dat de olie 'schoon' verbrand bijvoorbeeld.

Bij een viertakt blijft de olie tot het verversen in het motorblok zit. Naast smeren zijn zaken als houdbaarheid en reinigend vermogen belangrijk.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

johns schreef:
toine schreef:nog reaktie over het verschil in motorolie met de scooter?
Hét grote verschil is dat in een tweetakt de olie mee verbrand. Naast de eis van smering worden er dusvolstrekt andere eisen aan gesteld. Zo is het belangrijk dat de olie 'schoon' verbrand bijvoorbeeld.

Bij een viertakt blijft de olie tot het verversen in het motorblok zit. Naast smeren zijn zaken als houdbaarheid en reinigend vermogen belangrijk.
dus aan 4-takt olie zijn minder vereisten verbonden? dan kan het geen kwaad als 2 oliën van hetzelfde type maar van een verschillend merk bij elkaar gegooid worden?
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
johns
Berichten: 70
Lid geworden op: 01 okt 2004, 10:36
Contacteer:

Bericht door johns »

toine schreef: dus aan 4-takt olie zijn minder vereisten verbonden? dan kan het geen kwaad als 2 oliën van hetzelfde type maar van een verschillend merk bij elkaar gegooid worden?
Minder eisen? Dat schreef ík in ieder geval niet. Andere eisen, dat wel.

In het kort moet je gewoon de olie gebruiken die voorgeschreven wordt en die bij jou in de buurt een beetje makkelijk te krijgen is. Simpeler is het niet te maken. En meestal zullen verschillende olieën elkaar niet bijten, mits het een vergelijkbare olie is.

Ik zou zelf geen minerale olie bij syntethische gooien of anders om, maar misschien zit dat gewoon tussen de oren.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
@R100R
Berichten: 72
Lid geworden op: 03 okt 2004, 10:54
Locatie: parkstad (nl)

Re: olie-2takt-4takt

Bericht door @R100R »

toine schreef:Kan er iemand mij eens op een eenvoudige mannier uitleggen wat:

-het verschil is tussen 2 en 4 takt?
-olie om rechtstreeks in de motorblok te gieten en olie die in een reservoir gegoten wordt (cfr scooterke)? of is daar geen verschil? of is dat nu juist verschil 2 en 4 takt??

merci alvast
http://www.maxkarting.be/ttalk/artikels_v4.shtml
http://www.maxkarting.be/ttalk/artikels_v5.shtml
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
Jan Hill
Berichten: 34
Lid geworden op: 09 mar 2005, 21:57
Locatie: Tolbert Noord Nederland

Bericht door Jan Hill »

dag Toine,

2T en 4T verschillen sterk van elkaar. Is niet 1,2,3, uit te leggen.
Jij rijdt een K. dat is een 4Takt machine. Koop olie bij een goede motorzaak of goed tankstation en leg uit waarvoor de olie is bedoeld.

Scooterolie? Olie voor een 2t scooter kan ook in een 2t motor.
Olie voor een 4t scooter is ook geschikt voor een 4t motor.

Wel letten op de specificaties. API SG of hoger, goede dikte 15W-40 bijvoorbeeld en als de motor een natte koppeling heeft, dan moet er Jaso Ma bij staan. API s[benzinemotor] de tweede lette geeft de specificatie. Des te verder in het alfabet, des te hoogwaardiger.
Vroeger API SE dat was heel wat. Nu API SJ is wat verder..
Groet Jan HIll

Fabrikanten geven graag info op hun sites, probeer maar eens.
Succes Jan
Blije heropstapper.
Plaats reactie