Reisverslag Corsica en dies meer

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Gesloten
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

Dag 1: 1 augustus 2009:
rond 9u vertrekken we voor een 15 dagen durende reis. Just the two of us. Er waren wel anderen geïnteresseerden, maar toen ze hoorden dat we ook gingen camperen was het enthousiasme al veel minder. Vandaar...
Net zoals verleden jaar is, behalve de route (en dan nog...), niets vastgelegd of gereserveerd.

Afbeelding
Met de Alplutsers net achter de rug was mijn motooke snel klaar.

Afbeelding
Kevin zijn brommerke ziet er wat meer geladen uit :roll:
Hij wilde absloluut geen topkoffer meenemen. Massacentralisatie is het sleutelwoord...

Vandaag staat er een marathonritje op het programma naar Thonon-Les-Bains zonder péage.
Het zijn vlotte baantjes, maar we moesten waakzaam blijven want er was relatief veel controle, zowel door onze eigen Federale als door de Franse gendarmerie.
Pas om 21u zijn we op de camping toegekomen door o.a. De verkeersdrukte in Genève en het verschillende keren rondrijden in Thonon omdat we de weg niet direct vonden. Dit wil zeggen dat we pas geïnstalleerd waren tegen 22u...

Afbeelding

Zoals ik vreesde was het plaatselijke restaurant reeds gesloten, maar gelukkig konden we nog een croque krijgen. Needless to say, 't heeft gesmaakt.
De dag is redelijk fris begonnen, maar is bloedheet geeindigd: 29°C.
Om 0u30 zijn we in onze slaapzak gekropen voor een welverdiende nachtrust. Voor Kevin is dit zijn allereerste keer in een tent.

Dag 2: 2 augustus 2009:
1u30, de wind steekt op. Kevin komt ervan wakker en doet een inspectie van zijn tent.
4u30, het regent. Allé ja, 20 druppels, maar er is ook onweer in de buurt. Ik ga naar het toilet en doe daarna ook een inspectieronde van mijn tent. Het waterafwerend middel dat ik er op had bespoten blijkt zijn werk te doen.
8u, nu regent het serieus.
8u40, donderklap. Pff, dit belooft. :-?

Afbeelding
De temperatuur valt goed mee. Om de boel wat te versnellen droog ik de tenten wat af.

Niettemin zijn we pas vertrokken rond 16u30 toen de tenten eindelijk droog waren na de zoveelste bui. Nadat we afgerekend hadden, zagen we de donkere wolken zich samen pakken en hoorden we de eerste donderslagen.
Sure enough, nog voor onze tankbeurt gingen de hemelsluizen alweer open. We beginnen dus aan de Route des Grandes Alpes in bijzonder natte omstandigheden.

Afbeelding

Afbeelding
Op onze eerste col, die van de Colombière, brak de bewolking wat open. Maar het was er allesbehalve aangenaam. We hebben er een warme chocomelk gedronken. Kwestie van wat op te warmen.

Afbeelding
De lage wolken geven wel een bijzondere sfeer aan dit prachtige landschap.

Een kleine 100 km verder in Clusaz hebben we Hotel Cytheria gevonden. Voor 40 € kregen we een kamer en het ontbijt kostte 5€.

Afbeelding
Het is ons nl. een ietsje te koud en nat om een camping op te zoeken.

Dag 3: 3 augustus 2009:
We staan op om 9u30. Ontbijt om 10u. Da stelde nie veel voor zenne. 2 oudbakken chocoladekoeken. Cornflakes zonder melk. En wanneer we die vroegen kregen we warme melk...
wanneer ik nog naar 'het buffet' ging om wat extra te nemen, vroeg het oude madameke of we een nacht extra wilden blijven. Ik zei dat we vandaag nog zouden vertrekken. Waarop zij zei om dat liefst zo snel mogelijk te doen.
We zijn weggeraakt rond 12u5. Rap genoeg hé :lol: .

Afbeelding

Afbeelding
Op de Cormet de Roselend zijn we getrakteerd op wa mist. Twas dus voorzichtig rijden geblazen.

Op weg naar Bourg Saint Maurice zijn we tijdens een afdaling van wat haarspeldbochten een Oostenrijkse 11xxRT tegengekomen waarvan de achterlichten kapot waren. Er stond een takelwagen voor. Dus is mijnheer zeer waarschijnlijk de dieperik ingedoken en moest ie eruit getakeld worden.
Voorzichtigheid is dus geboden.
Aan de Intermarché in Bourg hebben we rond 3u eindelijk een lunchpauze gehouden. We zijn daar rond 4u weggeraakt na ook wat inkopen te hebben gedaan (waaronder chocolat chip cookies :-P ) en getankt te hebben.
Aan Lac du Chevril nabij Tignes hebben we een aantal fotookes van elkaar genomen wanneer we elk om beurt over de stuwdam reden.

Afbeelding

Afbeelding

Ondertussen kwam er een circus langs. Elke vrachtwagen trok op zijn minst drie (jawel drie) opleggers. Niet moeilijk dus om te begrijpen dat die heel langzaam vorderden. Gelukkig in onze tegenovergestelde richting.

Afbeelding Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de col de l'iseran. Her en der lag er nog sneeuw op de hellingen. Bovenaan werden we getrakteerd op een snijdende koude wind met wat regen en hier en daar een vlokje. Zo snel mogelijk naar beneden dus.

Afbeelding

Maar liefst niet te snel, want op een bepaalde plaats was er over een serieuze afstand een oliespoor. Gelukkig in tegenovergestelde richting, maar toch voorzichtigheid is geboden.
We zijn gearriveerd in een 2 sterrenhotelleke Hôtel du Relais in Lanslebourg Mont Cenis.
Het is nl. weer veel te koud om een camping aan te doen.
De ganse dag was het trouwens nie van de warmste en betrokken. De zon hebben we vandaag niet gezien.
We hebben amper 200 km afgelegd. Ach als we ons maar amuzeren.
De grote schuldige is echter de heer Tremerie die meer dan een uur nodig heeft om zijn moto opgeladen te krijgen met zijn 5 zakken, 4 netten en een veelvoud aan rekkers. En hem proberen wat op te jagen lukt niet want dan werkt ie nog wat trager. Zijn kwaliteiten om als garagist alles miticuleus na te kijken en te be- of verwerken, spelen hier enigszins in zijn nadeel.
Maar ik klaag niet. We zijn per slot van rekening met verlof. Dus, No Stress ;)
We spreken af om morgen om 8u30 op te staan. Ik ben benieuwd hoe laat we vertrekken. Ik gok op 11u. Slaapwel.

Dag 4: 4 augustus 2009:
I was right. We zijn vertrokken rond 11u15, na 45 € betaald te hebben voor de kamer, avondmaal en ontbijt. Da's zeker nie te veel, me dunkt.
Eindelijk een prachtige dag van deze keer: zon en aangename temperaturen.

Afbeelding

Tijdens het beklimmen van de verschillende cols (Télégraphe, Galibier en Latouret) moesten we weer veel rekening houden met die verrekte wielerterroristen, die soms de hele baan voor zichzelf opeisen. Voorzichtigheid is dus weer geboden.

Afbeelding
Efkes genieten van het zonnetje op de Galibier.

Afbeelding
Voor Briançon hebben we een lunchpauze gehouden aan een bankske langs de grote baan. Dat was rond 15u.

Door een foutje in de gps van Kevin zijn we de col d'izoard mislopen.
In Guillestre hebben we de fout kunnen rechtzetten en hebben zo de col de vars nog kunnen aandoen.
Op de kaart zag ik dat we de baan richting Parpaillon zouden passeren. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en we zijn die dus ingeslagen. We zijn echter niet verder dan tot aan het brugje gereden.

Afbeelding

Afbeelding

Verder had geen zin wegens veel te laat (het was ondertussen al 18u). Dus terug. Het was wel een leuk intermezzo.
En dan richting Barcelonnette. Daar voorbij hebben we een camping gevonden langs de D902. Voor 15,90 € waren we gediend voor twee tenten met electriciteit. En we mochten ons plasseren waar we maar wilden.

Afbeelding

Morgen moeten we iets terugkeren willen we de Bonette aandoen. Hopelijk komen we morgenavond in Nice aan om dan direct een overzet te hebben naar Corsica.
Fingers crossed. And on this bombshell, good night.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Koppel!! »

YOO

Goe bezig :lol: Looking forward to the rest :wink:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kris adv
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 aug 2006, 08:50
Locatie: Westkerke

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Kris adv »

:thumleft: , mooi, kijk ook al uit naar de rest :-)
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

Dag 5: Woensdag 5 augustus:
Pas kunnen vertrekken rond 12u30. Onderhand weten we allemaal waarom...
Op naar de Bonette, die om één of andere duistere reden niet werd voorgesteld in de route die in de gps zat.

Afbeelding

Dit is een tof ritje, zowel naar de “top” als de afdaling, met redelijk goede asfalt. Maar ook hier is voorzichtigheid geboden want op bepaalde plaatsen volgen de soms wel krappe bochtjes elkaar snel op. Hier komt de tweecilinder tot zijn recht. Bewijs; drie supersports werden simpelweg afgedroogd (alhoewel één van de redenen zal zijn dat de middelste moeder de vrouw was en het wat voorzichtig aan deed, manlief jaagt ze niet op en de andere wil de groep niet verlaten :roll: ).
Op de top hebben we natuurlijk menig foto genomen. Alsook van de onverharde col de la moutière.

Afbeelding
De interesse was er om die ook te berijden, maar het feit dat we daarvoor moesten terugkeren en dat we rond 18u wilden in Nice arriveren, heeft ons doen beslissen om daarvan af te zien.

Afbeelding
Op de top stond ook een mercedes sl cabrio van het jaar '65. voor zover ik zag verkeerde die wagen in uitstekende conditie. De eigenaar was er terecht trots op.

Ook hier veel fietsers. De één kwam al wat puffender naar boven dan de andere.
Kevin heeft hier het filmpje nagespeeld dat ze hebben gemaakt voor de promotie van de Transalp, waarop zoals geweten de coordinaten van de bonette zijn vermeld: aankomen aan het plakkaat, rechtervoet op de grond, hoofd naar rechts en dan weer aanzetten.
Vreemde gewaarwording dat hier bunkers zijn geïnstalleerd, die vandaag de dag geen enkele waarde meer hebben.

Afbeelding
Ook vreemd was de passage door het verlaten dorpje tijdens de afdaling ook al heb ik er al veel van gelezen.

Afbeelding
En dit is dan het zicht op die grote puinhoop wanneer je eraf gereden bent.

In Saint Sauveur sur Tinée, zijn we richting Beuil afgeslegen om daar de Gorges Supérieures du Cians in te duiken. WAW, wat een baan, en wat een omgeving. Ongeloofelijk prachtig ende machtig.

Afbeelding
Bij momenten is het baantje we bijzonder smal. Hier moest de Citroën ettelijke 100en meters achteruit rijden on de betoneuze te doen passeren.

Daarna was het de snelste weg naar Nice, waar we zijn aangekomen zo rond 18u.
Direct naar de haven, om tot de vaststelling te komen dat het niet echt duidelijk is waar je moet zijn om een ticket aan te schaffen. Enfin, na wat rondrijden stuurt de gatekeeper ons naar de andere kant van de haven waar om 20u30 een boot aankomt. Daar kunnen we dan zien of we eventueel mee mogen. Zo gezegd, zo gedaan. Vermits dat het nog een eindje duurt, gaan we eerst iets eten in een restaurant aan de haven.

Afbeelding
Wanneer de boot aankwam, gingen we eens gaan zien.
We vonden het al vreemd dat er geen wachtende auto's waren, maar weten (van het werkwoord wijten aan)dat aan het late vertrekuur. Om toch maar zeker te zijn vroeg ik wat meer details aan de chauffeur van de pendelbus. Die bevestigde onze (onderdrukte) vermoedens: vannacht geen afvaarten meer. :oops:
Dus een hotel zoeken. Ondertussen was het al 20u45. In Nice zijn er veel hotels, maar weinig waar je weet dat je moto ook veilig staat. Na veel rondrijden (ondertussen is het al donker) vinden we een 2sterren hotel in een steeg. Perfect, ware het niet dat het al volzet was. De eigenaar stuurde ons naar nummer “29” Maison de la Séminaire in het engels “and not expensive, with a large guarded parking area”. Na wat zoeken hebben we die gevonden. Inderdaad groot en vlak aan de Engelse promenade. Ik ga binnen en vraag of er noch een kamer beschikbaar was. Dat bleek geen enkel probleem te zijn. Kostprijs 80€ (gloeps, mijn voeten not expensive :evil: ). Gezien het late uur (na 21u) heb ik toegezegd. Het was het niet echt waard: afbladerende verf in de douche, vuil vasttapijt, een tv dat niet wilde tonen wat de camcorder had opgenomen. Maar we hadden een bed en een badkamer met douche en wc en da's het belangrijkste. Trouwens door die prijs hebben we geen ontbijt erbij genomen.

Afbeelding
Vanuit onze kamer zagen we de boot liggen.

Dag 6: Donderdag 6 augustus 2009
De verloren dag, jawel.

Afbeelding
Opgestaan rond 8u30, ontbeten in de kamer met eigen koekskes en zelf gemaakte koffie.
Daarna te voet naar de haven om tickets te bemachtigen voor de overzet naar Corsica.
Het bleek een goede beslissing te zijn om dat nu al te doen ipv vlak voor het vertrek. Op het internet in het hotel (dat gelukkig gratis was) had ik gezien dat er een afvaart was om 14u30 met aankomst in Bastia om 19u50. Die moesten we dus hebben.
Aan de balie bleek al een klein rijtje te staan die maar langzaam vooruit ging. Plots kwam er een klein dik vrouwmens naar mij en vroeg of we naar Corsica gingen; yea well duh :roll: .
Zij had al een ticket voor twee personen voor vandaag maar kon niet gaan. Een terugbetaling bleek niet mogelijk en zo probeerde ze dus haar ticket aan ons door te verkopen. Ik had daar niets op tegen zolang dat dit geen problemen creëerde met madam aan de balie.
Puur commercieel gezien was er inderdaad geen probleem, maar bureaucratisch gezien is dit héél wat anders. En inderdaad om deze laatste reden ging het dus niet. Dat vrouwmens stond zo wat op ontploffen en zei op het einde dat ze met iemand anders van hogerop zou spreken. Ze had dat beter direct gedaan ipv onze tijd te verprutsen.

Afbeelding
Met onze tickets (kostprijs 145 €) zijn we eindelijk op het hotel gearriveerd rond 11u30.

Wanneer we de eerste koffers haalden was de roomservice al bezig in de gang. Met het afhalen van de laatste spullen (niet alles kan in één keer naar beneden) was er al één bezig in onze kamer de bedden af te trekken. We werden dus virtueel buiten gesmeten :mrgreen: .
Het plan om nog eens snel naar een supermarkt te gaan werd afgelast met de gegronde vrees dat we te laat op de kade zouden staan (ten laatste om 13u30).
Dus direct naar daar.

Afbeelding
En inderdaad, nu stonden er véél meer auto's en moto's dan gisteravond.

Afbeelding
Om 13u30 kwam de boot aan.

Na een dik half uur mochten wij dan aan boord. De moto's moesten vastgemaakt aan de balustrade en dat mochten we zelf doen. Het was daar bloedheet in die “garage” . Werkelijk elke vierkante cm werd gebruikt om er een voertuig in te krijgen.

Afbeelding

Naast mij kwam er een madamke staan met een witte c3. Ik zag het zo gebeuren dat wanneer ze haar voordeur zou openen dat die tegen mijn koffer zou terecht komen. Dus hield ik mij klaar om die op te vangen. Terecht, want hetgeen ik vreesde ging ook gebeuren. Madam kijkt nogal raar en zei dat ze het heel zacht ging doen. Kieken :twisted: . Absoluut geen respect voor andermans zaken. Trouwens ook niet voor de eigen zaken...
Enfin, we gaan naar boven en gaan aan dek om de afvaart te zien. Daarna gaan we naar de “sundeck” met een zwembadje (allé plonsbadje is beter) met ligstoelen er rond.

Afbeelding

Met 10 minuten vertraging (reeds opgelopen aan het vertrek) zijn we een dikke 6 uur later in Bastia toegekomen. Die overzet is dankzij een kalme zee perfect verlopen (niet onbelangrijk voor mij). Opnieuw de bloedhete garage binnen om dan en masse het schip te verlaten.

Afbeelding

Op zoek naar een overnachtingsplaats. De eerste camping dat we passeerden bleek volzet, zo ook de tweede ( we reden noordwaarts). Ondertussen begon het al donker te worden. We werden lichtjes wanhopig. Dus een hotel. Na wat heen en weer gerij (waaronder een ferm stukske in het binnenland op zoek naar een hotel waarvan we de naam hadden gezien maar dus niet hebben gevonden) stoppen we aan een twee sterren hotel. We zijn nog maar amper van de moto gestapt of de conciërge komt al buiten om te zeggen dat ie vol zit. Ondertussen is het al 21u30 gepasseerd. In hetzelfde dorp stop ik aan een drie sterren hotel (hotel Thalassa). Kevin ging nog doorrijden, maar ik had er schoon genoeg van. Dus ik naar binnen om te zien of er nog plaats was. Geen enkel probleem. Een kamer met één groot en één klein bed werd de onze voor 90 € met een ontbijt van 9 € per persoon. Kweet, das nog meer dan ons vorig hotel, MAAR er is airco, de kamer is proper en bovendien staan de moto's in de afgesloten garage.
Bleek dat we dus een dikke 35 km in de donkeren hebben rondgereden op de bochtige wegen van Corsica. :eye:
Slopél.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Iceman
Berichten: 71
Lid geworden op: 12 mar 2008, 21:10
Locatie: Zwevegem

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Iceman »

tof verslag!!! laat de rest maar komen
albatros
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 jan 2009, 00:04
Locatie: Herent

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door albatros »

Ik kijk ook al uit naar het vervolg :-P :wink:
BMW R1200GS Adventure (09/2011)
Vespa GTS 125ie Super - Montebianco (2010)
RUSOR
Berichten: 2326
Lid geworden op: 18 jan 2005, 14:56

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door RUSOR »

leuk om lezen

GRTS Danny
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door WimLT »

Heel leuk én leerrijk: ga nooit naar Corsica zonder op voorhand uw overnachtingen te reserveren :idea: Toch niet in juli of augustus. Ge verliest blijkbaar veel te veel tijd met logies te zoeken. Nu "op de lossen boef" is sowieso al niet mijne stijl :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
J-P
Berichten: 1893
Lid geworden op: 30 sep 2004, 13:13
Woonplaats: Terneuzen
Locatie: Terneuzen
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door J-P »

Geweldig! Krijg weer goesting om terug te gaan!
J-P

http://www.moveonmotortrainingen.be" onclick="window.open(this.href);return false;
"I don't want to spend the rest of my life explaining myself.
You either get it or you don't." - Frank Zappa
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Frank K »

Leuk verslag. Alleen het laattijdig vertrekken zou mij persoonlijk na een tijdje tegensteken. Ik dacht dat Shulty erg was maar wat na wat jij hier verteld is dat leefbaar.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

Als ge er begint op te letten, dan fret g'uw kas op. :wink:
Maar zo is ie nu éénmaal.
Pas op, hij is niet lui! Er is geen moment dat ie niet bezig is, maar toch heeft ie serieus wa tijd nodig.
Alles moet just zitten. Staat het hem niet aan, dan zijn we niet weg. Zo simpel is't. Een pracht van een kwaliteit voor een garagist, maar tijdens een reis werkt dit héél vertragend.

Ik heb mij daar al in berust en los het als volgt op: éénmaal alles klaar is, zet ik mij ergens in de schaduw en geniet van de omgeving, het weer...
Kortom ZEN

Eenmaal dat ie dan op de moto zit, moet ik dan alle zeilen bijzetten om hem bij te houden (wat 9 op de 10 keer niet lukt :eye: ). Want dan zit je in zijn wereld en daar heeft ie weinig of geen concurrentie te dulden.

We vullen dus elkaar goed aan: hij is traag in het opladen en ik ben traag (althans in zijn ogen) in het rijden :lol:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Shulty »

Frank K schreef:Leuk verslag. Alleen het laattijdig vertrekken zou mij persoonlijk na een tijdje tegensteken. Ik dacht dat Shulty erg was maar wat na wat jij hier verteld is dat leefbaar.
Was dat net aan 't denken, en lap....krijg 't weeral naar mijne kop.... :-P

Tegenover de Kevin, vertrekken wij voor dag en dauw blijkbaar.
Zelfs ik zou het op m'n zenuwen krijgen, denk ik....en ge kent mijn levensvisie op verlof hé.....gene stress aan m'n lijf op verlof... :-P :roll: :lol:

Trouwens, zo erg zult ge 't wel niet vinden zeker?.......Want ge gaat terug mee...... :mrgreen: :clown:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
Frank K
Berichten: 1692
Lid geworden op: 28 sep 2004, 13:53

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Frank K »

Shulty schreef:
Frank K schreef:Leuk verslag. Alleen het laattijdig vertrekken zou mij persoonlijk na een tijdje tegensteken. Ik dacht dat Shulty erg was maar wat na wat jij hier verteld is dat leefbaar.
Was dat net aan 't denken, en lap....krijg 't weeral naar mijne kop.... :-P

Tegenover de Kevin, vertrekken wij voor dag en dauw blijkbaar.
Zelfs ik zou het op m'n zenuwen krijgen, denk ik....en ge kent mijn levensvisie op verlof hé.....gene stress aan m'n lijf op verlof... :-P :roll: :lol:

Trouwens, zo erg zult ge 't wel niet vinden zeker?.......Want ge gaat terug mee...... :mrgreen: :clown:
Heb tocht gezegd: 't is leefbaar, neen, je zou toch moeten weten dat ik op verlof ben, het me eignenlijk geen bal interesseerd, heb mij de vorige twee edities nergens druk in gemaakt ( :alien: of ben ik nu toch een beetje aan het overdrijven? maar 't was zeker niet in jou)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
JohanDB
Berichten: 639
Lid geworden op: 30 dec 2005, 12:42
Locatie: Schellebelle
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door JohanDB »

Amaai da's nog niet van de poes, al die last minute overnachtingen.

Wij reizen steevast einde mei en ook zonder enige reservatie (enkel overvaarten) en eigenlijk nooit erg lang moeten zoeken.

Vorig jaar op corsica stonden we heeeel op ons gemak op onze camping.

Schoon verslag :!:
Shulty
Berichten: 1447
Lid geworden op: 06 okt 2004, 23:55
Woonplaats: Gooreind / Wuustwezel
Locatie: Gooreind / Wuustwezel

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door Shulty »

Frank K schreef:
Shulty schreef:
Frank K schreef:Leuk verslag. Alleen het laattijdig vertrekken zou mij persoonlijk na een tijdje tegensteken. Ik dacht dat Shulty erg was maar wat na wat jij hier verteld is dat leefbaar.
Was dat net aan 't denken, en lap....krijg 't weeral naar mijne kop.... :-P

Tegenover de Kevin, vertrekken wij voor dag en dauw blijkbaar.
Zelfs ik zou het op m'n zenuwen krijgen, denk ik....en ge kent mijn levensvisie op verlof hé.....gene stress aan m'n lijf op verlof... :-P :roll: :lol:

Trouwens, zo erg zult ge 't wel niet vinden zeker?.......Want ge gaat terug mee...... :mrgreen: :clown:
Heb tocht gezegd: 't is leefbaar, neen, je zou toch moeten weten dat ik op verlof ben, het me eignenlijk geen bal interesseerd, heb mij de vorige twee edities nergens druk in gemaakt ( :alien: of ben ik nu toch een beetje aan het overdrijven? maar 't was zeker niet in jou)
:twisted: :twisted: :mrgreen:
R1150GSA '04
R1200GSA '10
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

JohanDB schreef: Wij reizen steevast einde mei en ook zonder enige reservatie
Daar zeg je het: eind mei.
Wij daarentegen zaten "en pleine saison", en geloof mij vrij, de campings die we gepasseerd zijn (vooral langs de kust) zaten meestal stampvol.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

Dag 7: Vrijdag 7 augustus 2009

Opgestaan rond 8u30.

Afbeelding
Ontbijt rond 9u15 op het terras met een mooi zicht op de zee en met voor het eerst deze vakantie ovenverse croissants.

Ondertussen waren de koffers min of meer weer gevuld.
Bleek er trouwens ook een voor Frankrijk beroemde reggaegroep te verblijven in ons hotel. We werden eraan voorgesteld door de eigenaar (naar mijn mening een ex-militair).
Nog nooit zijn we zo vroeg kunnen vertrekken: 11u15!! :drunken:
Ondanks dat zullen we amper 200 km afgelegd hebben . Maar het waren er 200 zalige. Draaien ende keren en nog eens van het zelfde. Het eerste deel noordwaarts van de kustweg verliep traag wegens veel verkeer.

Afbeelding
Een niemendalleke van een col.

Afbeelding
Dan de doorsteek naar de westkant verliep veel vlotter, maar de kwaliteit van de asfalt liet te wensen over.
Ook wanneer er een vrachtwagen daar reed werd de ganse baan omzeggens ingepalmd, dus inhalen was verduiveld moeilijk.

In Pino hebben we halt gehouden aan de plaatselijke spar en hebben wat te eten achter de kiezen gestoken.

Afbeelding
Hier kwamen we deze in uitstekende staat verkerende 80GS tegen. Op mijn vraag aan de eigenaar of ie geïnteresseerd was in een verkoop beperkte hij zich tot een schalkse lach.

Afbeelding
en zie eens naar die kilometerteller :shock:

Afbeelding
Aan een strand bestaande uit grote gloeiend hete keien, is Kevin afgeslagen en hebben we na wat overleg een zwemmerke gedaan. Zalig gewoon, vooral tijdens een zo warme dag als vandaag.
En daarom komen we ook veel dergelijke gevallen tegen:

Afbeelding
Sorry, maar ik kan daar echt niet in komen. Ok, het is bloedheet. Maar ik zweet mij nog liever dood dan dat van de grond moet geschraapt worden na een al dan niet onbenullige schuiver.

Wat me tijdens de rit is opgevallen is dat er heel veel natuur is en zeer weinig landbouw, behalve hier en daar wat wijnbouw of wat kruidengewassen, maar geen graanvelden of iets dergelijks.
We hadden afgesproken om vóór 18u te starten met uit te kijken naar een camping. Een goed idee bleek, want de eerste camping dat we aandeden bleek ook al volzet. De volgende (camping Clôs des chênes) iets dieper in het hinterland in de buurt van L'île-Rousse bleek geen probleem.
Een rotsachtige bodem met mieren alom en drie sanitaire blokken (met dus wachtrijen voor zij die een douche willen nemen) voor de ganse camping met meer dan 200 staplaatsen.

Afbeelding

Maar er is een zwembad en er kan iets gegeten worden. Je kan er zelfs een ontbijt bestellen. Voor een prijsje natuurlijk... Dus voorlopig klaag ik niet.

Dag 8: Zaterdag 8 augustus 2009

ik klaagde niet gisterenavond, maar nu dus wel: voor het ontbijt (dat trouwens veel kostte voor wat je kreeg: 1 croissant, een kwart stokbrood, een botertje, een glaasje fruitsap (uit de karton) en een tas thee; dit samen voor 7€) moest ik een klein uur wachten. Al omdat maar één persoon de orders nam en uitvoerde. De baas deed enkel de koffies...
Enfin, na het ontbijt zijn we begonnen met de tenten af te breken en de moto's op te laden. Bloedheet was het in die tent. Een echte sauna.
We zijn pas klaar geraakt tegen 12u45 (allé ja, we...weet je wel...). Dus nu naar de receptie om mijn identiteitskaart af te halen en af te rekenen.
Bleek dat we dat hadden moeten doen vóór 11u ('t stond inderdaad ergens te lezen op één van de affiches). Het gevolg is dat madam (een hautain geval) ons twee dagen heeft aangerekend. Hier zien ze ons niet meer terug, dat is zeker. :evil:

Afbeelding
We volgen verder de kustweg D81 richting Porto, want in het binnenland zijn er (onweers)buien.

Afbeelding
Onderweg is Kevin deze weg ingeslagen, die zo leuk leek dat ie hem volledig heeft afgereden om dan te ontdekken dat ie uitkwam van waar we vertrokken waren :lol:

Afbeelding
Ik had dat al wat eerder door en ben blijven wachten op deze col. Ondertussen kon ik van het prachtige landschap genieten.

Afbeelding
Her en der zag je de "sapeurs pompiers" op vinkenslag staan om in actie te schieten bij het minste vuurtje.

Afbeelding
En dan passeert ge iets dergelijks. Prachtig gewoon

We zijn niet veel verder gekomen dan Osani, waar we de D424 tot op het einde hebben gevolgd tot aan een camping.
Op de vraag of er nog plaats was, wist de uitbater het niet zeker. Hij vroeg een paspoort en raadde aan om eens rond te kijken. Vinden we iets, prima, vinden we niets dan mogen we de id kaart terug halen. Na ons was er nog een ouder koppel in een ford fiesta (die we onderweg hadden ingehaald) die dezelfde vraag stelden en hetzelfde antwoord kregen. Waw, wat een entree: een aardeweg die stijl omhoog gaat met putten en bulten alom en hier en daar nog een dikke steen ofte halve rots. Een echte GS-baan. :grin: We vinden bovenaan nog een stukje die net breed genoeg blijkt te zijn voor ons twee tenten. Het ouder koppel zag dit stukje ook, maar zij hebben dus verder moeten zoeken, met het nodige gekraak van de versnellingsbak, het doorslippen van de wielen en wat gevloek van de chauffeur, en o ja een aanraking met een geparkeerde wagen (daar dienen bumpers toch voor, niet? :roll: )

Afbeelding
De piketten kregen we met moeite in de hardgebakken grond geslagen.
Met wat gitaarmuziek van een campeergenoot gaan we een verkwikkende nachtrust tegemoet.
Bonne nuit.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

Dag 9: zondag 9 augustus 2009

We staan op rond 8u20 maar raken toch maar weg rond 12u30. Met de les van gisteren in het achterhoofd, gaan we ons rekening al voor 11 u betalen.
Als ontbijt spreken we onze eigen voorraad aan.
Dan de tenten afbreken in opnieuw bloedhete omstandigheden. Het zweet gutste van ons. Ook heb ik de voorbije dagen mijn rug serieus verbrand en wanneer ik daar nu mee in de zon kom is het alsof er met duizenden naalden tegelijkertijd worden geprikt. :-?
Vanaf de start moesten we al direct bij de pinken zijn, want het was nu offroad bergaf, hetgeen gelukkig zonder erg is verlopen.

Afbeelding
Dan naar Porto, waar we in de plaatselijke Spar drank en aftersun ( de rug remember) hebben ingeslagen.

Op naar Les Calanche, die terecht met drie sterren staat aangeduid op de kaart. Prachtige natuur, getuige de foto's.
Afbeelding

Dan passeer je ook aan de overbekende "tête du chien"
Afbeelding

Genieten met de grote G 8-)
Afbeelding
Afbeelding

Voor we het wisten kwamen we aan in Sagone. Daar hebben we de D70 genomen en zijn dus landinwaarts gedoken. Richting de enorme cumulus nimbus wolken die boven de bergen hingen.

Afbeelding
Afbeelding
Via de Forêt d'Aitone, over de Col de Vergio, de hoogste pas van Corsica

Afbeelding
Waar je ook dit standbeeld kan bewonderen
Onderaan staat de volgende tekst: "Comme je vous ai aimés, aimez-vous aussi les uns les autres"
door de Forêt de Valdu-Niellu richting Bastia.

Afbeelding
Opletten voor loslopende viervoeters, zoals de koe links

Afbeelding
Of het varken (ook links)

De Scala di Sancta Regina is ook echt de moeite waard: de ruwe versie van de Gorges du Tarn. We zijn letterlijk tussen de buien door gereden. Ik heb één bliksem gezien.
Voor we het goed en wel beseften kwamen we zo rond 18u in Bastia terug aan, en hadden we de kleine hoop om vanavond al reeds op de boot te zitten richting Italië. Moest alles goed aangeduid staan, dan zou dat misschien ook gelukt zijn. Er was er nl 1 om 18u30 richting Livourne.
Na wat inlichtingen ingewonnen te hebben, zijn we wat gaan eten in een plaatselijke bistro.
We hebben dan beslist om terug te gaan naar het hotel waar onze eerste nacht in Corsica werd doorgebracht, wegens gekend, niet ver, airco, een goeie badkamer en een all you can eat ontbijt.
De overzet is voorzien voor 15u en duurt 4u. Dus komen we aan in Livourne om 19u. Eens zien of dat zal kloppen.

Slaap ze
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

And the saga continues...

Dag 10: Maandag 10 augustus 2009

Na ons ontbijt maken we ons op ons gemak klaar. Er is geen haast de boot is maar om 15u. We geraken weg iets voor twaalven met ook getankt te hebben net naast de deur. De ironie wil dat net tijdens ons ontbijt de prijs van de brandstof naar boven is aangepast :-x .
In Bastia kunnen we na een klein beetje wachten ons tickets bestellen. Deze blijken stukken goedkoper te zijn dan wat we betaald hebben om vanuit Nice in Bastia te geraken( net geen 30 €). De bediende zegt ons dat we al binnen het half uur kunnen inchecken. Dat was veel te vroeg want de inscheping van de concurrentie was nog bezig. Dus hadden we nog de tijd om naar de supermarkt te gaan om wat te eten en te drinken te halen.

Afbeelding
Dan een dikke twee uur wachten om in te schepen terwijl we de dikke regenwolken vanuit het binnenland dichter en dichter zagen komen (gisteren stond op een elektrisch signalisatiebord dat alle verkeer in het binnenland verboden was voor de 10e en 11e wagens sterke windvlagen en regen).

Afbeelding
We zijn iets voor 15u vertrokken met een halfvol schip. Ook deze overzet is zonder problemen verlopen, dankzij een kalme zee.

Afbeelding
Rond 19u komen we in Livorno aan.

Afbeelding
Als allerlaatste hebben we de boot verlaten. We zijn er bijna afgejaagd... :silent:
Dan via de P224 die op papier een mooie baan lijkt naar Pisa, blijkt in werkelijkheid retedruk en dus best te mijden.

Afbeelding
Eenmaal in Pisa vinden we na enig zoeken een twee sterren hotel Hotel Moderne aan de achterkant van het station. De madam moet niet eens zeggen dat ze rookt, dat zie je zo... Maar haar Frans is prima en kort daarop krijgen we onze kamer toegewezen. Enig nadeel is dat er geen garage is. De moto's blijven dus op straat staan.Gelukkig wel voor de receptie. Niettemin nemen we geen risico's en zetten ze vast met alle schijfremsloten en kettingen die we mee hebben. Kevin is content van de kamer want op tv kan ie de lokale nsf-cup (doet ie zelf ook aan mee) volgen en komt ie tot de vaststelling dat ze veel verder staan dan bij ons in België qua techniek.
Dan is het op zoek om wat te eten te vinden. Het is al na 22u30, maar we vinden toch nog een restaurant pizzeria. De man spreekt ons aan en stelt enkel twee gerechten voor: noodles of tortelini. We kiezen voor het laatste en gaan ervan uit dat dat het voorgerecht is. Niet dus, want na dat toch wel kleine bordje krijgen we niets anders aangeboden. Totaal kost een dikke 8€ per persoon. Dief :evil: . Enfin, iets voor middernacht keren we terug naar het hotel voor een welverdiende nachtrust.

Dag 11: Dinsdag 11 augustus 2009
We slagen na het ontbijt er redelijk snel in om de moto's terug klaar te krijgen (wetende dat we alles moesten afladen).

Afbeelding
Daarna is het op zoek naar de beroemde toren. In al onze naïviteit denken (hopen) we om er met de moto naast te staan...

Afbeelding
Niet dus. Dan ze maar zo dicht mogelijk zetten (onder het toezicht van de Carabinierie) en te voet er naar toe.
Natuurlijk krioelt het er van het volk. Iedereen neemt een poze aan om zogezegd de toren tegen te houden van het vallen.
Wij doen het omgekeerde, wij duwen... :mrgreen:

Afbeelding
Afbeelding

Daarna is het via een ommetje aan de supermarkt, richting Maranello bij Modena om een bezoek te brengen aan het Ferrari museum.

Afbeelding
Onderweg komen we deze Land Rover tegen... :-)

Afbeelding
De S12 die we volgen is bij momenten een toffe kronkelbaan die geregeld serieus de hoogte in gaat. Om een of andere onbegrijpelijke reden is langs gans de baan een doorlopende witte streep getrokken. Dus zelfs op plaatsen waar het volstrekt mogelijk is om zonder gevaar in te halen, mag het in principe niet. In het begin houden we ons ook aan die regel. Maar wanneer we zien dat de lokale tweewielers daar hun laars aan lappen, doen wij dat ook :wink: .

Afbeelding
Nabij Maranello werden we getrakteerd op een mooi dal waar een weg doorheen kronkelde. We fantaseerden dat dat het openbare circuit was van Ferrari. Tot we erop reden... dit bleek één van de slechtste wegen dat we gereden hebben (hoorde eerder in Corsica thuis), maar wel mooi.

Afbeelding
We komen aan het museum aan rond 17u30. We zien dat ze een half uur later sluiten, dus hebben we nog de tijd om ze met een bezoekje te vereren. Alvorens dat te doen stonden een aantal Japanners, die net uit het museum kwamen, te kwijlen over de Varadero van Kevin. Blijkt dat dit model niet in Japan wordt gemaakt...wegens te hoog. :lol: Z'ebben er zelfs foto's van genomen.
Dan het bezoek zelf die ons elk 18 € kostte. Alle F1 wagens die wedstrijden hebben gewonnen, konden worden bewonderd, alsook bijna elk ferraritype. Ik zet bijna, want o.a. de 456 stond er niet.
We mochten zoveel foto's nemen als we maar wilden, wat we dan ook hebben gedaan.

Afbeelding
Afbeelding
Een prachtige Alfa Romeo

Afbeelding
Allemaal met een V12 onder de kap

Afbeelding
Kevin liet aan het thuisfront weten waar we waren. Die vroegen terstond om een souvenirke mee te nemen, nl. een schaalmodel van een Ferrari 355.
Na wat zoeken en vloeken is hij erin geslaagd om ook deze doos op zijn hoop vuilzakken kwijt te geraken :razz:

Afbeelding
Dan nog eens via de fabriek waarna het een marathonritje naar Sirmione aan het Gardameer werd.
Afbeelding

Eénmaal we eindelijk na veel zoeken een betaalbaar hotel (twee sterren, eigen badkamer én airco, want het is, hoe kan je het raden, bloedheet) vonden, had ik nog voor drie km benzine in de tank... :-?
de moto's kunnen achteraan uit het zicht gestald worden, vlakbij de keuken en in het zicht van ons terras.

Afbeelding
Na ons verfrist te hebben, gingen we te voet naar de oude stad (of toch beter dorp). Dit bleek een stevige tippel te zijn van een klein half uur. Gevolg was dat we zagen dat alle keukens van de plaatselijke restaurants reeds dicht waren. Met veel geluk hebben we een bistro gevonden waar we nog een broodje konden krijgen.
Het is dik middernacht gepasseerd wanneer we ons bed induiken.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

Dag 12: Woensdag 12 augustus 2009

Prima ontbijt, iedereen aan zijn eigen toegewezen tafel. Daarna ga ik eerst brandstof zoeken voor mijn brommerke.

Afbeelding
Het is al dik tegen 1u vooraleer we klaar en weg zijn. Vandaag gaan we offroaden :cheers:. Tijdens het ontbijt hebben we een route in elkaar gestoken op basis van de kaart.

Afbeelding
Eerst richting Lago d'Idro, waar we in Anto de onverharde weg zouden nemen richting de Colle de Croce Domini. Wanneer we daar aankwamen was Kevin "in desperate need of fuel". Tegelijk merkten we dat we die baan niet op mochten. Er stond een verbodsteken... Wetende dat op dat ogenblik Murphy roet in het eten zou gooien in de vorm van een boswachter, werden de plannen aangepast: eerst brandstof zoeken en dan via de gewone weg naar de Colle de Maniva waar we dan hopelijk wel weer de piste konden volgen naar de Croce.
Zo gezegd, zo gedaan, en voorwaar, het is gelukt.

Afbeelding
Er zijn wegenwerken op de klim naar de Colle de Maniva.

Afbeelding
Op de col zelf hebben we een pracht van een zicht op de omgeving.
Afbeelding

Afbeelding
Wegens de wegenwerken kunnen we ons al een beetje voorbereiden op het offroaden.

Afbeelding
Daar moesten we eigenlijk van komen...

Afbeelding
Deze baan gaan we op, richting de Croce Domini.

Afbeelding
De start van het onverharde.

Afbeelding
En da's het zicht wanneer we terug kijken naar de baan die we net hebben afgelegd.
Wel een kleine afknapper wanneer we ook gewone auto's op de piste zagen rijden... :roll:

Afbeelding
Hier stonden we verleden jaar ook. Maar dan kwamen we van de andere kant.

Dan de toffe daling richting Breno, waar Kevin het vuur aan de schenen legde van een aantal locals die dachten dat ze hem konden afschudden. Niet dus... :clown:
Daarna hebben we er alweer een marathonritje van gemaakt: via de nationale naar Sorico aan de noordelijke tip van het Comomeer.

Afbeelding
De bergen tegemoet...

Met ondertussen een dikke nek van een Italiaan op zijn GS die naast mij kwam staan aan een rood licht maar gewoon niet gebaarde dat ie me zag. Ie was dan nog lid van de Italiaanse BMWclub nota bene. :roll:
In Sorico, waar we rond 19u30 arriveerden, is er de enen camping na de andere te vinden. Toch zijn we er in geslaagd om de verkeerde te kiezen :lol: , nl eentje met uitsluitend residentiële caravans. We kregen een plaats aangeboden op een soortement pleintje tussen de Italianen.

Afbeelding
Afbeelding

Elders zag ik een paar Zwitsers staan (wat niet moeilijk is, we zitten vlakbij de grens) en hier en daar een eenzame Duitser.
Eenmaal de tenten waren opgesteld was de keuken van de camping al gesloten, dus moesten we het dorp in naar de eerste de beste pizzeria om daar onze honger te stillen. Voor dessert wilde Kevin wel een mokka-ijsje. Probleem was echter dat dit totaal onbekend was voor de kelner.
Het valt ons ook op dat ze overal dienst aanrekenen. Straf...
Enfin, na goed gegeten en gedronken te hebben keren we terug naar ons tenten. Een beleefde buena sera van de buren en onze slaapzak in.


Dag 13: Donderdag 13 augustus 2009:

Amai Kevin is rap klaar. Allé relatief gesproken toch. :-)
Tegen 11u30 was alles gepakt ende gezakt. Na onze schuld betaald te hebben (toch redelijk veel voor een camping dat eigenlijk niet voorzien is voor tenten) besluiten we toch nog enen te drinken voor we vertrekken ('t is pokkewarm) and while we're at it om ook iets te eten.
Daarna zijn we eindelijk op weg. Het is ondertussen al 13u15 gepasseerd.

Afbeelding
Direct de Splügenpass op. Daar zitten wel een aantal haarspeldjes die met enige omzichtigheid én in eerste dienen genomen te worden. Vooral wanneer er veel verkeer is, waaronder twee bussen... :twisted:

Afbeelding
Aan de Lago de Montespluga ziet Kevin een offroadbaantje die vlak aan het meertje eindigt. We rijden die richting uit en hebben de gelegenheid prachtige kiekjes te schieten.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Dan is het richting grens waar we met een vriendelijk hoofdknikje van de Italiaanse beambte voet op Zwitserse bodem zetten.
De afdaling richting Splügen is mooier dan de stijging aan Italiaanse zijde. Kevin werd er zowaar lyrisch van.

Afbeelding
Die zie je niet zoveel bij ons, een Fiat 500 getuned door Abarth.

Vanaf Splügen namen we richting van de San Bernardino. Tof baantje waar ik net voor de top werd ingehaald door o.a. Een Yamaha Vmax. Respect voor die chauffeur, want da's nu wel een brommerke da nie echt gekend staat voor zijn wendbaarheid...
Via een heel vlot baantje langs de autosnelweg (we hebben geen vignet, en denken er niet aan ééntje te kopen) gaan we verder naar Biasca, waar we de Lukmanierpass opvliegen.

Afbeelding
Da's een pasje die retesnel kan gereden worden wegens niet zoveel technische bochtjes. Echt heel tof.

Kevin wist een goed hotel zijn vlak voor de Oberalppas en dus zijn we die richting uitgegaan.
Twas twee jaar geleden dat ie er was geweest maar de waardin herkende hem nog. Ze stond erop dat ie eerst de kamer moest zien vooraleer we akkoord gingen. En de moto's mochten vanzelfsprekend in de garage.

Afbeelding
Met een dergelijk zicht vanuit de kamer, kunnen we toch nie echt klagen é :pr:

Na een verkwikkende douche en een lekker avondmaal, bespraken we hoe we de volgende dag zouden vullen. We kwamen tot het besef dat we maar 2 dagen overhadden, wilden we zaterdag thuis komen. Dus moesten we er de pees achter steken.
Maar eerst gaan we slapen.
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GSrijder »

Wreed tof om te lezen en te bekijken.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
GStephen
Berichten: 852
Lid geworden op: 17 aug 2007, 16:35
Locatie: Kortrijkse
Contacteer:

Re: Reisverslag Corsica en dies meer

Bericht door GStephen »

De laatste loodjes...

Dag 14, Vrijdag 14 augustus 2009

Het heeft vannacht verdorie geregend. In de andere vallei was er trouwens onweer. We zagen van tijd tot tijd de bliksem.
Deze ochtend is het zwaar bewolkt, maar de waardin verzekert ons dat die wolken snel zullen oplossen en dat we een mooie dag tegemoet gaan.
En effectief, amper is ons ontbijt op of de zon komt er al door.
Na een redelijke factuur betaald te hebben zijn we rond 11u30 begonnen

Afbeelding
aan de Oberalp.

Afbeelding
Daarna kwamen de Furka,

Afbeelding
Het wereldberoemde Gletsch

Afbeelding
de Grimsel en tenslotte de Sustenpass.

Op die laatste heb ik rijles gekregen.
Stel u het volgende voor: een man op leeftijd (ik schat eind 50 begin 60) jethelmpje, reflecterende zonnebril, leren vest op een Yamaha Virago. De manier waarop die man de bochten nam, was een schoolvoorbeeld van hoe het echt moest. Heel vloeiend en efficient en daardoor ook snel. Het is enkel dankzij mijn betere remmen en de sterkere motor dat ik erin geslaagd ben hem in te halen in een recht stuk. NIET mijn rijderskwaliteiten, die van hem waren superieur. Op de top wou ik hem een hand geven, maar ie reed door, dus het bleef bij een welgemeende hoofdknik en thumbs up. :thumleft:

Afbeelding
Bij de afdaling kwamen we veel van deze 4x4 Mercedes vrachtwagens tegen én zag ik voor de eerste keer in het echt een Moto Morini.

Daarna was de fun gedaan en ging het in ijltempo naar de Duitse grens. Een tiental km daarvoor was Kevin getuige van een redelijk ernstig ongeval. Een vrachtwagen kwam op een kruispunt van links en draaide onze rijrichting op. Op onze rijrichting was er een citroen xantia die er pardoes is op ingereden. Zeer waarschijnlijk heeft de vrachtwagen de weg overgestoken op aangeven van iemand die ons tegemoet kwam en is ie vergeten onze richting uit te kijken, met alle gevolgen van dien. De vrachtwagen is van de weg geraakt in een bouwvallige hoeve (of heeft de vrachtwagen die bouwvallig gemaakt ... :-? ). De diesel gutste eruit.
Afbeelding
Met dat er al veel mensen in de buurt waren om te helpen en dat we er al anderen aan de gsm bezig zagen zijn we maar verder gereden.

Eens in Duitsland ging het via een vlotte weg naar Titissee. Van daaruit naar Freiburg de Autosnelweg op om de kraan eens volledig open te draaien. Ik durfde niet sneller dan 160. Daarboven leek het stuur mij wat te licht. En trouwens het verkeer liet hogere snelheden niet toe.

Afbeelding
Voor we het wisten staken we de Rijn over en kwamen in Frankrijk.

Kevin had het utopische idee dat we vanavond nog in Luxemburg zouden geraken, maar dat is dus simpelweg niet gelukt.
Rond 21u zijn we in een dorpje aan een restooke gestopt en hebben onze buik gevuld met een plaatselijke specialiteit “tarte brulée”, dit is eigenlijk een piza met in ons geval eendestukjes, room en dies meer. Lekker maar op d'een duur had ik er genoeg van (mijn maag trouwens ook). Daarna was het op zoek naar een hotel. Probleem was dat we in d'een blit zaten en dat alle hotels in de buurt ofwel vol ofwel toe waren (i.e. geen concièrge).
Zo zijn we in de pikkedonker (goddank voor de verstralers en de goed afgelijnde franse wegen) tot na 1u gereden naar een Première Class hotel nabij Metz. Dergelijke hotels zijn 24u op 24 open dus was het geen probleem om nog een kamer te bekomen.
De uitbater gaf er ons eentje achteraan op het gelijkvloers. Zodoende konden de moto's letterlijk vlak voor onze deur gestald worden. Zo stonden ze ook relatief uit het zicht.
Rond 2u werden we gewekt door onze buren die waarschijnlijk enkele standjes van de KamaSutra testten. Dat duurde zo een dik half uur. Heel plezant, vooral met een maag die nog altijd niet op zijn plooi was. :roll: :twisted:

De laatste dag: Zaterdag 15 augustus 2009

Afbeelding
Na ons ontbijt zijn we in een recordtempo erin geslaagd de moto's klaar te maken. (We roken onze stal :lol: )
Tegen elven waren we al op de baan. Eerst Duistland terug in. Dan Luxemburg, waar we de tank goed hebben gevuld (ik heb nog nooit zoveel keer op reserve gereden, met telkens een handvol resterende km op het display) en onze honger hebben gestild.

Afbeelding
Daarna zijn we eindelijk ons eigenste landje binnen gereden, en we waren content :D

Afbeelding
De autosnelweg hebben we ter hoogte van de afslag naar Bastogne verlaten. De gekende snelle en bochtige baantjes werden aangedaan. Kevin was in zijn nopjes. Hij was thuis, en vloog er quasi letterlijk vandoor.

Afbeelding
Ander motards hadden hetzelfde gedacht. Eentje daarvan had zijn kunnen iet of wat overschat en kwam in de gracht terecht. Gelukkig dat ie niet alleen was. Zijn kompanen hebben er hem uit geholpen.
Op d'een duur begon de vermoeidheid zich toch te manifesteren en deed ik domme dingen. Ik had er genoeg van en wilde naar huis.
Kevin ging akkoord en we vroegen onze gps de kortste snelste route huiswaarts. Die gaf als eta 20u30 aan.

Afbeelding
Burning down the motorway

Afbeelding
Zodoende kwamen we rond dat uur op de grote markt van Kortrijk aan, waar de familie van Kevin een tafel aan een restooke had gereserveerd.
Na een babbel en een drankje, was 't officieel gedaan en ben ik ook naar huis gereden.

Afbeelding
In deze helm is een brede glimlach te vinden.

Besluit van deze reis:
- Onvoorbereid op pad gaan heeft zijn charmes en voegt wat toe aan het avontuur.
- Tegelijkertijd ware het toch een beter idee geweest om de overzetten op voorhand vast te leggen, kwestie van geen verloren dagen te hebben.
- Andere les: wanneer we nog eens naar Corsica gaan (en dat staat vast) dan doen we dat via Livorno. Véél goedkoper en minder uren op het water.
- Maar het allerbelangrijkste is dat we ons geamuseerd hebben, dat we dingen gezien hebben die de moeite waren en dat we geen pech (in al zijn
vormen) hebben gehad.

Kevin, een welgemeende merci :thumright: :salut:
beter de bocht overschatten en jezelf onderschatten, het omgekeerde kan je een pak geld kosten...

Lid BMW MC VL
Gesloten