Winterbanden

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

webcommerce
Berichten: 82
Lid geworden op: 12 mar 2008, 16:27

Winterbanden

Bericht door webcommerce »

Ik heb vanmorgen een setje Heudenau K60 M+S laten leggen, en gelijk in de gietende regen een 100 km gereden.
Nu heb ik een vraag, volgend de boordcomputer staat er achteraan 3.1 kg op en vooraan zo'n 2.7 kg.
Mij lijkt dit enigszins veel, meer in elk geval als wat ik op een gewone band zet, zeker bij lagere temperaturen.
Iemand ervaring met dit soort banden? Hij is vergelijkbaar qua profiel met een TKC maar heeft een speciale samenstelling voor in de winter.
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Winterbanden

Bericht door Zeppe »

Hallo Webcommerce,

dit heb ik over winterbanden/spanning op de site van VAB gevonden

De spanning van winterbanden.
's Winters geeft de meter een lagere waarde voor de bandenspanning aan, want lucht krimpt door de kou. Bij elke temperatuursdaling van 10°C daalt de spanningswaarde met ongeveer 0,1 bar. Maar dat betekent niet dat de band daardoor opeens een veel te lage spanning krijgt.
Een band die bij een omgevingstemperatuur van 20°C is opgepompt tot 2,0 bar, heeft volgens de manometer bij een omgevingstemperatuur van 10°C een spanning van 1,9 bar.
Het is dus niet nodig om de banden 's winters meer spanning te geven.
Controleer zo mogelijk de bandenspanning bij een gemiddelde temperatuur van zo'n +20°C en volg de door de autofabrikant aanbevolen spanning; zo maak je het beste gebruik van je banden. Overigens moeten de banden wel koud zijn bij het controleren; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden.

m.i. staat er inderdaad wel een beetje veel druk op uw winterbanden


en ook op een site van een bandencenter (Rubonit)

Bandenspanning van winterbanden. Het is niet nodig voor winterbanden een andere bandenspanning te gebruiken dan voor zomerbanden. Belangrijk is dat u elke 14 dagen de bandenspanning controleert en dat u dit doet als de banden koud zijn.

Wat ook overal vermeld staat, dat je pas winterbanden moet gaan leggen wanneer de gemiddelde temperatuur lager dan 7°C is.
Tenzij jij dus morgen naar Noorderlijke bestemmingen trekt, is het eigenlijk nu nog te warm ! Dit geeft extra slijtage

Zelf wacht ik dus nog even.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Re: Winterbanden

Bericht door JohanGS »

tricky schreef:Hallo Webcommerce,

dit heb ik over winterbanden/spanning op de site van VAB gevonden

De spanning van winterbanden.
's Winters geeft de meter een lagere waarde voor de bandenspanning aan, want lucht krimpt door de kou. Bij elke temperatuursdaling van 10°C daalt de spanningswaarde met ongeveer 0,1 bar. Maar dat betekent niet dat de band daardoor opeens een veel te lage spanning krijgt.
Een band die bij een omgevingstemperatuur van 20°C is opgepompt tot 2,0 bar, heeft volgens de manometer bij een omgevingstemperatuur van 10°C een spanning van 1,9 bar.
Het is dus niet nodig om de banden 's winters meer spanning te geven.
Controleer zo mogelijk de bandenspanning bij een gemiddelde temperatuur van zo'n +20°C en volg de door de autofabrikant aanbevolen spanning; zo maak je het beste gebruik van je banden. Overigens moeten de banden wel koud zijn bij het controleren; dat betekent dat er minstens 1 uur helemaal niet, of slechts kort (maximaal 2 tot 3 kilometer bij lage snelheid) mee is gereden.

m.i. staat er inderdaad wel een beetje veel druk op uw winterbanden


en ook op een site van een bandencenter (Rubonit)

Bandenspanning van winterbanden. Het is niet nodig voor winterbanden een andere bandenspanning te gebruiken dan voor zomerbanden. Belangrijk is dat u elke 14 dagen de bandenspanning controleert en dat u dit doet als de banden koud zijn.

Wat ook overal vermeld staat, dat je pas winterbanden moet gaan leggen wanneer de gemiddelde temperatuur lager dan 7°C is.
Tenzij jij dus morgen naar Noorderlijke bestemmingen trekt, is het eigenlijk nu nog te warm ! Dit geeft extra slijtage

Zelf wacht ik dus nog even.
Het is inderdaad zo dat de winterbanden (auto) pas echt ten goede komen bij temperaturen onder de 7°.
Maar gezien we in België leven en de temperatuur hier veel schommelt (van dag tot dag) zeker rond de middag, is het nog steeds nuttig winter banden te monteren als de max temperatuur ongeveer 9° is. Want 's ochtends als je vertrekt en 's avonds in het naar huiswaarts rijden is het geen 9 maar meestal 6°.
Het enige nadeel is dat je winterbanden sneller slijten bij temperaturen boven de 10°, maar dat hangt dan ook af van de lengte van je traject.
Persoonlijk liggen mijn winter banden (auto) ook al op en de meer slijtage neem ik er graag bij, zeker gezien ze beter pakken en een kortere remafstand opleveren.
Iets wat je met de motor heel goed kan gebruiken in de winter gezien veel chauffeurs er niet meer op rekenen dat er nog motorrijders de baan op gaan. :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Winterbanden

Bericht door Gaby »

JohanGS schreef:Het is inderdaad zo dat de winterbanden (auto) pas echt ten goede komen bij temperaturen onder de 7°.
Daar ben ik het niet mee eens, bij 7° zijn winterbanden al flink beter dan zomertypes. Van extra sleet boven de 10° heb ik nog
nooit iets ondervonden, ik leg ze van oktober tot ergens in april en tijdens die periode slijten ze niet meer dan zomerbanden.
De commentaar van VAB mbt tot het aflzezen van een lagere druk tijdens de winter vind ik wel grappig, ze lijken te suggereren
dat de manometer onderhevig is aan de seizoenen, terwijl die wel degelijk de juiste druk zal meten, wat dus wil zeggen dat bij
koude temperaturen de druk in de band effectief lager zal zijn. Alhoewel het niet om grote verschillen zal gaan hou ik ook in de
winter dezelfde rduk aan, een te lage bandendruk is trouwens gevaarlijk.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
Freddie
Berichten: 381
Lid geworden op: 25 nov 2004, 17:40
Locatie: Budel (NL)

Re: Winterbanden

Bericht door Freddie »

Als je niet van plan bent om naar de wintersport gebieden af te reizen, voldoen 4 seizoenenbanden heel goed in onze contreien. De grip van deze banden is vele malen beter dan van een zomerband.
Je bent ook meteen van het wisselen van je velgen af. Ook in Duitsland zijn deze banden toegestaan.
Zelf rij ik al jaren op deze banden en zou niet meer anders willen.
K1600 GT - 2012 - 215.000 km
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

:bsstupid: mijn gedacht ook. de commerce maakt dat we denken dat we tegenwoordig alles nodig hebben, en wij maar uitgeven.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
VoskenGSA
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 mar 2006, 09:24
Woonplaats: Zwijndrecht
Locatie: Antwerpen

Re: Winterbanden

Bericht door VoskenGSA »

Bij mij liggen er ook winterbanden op (zit in het leasingpakket) en dit sinds begin november. Zal allezins toch helpen mij gedacht.
Het verwisselen van de bandjes is trouwens ideaal om regelmatig de profieldiepte te controleren van de bandjes. Bij den uitkom, gaan er 4 nieuwe sloefen op :-P
Ook bij den auto is het aangeraden om minstens 1 keer per maand de bandenspanning te controleren. Er zit bij mij nu RDC op en stel toch vast dat je na een goeie maand er best wat lucht bij doet om op de ideale bandenspanning te blijven. Zelf keek ik er vroeger ook niet echt naar toen ik nog geen RDC had :oops: ma het is toch best om even aan het tankstation dit te controleren.

PS: deze nacht is het eerste zout gestrooid op de baan, nie vergeten de beemers te beschermen tegen dat bijtend goedje :pig:
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Winterbanden

Bericht door Gaby »

Alle-seizoensbanden zijn zoals Zwitserse zakmessen, ze kunnen voor alles dienen maar zijn nergens echt goed voor.
Ze moeten zowel in de winter als in de zomer onderdoen voor zomer-of winterbanden. Ik heb een auto die normaal
op all-seasons geleverd wordt, maar ik heb gekozen om in de zomers met P6000en en in de winter met ultragrips
te rijden en ik kan u verzekeren dat het wel degelijk een groot verschil maakt.
Het argument dat de commerce ons vanalles wil doen kopen is een waarheid als een koe, maar in dit geval is het een
excuus om aan "valse economie" te doen...... Hetzelfde hoor ik ook vaak als het gaat over de verplichting om de
elektrische huisinstallatie met stroomverlies schakelaars uit te rusten. alllemaal zogezegd om de commerce te laten
draaien. De waarheid is dat hij/zij die daarop bespaard een kieken is (en als het tegenvalt nog een gebraden kieken ook :roll: )
Eigenlijk snap ik niet goed weaarom je niet voor een stel zomers en winters zou gaan, voor de prijs moet je het niet laten,
kost je enkel een stel velgen en in procenten van de aankoopwaarde van een auto is dat echt niet veel.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door moh_fan »

:bsofftopic:
Misschien deze AUTOBANDEN-discussie naar het Café verplaatsen...
webcommerce schreef:Nu heb ik een vraag, volgend de boordcomputer staat er achteraan 3.1 kg op en vooraan zo'n 2.7 kg.
Mij lijkt dit enigszins veel, meer in elk geval als wat ik op een gewone band zet, zeker bij lagere temperaturen.
Iemand ervaring met dit soort banden? Hij is vergelijkbaar qua profiel met een TKC maar heeft een speciale samenstelling voor in de winter.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
Guidoviv
Berichten: 245
Lid geworden op: 09 feb 2006, 12:02
Locatie: Rillaar
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Guidoviv »

moh_fan schreef::bsofftopic:
Misschien deze AUTOBANDEN-discussie naar het Café verplaatsen...
webcommerce schreef:Nu heb ik een vraag, volgend de boordcomputer staat er achteraan 3.1 kg op en vooraan zo'n 2.7 kg.
Mij lijkt dit enigszins veel, meer in elk geval als wat ik op een gewone band zet, zeker bij lagere temperaturen.
Iemand ervaring met dit soort banden? Hij is vergelijkbaar qua profiel met een TKC maar heeft een speciale samenstelling voor in de winter.
Die Heidenau banden zijn wel motobanden


http://www.motorfreaks.nl/productnieuws ... owtex.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.bikers4bikers.be/ Het forum voor iedere motorrijder.
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door moh_fan »

Guidoviv schreef:Die Heidenau banden zijn wel motobanden
Weet ik... maar na de tweede reply gaat het alleen nog maar over autobanden...
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
ludo V E
Berichten: 314
Lid geworden op: 31 mar 2005, 20:31
Woonplaats: 2490 BALEN
Locatie: ANTWERPEN BALEN (kempen)

Re: Winterbanden

Bericht door ludo V E »

ik heb altijd gedacht dat er voor motoren geen winterbanden bestonden daar de samenstelling van deze banden al zeer goed is .
een goede tip voor de doorrijders , vervang desnoods uw banden voor de winter , om met deze slechte weersomstandigheden goede grip te hebben ipv de winter door te rijden met bijna versleten banden . hoeveel is uw leven waard , meer of minder dan de prijs van een band , aan ieder de keus .
LIVE TO RIDE & RIDE TO LIVE
LID BMW MC VLAANDEREN
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Re: Winterbanden

Bericht door JohanGS »

moh_fan schreef:
Guidoviv schreef:Die Heidenau banden zijn wel motobanden
Weet ik... maar na de tweede reply gaat het alleen nog maar over autobanden...
Ik denk wel dat het principe van winter banden voor auto als moto ergens hetzelfde zijn hoor, enkel is het bij een auto gemakkelijk dat je ze op stalen velg kan krijgen.
Bij een motor zal je de rubbers over je eigen velgen moeten leggen :wink:
ludo V E schreef:ik heb altijd gedacht dat er voor motoren geen winterbanden bestonden daar de samenstelling van deze banden al zeer goed is .
een goede tip voor de doorrijders , vervang desnoods uw banden voor de winter , om met deze slechte weersomstandigheden goede grip te hebben ipv de winter door te rijden met bijna versleten banden . hoeveel is uw leven waard , meer of minder dan de prijs van een band , aan ieder de keus .
Das mijn principe ook wacht niet tot je aan de merkstrepen effectief bent in de winter, zelfs op een nat wegdek is het verschil duidelijk merkbaar.

Maar ik merkte toch wel een duidelijk verschil in grip in de winter buiten de zomer met mijn Tourancekes hoor.
Heb maar 1 jaar echt de winter door getrokken met de GS wegens een ongeval met de wagen, je kan best rijden met de Tourance in de winter maar echt vertrouwen geeft de band niet.
Ik was natuurlijk ook een groentje in de winter dus bleef ik heel braaf rijden maar zelfs dan was het echt opletten bij -2 a -5, sindsdien heb ik veel respect voor de mannen die de winter doorrijden ;)

Kan je die Heudenau overal krijgen of moet je dat echt bestellen bij een bepaalde dealer, want als ik nog eens een winter moet doorjassen heb ik toch liever een aangepaste band zoals op mijn wagen :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
moh_fan
Berichten: 1488
Lid geworden op: 27 jul 2006, 20:36
Woonplaats: Nederland
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door moh_fan »

Ook Roadsmart's doen het met 'winterweer' prima! :cheers:

... vandaag nog wel een aantal keren gedacht: Als ik er nu Heidenau onder had liggen, zou dat een mooie 'testcase' zijn! 8-)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

deze namiddag hielp er niets. Ben nog gestopt om collega motorrijder te helpen met duwen. Hij geraakte geen m vooruit.
't vollek va Gùùk red ùùk........
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Winterbanden

Bericht door Koppel!! »

YOO

Als er 10cm sneeuw ligt, moet je niet met de motor rijden! Zo simpel is 't :wink:

En zeggen dat er deze ochtend geen sneeuw lag is flauwe zever, er wordt al twee dagen gewaarschuwd dat 't ding sneeuwen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

diene mens heeft niets anders dan ne moto, blijkbaar zijn de 1% ters maar een 0.1%-ters geworden dat het zelfs al niet meer voor mogelijk gehouden wordt.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Winterbanden

Bericht door Relax »

Ben vanmorgen ook met de moto vertrokken. Heb gisteren de mijne afgeleverd bij de dealer, kreeg een RT mee en moest vandaag terug om de mijne... Niet dus.
'k Zit nog op m'n werk, maar het probleem wordt om van hier tot de autosnelweg te raken zonder schuivers. Eenmaal daar zal het wel lukken.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Winterbanden

Bericht door Koppel!! »

YOO
J schreef:diene mens heeft niets anders dan ne moto, blijkbaar zijn de 1% ters maar een 0.1%-ters geworden dat het zelfs al niet meer voor mogelijk gehouden wordt.

J
Jo, ik heb momenteel ook enkel maar mijne moto, mijne Landrover is verkocht, en de vervanger zal ten vroegste dit w-end hier zijn. Maar op dagen zoals deze zou ik gewoon een dag verlof nemen, of de baas bellen en zeggen dat ik onmogelijk op een verantwoorde manier op 't werk geraak. Ik ga m'n leven niet wagen voor een dagske pré zulle.

Moet wel zeggen, ben momenteel in m'n récup dagen, en moet dus gelukkig niet gaan werken.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

Relax schreef:Ben vanmorgen ook met de moto vertrokken. Heb gisteren de mijne afgeleverd bij de dealer, kreeg een RT mee en moest vandaag terug om de mijne... Niet dus.
'k Zit nog op m'n werk, maar het probleem wordt om van hier tot de autosnelweg te raken zonder schuivers. Eenmaal daar zal het wel lukken.

kunde gij daar niet blijven slapen, al is het maar om uwe goede wil te tonen en een streep bij te verdienen.

Er gaat toch vannacht genoeg werk zijn. :twisted:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Winterbanden

Bericht door Relax »

Strepen en streken genoeg.
Ben bij een vriendin blijven overnachten. Vanmorgen rond 11 u dan naar Gent, mijn motor opgepikt en naar huis. Best fris.
I respect your opinion. But I don't give shit.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

Relax schreef:Strepen en streken genoeg.
Ben bij een vriendin blijven overnachten. Vanmorgen rond 11 u dan naar Gent, mijn motor opgepikt en naar huis. Best fris.
ff serieus nu, kan jij geen wagen meenemen van het werk, als je dan toch de dag nadien weer gaat werken. Dit zijn toch noodgevallen.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Winterbanden

Bericht door Relax »

Net omwille van je laatste zin heb ik dat ook gedaan, maar ik wilde niet te ver van m'n werk vandaan rijden om 's morgens door wie weet welke janboel terug te moeten rijden.

Op zomerbanden, om toch wat voeling met de topictitel te houden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Winterbanden

Bericht door Koppel!! »

YOO

Sinds gisteren ben ik zinnens om winterbanden te kopen. Heb gisteravond m'n nieuwe (2ehandse) auto mogen ontvangen, en ondanks dat de BMW 520D van m'n vriendin ook achterwiel aangedreven is, kan ik u melden dat een Lexus IS200 véle giftiger reageert op de gas, met enkele schuivers die haast niet te controleren waren tot gevolg :-?
Gelukkig geen schade, maar als ge op amper 10cm van een houten paaltje terug grip vindt, dan denk ik dat 't eigenlijk te nipt is om je comfortabel bij te voelen.
Ohja, huidige banden zijn B'stone Potenza, sportbanden voor normaal gebruik. Ondanks dat ze een zacht rubber hebben, heeft dit dus weinig tot geen effect op echt gladde oppervlakten. De B'stone Touranza (de hardere, meer op km's gerichte variant) op de BMW, ong. 30K km oud, bieden meer grip, bizar...

Iemand ervaring met bep. merken of types van winterbanden op de auto? Heb ooit een Vredestein wintrac op de taxi gehad, die deed 't goed.

En ja, ik weet dat dit draadje initïeel over motorbanden ging, maar met deze weersomstandigheden mag er al is, onder 't mom van de algemene veiligheid, in zekere mate off-topic worden gegaan, 't belangt ons allen.

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
VoskenGSA
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 mar 2006, 09:24
Woonplaats: Zwijndrecht
Locatie: Antwerpen

Re: Winterbanden

Bericht door VoskenGSA »

Vandaag de winterbandjes eens goed kunnen uittesten in de sneeuw. Moet zeggen, toch veel grip, nooit echt geschoven.
De remmen eens vol dicht geslagen en stond vrij snel stil zonder te schuiven. Echt de investering waard. :D
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
Plaats reactie