Olielekken aan de vork

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW F-serie motoren.

Moderator: GVN

Plaats reactie
Cis-GS
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2007, 14:08
Locatie: Noord-Antwerpen

Olielekken aan de vork

Bericht door Cis-GS »

Vorig jaar heb ik de afdichtingen van de veerpoten vooraan laten vervangen omdat er éne lekte. Maar nu, een jaartje later lekken ze weer, en alle twee. Heeft dit te maken met vuil tussen de afdichting en de veerpoot, of is dat normale slijtage? Ik heb al eens gekeken of er geen beschadigingen zijn waar de afdichting komt, maar alles ziet er gaaf uit.
Cis
demito
Berichten: 930
Lid geworden op: 29 aug 2005, 09:07
Woonplaats: Overijse
Contacteer:

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door demito »

het kan zijn dat je veerpoot zelf (die glanzende buis) door steenslag lichtjes beschadigd is en daardoor het probleem steeds weer de kop opsteekt. Er bestaat een pasta om gaatjes te vullen en het probleem te verhelpen, maar 100% is dit ook niet. Wel het proberen waard... Vraag eens bij je dealer.

T
BMW 1150 GSA - KTM 640 Adventure - KTM 990 Adventure - Husqvarna 701 enduro
Afbeelding
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door Raketman »

Nog mogelijke redenen indien er geen beschadiging van de binnenpoten te zien is :

- motor dikwijls vervoerd met ingetrokken vork op een aanhangwagen
- te veel vorkolie
- stofkappen versleten waardoor je idd te veel vuil op de dichtingen zelf krijgt
Nil volentibus arduum
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door mecapuet »

Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt... :?:
Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door Dirk Pauwels »

Nwe bouragen steken, 2 keer niets + nwe fourge olie. Als vorkpoten beschadigd zijn vervangen, bij Hein Gericke of zo kun je goedkoop aan nwe vorkpoten geraken.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Cis-GS
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2007, 14:08
Locatie: Noord-Antwerpen

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door Cis-GS »

mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt... :?:
Gr, meca.

Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door Dirk Pauwels »

Cis-GS schreef:
mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt... :?:
Gr, meca.

Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
Lijkt me veel moeite, om aan die veer te kunnen moet je wel de keerring demonteren, daarbij kan je de boel makkelijk beschadigen. die dingen kosten 20 euro of zo, bij een gespecialiseerde zaak, dus vervang gewoon in 1 moeite.
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door mecapuet »

Dirk Pauwels schreef:
Cis-GS schreef:
mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt... :?:
Gr, meca.

Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
Lijkt me veel moeite, om aan die veer te kunnen moet je wel de keerring demonteren, daarbij kan je de boel makkelijk beschadigen. die dingen kosten 20 euro of zo, bij een gespecialiseerde zaak, dus vervang gewoon in 1 moeite.
Inderdaad, die veer zou ik nu inkorten bij nieuwe... :wink:

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Cis-GS
Berichten: 25
Lid geworden op: 25 okt 2007, 14:08
Locatie: Noord-Antwerpen

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door Cis-GS »

Dirk Pauwels schreef:
Cis-GS schreef:
mecapuet schreef:Je kunt de spanning op de oliekeerringen verhogen door de veer die in de dichting steekt in te korten.
Je kan die veer uit elkaar draaien, klein stukje af knippen en terug aan elkaar draaien.
Misschien moeilijk te verstaan, zonder je het gezien hebt... :?:
Gr, meca.

Dit kan ik wel eens proberen als het echt te gortig wordt. Moest het niet lukken, dan kan ik alsnog andere dichtingen laten steken.
Alvast bedankt voor alle tips!
Cis
Lijkt me veel moeite, om aan die veer te kunnen moet je wel de keerring demonteren, daarbij kan je de boel makkelijk beschadigen. die dingen kosten 20 euro of zo, bij een gespecialiseerde zaak, dus vervang gewoon in 1 moeite.

Gaat het dan niet over dat veerke dat ge aan de buitenkant ziet :?:
Cis
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door mecapuet »

Neen, zit binnen in de keering, aan de kant van de olie.
Simpel te doen, als je het eens gezien hebt.
Het is een veer die je uit elkaar kan draaien, stukje korter knipt en dan terug in elkaar kan draaien.
De veer die jij bedoeld is om de keerring op zijn plaats te houden.

Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Raketman
Berichten: 905
Lid geworden op: 15 sep 2005, 20:10
Locatie: O-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door Raketman »

Technisch gezien is het idd mogelijk om aan die veertjes te beginnen prielen. Maar met de standaard dichtingen is totaal niks mis, en dan ga je imho beter op zoek naar de oorzaak van het probleem ipv de gevolgen te proberen indijken.

Als je dichtingen nodig hebt hoor dan eens bij MEA in Gent of ze er geen hebben. Kosten ongeveer de helft dan bij BMW, en je kan voor veel maten ook losse reserveveertjes krijgen. Kwestie dat je wat op overschot hebt want de eerste keer dat je zoiets probeert gaan die veertjes er 9/10 volledig aan :mrgreen: .
Als je niets hebt om die keerringen op te meten kan je gewoon met de oude ring langsgaan.
Nil volentibus arduum
MGke
Berichten: 40
Lid geworden op: 22 okt 2005, 12:54
Woonplaats: Merelbeke
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door MGke »

Raketman schreef:Technisch gezien is het idd mogelijk om aan die veertjes te beginnen prielen. Maar met de standaard dichtingen is totaal niks mis, en dan ga je imho beter op zoek naar de oorzaak van het probleem ipv de gevolgen te proberen indijken.

Als je dichtingen nodig hebt hoor dan eens bij MEA in Gent of ze er geen hebben. Kosten ongeveer de helft dan bij BMW, en je kan voor veel maten ook losse reserveveertjes krijgen. Kwestie dat je wat op overschot hebt want de eerste keer dat je zoiets probeert gaan die veertjes er 9/10 volledig aan :mrgreen: .
Als je niets hebt om die keerringen op te meten kan je gewoon met de oude ring langsgaan.
Raketman,

Het meeste dat je schreef klopte perfect. Het beste is wel de asmaat van de dichtingen te meten daar deze soms niet meer meetbaar zijn. Soms kunnen er Engelse maten heel dichtbij liggen.

Mvg
MGke.
R1100R van 2005 tot 2015.
R1200RT van 2016 tot
mecapuet
Berichten: 1369
Lid geworden op: 04 mar 2007, 20:20
Woonplaats: Orp
Locatie: Waals-Brabant.

Re: Olielekken aan de vork

Bericht door mecapuet »

Hier heb je een beeld waar de veer zit...zit dus in die rand

Afbeelding

Even een keerring gezocht, daar is de veer..

Afbeelding

Die veer kan je dus uit elkaar draaien...
Knip langs één kant (holle kant, op foto links) een paar mm af en draai ze terug in elkaar, zo breng je meer spanning op de keerring en zou ze beter moeten afdichten.

Afbeelding


Gr, meca.
En vindt je een spellingsfout, mag je die gelijk houden....
Plaats reactie