Winterbanden

Welk setje banden laten je toe om er eens stevig tegen aan te vliegen?
Of geven je het langst plezier in de bochten? Wissel je ervaringen met banden op dit forum uit.

Moderator: GVN

Bèrke
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 dec 2006, 15:52
Locatie: ZW-Vlaanders
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door Bèrke »

Hoi,

ik rij winter/zomer met Michelin Alpin 2 winterbanden en heb nog nooit zoveel km. met een stel banden gereden.
Met zomer banden deed ik ong. 30 à 40000 km, met de winterbanden ong. 50à 60000 km. Min. profiel = 4mm.!
Heb er heel goede resultaten mee in sneeuw en sneeuwpap.
Op zuiver ijs ben je beter af met spijkerbanden maar ze doen het ook goed.
Heel goede grip/tractie en een goed remresutaat.
Ook heel goed in de regen.
Heb er 's zomers al zuidwaarts mee geweest (Spanje, Frankrijk, Italië, enz.) en niet noemenswaardige meer slijtage gemerkt.
Doen het ook goed als het wat warmer is zolang je de extreme limieten niet mee gaat opzoeken.
Is eigenlijk geen kost aangezien uw eventuele zomerbanden dan niet verslijten en je na 1 schuiver (op zomerbanden)
je voor die prijs je wagen niet herstelt krijgt.

Mvg. Chris.
A me mo keun BM-ern...
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

VoskenGSA schreef:Vandaag de winterbandjes eens goed kunnen uittesten in de sneeuw. Moet zeggen, toch veel grip, nooit echt geschoven.
De remmen eens vol dicht geslagen en stond vrij snel stil zonder te schuiven. Echt de investering waard. :D
hoe met de moto?? of toch met de auto?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
VoskenGSA
Berichten: 393
Lid geworden op: 05 mar 2006, 09:24
Woonplaats: Zwijndrecht
Locatie: Antwerpen

Re: Winterbanden

Bericht door VoskenGSA »

J schreef:
VoskenGSA schreef:Vandaag de winterbandjes eens goed kunnen uittesten in de sneeuw. Moet zeggen, toch veel grip, nooit echt geschoven.
De remmen eens vol dicht geslagen en stond vrij snel stil zonder te schuiven. Echt de investering waard. :D
hoe met de moto?? of toch met de auto?

J
Euh met den tuut :pig:
Lid BMW-MC-VL
Afbeelding Afbeelding
GSA 2008 - Temporarily out of power...
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Winterbanden

Bericht door J »

ah ik dacht dat jij miss de Heidenau K 60 zou getest hebben.

Trouwens met dit weer moto rijden is vragen om kosten. Het lukt al bijna niet met de auto, laat staan met de moto.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
Phaedrus
Berichten: 310
Lid geworden op: 14 mar 2007, 09:32
Locatie: Kortrijk

Re: Winterbanden

Bericht door Phaedrus »

Ik heb de Heidenau K 60 er op liggen sinds vorig jaar, momenteel dus al 19000 km.
En ja, vooral mijnen achterband is op het einde van zijn latijn.

Ik heb deze er indertijd opgelegd omdat ik merkte dat mijn Conti Trail Attack bij extreem koud weer (-5) een serieus verminderde grip hadden.
De grip is bij koud weer wel een stuk beter met de Heidenau's dan bij de Trail.
Een nadeel voor mij was de verminderde stabiliteit bij snelle bochten en op de autosnelweg (hogere snelheid).
In de zomer was het zwabberen in de bochten veel groter natuurlijk.
Dit is natuurlijk wel een beetje logisch als je de band zelf bekijkt.
Hij gaf me wel de mogelijkheid om eens met een stel enduristen mee te gaan zonder bandenwissel door te voeren :grin:
Ook ben ik er van overtuigd dat deze band zo lang heeft meegegaan omdat ik dit jaar weinig of niet getourd heb, enkel woon-werk verkeer bijna.

Oorspronkelijk was het de bedoeling om na de winter de banden te wisselen en deze de volgende winter terug te leggen. Dit heb ik dus niet gedaan omdat ik er niet onverdeeld gelukkig over was.
En nu dat ze al zo lang meegegaan hebben, probeer ik er toch nog een 1000-tje of twee-drie mee door te gaan.
Only riders understand why dogs love to stick their heads out of car windows
Zeppe
Berichten: 1455
Lid geworden op: 06 jan 2005, 09:47
Woonplaats: 2630
Locatie: Aartselaar

Re: Winterbanden

Bericht door Zeppe »

Voor het eerst met winterbanden gereden, zitten (zoals bij VoskenGSA) in het leasingpakket van mijn madame haar nieuwe wagen (Landrover FreelanderTD).
Werden woensdag 16/12 gemonteerd, en ... donderdag was het van dat...Sneeuw !
Kon dus onmiddellijk met experimenteren beginnen!
Vrijdagnacht dan vertrokken voor een weekje wintervakantie in Tux (Zillertal / Tirol). Het echte testwerk !
Doe dit nu toch al ongeveer 30 jaar, waarvan de laatste 16 jaar altijd zelf gereden, met verschillende auto's (opel, audi, lancia, saab, kia etc) en zowat alle merken van banden (Dunlop, Michelin, Goodyear etc), maar altijd met zomerbanden. Heb slechts 1x sneeuwkettingen moeten omleggen.
De laatste 4 jaar reden we met een 4x4 (Kia sorento), wat ook al een slok op de borrel scheelt.
Maar nu dus ook nog eens met echte winterbanden !!
En ik geef het eerlijk toe... het is meer dan een commerce. Ik dacht er in het verleden ook zo over en heb daarom vrij lang halstarrig blijven weigeren over te schakelen naar winterbanden. Maar vanaf nu... ALTIJD! Dit is echt véél véél beter.
En de kostprijs? Normaal doen we 3 jaar met een stel zomerbanden. Maw in het laatste leasingjaar moesten we steeds nog een paar nieuwe steken waar we geen meerwaarde voor kunnen incasseren bij het verkoop na jaar 4.
Nu zal dit normaal niet meer het geval zijn, daar we de winters (december, januari en februari) met de winterbanden gaan rondtuffen. Hierdoor zullen onze zomerbanden normaal niet meer dienen te worden vervangen in het 3e leasjaar, maar de volledige 4 jaar kunnen meegaan.
Voor mij, vanaf nu, zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter.
R1200GS-Adventure - smoke grey (24/06/2011)
Vespa GTS250 (27/09/2018)

"Het eindpunt kan nooit zo interessant zijn als de weg ernaartoe"
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Winterbanden

Bericht door Koppel!! »

YOO

Wel, 'k ben benieuwd, heb er net winterbanden op simpele zwarte stalen wielen laten opleggen. Met de originele B'stone Potenza RE030's was het gewoon onbegonnen werk, nu liggen er Dunlops op. Heb de man v.d bandencentrale gevraagd naar de winterband met de beste grip op sneeuw en ijzige ondergronden. Was ofwel dit, ofwel een Zweeds merk, heb dan maar de Dunlops genomen, kwestie van voor een gerenomeerd merk te kiezen.

Dit w-end zou 't weer van dattum kunnen zijn, 'k ga nu niet roepen dat de sneeuw mag vallen, maar 'k ga toch al met meer vertrouwen de baan op kunnen.
En als dat nog niet helpt, dan smijt ik vijf zakken zand van 50kg in de koffer, en verlaag ik de bandenspanning tot 1.8Bar. Doen enkele Noren op 't Lexus forum (ja, 'k weet 't, 't heeft nie lang geduurd :oops: ) ook, en die mannen rijden enkele maanden aan één stuk door op sneeuw en ijs.

Ff on-topic, niemand met die Heidenau in de sneeuw gereden??

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Relax
Berichten: 5687
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Winterbanden

Bericht door Relax »

Meen me te herinneren dat onze Nl vrienden hier al ervaring mee hadden.
I respect your opinion. But I don't give shit.
JohanGS
Berichten: 349
Lid geworden op: 28 mei 2005, 20:45
Locatie: Gent R1200GS met GPS

Re: Winterbanden

Bericht door JohanGS »

Ik was gelukkig dat ik zaterdag winter banden om de velgen had liggen, de baan aan de watersportbaan was één ijsspiegel geworden door de rijm.
Die dingen marcheren echt goed je kan blijven sturen, je moet uiteraard niet als een halve zool aan 50 a 60 de bocht in sturen want dan gaat da ding ook rechtdoor. Maar aan 30 a 40km/h was het nog uiterst veilig rijden met licht grip verlies 8-)

Tzal ook het eerste van de 3 jaar zijn dat ik mijn winter banden leg dat ze echt nuttig zijn, want eerlijk gezegd heeft het nog niet echt gewinterd de laatste jaren :wink:
08 Eifel und Franse Alpen, 09 ardeche, 2010 Oostenrijk
Ja ik ben lid ;-)
Plaats reactie