BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Hier vind je alle persberichten terug. Deze handelen over BMW algemeen of BMW Motorrad

Moderator: GVN

Plaats reactie
JüRgen
Moderator
Berichten: 2698
Lid geworden op: 24 okt 2004, 19:51
Locatie: Dikkelvenne
Contacteer:

BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door JüRgen »

Monza / Rijswijk. BMW lanceert zijn eerste supersportmotor: de S 1000 RR. Een bijzonder lichte en krachtige machine die rechtstreeks is afgeleid van de racemotor waarmee de coureurs Ruben Xaus en Troy Corser dit jaar deelnemen aan het WK Superbike. De straatversie van de BMW S 1000 RR blinkt uit door zijn superieure pk-gewichtverhouding en hoogtoerige motorkarakter in combinatie met de hoge mate van stabiliteit en controle voor de berijder - onder meer dankzij quickshift, Race ABS en DTC tractiecontrole.
Met de S 1000 RR mengt BMW zich in een nieuw strijdperk: dat van de supersportmotoren. In dit segment domineren motoren met een aluminium brugframe en veelal een dwarsgeplaatste viercilinder-in-lijn krachtbron – een beproefde opzet voor optimale rijdynamiek en duurzaamheid. BMW heeft veel energie gestoken in de perfectionering van dit concept. Resultaat is een motorfiets die – inclusief alle vloeistoffen en een volle aluminium brandstoftank – slechts 204 kg weegt (drooggewicht 183 kg). De pk-gewichtverhouding van 1,05 kg/pk (1,06 kg/pk met ABS) is de beste waarde onder de 1.000 cm3 supersporters; cijfers waarmee de S 1000 RR de concurrentie in de schaduw zet.

Unieke klepbediening uit Formule 1
Het hart van de BMW S 1000 RR is een viercilinder-in-lijn met een inhoud van 999 cm3. De motor levert een maximumvermogen van 142 kW (193 pk) bij 13.000 t/min en een maximumkoppel van 112 Nm bij 9.750 t/min. Het motorblok is 463 mm smal, 59,8 kg licht en is onder een hoek van 32 graden naar voren gekanteld, wat bijdraagt aan een laag zwaartepunt. Het zwaartepunt komt daarmee ook meer richting het voorwiel te liggen, wat gunstig is voor de stabiliteit en de controleerbaarheid van de motor bij hard accelereren. Net zoals bij de BMW Formule 1-motoren zijn de kleppen van deze krachtbron vervaardigd van lichtgewicht titanium en worden ze bediend door zeer korte, enkele tuimelaars. Dit maakt extreem hoge toerentallen mogelijk van boven de 14.000 t/min.

Race ABS en Dynamic Traction Control
Toonaangevend en uniek in deze klasse is de voor BMW zo kenmerkende combinatie van rijdynamiek, stabiliteit en veiligheid. Dit wordt mede mogelijk gemaakt door het optionele Race ABS en de elektronisch geregelde Dynamic Traction Control (DTC); een combinatie die uniek is in deze klasse. Het ABS weegt slechts 2,5 kg terwijl vergelijkbare systemen tot wel het viervoudige in de schaal brengen. Sterker nog: op dit moment is de BMW S 1000 RR de lichtste supersportmotor met ABS in de 1.000 cc-klasse. Race ABS en DTC maken het mogelijk het potentieel van de motor optimaal en vooral veilig te benutten. De berijder kan met een druk op de knop bovendien Race ABS, DTC en motormanagement afstemmen op diverse omstandigheden. De stand ‘Rain’ is voor het rijden op natte wegen, ‘Sport’ voor sportief rijden op droge wegen, ‘Race’ voor het circuit met supersportbanden en de meest extreme stand ‘Slick’ is bedoeld voor circuitgebruik met profielloze banden. Een eigenschap die eens te meer aangeeft hoe dicht de motor staat bij de raceversie.

Quickshift
Nog een knipoog naar de racerij is het instrumentarium met diverse racefuncties, zoals een laptimer en een schakelindicator. Een optionele quickshifter maakt bij het opschakelen ontkoppelen overbodig. Deze elektronische schakelhulp onderbreekt tijdens het schakelen kort de aandrijving. Gas terugnemen is daarbij niet nodig. De bediening van het gas verloopt bovendien uiterst precies doordat voor het openen en voor het sluiten van de elektronische gasregelklep (E-Gas) afzonderlijke kabels worden gebruikt. Bij hard afremmen en tegelijk terugschakelen dempt de ingebouwde vrijloop (een slipfunctie in de meervoudige natteplatenkoppeling) het motorremeffect op het achterwiel. Wegglijden van de band wordt zodoende ondervangen en dat bevordert de controle over de motor en de stabiliteit bij hard remmen.

Variabel inlaatkanaal
Bijzonder bij de S 1000 RR en in de motorfietswereld is het variabele inlaatkanaal. Afhankelijk van het toerental wordt een klep in de airbox omgezet, wat een lang dan wel een kort aanzuigtraject oplevert. Over een breed toerenbereik is er zodoende een hoog koppel voorhanden. Al even bijzonder is de variabele brandstofdrukregeling (3 tot 5 bar) voor een optimaal brandstofmengsel.

Het uitlaatsysteem (4-2-1-principe) is zeer innovatief. Een belangrijk deel van de prestaties en de kracht bij het optrekken komt door twee kleppen die afhankelijk van het motortoerental en de stand van de gasklepverbindingen tussen de buitenste en binnenste uitlaattrajecten openen. Het zorgt voor een pompend effect in het uitlaatgassysteem en een betere aanzuiging van brandstofmengsel in de verbrandingsruimte.
De BMW S 1000 RR is tevens voorzien van twee geregelde katalysatoren, waardoor de motor al aan de toekomstige emissie-eisen voldoet.

Met de S 1000 RR betreedt BMW voor het eerst het segment van de supersportmotoren. De meer dan 250 km/h snelle S 1000 RR roept mooie herinneringen op aan het verleden van BMW. Zo vestigde motorfietslegende Ernst Henne in de jaren ‘20 en ’30 meerdere records met BMW motoren. In 1929 behaalde Henne op een 750 cc BMW R 37 een snelheid van 216 km/u en in 1935 wist hij een snelheid van maar liefst 279,5 km/u te behalen; een record dat 14 jaar stand zou houden. Een prachtig voorland voor de huidige superbike activiteiten van BMW.

AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Afbeelding
R1200RT Ostragrau 2010 / E70 Saphirschwarz 2009 / E87 Havana 2007
Secretaris BMW Motor Club Vlaanderen
Beheerder BMW Motor Club Vlaanderen forum
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Wulf
Berichten: 620
Lid geworden op: 20 nov 2004, 19:06
Woonplaats: Knokke Heist
Locatie: Wets Vlaanderen

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door Wulf »

:thumright: :thumright: :thumright: I LOVE IT
2003-2011 F650-R1100GS-C1-R1150RT-K1200GT-R1200GS'04-HP2 Mega Moto
2011-...R1200GS '04
2011-....Trek Madone...:-)
KLT-SE
Berichten: 587
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:08
Locatie: Zeeland (NL) Ja 'n ollander

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door KLT-SE »

Een aantal weken geleden ontmoette ik op de terugweg van de SBK wedstrijden in Assen een Ducati (1098R Troy Bailiss edition!) net boven Amersfoort.
Tot m'n verbazing verscheen er na het afstappen een grijze oudere man van onder de Ducati helm.
Na een praatje bleek hij gepensioneerd (63 jaar) en nog 2 bijzondere Ducati's te bezitten.
Hij had ook 2 BMW's in bestelling, 1 K1300S en een die hij nog niet gezien had en ook de excacte prijs niet wist, maar toch besteld had.
Je raad het al: een S1000RR!
Hij reed nog maar 7 jaar op een motor: "Ik heb tijd zat en financieel kan ik het dus ik doe het ook, als ik 70 mag worden heb ik toch een aantal jaar kunnen genieten en kan ik altijd nog een tour-motor kopen"
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door pvde »

KLT-SE schreef:Een aantal weken geleden ontmoette ik op de terugweg van de SBK wedstrijden in Assen een Ducati (1098R Troy Bailiss edition!) net boven Amersfoort.
Tot m'n verbazing verscheen er na het afstappen een grijze oudere man van onder de Ducati helm.
Na een praatje bleek hij gepensioneerd (63 jaar) en nog 2 bijzondere Ducati's te bezitten.
Hij had ook 2 BMW's in bestelling, 1 K1300S en een die hij nog niet gezien had en ook de excacte prijs niet wist, maar toch besteld had.
Je raad het al: een S1000RR!
Hij reed nog maar 7 jaar op een motor: "Ik heb tijd zat en financieel kan ik het dus ik doe het ook, als ik 70 mag worden heb ik toch een aantal jaar kunnen genieten en kan ik altijd nog een tour-motor kopen"
Yep,
Je hebt zijn naamkaartje dan toch gevraagd :idea: :wink:
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
KLT-SE
Berichten: 587
Lid geworden op: 06 feb 2007, 23:08
Locatie: Zeeland (NL) Ja 'n ollander

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door KLT-SE »

Hé Patrick,

Nee, ik was redelijk verbaasd! Ik weet wel dat hij de week er op bij de officier van justitie moest komen, wegens het overschrijden van de max. snelheid met 49 km. per uur. Hij vertelde dat hij voortaan op de motor in Nederland max. 173 op zijn teller aanhield, als het verkeer het toelaat.
Mooie vent!!!

...X voorbereidingen zijn aangevangen.... ik houd je op de hoogte.
2007 - 2012 K1100 LT/se #0012 5-'94 >123.123 km | 2012 - heden R1200 GS | lid BMW MC VL
Afbeelding
CAT
Berichten: 174
Lid geworden op: 18 jul 2006, 13:07
Locatie: Waasland

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door CAT »

Bangelijk mashien. Tis dat mijn garage al vol staat want anders ! Toptechnologie en nog knap ook.
Epica rocks my world
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door Werner Von C. »

Bron : motorfreaks.nl

Laatste nieuws rondom de S1000RR is een op YouTube geplaatste video van de fiets op de Ring, gereden door BMW testrijder Jurgen Fuchs.

Fuchs reed een volledige ronde Nordschleiffe tijdens een circuit-event en deed dat in minder dan 8 minuten, dus niet bridge-to-bridge zoals tegenwoordig de rondetijden worden gemeten. Waarmee BMW wederom een tipje van de sluier heeft opgelicht voor wat betreft het kunnen van de 193 Pk sterke, 183 kg lichte 1000cc superbike die uiteindelijk pas op 5 december dit jaar bij de dealer te bewonderen zal zijn.

http://www.youtube.com/watch?v=aHd7blBV ... r_embedded[/video]
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
21#Joeri
Berichten: 228
Lid geworden op: 25 jul 2005, 22:15
Woonplaats: Antwerpenl
Locatie: Antwerpen

Re: BMW lanceert straatversie S 1000 RR superbike

Bericht door 21#Joeri »

Zijn " kunnen " is ook te volgen in het WSBK: voor een maiden year doen ze het niet zo slecht maar er is nog VEEL werk aan de winkel ...
R1200R ('16) + Street Triple R ('14)
Past: ZX-6R -> R1150GS -> R1100S -> K1200S -> 1098 -> R1200S -> R1200R -> M1100 EVO -> R1200S -> K1300S -> RSV4RR -> Stelvio NTX
Plaats reactie