claxon toeter bmw r60/7
Moderator: GVN
claxon toeter bmw r60/7
Hallo
Ik heb zopas een r60/7 van 1979 gekocht; nu blijkt de claxon niet meer te werken; hij was niet aangesloten, ik heb hem aangesloten, 1 tuut gehoord en gedaan. Heb ik hem kapot gemaakt? De situatie zit zo: vanonder mijn benzine tank is maar 1 draad over, en daar zit een soort van blauwe fiche op. Ik heb op mijn claxon 1 draad verbonden met die fiche en de andere verbonden met de massa. Is dit juist of heb ik hier mijn claxon naar de vaantjes geholpen????
Wie kan mij helpen? Ik ben dus totaal niet technisch, moto gekocht uit nostalgische overwegingen. Is het juist dat bij dit model er slechts 1 draad beschikbaar is voor de claxon? Als ik een nieuwe claxon koop, hoe moet ik dan tewerk gaan om hem correct aan te sluiten???
met dank
antwoorden/hulp kan en mag ook op mijn email
verbruggheglas@telenet.be
Ik heb zopas een r60/7 van 1979 gekocht; nu blijkt de claxon niet meer te werken; hij was niet aangesloten, ik heb hem aangesloten, 1 tuut gehoord en gedaan. Heb ik hem kapot gemaakt? De situatie zit zo: vanonder mijn benzine tank is maar 1 draad over, en daar zit een soort van blauwe fiche op. Ik heb op mijn claxon 1 draad verbonden met die fiche en de andere verbonden met de massa. Is dit juist of heb ik hier mijn claxon naar de vaantjes geholpen????
Wie kan mij helpen? Ik ben dus totaal niet technisch, moto gekocht uit nostalgische overwegingen. Is het juist dat bij dit model er slechts 1 draad beschikbaar is voor de claxon? Als ik een nieuwe claxon koop, hoe moet ik dan tewerk gaan om hem correct aan te sluiten???
met dank
antwoorden/hulp kan en mag ook op mijn email
verbruggheglas@telenet.be
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: claxon toeter bmw r60/7
Welkom op dit forum, Marc.
De /7, daar weten wij alles over. Vooral met een elektrisch schema bij de hand...
Op de R60/7 zit één claxon, met twee draden aangesloten: bruin/zwart en groen/zwart
De groen/zwarte is een + 12V contact die je krijgt via een 8 Ampère zekering. Misschien is die zo verschoten van het toeteren dat ze doorgebrand is.
Als je remlicht het nog doet, dan is deze zekering nog goed.
De bruin/zwarte gaat naar het toeterknop die een contact maakt met de massa. Vervang je claxon met een testlamp en als die brandt bij het indrukken van de knop dan is je bekabeling goed.
Oorzaken van een niet werkend claxon:
1) te zwakke batterij; probeer eens met draaiende motor
2) claxon slecht geregeld; op claxons staat er een schroef (die bij jou verzegeld is, denk ik) om de toonhoogte te regelen; door daarop in te werken kan je hem (soms) weer aan het toeteren krijgen
3) Claxon NDK (naar de knoppen); vervangen
Altijd welkom ,
Synchro Bob
De /7, daar weten wij alles over. Vooral met een elektrisch schema bij de hand...
Op de R60/7 zit één claxon, met twee draden aangesloten: bruin/zwart en groen/zwart
De groen/zwarte is een + 12V contact die je krijgt via een 8 Ampère zekering. Misschien is die zo verschoten van het toeteren dat ze doorgebrand is.
Als je remlicht het nog doet, dan is deze zekering nog goed.
De bruin/zwarte gaat naar het toeterknop die een contact maakt met de massa. Vervang je claxon met een testlamp en als die brandt bij het indrukken van de knop dan is je bekabeling goed.
Oorzaken van een niet werkend claxon:
1) te zwakke batterij; probeer eens met draaiende motor
2) claxon slecht geregeld; op claxons staat er een schroef (die bij jou verzegeld is, denk ik) om de toonhoogte te regelen; door daarop in te werken kan je hem (soms) weer aan het toeteren krijgen
3) Claxon NDK (naar de knoppen); vervangen
Altijd welkom ,
Synchro Bob
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: claxon toeter bmw r60/7
Hallo,
dank voor de snelle reactie.
eerst en vooral, ik vind maar 1 draad terug, ik denk dat het de zwartbruine is.
die zwartgroene lijkt of verdwenen of speelt echt goed verstoppertje.
Ik heb na mijn eerste tuut die ik ontving, en daarna niks meer, de claxon aangesloten op een oude auto en daar marcheerde hij ook niet, dus vermoed ik NDK! Misschien wel door mijn foute aankoppeling???? een fiche op die zwartbruine en een fiche op de massa?
Ik ga nog eens proberen morgen om aan die knop achteraan te draaien, maar heb niet veel hoop. ik kijk wel voor een andere toeter maar wilde graag die houden omdat hij in oude chroom was en origineel leek.
Ik houd je nog op de hoogte via dit forum.
nogmaals bedankt
Marc
dank voor de snelle reactie.
eerst en vooral, ik vind maar 1 draad terug, ik denk dat het de zwartbruine is.
die zwartgroene lijkt of verdwenen of speelt echt goed verstoppertje.
Ik heb na mijn eerste tuut die ik ontving, en daarna niks meer, de claxon aangesloten op een oude auto en daar marcheerde hij ook niet, dus vermoed ik NDK! Misschien wel door mijn foute aankoppeling???? een fiche op die zwartbruine en een fiche op de massa?
Ik ga nog eens proberen morgen om aan die knop achteraan te draaien, maar heb niet veel hoop. ik kijk wel voor een andere toeter maar wilde graag die houden omdat hij in oude chroom was en origineel leek.
Ik houd je nog op de hoogte via dit forum.
nogmaals bedankt
Marc
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: claxon toeter bmw r60/7
Je kan een mechanisch claxon niet vernielen door verkeerd aan te sluiten. Ofwel tuut ie ofwel laat hij de zekeringen springen...
Er zijn claxons met 1 aansluiting. Die krijgen een +12 V via de knop en zijn met hun behuizing aan de massa aangesloten.
Dat is niet het geval voor de /7. Die gebruikt (normaal gezien) een claxon met 2 aansluitingen: een + 12 volt via het contact en een massa via de knop.
Misschien is er wat geprutst geweest aan de bekabeling...
Er zijn claxons met 1 aansluiting. Die krijgen een +12 V via de knop en zijn met hun behuizing aan de massa aangesloten.
Dat is niet het geval voor de /7. Die gebruikt (normaal gezien) een claxon met 2 aansluitingen: een + 12 volt via het contact en een massa via de knop.
Misschien is er wat geprutst geweest aan de bekabeling...
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: claxon toeter bmw r60/7
Hoi
misschien een wegwerpclaxon gekocht ........
Even ernstig nu, ben je zeker dat dit een 12V claxon was ....... er bestaan er ook op 6V en als je daar 12V op aansluit ........ nie goe hee .....
Succes in elk geval
Animal
misschien een wegwerpclaxon gekocht ........
Even ernstig nu, ben je zeker dat dit een 12V claxon was ....... er bestaan er ook op 6V en als je daar 12V op aansluit ........ nie goe hee .....
Succes in elk geval
Animal
Re: claxon toeter bmw r60/7
Los van elektrische beslommeringen: mijn claxon (75/7) werkte ook niet. Dan opengehaald en wat opgekuist. En klinkt nu wel. Als een verkouden koe weliswaar.
Re: claxon toeter bmw r60/7
Hoi
Ik heb zelf inderdaad ook mijn oude claxon aan een opknapbeurt onderworpen: hij stond vettig en roestig en heb hem eerst in een badje van benzine laten weken en achteraf de chroom te lijf gegaan met een staalborsteltje op mijn boormachine tot hij er weer respectabel uitzag. Dan een probatie aan een loshangende kabel, 1 tuut en gedaan. Ook na de schroef op de achterkant te hebben gemanipuleerd en aan de batterij gehangen van een oldtimer, geen teken van leven meer.
Nu ben ik gisterenavond op zoek gegaan onder mijn benzinebak en naast die ene kabel (bruinig op een blauwe cilindervormige fiche eindigend)heb ik ook nog een dubbele andere gevonden die eindigt met een zwarte balkvormige fiche. Echter geen van beide fiches die aansluitbaar zijn op de twee clips die je op een claxon terugvindt. Ik heb er foto van getrokken maar vind hier niet hoe ik een picture kan toevoegen???? Mocht er een diehard zijn die zich voor ogen kan brengen wat ik bedoel en weet of ik hiervan iets kan of moet gebruiken voor de claxon, commentaar is welkom. Al mijn andere functies (van de moto toch) werken: voor- en achterlicht en richtingsaanwijzers.
met vriendelijke groet en gewaardeerde dank
Marc
Ik heb zelf inderdaad ook mijn oude claxon aan een opknapbeurt onderworpen: hij stond vettig en roestig en heb hem eerst in een badje van benzine laten weken en achteraf de chroom te lijf gegaan met een staalborsteltje op mijn boormachine tot hij er weer respectabel uitzag. Dan een probatie aan een loshangende kabel, 1 tuut en gedaan. Ook na de schroef op de achterkant te hebben gemanipuleerd en aan de batterij gehangen van een oldtimer, geen teken van leven meer.
Nu ben ik gisterenavond op zoek gegaan onder mijn benzinebak en naast die ene kabel (bruinig op een blauwe cilindervormige fiche eindigend)heb ik ook nog een dubbele andere gevonden die eindigt met een zwarte balkvormige fiche. Echter geen van beide fiches die aansluitbaar zijn op de twee clips die je op een claxon terugvindt. Ik heb er foto van getrokken maar vind hier niet hoe ik een picture kan toevoegen???? Mocht er een diehard zijn die zich voor ogen kan brengen wat ik bedoel en weet of ik hiervan iets kan of moet gebruiken voor de claxon, commentaar is welkom. Al mijn andere functies (van de moto toch) werken: voor- en achterlicht en richtingsaanwijzers.
met vriendelijke groet en gewaardeerde dank
Marc
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: claxon toeter bmw r60/7
Ik herhaal het: op de R60/7 zit één claxon, met twee draden aangesloten: bruin/zwart en groen/zwart, waarschijnlijk op vrouwelijke Faston klemmen.
Het heeft geen zin naar andere kabels te zoeken. En het heeft nog minder zin een niet werkende claxon aan te sluiten.
Maar je bent hier altijd welkom. Ik sluit je een werkende claxon aan op geen tijd.
Het heeft geen zin naar andere kabels te zoeken. En het heeft nog minder zin een niet werkende claxon aan te sluiten.
Maar je bent hier altijd welkom. Ik sluit je een werkende claxon aan op geen tijd.
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
Re: claxon toeter bmw r60/7
ik geloof je op je woord...bdemeyer schreef:Ik herhaal het: op de R60/7 zit één claxon, met twee draden aangesloten: bruin/zwart en groen/zwart, waarschijnlijk op vrouwelijke Faston klemmen.
Het heeft geen zin naar andere kabels te zoeken. En het heeft nog minder zin een niet werkende claxon aan te sluiten.
Maar je bent hier altijd welkom. Ik sluit je een werkende claxon aan op geen tijd.
heb nog steeds veel plezier van jou werk aan mijn fiets...staat die uitnodiging nog om eens aan jou brommers te komen kijken?
-
- Berichten: 1511
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
- Locatie: Meise (vl-Brabant)
- Contacteer:
Re: claxon toeter bmw r60/7
Zeker ! Maar mijn stal staat nu niet meer zo vol. Zie onderschrift. Maar je bent steeds welkom !jacco... schreef:
heb nog steeds veel plezier van jou werk aan mijn fiets...staat die uitnodiging nog om eens aan jou brommers te komen kijken?
Synchro Bob
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
"Vive somnia, non somniare vitam"
R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19