versnellingsbak 1100rt

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jacko
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2009, 16:26
Contacteer:

versnellingsbak 1100rt

Bericht door jacko »

hello allemaal ,

indien iemand mij kan geruststellen ? ... of niet ...

ik vind de versnellingsbak van mijn 1100rt , bouwj. 1997, toch serieus meezingen in het optrekken, hij werkt goed, maar maakt lawaai zoals de rechte taille boites in de rallye autos hehe, is dit normaal ?? of dien ik dit echter te laten nakijken aub... verder de andere geluiden , klikken an klakken in en uit versnelling en de speling die je voelt in de bak schijnt normaal las ik hier ergens.. ....???

indien iemand hier antwoord op heeft, of mij wijzer maken kan , heel erg graag

alvast bedankt

jacko
Husafan450
Berichten: 125
Lid geworden op: 16 okt 2008, 15:58
Locatie: Tessenderlo

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Husafan450 »

jacko schreef:hello allemaal ,

indien iemand mij kan geruststellen ? ... of niet ...

ik vind de versnellingsbak van mijn 1100rt , bouwj. 1997, toch serieus meezingen in het optrekken, hij werkt goed, maar maakt lawaai zoals de rechte taille boites in de rallye autos hehe, is dit normaal ?? of dien ik dit echter te laten nakijken aub... verder de andere geluiden , klikken an klakken in en uit versnelling en de speling die je voelt in de bak schijnt normaal las ik hier ergens.. ....???

indien iemand hier antwoord op heeft, of mij wijzer maken kan , heel erg graag

alvast bedankt

jacko
Ik rij met een R1100RS van 1998 en ik heb toch dat probleem niet van dat zingen , mischien één van lagers die zijn geest aan het geven is, dat klikken en klakken is wel een beetje eigen aan BMW . Ik zou toch eens aanraden om de olie in boite en cardan is na te kijken en zo nodig is vervangen , dat is ook de grote kost niet en kan je veel ellende besparen.

Groetjes Luc
sorry mijnheer de agent maar ik was gehaast om te gaan tanken,mijn tank was bijna leeg "100 euro boete"
-R1100RS '98
-Virago XV 750 '87
-Suzuki ZR50 '82
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door CeesBmw »

Dat uit de versnelling schieten is van de bakken van voor 1997.
Verder kun je de olie aftappen en die controleren op metaal deeltjes. Dan weet je genoeg.
Of als de aftap plug een magneet heeft die ook op metaal delen controleren.

Verder hoort er wel wat slijpsel aan te zitten, maar het moeten zeker geen grotere deeltjes dan 0,5 mm zijn.
jacko
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2009, 16:26
Contacteer:

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door jacko »

de versnellingsbak werkt degelijk en springt niet uit versnelling, gewoon klikt en klakt , maar schijnt normaal te zijn begrijp ik nu, het is enkel dat zingen die me verveelt, bedankt voor de reakties, ik ga dit nazien.
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Johannetje »

jacko schreef:de versnellingsbak werkt degelijk en springt niet uit versnelling, gewoon klikt en klakt , maar schijnt normaal te zijn begrijp ik nu, het is enkel dat zingen die me verveelt, bedankt voor de reakties, ik ga dit nazien.
Ik heb ook iets aan mijn versnellingsbak gehad dat hier op leek.
Ik heb het kunnen oplossen door andere olie erin te laten doen. Wie weet werkt het bij jou ook.

Ik gebruik Castrol vol-syntheet.

groet

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Gvde
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:52

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Gvde »

Kun je dat "zingen" wat nader omschrijven?

@Johannetje: welk type en merk hebben ze er bij jou juist ingekapt?

Thx,
Gunter
Knee-down? Enkel bij het poetsen van de RT ;)
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Johannetje »

Gvde schreef:Kun je dat "zingen" wat nader omschrijven?

@Johannetje: welk type en merk hebben ze er bij jou juist ingekapt?

Thx,
Gunter
Hoi Gunter,

Kijk eens even op deze 2 draadjes....daar staat alle ellende die uiteindelijk is opgelost met Castrol 75w140 vol syntheet.
(Castrol MTX Full Synthetic)

http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... =2&t=12402
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpBB/viewtop ... 93#p151793

Het zingen is te omschrijven als een soort fluiten, ik kan het helaas niet nadoen .... :lol: :lol:
Men denkt bij het geluid altijd eerst aan lagers, maar het zou gewoon iets heel simpels kunnen zijn........
Verder gedijt de R1100RT door zijn rouwe versnellingsbak bij een dikkere olie. Dit is niet iets wat ik allemaal weet, maar van de expert komt die in het draadje genoemd staat....

Ik hoor graag of je hier iets aan hebt,

groetjes

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Gvde
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:52

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Gvde »

Super!
Hier kom ik al een heel eind ver...
De versnellingsbak demonteren en monteren is geen probleem,
het binnenwerk laat ik liever aan anderen over!

Mijn bak schakelt goed, valt niet uit de versnelling, maar hij kan volgens mij stiller...
Ik gooi er die olie ook eens in, ik ben benieuwd ;)

Ik neem aan dat je ook dit "ding" nodig hebt: "oil drain pipe (1), BMW No. 23 4 680"?

Thx,
G.
Laatst gewijzigd door Gvde op 27 mei 2009, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Knee-down? Enkel bij het poetsen van de RT ;)
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Johannetje »

Gvde schreef:Super!
Hier kom ik al een heel eind ver...
De versnellingsbak demonteren en monteren is geen probleem,
het binnenwerk laat ik liever aan anderen over!

Mijn bak schakelt goed, valt niet uit de versnelling, maar hij kan volgens mij stiller...
Ik gooi er die olie ook eens in, ik ben benieuwd ;)

Thx,
G.
Suc6 !
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Gvde
Berichten: 15
Lid geworden op: 19 apr 2009, 19:52

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Gvde »

En anders moeten we maar eens een ritje plannen om naar elkaars versnellingsbak te luisteren ;)
'k Zit hier maar een kleine 50 km snelweg verwijderd van de Maasvallei... :mrgreen:
Ik vrees dat iedereen wel eens iets "abnormaals" hoort aan zijn eigen motor.
Da's ook de reden waarom ik graag naar een muziekje luister tijdens het rijden, anders maak ik
mij toch maar zorgen :cyclopsani:

Grtz
G.
Knee-down? Enkel bij het poetsen van de RT ;)
TonTon

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door TonTon »

ik heb van verleden jaar een R1100R van bwj 95...na alles hier te hebben gelezen slaat de schrik wat om mij , ik zou dus graag preventief de olie van de versnellingsbak willen vernieuwen met de olie die hieronder wordt aangegeven , ik ben een "nerd" op dat gebied maar al doende leert men , kan ik die olie dus zelf vervangen ? heb ik speciaal gereedschap/onderdelen nodig ? en misschien een wat lullige vraag maar waar kan ik die olie vinden ?
alvast bedankt voor de reacties :wink:

en hieraan verbonden :
ik ben van plan om beetje bij beetje het (standaard) onderhoud aan m'n motor zelf te doen.
ik heb wel een werkplaatsboek maar dat gaat eerder over het opengooien/vervangen/vernieuwen van onderdelen , veeleer dan de gewone zaken :sad: .
ik zoek dus een handboek om zelf:

Bougies te vervangen
motorolie en oliefilter vervagen
versnellingsbak olie vervangen
cardan olie vervangen
remblokjes vervangen

wie kan me hier aan helpen ?
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door CeesBmw »

Het allerbelangrijkste wat je nodig hebt is een redelijke hoeveelheid gereedschap.
Met als belangrijkste dingen:
Een moment sleutel van 10 tot 50 Nm en 1 die minstens tot 110 Nm gaat.
Neem ze van een goed of redelijk merk.
In oplopende kostprijs:
Hazet/Gedore (Semi professioneel)
Stahlwille/facom (professioneel)
Snap on. duur, mooi en professioneel.
Een goede doppenset die ook past op je moment sleutel al dan niet met een verloop. Neem ene doppenset met ZESkant doppen, die hebben minder kans op boutkopverklooing.
Passende olie filter sleutel.
Dan de nodige spullen:
Olie aftap bak, kan gewoon een 25 liter jerry can zijn die in de hoogte door de midden is gezaagd.
Diverse inbus doppen 5 6 8 10 en 12 mm.
Inbus T sleutels 2.5 3 4 5 6 mm.
Goede schroevendraaiers bij voorkeur Pieter Bouwmann (Die met het rode handvat en gemerkt met PB)
Kunstof hamer, etc etc....

Als je olie gaat wisselen, dan moet je altijd de ringen die achter de vulplug, aftapplug weggooien en vervangen.
Deze pluggen moet je aantrekken met het voorgeschreven moment.

Kortom een aardige investering.
Ik ga zelf altijd voor het wat betere gereedschap omdat dit je leven meegaat en je dit niet uitleent.
Verder de bekende materialen, zoals keramisch vet voor achter op de remblokken.
remmen ontvetter. Een vet om de bouten een likje te geven bijv. molybdeen disulfidevet van molykote.
de beste bougiesleutel zit btw in je gereedschap zetje. Geen enkele goede fabrikant kan zo'n dunne sleutel maken die in je cylinderkop/ kleppendeksel past.

Wat ik zelf altijd doe is de isolator van de bougie insmeren met een speciale siliconen pasta om er voor te zorgen dat de bougiedop niet vast gaat zitten.

Mocht je oit in de buurt van Andijk rijden (noord NL) dan kan je wel fff in mijn werkplaats kijken.
Johannetje
Berichten: 366
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:23
Locatie: Prov. Antwerpen

Re: versnellingsbak 1100rt

Bericht door Johannetje »

Arnold schreef:ik heb van verleden jaar een R1100R van bwj 95...na alles hier te hebben gelezen slaat de schrik wat om mij , ik zou dus graag preventief de olie van de versnellingsbak willen vernieuwen met de olie die hieronder wordt aangegeven , ik ben een "nerd" op dat gebied maar al doende leert men , kan ik die olie dus zelf vervangen ? heb ik speciaal gereedschap/onderdelen nodig ? en misschien een wat lullige vraag maar waar kan ik die olie vinden ?
alvast bedankt voor de reacties...... :wink:
Hoi Arnold,

De motorolie is te vinden in elke (goede) motorzaak, maar ook via internet te bestellen via Rad.be, motozoom.nl of Louis.de

Groetjes

Johan
I am a Fanatic BMW R1150RT driver. (sinds mei 2010 R1150RT)
(vanaf 1983) Zundapp KS50/KS125, Benelli 250 2C, Honda VF750F, Kawasaki LTD 454 (1995 en 2000), BMW R80 RT, BMW K100RT, BMW R1100RT.
Geniet, want ......vandaag is morgen alweer gisteren.

Garmin Zumo 550 Europe
Plaats reactie