Vragen over Oldtimers

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen over classic, vintage en oldtimer motorfietsen.

Moderator: GVN

Plaats reactie
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Vragen over Oldtimers

Bericht door WouterRR »

Ik vind die RX/5 of /6 heel mooie machientjes, maar ik heb toch wat schrik :? om er aan te beginnen. Dus beste mensen die iets kennen van BMW oldtimers, mag ik even het volgende vragen:

- Moet je uberhaupt een handige harry zijn om met zo'n fiets te kunnen rijden; of met andere woorden, moet je daar elk weekend aan sleutelen om er nog eens een paar km op de teller bij te kunnen zetten? Of valt dat heel goed mee, en heeft zo'n bakske genoeg aan de klassieke onderhoudsintervallen bij de garage? Of moet je realist zijn en er niet aan beginnen als je geen kaas hebt gegeten van schroeven en vijzen... :cry:

- En wat is zo de kostprijs per jaar om zo'n oldtimer te onderhouden? Welke grootte-orde van euro's moet ik daarvoor voorzien? Of heeft nog niemand durven uitrekenen wat z'n hobby kost...? :wink:

- Zijn er mensen die voor hun hobby zo machientjes reviseren, en die dan te koop stellen? 8) En waar zoek ik het best? Zijn er gespecialiseerde verkopers, of particulier, of via beurzen, of via ons aller internet?

- Tenslotte, waarop moet je bij een aankoop zo allemaal op letten, zowal qua techniek als qua originaliteit van de stukken? Of toch best er eerst veeeel over lezen en uitkijken?

Alvast bedankt!
Groeten - Wouter
Josram
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:10
Locatie: Kapellen

Bericht door Josram »

Wouter,
Ikzelf heb een R60/5 van 1970. Ik heb deze vorig jaar in Nederland gekocht voor ongeveer 1500€. De motor met originele chas nr ben ik beginnen reviseren en is momenteel volledig klaar uitgezonderd versnellingsbak. Of en toe rijd ik met de motor zoals ik hen gekocht heb. Dus nog geen onderhoud op gedaan.
In het woord Oldtimer zit "Old" dwz: oud. Iets dat oud is kan wel eens kapot gaan, dus denk ik, dat je graag zelf zult moeten sleutelen om met een oldtimer te rijden. Alles hangt natuurlijk ook van de staat van de machiene af natuurlijk. Alles heeft zijn charme, als je er dagelijks mee moet gaan werken, denk ik dat je best iets betrouwbaarder koopt (jonger)
Greetz Jos
R60/5 zwart: R1200Rt sandkleur 2008
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

mijn 60/5 daar zijn nog geen kosten aan geweest op kapotte gaskabel en batterij na.
mijn oldtimerke heeft ong: 111.000 Km.
dus eens in orde zeer goedkoop in onderhoud.

heb mijne gekocht toen hij 11000km had.
dus voor mij een vreeeeeeed goedkoop productje
verbruik 4a5 liter op 100km
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

@ Josram: inderdaad, de techniek van een 'old'timer kan niet tippen aan die van een nieuw machien, maar ik vroeg me af in hoeverre dat die jaren-zeventig BMW's nog inzetbaar zijn. Als ik het goed begrijp, is het nodig om zo'n bakske te reviseren. Heb je enig idee hoeveel ongeveer zo'n revisie kost? En kan je reeds gereviseerde motoren op de kop tikken, of zijn die dan weer relatief duur...?

@ R1100RS: amai, waar heb je die R60/5 met slechts 11.000km kunnen vinden? Ik vermoed dat je die dan al een geruime tijd geleden gekocht hebt?

Groeten - Wouter
Josram
Berichten: 132
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:10
Locatie: Kapellen

Bericht door Josram »

WouterRR,
inderdaad, de techniek van een 'old'timer kan niet tippen aan die van een nieuw machien
Sorry wouter, maar met deze interpretatie kan ik niet akkoord gaan. Mijn R60/5 1970 rijd zeker zo goed als mijn nieuw RT van 2004. Enkel bij de PK's en het remmen zit natuurlijk wel verschil. Het rijd anders, maar rekening houdend met de ouderdom moet hij zeker niet onderdoen.
Wat de kost betreft, en of deze al dan niet nodig zijn zijn de meningen nogal uiteenlopend. Ik denk dat Bart en Bob er anders over denken dan ik. Ik heb hem graag in originele staat en in top conditie. Wat niet wil zeggen dat mijn R60/5 in de huidige staat niet voldoet om mee te toeren.
Momenteel heb ik toch al een 500€ uitgegeven aan het reviseren van de motor (ik heb dan al heel veel zelf gedaan oa zandstralen enz)
Er zijn wel gereviseerde moto's te koop, maar de vraag is of deze dan echt goed gereviseerd zijn en of dit dan nog betaalbaar is??
Greetz Jos
R60/5 zwart: R1200Rt sandkleur 2008
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

WouterRR schreef:
@ R1100RS: amai, waar heb je die R60/5 met slechts 11.000km kunnen vinden? Ik vermoed dat je die dan al een geruime tijd geleden gekocht hebt?

Groeten - Wouter
ik heb die ong 13 jaar geleden gekocht.
van iemand die er was mee gevallen en nooit meer met de moto heeft gereden.
(hij wist zelf niet meer dat hij deze moto nog staan had :!: )
ik heb hem ontdekt tijdens een zoektocht naar oud militaire-voertuigen onder een zeil. Ik heb hem dan 60000Bfr betaald.
de man heeft mij zelfs nog een nieuwe batterij cadeau gedaan, zodanig dat ik er mee naar huis kon rijden(die walen zijn zo slecht nog niet :D )
dit was mijn 1ste deftige moto na het behalen van mijn rijbewijs.
ik heb er ong 2 jaar mee gereden en dan overgeschakeld naar iets anders.
het spreekt voor zich dat de meeste Km toen zijn gereden. op 100000KM heb ik hem (aan de kant gezet)
de boxer heb ik dan nog enkel gebruikt als reserve of als ik eens geen zin had om te (vliegen).
nu heb ik hem nog altijd in mijn bezit en rijd er af en toe eens mee, hij gaat pas (weg) als ik ook weg(RIP) ben.
het is een zeer toffe moto en bekijks heb je als je ergens komt met deze oldie
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

@ Josram: je hebt gelijk wat betreft die techniek; ik had me slecht uitgedrukt. Tja, het is waar dat je nooit weet hoe goed een revisie uitgevoerd is als je het zelf niet gedaan hebt. Daarom heb ik veel bewondering voor mensen die zelf veel aan hun bakske kunnen sleutelen. Jammer genoeg behoor ik niet tot dit ras (verkeerde branche gekozen :wink: ). Vandaar ook mijn vragen, ik voel me veel te onwetend in deze materie om echt te durven overgaan tot een aankoop. Ik probeer eerst hier (dit forum 8) ) en daar m'n licht op te steken.

@ R1100RS: wow dat is dan wel een buitenkans geweest...! Wat betreft je R60/5 mag je me altijd in je testament zetten... :wink: Just kidding, dat wens ik je niet toe zenne! Mooie fietsen, maar het is toch een wereldje appart...!

Merci voor de antwoorden, als jullie nog tips of links hebben, keep on posting! Groeten - Wouter
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Als ik op dit forum lees wat er allemaal misgaat met die moderne oilheads ben ik er nog meer van overtuigd dat die 2-klepper airheads de enige echte boxers zijn. Die motoren hebben nog een ziel. Ze zijn oneindig lang inzetbaar aan een zeer lage kost. Alle stukken zijn voorhanden en er is expertise zat. Je moet naar het airhead forum om je ervan te vergewissen: http://autos.groups.yahoo.com/group/bmwcycles/

Als ik een 1150GS heb is omwille van het comfort en het veilig gevoel (lees remkracht) maar ik zou mijn 60/5 van '73 voor geen geld van de wereld willen missen. Mijn zoon zij iets tofs: "De 1150GS is vervangbaar, de 60/5 niet". Dat is zo leuk aan die oude machines.

Klassieke motoren en sleutelen gaan voor mij samen, maar voor de leken onder ons is er zowel vrijwillige als professionele hulp. Zie http://www.gummikuh.be. Ikzelf doe gratis het onderhoud en nazicht van een een paar boxers van vrienden.

Als je mototechnisch onkundig bent zou ik toch 2500 à 3000 euro geven aan een boxer die je moet laten keuren door een ervaren boxerfan.

Bij "den BMW dieler" zien ze je doorgaans niet graag afkomen met die oude krengen. Misschien zijn er uitzonderingen... Check it out.

Maar "You never walk alone" in de wereld van klassieke boxers.


Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

En, Bob, zijn er zo ervaren boxer-fans die zo'n klassieke machine willen keuren voor de onwetenden onder ons..? :)

Er staan hier en daar wel Rx/y'tjes te koop, maar voor mij is dat echt niet in te schatten hoe betrouwbaar die aanbiedingen zijn. Dus mocht je ooit een goeie oldtimer weten te staan...? :wink:

'k Heb me geregistreerd in die yahoo groep, maar men moet m'n registratie nog 'goedkeuren'... Leuke link overigens naar die 'Gummikuh' club.

Groeten - Wouter
Synchro Bob
Berichten: 1511
Lid geworden op: 29 sep 2004, 18:37
Locatie: Meise (vl-Brabant)
Contacteer:

Bericht door Synchro Bob »

Wouter,

Ik help je graag bij de keuring. Maar beter nog is met de machine naar Claude Boelens te gaan van de Boxermotorenclub (Mortsel)

Ik weet een R75/7 staan die ik in orde gezet heb voor een vriend. Die vindt geen tijd om ermee te rijden en doet hem weg voor minder dan 2500 euro. Technisch en cosmetisch OK. Ik heb ermee gereden en was aangenaam verrast. Heeft een nieuwe batterij nodig, ontstekingspunten en er is een kleine las nodig aan de middenbok. Samen rond de 80 euro kosten. Heeft maar in de 50.000Km.

Groet,

Bob
Synchro Bob

"Vive somnia, non somniare vitam"

R60/5 '73
HD Road King '99
DAX '74
TransAtlas '96
Africa Twin '19
WouterRR
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:41
Locatie: Merelbeke

Bericht door WouterRR »

Bedankt voor alle tips, Bob!
You've got mail - Wouter
JoCo

Bericht door JoCo »

Heb met veel interesse jullie antwoorden gelezen. Dit wil ik er nog aan toevoegen:

30 jaar geleden reed ik met een CZ 175cc, daarna met een yamaha RD 350. In die drie jaren dat ik met beide machientjes gereden heb ben ik nooit naar een garage moeten gaan (enkel een bandencentrale voor nieuw schoeisel). De enige technische kennis die ik had, had ik opgedaan aan mijn Peugooke minibrommer. Met 2 sleutels (nen 13 en nen 17) en 2 schroevendraaiers, een draadje en een gloeilampje en een meetlatje kon je gemakkelijk zelf je 'brommer' onderhouden.

Nu rijd ik al 9 jaar met een R1100RT. Wreed goed machien, da wel. Maar de techniek is zo complex geworden dat het enige wat een leek nog kan doen is hem wassen (en rijden natuurlijk).
Zopas een nieuwe batterij laten steken (een gewone, geen gel): 150 euro's betaald (montage en btw incl.). Eén week daarachter had mijn mercedes A-Klasse er ook één nodig. Bij auto-5 een nieuwe laten steken: 87 euro's (ook montage en btw incl.). Die van den auto gaat dan nog 7 jaar mee. Die van den RT moet ik om de 4 jaar veranderen (anders werkt mijnen ABS niet ...).

Kortom: we zijn goed bezig!

Voor mij (en voor de meesten zal dit wel zo zijn) is motorrijden puur een hobby. Het mag me wel iets kosten maar ze moeten ook weer niet overdrijven! Nieuwe motoren zijn te duur geworden. Zowel in aankoop als in onderhoud. En dat ligt voor een groot deel ook aan de koper (en de marketingmachienes die ons willen doen geloven dat we dat nodig hebben om gelukkig te zijn). De nieuwe moto's zijn geen moto's meer maar auto's op 2 wielen.

Dus WouterRR, om terug te komen op je vraag: als je motorrijden als een pure hobby ziet en je af en toe je handen wil vuilmaken:
- een degelijk gerestaureerde oude BMW is zeker niet duurder in onderhoud (zelfs veel goedkoper). De reden is eenvoudig: er zitten gewoon veel minder onderdelen op die kunnen stuk gaan, de onderdelen zijn zeer eenvoudig en ook door goede amateurs te installeren, alles is gemakkelijk(er) te bereiken.
- het zijn meestal wel geen machienes om in het drukke verkeer er woon - werk mee te doen (huidige remmen zijn stukken beter).
- koop de moto in vertrouwen (neem er een specialist bij)

En vooral veel rijplezier!
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Bericht door animal »

Hoi
toch ook even mijun duit (woordje) in het zakje doen.

Voor een leek is een goeie moto moeilijk van een slechte te onderscheiden want de binnenkant van zo'n ding is veel belangrijker dan de buitenkant. Een "optische restauratie" levert een prachtmachien op maaaaaar ........ kan een moto betekenen die nog veel geld zal kosten in onderhoud.

EEn beetje goede raad is dan ook wenselijk. Heb je die niet, koop dan misschien bij een dealer. Een tijdje geleden stonden er bij BMW Brussels 2 oldtimers (/7 dacht ik ) in de showroom en d'er hing nog een prijskaartje ook. Ik weet niet exact meer wat de vraagprijs was maar die leek mij zeer behoorlijk en bij zo'n mannen mag je wel degelijk verwachten dat ze geen kat in een zak verkopen.
Bij
Berichten: 52
Lid geworden op: 27 mei 2005, 23:00
Locatie: Ranst

Bericht door Bij »

Hoi,

Ik heb me vorig jaar ook een R80RT aangeschaft bij motorhuis Hasselt. Beestje is van bj1986 en ik kreeg er nog 6 maand garantie op. Ik heb er ondertussen al bijna 20000km mee gebold. Hoofdzakelijk woon werk verkeer en ik heb nog nooit echt problemen gehad. Ben wel lid geworden van de Boxermotorenclub (die ik al wel efkes kende) zodat ik voor stukken en onderhoud (doe ik zelf) een goede basis heb.
Deze moto is oermekaniek waar wijnig aan miskomt. Als je dan toch problemen hebt en je bent een beetje handig dan los je die zelf op.
succes met de zoektocht. Kijk ook eens op de website van de boxermotoren club http://WWW.gummikuh.be daar staan best betrouwbare machientjes te koop.

Boxergroeten
Koen
2 klepper enkel nog voor plezier ritjes
R80RT (verkocht)
R100GS in biekes kleuren (verkocht)
R80TIC project
R100GS PD
Plaats reactie