Olielekken aan de vork
Moderator: GVN
Olielekken aan de vork
Vorig jaar heb ik de afdichtingen van de veerpoten vooraan laten vervangen omdat er éne lekte. Maar nu, een jaartje later lekken ze weer, en alle twee. Heeft dit te maken met vuil tussen de afdichting en de veerpoot, of is dat normale slijtage? Ik heb al eens gekeken of er geen beschadigingen zijn waar de afdichting komt, maar alles ziet er gaaf uit.
Cis
Cis
Re: Olielekken aan de vork
het kan zijn dat je veerpoot zelf (die glanzende buis) door steenslag lichtjes beschadigd is en daardoor het probleem steeds weer de kop opsteekt. Er bestaat een pasta om gaatjes te vullen en het probleem te verhelpen, maar 100% is dit ook niet. Wel het proberen waard... Vraag eens bij je dealer.
T
T
Re: Olielekken aan de vork
Nog mogelijke redenen indien er geen beschadiging van de binnenpoten te zien is :
- motor dikwijls vervoerd met ingetrokken vork op een aanhangwagen
- te veel vorkolie
- stofkappen versleten waardoor je idd te veel vuil op de dichtingen zelf krijgt
- motor dikwijls vervoerd met ingetrokken vork op een aanhangwagen
- te veel vorkolie
- stofkappen versleten waardoor je idd te veel vuil op de dichtingen zelf krijgt
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Olielekken aan de vork
Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt...
Gr, meca.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt...
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Olielekken aan de vork
Nwe bouragen steken, 2 keer niets + nwe fourge olie. Als vorkpoten beschadigd zijn vervangen, bij Hein Gericke of zo kun je goedkoop aan nwe vorkpoten geraken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Re: Olielekken aan de vork
mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt...
Gr, meca.
Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
-
- Berichten: 4700
- Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
- Locatie: Sint Niklaas
Re: Olielekken aan de vork
Lijkt me veel moeite, om aan die veer te kunnen moet je wel de keerring demonteren, daarbij kan je de boel makkelijk beschadigen. die dingen kosten 20 euro of zo, bij een gespecialiseerde zaak, dus vervang gewoon in 1 moeite.Cis-GS schreef:mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt...
Gr, meca.
Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Olielekken aan de vork
Inderdaad, die veer zou ik nu inkorten bij nieuwe...Dirk Pauwels schreef:Lijkt me veel moeite, om aan die veer te kunnen moet je wel de keerring demonteren, daarbij kan je de boel makkelijk beschadigen. die dingen kosten 20 euro of zo, bij een gespecialiseerde zaak, dus vervang gewoon in 1 moeite.Cis-GS schreef:mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt...
Gr, meca.
Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Olielekken aan de vork
Dirk Pauwels schreef:Lijkt me veel moeite, om aan die veer te kunnen moet je wel de keerring demonteren, daarbij kan je de boel makkelijk beschadigen. die dingen kosten 20 euro of zo, bij een gespecialiseerde zaak, dus vervang gewoon in 1 moeite.Cis-GS schreef:mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt...
Gr, meca.
Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
Gaat het dan niet over dat veerke dat ge aan de buitenkant ziet
Cis
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Olielekken aan de vork
Neen, zit binnen in de keering, aan de kant van de olie.
Simpel te doen, als je het eens gezien hebt.
Het is een veer die je uit elkaar kan draaien, stukje korter knipt en dan terug in elkaar kan draaien.
De veer die jij bedoeld is om de keerring op zijn plaats te houden.
Gr, meca.
Simpel te doen, als je het eens gezien hebt.
Het is een veer die je uit elkaar kan draaien, stukje korter knipt en dan terug in elkaar kan draaien.
De veer die jij bedoeld is om de keerring op zijn plaats te houden.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Re: Olielekken aan de vork
Technisch gezien is het idd mogelijk om aan die veertjes te beginnen prielen. Maar met de standaard dichtingen is totaal niks mis, en dan ga je imho beter op zoek naar de oorzaak van het probleem ipv de gevolgen te proberen indijken.
Als je dichtingen nodig hebt hoor dan eens bij MEA in Gent of ze er geen hebben. Kosten ongeveer de helft dan bij BMW, en je kan voor veel maten ook losse reserveveertjes krijgen. Kwestie dat je wat op overschot hebt want de eerste keer dat je zoiets probeert gaan die veertjes er 9/10 volledig aan .
Als je niets hebt om die keerringen op te meten kan je gewoon met de oude ring langsgaan.
Als je dichtingen nodig hebt hoor dan eens bij MEA in Gent of ze er geen hebben. Kosten ongeveer de helft dan bij BMW, en je kan voor veel maten ook losse reserveveertjes krijgen. Kwestie dat je wat op overschot hebt want de eerste keer dat je zoiets probeert gaan die veertjes er 9/10 volledig aan .
Als je niets hebt om die keerringen op te meten kan je gewoon met de oude ring langsgaan.
Nil volentibus arduum
-
- Berichten: 40
- Lid geworden op: 22 okt 2005, 12:54
- Woonplaats: Merelbeke
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Re: Olielekken aan de vork
Raketman,Raketman schreef:Technisch gezien is het idd mogelijk om aan die veertjes te beginnen prielen. Maar met de standaard dichtingen is totaal niks mis, en dan ga je imho beter op zoek naar de oorzaak van het probleem ipv de gevolgen te proberen indijken.
Als je dichtingen nodig hebt hoor dan eens bij MEA in Gent of ze er geen hebben. Kosten ongeveer de helft dan bij BMW, en je kan voor veel maten ook losse reserveveertjes krijgen. Kwestie dat je wat op overschot hebt want de eerste keer dat je zoiets probeert gaan die veertjes er 9/10 volledig aan .
Als je niets hebt om die keerringen op te meten kan je gewoon met de oude ring langsgaan.
Het meeste dat je schreef klopte perfect. Het beste is wel de asmaat van de dichtingen te meten daar deze soms niet meer meetbaar zijn. Soms kunnen er Engelse maten heel dichtbij liggen.
Mvg
MGke.
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
R1200RT van 2016 tot
-
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
- Woonplaats: Orp
- Locatie: Waals-Brabant.
Re: Olielekken aan de vork
Hier heb je een beeld waar de veer zit...zit dus in die rand
Even een keerring gezocht, daar is de veer..
Die veer kan je dus uit elkaar draaien...
Knip langs één kant (holle kant, op foto links) een paar mm af en draai ze terug in elkaar, zo breng je meer spanning op de keerring en zou ze beter moeten afdichten.
Gr, meca.
Even een keerring gezocht, daar is de veer..
Die veer kan je dus uit elkaar draaien...
Knip langs één kant (holle kant, op foto links) een paar mm af en draai ze terug in elkaar, zo breng je meer spanning op de keerring en zou ze beter moeten afdichten.
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....