Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Moderator: GVN
Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Sinds ik 2 jaar geleden onder mijn R1100rt nieuwe Pilot Roads liet leggen, begonnen bij 4000km de banden de beruchte "cupping"/ zaagtanden op het loopvlak te vertonen. Het resulteerde in trillingen door de gehele motor heen. Mijn bandenspanning staat altijd op 2,5/2,6 voor en 2,9/3,0 achter.
Nu, na bijna 9000 km is het niet om uit te houden! De banden zien er niet meer uit/ze lijken wel vierkant als je ze aan de zijkant bekijkt!
Ik denk er nu aan om in elk geval de voorband te vervangen. Die ziet er het ergst uit. Aan de rechterhelft van de band is het trouwens erger dan aan de linkerhelft! Hoe kan dat?
Maar: hoe kan ik dat in de toekomst tegengaan? Ik rem niet in bochten/ben een rustige rijder/controleer mijn bandenspanning maandelijks.
Wie komt er met goede adviezen?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Nu, na bijna 9000 km is het niet om uit te houden! De banden zien er niet meer uit/ze lijken wel vierkant als je ze aan de zijkant bekijkt!
Ik denk er nu aan om in elk geval de voorband te vervangen. Die ziet er het ergst uit. Aan de rechterhelft van de band is het trouwens erger dan aan de linkerhelft! Hoe kan dat?
Maar: hoe kan ik dat in de toekomst tegengaan? Ik rem niet in bochten/ben een rustige rijder/controleer mijn bandenspanning maandelijks.
Wie komt er met goede adviezen?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Het eerste waar ik aan denk dat extra cupping veroorzaakt, is de stand/setting van uw vering.
Als deze te hard staat (dacht ik) geeft dit extra cupping op je banden.
Als deze te hard staat (dacht ik) geeft dit extra cupping op je banden.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Daar is al erg veel over gespeculeerd...
Bandenspanning, profiel van de baden, Boxer-effect, off-camber bochten, voorkeur voor rechts-om-bochten, tot kromme frames aan toe. Waag er zelf ook eens een gokje aan.
Een plausibele verklaring waar iedereen het mee eens is schijnt nog niet te bestaan.
Persoonlijk denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
Feit is dat mijn 12RT met PRII's er geen last van heeft en een vorige Beemer, 1150RT met BT-020's, des te meer.
Bandenspanning, profiel van de baden, Boxer-effect, off-camber bochten, voorkeur voor rechts-om-bochten, tot kromme frames aan toe. Waag er zelf ook eens een gokje aan.
Een plausibele verklaring waar iedereen het mee eens is schijnt nog niet te bestaan.
Persoonlijk denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
Feit is dat mijn 12RT met PRII's er geen last van heeft en een vorige Beemer, 1150RT met BT-020's, des te meer.
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Mijn K1200RS bouwjaar 2001 met Bridgestones ook, vooraan dan toch. Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaanmoh_fan schreef:Persoonlijk denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
Feit is dat mijn 12RT met PRII's er geen last van heeft en een vorige Beemer, 1150RT met BT-020's, des te meer.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Ik moet me nuanceren...Bob schreef:Mijn K1200RS bouwjaar 2001 met Bridgestones ook, vooraan dan toch. Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan
Ook ik reed een K1200RS met BT-020's. Daar was het cuppen ook aanwezig... Ik zou zeggen veroorzaakt door de vorm van het profiel.
Bij boxers echter, is er naarst het cuppen ook nog het fenomeen van ongelijke slijtage in linker en rechterkant van m.n. de voorband te zien.
Daarvan denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
of het feit dat de baan meestal lichtjes afhelt naar buiten toe, in ons geval dus naar rechts en dat alle ronde punten tegen de klok in moeten gepakt worden en dat nen bocht naar links langer is dan nen bocht naar rechts omdat je rechts rijdt... Ik geloof die uitleg omdat dat vroeger bij mijnen Div900 ook zo was en dat was genen boxer... Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaanmoh_fan schreef:Ik moet me nuanceren...Bob schreef:Mijn K1200RS bouwjaar 2001 met Bridgestones ook, vooraan dan toch. Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan
Ook ik reed een K1200RS met BT-020's. Daar was het cuppen ook aanwezig... Ik zou zeggen veroorzaakt door de vorm van het profiel.
Bij boxers echter, is er naarst het cuppen ook nog het fenomeen van ongelijke slijtage in linker en rechterkant van m.n. de voorband te zien.
Daarvan denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
GS staat voor geil speelgoed
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Smullie schreef: omdat dat vroeger bij mijnen Div900 ook zo was en dat was genen boxer... Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan
Inderdaad : blijven speculeren is nu wel de boodschap. Bij de K1200RS met liggende cilinders zou je nog kunnen stellen dat er ook een soort boxereffect optreedt. Met de Diversion is daar evenwel geen sprake van. Feit blijft dat - voor zover ik het me correct herinner - de ongelijke slijtage zich aan de rechterkant voordeed. Dus de linkse-bochten-theorie : Volgens mijn speculatie lag het aan het bandenmerk : met m'n R1100RT had ik het ook zitten toen die op Bridgestones stond. Maar gelet op de titel van dit topic kunnen we die veronderstelling ook al naar de archieven verwijzen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Toch niet toevallig 14 dagen aan het toeren geweest in Engeland of zo?Bob schreef:Smullie schreef: omdat dat vroeger bij mijnen Div900 ook zo was en dat was genen boxer... Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan
Inderdaad : blijven speculeren is nu wel de boodschap. Bij de K1200RS met liggende cilinders zou je nog kunnen stellen dat er ook een soort boxereffect optreedt. Met de Diversion is daar evenwel geen sprake van. Feit blijft dat - voor zover ik het me correct herinner - de ongelijke slijtage zich aan de rechterkant voordeed. Dus de linkse-bochten-theorie : Volgens mijn speculatie lag het aan het bandenmerk : met m'n R1100RT had ik het ook zitten toen die op Bridgestones stond. Maar gelet op de titel van dit topic kunnen we die veronderstelling ook al naar de archieven verwijzen.
GS staat voor geil speelgoed
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Als ik alle reacties zo lees, lijkt het fenomeen niet te voorkomen. Mijn bandenboer raadt me BT20 aan. Ik lees echter dat met name die banden van het "cuppen" veel last hebben. Dat gaat 'em dus niet worden. Misschien dan toch maar eens een keer Metzeler proberen? Ik houd jullie op de hoogte! Enne....speculeer gerust met z'n allen verder. Daar kunnen we allemaal alleen maar wijzer van worden!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
'k Rij nu met Metzelers op de R1200RT. Zonet speciaal nog eens van dichtbij gaan bekijken : geen cuppingverschijnselen te zien. De banden hebben wel nog net geen 7000 Km afgelegd, dus wat niet is kan nog komen. Maar zoals Moh-fan al aanhaalde : het profiel van de Bridgestones leek alvast meer onderhevig aan het fenomeen.buurma schreef:Misschien dan toch maar eens een keer Metzeler proberen?
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Héél verstandig! Tegenwoordig zijn er véél betere banden op de markt. Rare bandenboer... is duidelijk niet op de hoogte.buurma schreef:Mijn bandenboer raadt me BT20 aan. [...] Dat gaat 'em dus niet worden.
Vergeet ook de Michelin PilotRoad II en de Dunlop Roadsmart niet te overwegen.buurma schreef:Misschien dan toch maar eens een keer Metzeler proberen?
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
En daar kan ik het mee eens zijnmoh_fan schreef: Vergeet ook de Michelin PilotRoad II en de Dunlop Roadsmart niet te overwegen.
Mijne K1100rs liggen er momenteel al 18.000km op en het begint zichtbaar te worden.
Gevoelsmatig stuurt hij iets zwaarder nu, maar kan ook aan de slappe achterband liggen.
Mijne volgende worden ook de Michelins met vrij hard midden-gedeelte.
Discusiër rustig verder, is alleen maar mijn mening
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Hallo Moh-fan,
Verschillen de "oude" PR's met de nieuwe PR2 in grote mate?
En zouden ze bij BMW misschien heel bewust kiezen voor de Metzelers? Ik weet het echt niet.
Wie is trouwens jouw "bandenboer"?
Have a nice BMW-day!
WernerB
Verschillen de "oude" PR's met de nieuwe PR2 in grote mate?
En zouden ze bij BMW misschien heel bewust kiezen voor de Metzelers? Ik weet het echt niet.
Wie is trouwens jouw "bandenboer"?
Have a nice BMW-day!
WernerB
-
- Berichten: 1488
- Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
- Woonplaats: Nederland
- Locatie: Noord-Brabant
- Contacteer:
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
De PRII's zijn banden van een 'nieuwe' generatie. Het zijn zg. dual compound banden; harde compound in het centrale deel van het loopvlak en een zachtere aan de zijkanten.buurma schreef:Verschillen de "oude" PR's met de nieuwe PR2 in grote mate?
Het voordeel laat zich raden... lange levensduur bij een optimaal contact in bochten.
Even Googelen en je hebt avonden aan leesvoer...
Fabriek af gaat er, naar men zegt, de voor herr BMW economisch gunstigste band rond...buurma schreef:En zouden ze bij BMW misschien heel bewust kiezen voor de Metzelers?
Laatste keer reed ik naar Ham (B)... ervaringen van forumleden alhier volgend...buurma schreef:Wie is trouwens jouw "bandenboer"?
Ik rijd nu dus rond met PRII's waar ik uitermate tevreden van ben.
Met speels gemak en vol vertrouwen rijd ik de motor in een bocht tegen de grond. In natte en koude omstandigheden hebben de banden nog niet één maal een krimp gegeven.
Nu na 21.000km moet de voorband vervangen worden. Hij is mooi rond opgereden.
De achterband zou zeker nog een kleine 5 à 7.500km meekunnen. Ook deze is, na de hoeveelheid kilometers, nog verrassend rond.
In mijn ogen hebben de PRII's dan ook het predicaat GESCHIKT dik verdient.
Ik ga nu Dunlop Roadsmart's proberen... heb daar ook goede verhalen over gelezen...
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Moh-Fan,
Dank voor je uitgebreide info!
Hier hebben we wat aan!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Dank voor je uitgebreide info!
Hier hebben we wat aan!
Have a nice BMW-day!
WernerB
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
ongelijke slijtage tussen linker en rechterkant van je voorband komt volgens mij (dat is me toch altijd wijgemaakt) door de cardan en het principe van de middelpunt vliegende kracht
cardan rechts meer slijtage links
greetz
cardan rechts meer slijtage links
greetz
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Yep, als je gas loslaat en de handen van ut stuur, voor 'n kruising of zo.
Wil de moto gelijk rechts afbuigen.
Dus als je recht uit gaat, vang je dit zelf op met je eigen gewicht.
Vandaar dat de linkerkant van je voorband harder slijt.
Sorry mijn conclusie na bestudering en 28.000km BMW
mvg Nico
Wil de moto gelijk rechts afbuigen.
Dus als je recht uit gaat, vang je dit zelf op met je eigen gewicht.
Vandaar dat de linkerkant van je voorband harder slijt.
Sorry mijn conclusie na bestudering en 28.000km BMW
mvg Nico
MG Breva 850
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Dan wordt het nu speculeren over het feit dat niet elke boxer er last van heeft
Doe maar eens een poging.
Zou de stijfheid van het carcas er ook iets mee te maken kunnen hebben??? Hoe meer een band vervormt onder de druk van de zware BMW's, hoe meer cupping optreedt? In een bocht treden er G-krachten op. Een zware motor wordt een nog zwaardere motor, de band vervormt onder de druk en je krijgt een 'fout' slijtagepatroon, al dan niet versterkt door het boxer-effect en een fout afgestelde vering.
Ik zeg maar wat,... ik wil winnen
Doe maar eens een poging.
Zou de stijfheid van het carcas er ook iets mee te maken kunnen hebben??? Hoe meer een band vervormt onder de druk van de zware BMW's, hoe meer cupping optreedt? In een bocht treden er G-krachten op. Een zware motor wordt een nog zwaardere motor, de band vervormt onder de druk en je krijgt een 'fout' slijtagepatroon, al dan niet versterkt door het boxer-effect en een fout afgestelde vering.
Ik zeg maar wat,... ik wil winnen
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Ik heb op mijnen 1150 rt eind mei de nieuwe pilot road's laten steken, voor en achter en heb er al 5000 km mee gereden
en nergens last van, integendeel heel tevreden van deze banden, geven veel vertrouwen . Hiervoor had ik BT020 (17000km) en ook nergens last van, daarvoor metzeler en ook geen cupkes
en nergens last van, integendeel heel tevreden van deze banden, geven veel vertrouwen . Hiervoor had ik BT020 (17000km) en ook nergens last van, daarvoor metzeler en ook geen cupkes
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 16 mei 2009, 12:40
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
En met welke bandenspanning rijden jullie met de Michelins ?
-
- Berichten: 2652
- Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
- Woonplaats: Essen -Wildert
- Locatie: Antwerpen
- Contacteer:
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Yep,STORMBRINGER schreef:En met welke bandenspanning rijden jullie met de Michelins ?
2.5 voor
2.9 achter
Houdoe
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
BMW F800GS
Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".
Ik reed overal met 100 g meer en zwaar beladen zelfs 200 g
Nu nog trouwens. Beter iets teveel dan iets te weinig lucht is toch de norm
Nu nog trouwens. Beter iets teveel dan iets te weinig lucht is toch de norm
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop
Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.
to WimLT's little second-hand motorshop