Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door buurma »

Sinds ik 2 jaar geleden onder mijn R1100rt nieuwe Pilot Roads liet leggen, begonnen bij 4000km de banden de beruchte "cupping"/ zaagtanden op het loopvlak te vertonen. Het resulteerde in trillingen door de gehele motor heen. Mijn bandenspanning staat altijd op 2,5/2,6 voor en 2,9/3,0 achter.
Nu, na bijna 9000 km is het niet om uit te houden! De banden zien er niet meer uit/ze lijken wel vierkant als je ze aan de zijkant bekijkt!
Ik denk er nu aan om in elk geval de voorband te vervangen. Die ziet er het ergst uit. Aan de rechterhelft van de band is het trouwens erger dan aan de linkerhelft! Hoe kan dat?
Maar: hoe kan ik dat in de toekomst tegengaan? Ik rem niet in bochten/ben een rustige rijder/controleer mijn bandenspanning maandelijks.
Wie komt er met goede adviezen?

Have a nice BMW-day!
WernerB
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Phaedrus »

Het eerste waar ik aan denk dat extra cupping veroorzaakt, is de stand/setting van uw vering.
Als deze te hard staat (dacht ik) geeft dit extra cupping op je banden.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door moh_fan »

Daar is al erg veel over gespeculeerd...
Bandenspanning, profiel van de baden, Boxer-effect, off-camber bochten, voorkeur voor rechts-om-bochten, tot kromme frames aan toe. Waag er zelf ook eens een gokje aan.
Een plausibele verklaring waar iedereen het mee eens is schijnt nog niet te bestaan.
Persoonlijk denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
Feit is dat mijn 12RT met PRII's er geen last van heeft en een vorige Beemer, 1150RT met BT-020's, des te meer.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Bob »

moh_fan schreef:Persoonlijk denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect.
Feit is dat mijn 12RT met PRII's er geen last van heeft en een vorige Beemer, 1150RT met BT-020's, des te meer.
Mijn K1200RS bouwjaar 2001 met Bridgestones ook, vooraan dan toch. Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan :grin:
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door moh_fan »

Bob schreef:Mijn K1200RS bouwjaar 2001 met Bridgestones ook, vooraan dan toch. Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan :grin:
Ik moet me nuanceren... :oops:
Ook ik reed een K1200RS met BT-020's. Daar was het cuppen ook aanwezig... Ik zou zeggen veroorzaakt door de vorm van het profiel.
Bij boxers echter, is er naarst het cuppen ook nog het fenomeen van ongelijke slijtage in linker en rechterkant van m.n. de voorband te zien.
Daarvan denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect. :-)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Smullie »

moh_fan schreef:
Bob schreef:Mijn K1200RS bouwjaar 2001 met Bridgestones ook, vooraan dan toch. Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan :grin:
Ik moet me nuanceren... :oops:
Ook ik reed een K1200RS met BT-020's. Daar was het cuppen ook aanwezig... Ik zou zeggen veroorzaakt door de vorm van het profiel.
Bij boxers echter, is er naarst het cuppen ook nog het fenomeen van ongelijke slijtage in linker en rechterkant van m.n. de voorband te zien.
Daarvan denk ik dat het veroorzaakt word door het Boxer-effect. :-)
of het feit dat de baan meestal lichtjes afhelt naar buiten toe, in ons geval dus naar rechts en dat alle ronde punten tegen de klok in moeten gepakt worden en dat nen bocht naar links langer is dan nen bocht naar rechts omdat je rechts rijdt... :wink: Ik geloof die uitleg omdat dat vroeger bij mijnen Div900 ook zo was en dat was genen boxer... Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan :grin: :lol:
GS staat voor geil speelgoed
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Bob »

Smullie schreef: omdat dat vroeger bij mijnen Div900 ook zo was en dat was genen boxer... Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan :grin: :lol:
:lol:
Inderdaad : blijven speculeren is nu wel de boodschap. Bij de K1200RS met liggende cilinders zou je nog kunnen stellen dat er ook een soort boxereffect optreedt. Met de Diversion is daar evenwel geen sprake van. Feit blijft dat - voor zover ik het me correct herinner - de ongelijke slijtage zich aan de rechterkant voordeed. Dus de linkse-bochten-theorie : :ncool: Volgens mijn speculatie lag het aan het bandenmerk : met m'n R1100RT had ik het ook zitten toen die op Bridgestones stond. Maar gelet op de titel van dit topic kunnen we die veronderstelling ook al naar de archieven verwijzen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
Smullie
Berichten: 337
Lid geworden op: 24 feb 2007, 06:14
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Smullie »

Bob schreef:
Smullie schreef: omdat dat vroeger bij mijnen Div900 ook zo was en dat was genen boxer... Tot zover dus - wat mij betreft - het boxereffect. Het speculeren kan bijgevolg verder gaan :grin: :lol:
:lol:
Inderdaad : blijven speculeren is nu wel de boodschap. Bij de K1200RS met liggende cilinders zou je nog kunnen stellen dat er ook een soort boxereffect optreedt. Met de Diversion is daar evenwel geen sprake van. Feit blijft dat - voor zover ik het me correct herinner - de ongelijke slijtage zich aan de rechterkant voordeed. Dus de linkse-bochten-theorie : :ncool: Volgens mijn speculatie lag het aan het bandenmerk : met m'n R1100RT had ik het ook zitten toen die op Bridgestones stond. Maar gelet op de titel van dit topic kunnen we die veronderstelling ook al naar de archieven verwijzen.
Toch niet toevallig 14 dagen aan het toeren geweest in Engeland of zo? :lol: :lol:
GS staat voor geil speelgoed
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door buurma »

Als ik alle reacties zo lees, lijkt het fenomeen niet te voorkomen. Mijn bandenboer raadt me BT20 aan. Ik lees echter dat met name die banden van het "cuppen" veel last hebben. Dat gaat 'em dus niet worden. Misschien dan toch maar eens een keer Metzeler proberen? Ik houd jullie op de hoogte! Enne....speculeer gerust met z'n allen verder. Daar kunnen we allemaal alleen maar wijzer van worden!

Have a nice BMW-day!
WernerB
Bob
Berichten: 1596
Lid geworden op: 29 jan 2005, 16:36
Woonplaats: Antwerpen
Locatie: Antwerpen

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Bob »

buurma schreef:Misschien dan toch maar eens een keer Metzeler proberen?
'k Rij nu met Metzelers op de R1200RT. Zonet speciaal nog eens van dichtbij gaan bekijken : geen cuppingverschijnselen te zien. De banden hebben wel nog net geen 7000 Km afgelegd, dus wat niet is kan nog komen. Maar zoals Moh-fan al aanhaalde : het profiel van de Bridgestones leek alvast meer onderhevig aan het fenomeen.
Bob
Vroeger: XR125 - CB400N - CX500C - XV750C Virago - R1100RT - R1150R - K1200RS - R1150RT - R1200RT - KTM 990 SMT - K1200R Sport - R1150GSA - S1000XR - R1250GS - Nu: R1250RS
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door moh_fan »

buurma schreef:Mijn bandenboer raadt me BT20 aan. [...] Dat gaat 'em dus niet worden.
Héél verstandig! Tegenwoordig zijn er véél betere banden op de markt. Rare bandenboer... is duidelijk niet op de hoogte.
buurma schreef:Misschien dan toch maar eens een keer Metzeler proberen?
Vergeet ook de Michelin PilotRoad II en de Dunlop Roadsmart niet te overwegen.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Wiedewa »

moh_fan schreef: Vergeet ook de Michelin PilotRoad II en de Dunlop Roadsmart niet te overwegen.
En daar kan ik het mee eens zijn :grin:
Mijne K1100rs liggen er momenteel al 18.000km op en het begint zichtbaar te worden.
Gevoelsmatig stuurt hij iets zwaarder nu, maar kan ook aan de slappe achterband liggen.

Mijne volgende worden ook de Michelins met vrij hard midden-gedeelte.

Discusiër rustig verder, is alleen maar mijn mening :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door buurma »

Hallo Moh-fan,
Verschillen de "oude" PR's met de nieuwe PR2 in grote mate?
En zouden ze bij BMW misschien heel bewust kiezen voor de Metzelers? Ik weet het echt niet.
Wie is trouwens jouw "bandenboer"?

Have a nice BMW-day!
WernerB
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door moh_fan »

buurma schreef:Verschillen de "oude" PR's met de nieuwe PR2 in grote mate?
De PRII's zijn banden van een 'nieuwe' generatie. Het zijn zg. dual compound banden; harde compound in het centrale deel van het loopvlak en een zachtere aan de zijkanten.
Het voordeel laat zich raden... lange levensduur bij een optimaal contact in bochten.
Even Googelen en je hebt avonden aan leesvoer...
buurma schreef:En zouden ze bij BMW misschien heel bewust kiezen voor de Metzelers?
Fabriek af gaat er, naar men zegt, de voor herr BMW economisch gunstigste band rond...
buurma schreef:Wie is trouwens jouw "bandenboer"?
Laatste keer reed ik naar Ham (B)... ervaringen van forumleden alhier volgend...

Ik rijd nu dus rond met PRII's waar ik uitermate tevreden van ben.
Met speels gemak en vol vertrouwen rijd ik de motor in een bocht tegen de grond. In natte en koude omstandigheden hebben de banden nog niet één maal een krimp gegeven.
Nu na 21.000km moet de voorband vervangen worden. Hij is mooi rond opgereden.
De achterband zou zeker nog een kleine 5 à 7.500km meekunnen. Ook deze is, na de hoeveelheid kilometers, nog verrassend rond.
In mijn ogen hebben de PRII's dan ook het predicaat GESCHIKT dik verdient.
Ik ga nu Dunlop Roadsmart's proberen... heb daar ook goede verhalen over gelezen...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
buurma
Berichten: 92
Lid geworden op: 24 jan 2007, 20:31
Locatie: Tholen

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door buurma »

Moh-Fan,
Dank voor je uitgebreide info!
Hier hebben we wat aan!

Have a nice BMW-day!
WernerB
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door toine »

ongelijke slijtage tussen linker en rechterkant van je voorband komt volgens mij (dat is me toch altijd wijgemaakt) door de cardan en het principe van de middelpunt vliegende kracht :cyclops:

cardan rechts :arrow: meer slijtage links

:alien: greetz
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door Wiedewa »

Yep, als je gas loslaat en de handen van ut stuur, voor 'n kruising of zo.
Wil de moto gelijk rechts afbuigen.

Dus als je recht uit gaat, vang je dit zelf op met je eigen gewicht.
Vandaar dat de linkerkant van je voorband harder slijt.

Sorry mijn conclusie na bestudering en 28.000km BMW

mvg Nico
MG Breva 850
nopper
Berichten: 69
Lid geworden op: 28 jan 2008, 21:03

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door nopper »

Dan wordt het nu speculeren over het feit dat niet elke boxer er last van heeft :-P :-P :-P

Doe maar eens een poging.

Zou de stijfheid van het carcas er ook iets mee te maken kunnen hebben??? Hoe meer een band vervormt onder de druk van de zware BMW's, hoe meer cupping optreedt? In een bocht treden er G-krachten op. Een zware motor wordt een nog zwaardere motor, de band vervormt onder de druk en je krijgt een 'fout' slijtagepatroon, al dan niet versterkt door het boxer-effect en een fout afgestelde vering.

Ik zeg maar wat,... ik wil winnen :mrgreen:
amateurke
Berichten: 222
Lid geworden op: 27 feb 2005, 22:42
Locatie: zemst

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door amateurke »

Ik heb op mijnen 1150 rt eind mei de nieuwe pilot road's laten steken, voor en achter en heb er al 5000 km mee gereden
en nergens last van, integendeel heel tevreden van deze banden, geven veel vertrouwen . Hiervoor had ik BT020 (17000km) en ook nergens last van, daarvoor metzeler en ook geen cupkes
Rij nooit sneller dan je engelbewaarder vliegen kan !
STORMBRINGER
Berichten: 20
Lid geworden op: 16 mei 2009, 12:40

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door STORMBRINGER »

En met welke bandenspanning rijden jullie met de Michelins ?
pvde
Berichten: 2652
Lid geworden op: 04 nov 2004, 18:11
Woonplaats: Essen -Wildert
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door pvde »

STORMBRINGER schreef:En met welke bandenspanning rijden jullie met de Michelins ?
Yep,
2.5 voor
2.9 achter
Houdoe
Afbeelding Afbeelding
ex- moto’s: Kawasaki GPZ600R - BMW F650GS - BMW R1150RT - BMW G650X Challenge - BMW R1200RT - BMW G450X - Vespa 300 GTS - Honda CRF250L
Afbeelding BMW F800GS
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Mijn Michelin Pilot Roads "cuppen".

Bericht door WimLT »

Ik reed overal met 100 g meer en zwaar beladen zelfs 200 g :wink:

Nu nog trouwens. Beter iets teveel dan iets te weinig lucht is toch de norm :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Plaats reactie