Ongelijk slijten van voorband

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Ongelijk slijten van voorband

Bericht door jakke »

Nadere inspectie van mijn voorste slof leert mij dat deze zeer ongelijk aan het slijten is!!
De band, ik dacht een BT020, is op sommige plaatsen niet meer egaal maar een beetje op hobbels gevormd, iets daar voorbij is er, duidelijker dan op andere plaatsen, meer sleet. Als je voor de machine staat is het vooral de rechter kant.
Hij ligt er ongeveer een 4000 km op.
Wat kan hiervan de reden zijn?? :-?

Gr, Jakke. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door WimLT »

Aan welke kant steekt uw portefeuille :mrgreen:

Zal wel aan de fabricage liggen :idea:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door jakke »

WimLT schreef:Aan welke kant steekt uw portefeuille :mrgreen:
Zal wel aan de fabricage liggen :idea:
:lol: Die steekt rechts! Als ik op de Beemer zit, de verkeerde kant dus. Maar ik draag wel links!! Maar ik durf niet beweren dat het daarvan is! Dat zou een zware overschatting zijn! :grin:

Als het aan de fabricage zou liggen, dan is er toch iets fout gelopen met de controle van de kwaliteit??
180 Neuro's is toch niet bepaald een weggevertje?

Dan zal ik ze binnenkort best alle twee vervangen, voor en achter. :-?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Relax
Berichten: 5688
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door Relax »

Het ongelijk afslijten is "normaal" bij onze boxers. De reden is al erg veelbesproken op 't net. De meest acceptabele reden is de werking van de boxermotor en het concept van de motorfiets. De rest (afschuining van de weg, snellere linkse bochten,....) vind ik maar niks, omdat het maar bij een beperkt aantal motoren voorkomt (niet alleen BMW, trouwens).
Over de hobbels kan ik je dan weer niks vertellen. Bandenboer 'ns bellen?
I respect your opinion. But I don't give shit.
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door jakke »

Tot die stelling komen ze idd allemaal!! Ik heb er al verschillende draadjes over doorgelezen. Maar als je het loopvlak bekijkt, zie je dat er nog verschil in slijtage is aan die zelfde kant; vlakke sleet afgewisseld door hobbelige sleet. Wat mij toch wel de stelling van Wim (fabricagefout) doet bijtreden.
Het is toch wel snel, na 4000 km. :-?
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Wiedewa
Berichten: 1167
Lid geworden op: 20 apr 2008, 21:14
Locatie: Budel-Dorplein

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door Wiedewa »

jakke schreef:Het is toch wel snel, na 4000 km. :-?
Heb je gelijk in, heb de MPR 2 er nu 22.900km op, en die beginnen ut ook te krijgen :grin:

mvg Nico
MG Breva 850
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door toine »

die hobbels zijn normaal , zeker als de banden goed versleten zijn

EN aangezien je ook links al veel slijtage hebt denk ik dat je banden bijna "op" zijn, dus géén fabricagefout !

en die 4000km, tjah, zal ook met de rijstijl te maken hebben, met de zachtheid van de banden, ...


ben je zeker van die 4000?
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door WimLT »

toine schreef:die hobbels zijn normaal , zeker als de banden goed versleten zijn
Na slechts 4.000 km en de Jakke zijn rijstijl kennende: NO WAY :no:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door jakke »

WimLT schreef:
toine schreef:die hobbels zijn normaal , zeker als de banden goed versleten zijn
Na slechts 4.000 km en de Jakke zijn rijstijl kennende: NO WAY :no:
Ik ben idd geen hardrijder en geen platligger. Motorijden is voor mij puur en rustig genieten. In vergelijking met anderen rij ik niet veel. Moest dit fenomeen, van de sleet, zich nu na een 10 k voordoen, dan zou ik er minder problemen over maken. Gezien mijn werkschema geraak ik er moeilijk of zelfs bijna niet, maar zal binnenkort eens een afspraak maken bij Peter van Quickly. Ik zal daar eens nieuwe schoenen gaan passen. :grin:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Handige Harry
Berichten: 43
Lid geworden op: 04 sep 2007, 16:18
Locatie: Puurs

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door Handige Harry »

Ja ik heb hetzelfde probleem vooraan eerst met BT 20 en kreeg ik de uitleg dat ik waarschijnlijk met te lage bandenspanning zou gereden hebben wat ik betwijfel de band was echt aan de zijkanten platgesleten , dan hebben ze begin dit jaar de BT 21 gestoken en jahoor het begint weeral na een 4 of 6 dkm vooral naar rechts val je in de bocht. Nu ben ik teruggeweest en BDS in bornem heeft naar BT gebeld en ik krijg een nieuwe versterkte die normaal op de k1300 geplaatst word type CC .
Heeft iemand hieral ervaringen mee

Grtz jan
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Ongelijk slijten van voorband

Bericht door jakke »

Handige Harry schreef:Ja ik heb hetzelfde probleem vooraan eerst met BT 20 en kreeg ik de uitleg dat ik waarschijnlijk met te lage bandenspanning zou gereden hebben wat ik betwijfel de band was echt aan de zijkanten platgesleten ,
Grtz jan
Awel, ik betwijfel het niet echt!! Bij nader toezicht moet ik eerlijk bekennen dat mijn bandenspanning niet echt juist was. :oops: :oops:
Na het oppompen tot de juiste spanning, gedroeg de moto zich ook compleet anders en was de vervorming minder opvallend!! Dus ik zal daar in het vervolg een stuk beter moeten opletten. :-?

:wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
Plaats reactie