Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW R-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

Dus :

* 4 pinkers (schakelaar op stuur) werkt perfect
* linker pinker werkt zoals het hoort
* rechter pinker werkt niet

Dus, spel opengevezen en contactcleaner er in (zoals in andere posts hier vermeld), geeft niet veel effect, vandaag eens gemeten met de multimeter op die 2 draadjes die daar uit komen ... en blijkt dat dat perfect wel/niet piept volgens dat de schakelaar wordt ingedrukt / niet.

Zekering is OK (voor zover ik kan zien is het 1 zekering - dacht 3de - voor gans de pinkerwinkel), uitgemeten, links valt uit, ook bij alle 4.

vraag mij dus af of het iets is met die "pinkerunit", misschien draadje daar los of zo, maar vind niet direct terug waar die zit op de R850R (staat niet in Clymer vrees ik :-( ).

Iemand die daar een idee bij heeft of mij wat verder op weg kan helpen ?

Many thanks !! Want 't is maar als ie er niet is dat je beseft dat er toch auto's zijn die kijken naar die pinkers en er op reageren.

j-)
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door John »

Kijk eens daar waar die ty-raps (of hoe heten die spannertjes) de kabel afklemmen. Want de heren van BMW hebben de onhebbelijke gewoonte van die véél te vast aan te trekken. Gewoonlijk krijg je daar kabelbreuk.
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door CeesBmw »

Dat heten, formeel kabel binders, tie wrap is in dit geval een merk naam. Net zoals een bahco, wat eigenlijk een hollandsche schroefsleutel is. Kortom er zijn vele merknamen die gemeengoed zijn in de begrippen.
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

Thanks guys !

Enig idee waar de andere kant van die kabel moet uitkomen, dan kan ik eens meten tussen de 2 uiteinden om te zien of er wel of niet weerstand is, en anders ga ik er wat aan wriemelen en zien of ik toevallig eens contact krijg :-)

Thanks again
j-)
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door Wiedewa »

Daar hebben ze toch gekleurde kabels voor.
En die kun je volgen, zeker als je in de bundel gaat zoeken.

Kijk naar de kleur van die pinker die het niet doet.
Zoek de Clignateur op, en zie daar komt de kabel ook weer binnen.

En ja, die hierboven schrijft over die kabelbinders, BMW zet die veel te strak.
Kan een mogelijk 'n kabelbreuk veroorzaken.

mvg Nico
MG Breva 850
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

Hi Wiedewa,

Thanks voor je reactie, en mijn probleem is dat ik niet van alles wil beginnen uittrekken en afbreken, en ik weet niet waar die 'Clignateur' zich bevindt (of hoe ie er uit ziet --> yes, ik ben een groentje) maar ik vermoed onder het zadel tussen de batterij en de fusebox.

Dus als iemand mij de weg kan wijzen krijg ik dit wellicht toch nog geregeld zonder mijn garagist rijk te maken :-)

Many greets
J-)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door CeesBmw »

Die clignoteur bevindt zich in je relais bak onder je zadel. Deksel er even afhalen, de goede kant laten knipperen en je kunt dan voelen welk relais het is.
Verder zou je eens kunnen kijken naar de constructie van de lampvoet. Is er niet een veer zoek/stuk maakt de lamp wel contact?

En dat soort dingen....
RobTWo
Berichten: 14
Lid geworden op: 26 dec 2008, 16:24
Locatie: Tussen strand en groene hart (NL)

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door RobTWo »

Ik heb op de R1100S hetzelfde probleem, alleen blijkt nu de schakelaar inwendig defect te zijn. Die moet dus binnenkort vervangen worden. De schakelaar is met hars volledig afgesloten, dus er valt niets anders aan te doen dan te vervangen. :cry:
Groet,

Robert

BMW R1200GS
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

John heeft het (zoals gewoonlijk) juist ... kabelbreuk, 't is te zeggen :

Voorlicht los gemaakt, en tussen benzinetank en lamp de meeste van die dingskes (Ty-raps, ...) los gemaakt (voorzichtig mee zijn, want dat spant idd *fel*). Ik zag zo op het zicht al dat er hier en daar isolatie kapot was :-( (mijn gok is dat dat machinaal wordt gedaan met idd het gevolg dat het teveel spant, een mens met goede bedoelingen doet dat nooit zo volgens mij).

Had vandaag bij het rijden al gemerkt dat als ik mijn stuur lichtjes naar rechts bewoog die rechter pinker toch werkte, dus was daardoor gemotiveerd.

Bon, finaal : heb mijn stuurverwarming terug aan elkaar gesoldeerd (wist niet dat het kapot was, maar nu werkt ze terug tegen dat het koud wordt :-) ); niet direct nog iets anders gevonden voor de pinker, maar hij gaat blijkbaar weer terug, zowel bij stuur rechts, links, midden --> dus binnenkort heb ik weer vodden en ga ik wellicht een van die dikkere kabels ne keer zijn isolatie afdoen want daar zit het volgens mij in. Maar ondertussen ga ik ne keer zien hoe lang het duurt.

Waar de isolatie kapot was heb ik er "toile isolante" aan gedaan, ga eerstweeks ne keer zien of ik krimpgaine (of hoe schrijf je dat) kan vinden om er rond te doen zodat het zeker waterdicht is.

Voila, meer nieuws volgt.

j-)
CeesBmw
Berichten: 952
Lid geworden op: 03 feb 2007, 13:16

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door CeesBmw »

krimpkous zoals je dat noemt, maar beter is zelfvulcaniserende tape.
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

wel deze ochtend toen ik wou vertrekken, viel hij stil als ik mijn stuur naar rechts beweeg .... dan maar de auto genomen en in de garage kunnen ze pas in september er naar kijken tgv de drukte; en dat met werken op de E19 op komst :-(

Maw, ik kan binnenkort nog eens een avondsessie solderen houden om toch aan de gang te blijven, maar in het algemeen ziet het er naar uit dat ik toch de bittere pil ga moeten slikken van garagewerk (en ik vrees voor de prijs).

To be continued....

J-(
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door John »

In Essen zijn ze iets goekoper :mrgreen:
de Ron
Berichten: 467
Lid geworden op: 29 sep 2004, 17:27
Woonplaats: Wuustwezel
Locatie: Antwerpen - Wuustwezel

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door de Ron »

misschien "iets" ja .......... :mrgreen:
R1150RT van 2003, betrouwbaar beestje. Nu een 1200RT, hopelijk een even betrouwbaar beestje !
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

't heeft gene naam ... nog wat aan het "prutsen" geweest, en ik kan door met de draadjes te wiebelen hem zelfs starten !!!! Verschoot me een bult :-(

Dus bibi staat zonder moto en de werken op de E19 komen er aan...
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door John »

Allés, nog maar eens hé :mrgreen:
jdeprez
Berichten: 21
Lid geworden op: 28 okt 2006, 15:15
Locatie: Edegem

Re: Rechterpinker werkt niet op R850R 2001

Bericht door jdeprez »

Wel, op de langen duur dan toch binnen gedaan in de garage (ze waren zo vriendelijk van hun remorque uit te lenen), en gisteren na *LANG* wachten ben ik terug op de baan; gelukkig maar, de werken op de E19 zijn net gedaan :-(

Ze hebben de rechterschakelunit volledig moeten vervangen, want de schakelaars en kabel zitten vast aan elkaar meneer.

Kostprijs: 83 euro voor de unit, 25 euro werk (ex btw).

Buiten het feit dat het zo lang geduurd heeft, valt het nog mee van prijs ik kan nu tenminste terug rijden ....

Thanks voor de support, de tips waren zoals gewoonlijk lap er op, alleen was mijn handigheid dat niet helemaal (al denk ik dat het eer verloren zaak was).

Hopelijk tot niet zo binnenkort met het volgende probleem.
j-)
Plaats reactie