olie-2takt-4takt
Moderator: GVN
olie-2takt-4takt
Kan er iemand mij eens op een eenvoudige mannier uitleggen wat:
-het verschil is tussen 2 en 4 takt?
-olie om rechtstreeks in de motorblok te gieten en olie die in een reservoir gegoten wordt (cfr scooterke)? of is daar geen verschil? of is dat nu juist verschil 2 en 4 takt??
merci alvast
-het verschil is tussen 2 en 4 takt?
-olie om rechtstreeks in de motorblok te gieten en olie die in een reservoir gegoten wordt (cfr scooterke)? of is daar geen verschil? of is dat nu juist verschil 2 en 4 takt??
merci alvast
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
tweetakt olie NOOIT in uw motor kappen.
tweetakt olie verhouding = 1L olie op 20liter naft
de olie zorgt er voor dat de lagers tussen de krukas en drijstang en piston
en de cilinderwand wordt gesmeert
eventjes poberen uitleggen.
als de piston(zuiger) naar boven beweegt gaat onder de zuiger een aanzuigpoort open door het vacum dat wordt gecreërd.
naar beneden
worden de aangezogen gassen samengeperst en via spoelpoorten en kanalen tot boven geleid.
naar boven
worden de gassen nu samengeperst boven de piston.
eens op compressie en op het juiste tijdstip zal de bougie een vonk geven.
door deze vonk ontploffen de gassen en zal de piston zich naar beneden begeven en een uitlaat poort openen.
hou er rekening mee dat 1 opwaardse beweging 2 taken uitvoert
en ook de neerwaardse 2 taken uitvoerd
4takt
1 zuiger gaat naar beneden en inlaatklep gaat open= gassen worden aangezogen
2 zuiger naar boven gassen worden samen geperst
vonk
3 zuiger terug naar beneden door druk onstaan ontploffing
4 zuiger terug naar boven uitlaat klep gaat open en duwt verbrande gassen weg
terug naar 1
tweetakt olie verhouding = 1L olie op 20liter naft
de olie zorgt er voor dat de lagers tussen de krukas en drijstang en piston
en de cilinderwand wordt gesmeert
eventjes poberen uitleggen.
als de piston(zuiger) naar boven beweegt gaat onder de zuiger een aanzuigpoort open door het vacum dat wordt gecreërd.
naar beneden
worden de aangezogen gassen samengeperst en via spoelpoorten en kanalen tot boven geleid.
naar boven
worden de gassen nu samengeperst boven de piston.
eens op compressie en op het juiste tijdstip zal de bougie een vonk geven.
door deze vonk ontploffen de gassen en zal de piston zich naar beneden begeven en een uitlaat poort openen.
hou er rekening mee dat 1 opwaardse beweging 2 taken uitvoert
en ook de neerwaardse 2 taken uitvoerd
4takt
1 zuiger gaat naar beneden en inlaatklep gaat open= gassen worden aangezogen
2 zuiger naar boven gassen worden samen geperst
vonk
3 zuiger terug naar beneden door druk onstaan ontploffing
4 zuiger terug naar boven uitlaat klep gaat open en duwt verbrande gassen weg
terug naar 1
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
2-takt / 4-takt
In 't (heel) kort:
2 takt: één ontploffing per twee halve krukasomwentelingen
4 takt: één ontploffing per vier halve krukasomwentelingen
2 takt: één ontploffing per twee halve krukasomwentelingen
4 takt: één ontploffing per vier halve krukasomwentelingen
Laatst gewijzigd door JohanK75S op 24 apr 2005, 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Deel het aantal krukasomwentelingen door 2 en het klopt.
(voor een ééncilinder in ieder geval)
(voor een ééncilinder in ieder geval)
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
oef hij heeft het begrepen
tweetakt-olie heb je in verschillende soorten.
het best is natuurlijk de synthetische: zie motorcross
de olie die in de overbrengingsorganenbak zit?
best eens vragen bij dealer of in uw boekske kijken(als het er in staat)
zoals je ziet is uw motorgedeelte bij 2takt gescheiden van de motor.
dus de olie die zich in de rest van de brommer bevind is geen motorolie.
tweetakt-olie heb je in verschillende soorten.
het best is natuurlijk de synthetische: zie motorcross
de olie die in de overbrengingsorganenbak zit?
best eens vragen bij dealer of in uw boekske kijken(als het er in staat)
zoals je ziet is uw motorgedeelte bij 2takt gescheiden van de motor.
dus de olie die zich in de rest van de brommer bevind is geen motorolie.
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
-
- Berichten: 9612
- Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36
dit geld ook bij meerdere cilinders hoorjohns schreef:Deel het aantal krukasomwentelingen door 2 en het klopt.
(voor een ééncilinder in ieder geval)
iedere cilinder ondergaat het zelfde proces, alleen op een ander tijdstip.
vb: auto 4cil = 1342 meestal(dit getal is de volgorde wanneer de bougie vonkt)nu kan je uitmaken wanneer welke slag welke cilinder maakt, rekeninghoudend met de 4 processen.(4takt)
inlaat
compressie
arbeid
uitlaat
cilinder nr1 is meestal die aan de zijde van de distributieriem
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
Als je het per cilinder bekijkt inderdaad. Wat in dit geval vanwege de duidelijkheid het beste is.R1100RS schreef:dit geld ook bij meerdere cilinders hoorjohns schreef:Deel het aantal krukasomwentelingen door 2 en het klopt.
(voor een ééncilinder in ieder geval)
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
Hét grote verschil is dat in een tweetakt de olie mee verbrand. Naast de eis van smering worden er dusvolstrekt andere eisen aan gesteld. Zo is het belangrijk dat de olie 'schoon' verbrand bijvoorbeeld.toine schreef:nog reaktie over het verschil in motorolie met de scooter?
Bij een viertakt blijft de olie tot het verversen in het motorblok zit. Naast smeren zijn zaken als houdbaarheid en reinigend vermogen belangrijk.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
dus aan 4-takt olie zijn minder vereisten verbonden? dan kan het geen kwaad als 2 oliën van hetzelfde type maar van een verschillend merk bij elkaar gegooid worden?johns schreef:Hét grote verschil is dat in een tweetakt de olie mee verbrand. Naast de eis van smering worden er dusvolstrekt andere eisen aan gesteld. Zo is het belangrijk dat de olie 'schoon' verbrand bijvoorbeeld.toine schreef:nog reaktie over het verschil in motorolie met de scooter?
Bij een viertakt blijft de olie tot het verversen in het motorblok zit. Naast smeren zijn zaken als houdbaarheid en reinigend vermogen belangrijk.
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Minder eisen? Dat schreef ík in ieder geval niet. Andere eisen, dat wel.toine schreef: dus aan 4-takt olie zijn minder vereisten verbonden? dan kan het geen kwaad als 2 oliën van hetzelfde type maar van een verschillend merk bij elkaar gegooid worden?
In het kort moet je gewoon de olie gebruiken die voorgeschreven wordt en die bij jou in de buurt een beetje makkelijk te krijgen is. Simpeler is het niet te maken. En meestal zullen verschillende olieën elkaar niet bijten, mits het een vergelijkbare olie is.
Ik zou zelf geen minerale olie bij syntethische gooien of anders om, maar misschien zit dat gewoon tussen de oren.
http//www.yavin4.nl
IRCNet/#nl.motorfiets
IRCNet/#nl.motorfiets
Re: olie-2takt-4takt
http://www.maxkarting.be/ttalk/artikels_v4.shtmltoine schreef:Kan er iemand mij eens op een eenvoudige mannier uitleggen wat:
-het verschil is tussen 2 en 4 takt?
-olie om rechtstreeks in de motorblok te gieten en olie die in een reservoir gegoten wordt (cfr scooterke)? of is daar geen verschil? of is dat nu juist verschil 2 en 4 takt??
merci alvast
http://www.maxkarting.be/ttalk/artikels_v5.shtml
Airheads believe that the simplest engineering solutions are the best.
dag Toine,
2T en 4T verschillen sterk van elkaar. Is niet 1,2,3, uit te leggen.
Jij rijdt een K. dat is een 4Takt machine. Koop olie bij een goede motorzaak of goed tankstation en leg uit waarvoor de olie is bedoeld.
Scooterolie? Olie voor een 2t scooter kan ook in een 2t motor.
Olie voor een 4t scooter is ook geschikt voor een 4t motor.
Wel letten op de specificaties. API SG of hoger, goede dikte 15W-40 bijvoorbeeld en als de motor een natte koppeling heeft, dan moet er Jaso Ma bij staan. API s[benzinemotor] de tweede lette geeft de specificatie. Des te verder in het alfabet, des te hoogwaardiger.
Vroeger API SE dat was heel wat. Nu API SJ is wat verder..
Groet Jan HIll
Fabrikanten geven graag info op hun sites, probeer maar eens.
Succes Jan
2T en 4T verschillen sterk van elkaar. Is niet 1,2,3, uit te leggen.
Jij rijdt een K. dat is een 4Takt machine. Koop olie bij een goede motorzaak of goed tankstation en leg uit waarvoor de olie is bedoeld.
Scooterolie? Olie voor een 2t scooter kan ook in een 2t motor.
Olie voor een 4t scooter is ook geschikt voor een 4t motor.
Wel letten op de specificaties. API SG of hoger, goede dikte 15W-40 bijvoorbeeld en als de motor een natte koppeling heeft, dan moet er Jaso Ma bij staan. API s[benzinemotor] de tweede lette geeft de specificatie. Des te verder in het alfabet, des te hoogwaardiger.
Vroeger API SE dat was heel wat. Nu API SJ is wat verder..
Groet Jan HIll
Fabrikanten geven graag info op hun sites, probeer maar eens.
Succes Jan
Blije heropstapper.