Té weinig kilometers ??

Op dit Forum kan u terecht met algemene vragen rond de BMW K-serie motoren.

Moderator: GVN

christof vanbossel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2004, 21:01

Té weinig kilometers ??

Bericht door christof vanbossel »

Hallo Forum, dit kan wel een gekke vraag lijken. Ik heb een oogje op een tweedehandse K12OORS, 7 jaar oud, met nog geen 5000 km op de teller. Vraag is nu of ik me hier zorgen moet om maken ? Zijn sommige onderdelen onderhevig aan "verduring", is het wel goed dat een motor op die tijd zo weinig gereden heeft ? of is dit juist een super voordeel ? Is er iets waar ik speciale aandacht moet aan besteden hierdoor ?

Verder hoop ik met m'n 1,85 meter niet te veel nadeel te ondervinden van de zitpositie. Ik plan toch wel wat dagtrips, en zal op termijn ook vier- of vijfdaagse tochten (of meer) willen maken met duo en bagage. En dan lees ik toch die verhalen over een te beperkte bescherming op de handen, armen, enz... Of moet ik dan toch naar zo'n RT ? Bedankt voor jullie antwoorden, en proficiat met jullie super interessante website !
:D
Trouwens, mocht iemand tweedehands koffers hebben voor de RS...
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

er zijn soms van die uitzonderingen te koop maar toch kan je aan bepaalde slijtagesporen vaak zien of de km's echt zijn...
Een nadeel is 't nie echt he 't heeft voor en nadelen, een enkele pakking zou wel eens kunnen beginnen verduren maar aan de motor niks rampzalig, gewoon de eerste keren rustig warmrijden, de batterij zal misschien kaduuk zijn, alle vloeistoffen toch wel vervangen ...enneh 1.85mr is mijn lengte en moest de RS betere bagagemogelijkheden hebben was dat mijn tuut geweest, 't lijkt wel of die gemaakt is op mijn maat :wink:
Laatst gewijzigd door Danny op 21 okt 2004, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Erik
Berichten: 686
Lid geworden op: 28 sep 2004, 11:51
Woonplaats: mol

Bericht door Erik »

door lang stilstaan kan er roestvorming in de balhoofdlagers optreden wanneer het stuur niet vrij geregeld heen en weer wordt bewogen.
Onze K75 uit 1993 had dit toen we hem in 2002 kochten met 26.000 gedocumenteerde km op de teller.

Duits spreekwoord: ein rollender Stein setzt kein Moos an.
(op een rollende steen komt geen mos) :D
groeten
Erik op K75RT met Garmin StreetPilot 2820 en CNEur NT LifeTime.
Afbeelding
FlyingBrick K-Technik
christof vanbossel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2004, 21:01

Bericht door christof vanbossel »

Bedankt voor jullie reactie. De motor in kwestie heeft "nog nooit regen gezien", en er wordt ook nog 6 maand garantie op gegeven (officiele bmw dealer). Ik probeer ook nog na te vragen als de RS alle 'recalls' heeft doorlopen ... Alleen jammer dat nu juist de winter voor de deur staat hé. Heeft iemand van jullie reis-ervaring met duo ? Ik vermoed dat een proefrit uitsluitsel kan geven, maar zit de duo comfortabel genoeg voor langere afstanden? :)
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

mijn vrouw vond (vind) een RS nog altijd "het" om achterop te zitten, tegen een koffer hangen op een RT vind ze maar niks en op die helm staren nog minder (ook op de GS :cry: ) op een RS heeft de duo een goede zithouding en bovenal ook een erg goed zicht... no worries dus...
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

awel dat zegt mijn vrouw nu ook se :lol:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Iron Gonzo
Berichten: 9612
Lid geworden op: 28 sep 2004, 21:36

Bericht door Iron Gonzo »

t'is dan wel genen K maar mijn madam vind het zonodig om in slaap te vallen door de comfortabele zithouding op een RS :D :D
hier is het wreed tof vertoeven voor motorrijders
TRIUMPH TROPHY SE
iedere 2de vrijdag samenkomst motorrijders in Eetcafe 't kleitenaerke te 9990 Maldegem-kleit
pirati
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:03
Locatie: Gent

Bericht door pirati »

Ik heb 3 jaar geleden een K1100RS (full opt) gekocht van 93 met 9000km op de teller. Van particulier, toen nog voor 240 000BEFs.
Eerst bezoek aan de dealer (andere dan waar hij vandaan kwam): kon me de km-stand effectief bevestigen

Ondertussen staan een 40.000km op en geen problemen die er zouden op wijzen dat met de km's is geknoeid.

Om maar te zeggen: het is mogelijk !
Flying Brick
Gunter
Berichten: 99
Lid geworden op: 01 okt 2004, 18:33
Locatie: waasland

Bericht door Gunter »

Ik rijd nu anderhalf jaar met mijn K1200RS en ben er nog altijd vol van, wat Danny ook al aanhaalde zijn inderdaad de beperkte bagagemogelijkheden (aan die linkerkoffer boven de uitlaat heb je echt niet zoveel).
Laat iets weten als je hem moest gekocht hebben.
groeten Gunter
cees
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 okt 2004, 14:08
Locatie: Veghel

K1200RS

Bericht door cees »

Beste Christof

iedere dealer verkoopt graag een motor dus zal ongetwijfeld instemmen met een proefrit.
Dus ga een paar uurtjes rijden met je vrouw achterop.
het is natuurlijk niet "netjes" maar je kunt altijd bij een dealer met een occasion uitgebreid gaan proefrijden en daarna bij de particulier die er 1 te koop heeft maar een klein stukje proefrijden :wink:
suc6
Cees
christof vanbossel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2004, 21:01

Bericht door christof vanbossel »

Dank jullie wel voor de toffe reakties. Ben gisteren naar de dealer getrokken met vrouwlief. Had ik beter niet gedaan ... :( Ze vond de zithouding niet erg goed, in die zin dat ze zich niet zo veilig voelde, minder gesteund en meer vermoeiend. Heb je natuurlijk als je net daarvoor nog in de duo van een RT gezeten hebt...

Maar eerlijkheid doet me toch bijvoegen dat één van de doelstellingen van aanschaf toch de touring mogelijkheden moeten zijn. We moeten samen toch vlotjes een paar dagen weg kunnen, en ik vrees dus dat dit met de K niet zo goed kan. (geen top-case, maar anderhalve zijkoffer, minder comfort voor de duo, etc...) Het is voor mij ook belangrijk dat de duo zich goed voelt op de motor, anders ga je al snel alleen maar solo rijden, en da's inderdaad niet echt de bedoeling.

Conclusie : een prachtige 2-handse RS, '97, 4200 km, nog geen regen gezien en werkelijk in uitstekende staat, gaat aan m'n neus voorbij... :cry:

Tja, nu dus op zoek naar ofwel een vorig model RT1100, ofwel een vorig model Pan. Ik trek er namelijk wel een maximum bedrag voor uit, voor het gebruik dat wij er zullen van maken vind ik een nieuwe toch wel wat duur.

Aan allen, veel rijplezier !!! :wink:
Christof
Rasse
Berichten: 351
Lid geworden op: 29 sep 2004, 22:44
Locatie: Balen-Wezel
Contacteer:

Bericht door Rasse »

Een Rt kan en goede keuze zijn, maar ga toch zeker eens met een K 1100 LT rijden . Mijn vrouw was anti-motor , tot ze achterop gezeten had. Is er bij wijze van spreken niet meer af te slaan.
a me mo weg zen
K1100LT'96 -> K1100LT '98 - Maico 320 GS
Afbeelding
Frank E
Berichten: 140
Lid geworden op: 29 sep 2004, 19:28
Locatie: Bij de smurfen
Contacteer:

Bericht door Frank E »

@christof: waar stond die K1200RS te koop, ik begin interesse te krijgen :)
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

Mag ik Rasse bijtreden in zijn stelling tot de K 1100 LT, het is zo dat wanneer je iemand achterop meeneemt je hem of haar er nog moeilijk afkrijgt.Wij rijden in groep nogal wat met verschillende personen die dan tijdens de rit nog eens willen wisselen van motor, ik rij dan gewoonlijk maar met één persoon, ik krijg hem of haar er niet meer af tijdens de rit
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

ik krijg hem of haar er niet meer af tijdens de rit
"tijdens" de rit zou ik er ook niet direct afspringen :lol: :lol:

Hoedanook je hebt gelijk de K1100LT is een sterk onderschatte tegenhanger vd RT
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Ik zou ook graag een K1100LT aankopen, maar dan zit ik weer eens met een "oude" moto die binnen enkele jaren niet meer verkoopbaar is. Ik zie hetzelfde nu met mijne K75RT van 10 jaar oud, 'k geraak hem niet kwijt!
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
christof vanbossel
Berichten: 4
Lid geworden op: 17 okt 2004, 21:01

Bericht door christof vanbossel »

Bedankt voor de tips ivm een LT. Misschien doe ik er wel iets mee, maar de reactie van Michel vind ik ook wel heel terecht. O ja, de K12OORS in kwestie staat bij Raf's Motorshop, BMW dealer in Hamme (O-Vl). Ik heb vroeger bij Raf toen hij nog in Bornem zat een paar keer gehuurd, en ben altijd bijzonder tevreden geweest. Ik hou jullie verder op de hoogte, maar ben nu niet meer gehaast. (met de nieuwe R1200RT voor de deur (???) komen er wellicht aardig wat 1150RT's op de markt... ???)
Eric
Berichten: 153
Lid geworden op: 28 sep 2004, 20:48
Locatie: Reet / Prov: Antwerpen

Bericht door Eric »

ja dat is nu net het probleem we willen altijd met het nieuwste rijden en denken dan dat dit ook altijd beter is, dit maakt motorrijden duur een goed onderhouden motor gaat makkelijk 20 jaar mee, als we zo allemaal moesten denken het zou heel wat schelen in onze portomoné, want zeg nu zelf een motor tweedehands waar we het hier over hebben is wel een duur investering geweest voor de koper
Alles gaat slechter onder druk

R 1200 CL (ervoor K1100LT)
BMW Motor Club Vlaanderen lid n°2352585
cees
Berichten: 174
Lid geworden op: 24 okt 2004, 14:08
Locatie: Veghel

Bericht door cees »

Hoi Michel,

Heeft die van jou mischien heel veel kilometer gemaakt of een ex-politie of zoiets dergerlijks. Volgens mij moet een K75RT toch wel te verkopen zijn!

succes met de verkoop

Cees
Danny
Berichten: 6458
Lid geworden op: 27 sep 2004, 22:50
Locatie: Zandhoven

Bericht door Danny »

Een K75 is zeker te verkopen gewoonweg omdat het een goeie motor is...(mits in dergelijke staat en aanvaardbare prijs)

Wanneer je een 1100LT zou kopen, dat je dan weer met een "oude" motor zit is erg relatief en je koopt zo'n ding om te rijden niet om ik kan 't niet meer verkopen binnen 10 jaar...als we de huidige politiek van BMW keurig meespelen is binnenkort een BMW van 5 jaar oud zelfs onverkoopbaar wegens steeds nieuwe modellekes... ja op dat vlak zijn ze aardig de japanse weg op aan 't gaan...

Zelfs een Pan-European zong 't in de eerste versie meer dan 10 jaar uit, wedden dat er voor deze binnen de 5 jaar een opvolger is... :roll:
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

Mijne K heeft op het einde van vorig seizoen op een hoop verkoopsites gestaan, de advertentie is enkele duizenden keren bekeken geweest, maar reacties: NUL
besluit: nog een jaartje mee verder gebold zonder problemen. Mijn volgende poging zal bij een dealer zijn wanneer ik een tweedehandse RT zal aankopen
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
stephen
Berichten: 14
Lid geworden op: 03 okt 2004, 17:54
Locatie: Stabroek

Bericht door stephen »

Ik heb m'n 1100LT 2 jaar geleden ingeruild voor een 1150RT en ik moet zeggen ... de K1100LT is een dijk van een motor. Stuurt iets zwaarder maar het blok maakt veel goed.
Terechte opmerking van Danny vind ik. Steeds het actueelste model rijden is door de modellenpolitiek van BMW onbetaalbaar aan het worden .
De dealers maken hier ook goed gebruik van om de inruilprijzen te drukken.
Stephen
animal
Berichten: 449
Lid geworden op: 14 okt 2004, 12:54
Locatie: 2 km van de Dender en de Schelde

Bericht door animal »

We kunnen er natuurlijk niet rond dat een aantal modellen minder gegeerd zijn (kijk maar naar de K75 van Michel). Dit zijn inderdaad heel goeie motoren maar dat wil nog altijd niet zeggen dat ze ook voor een mooie prijs de deur uitgaan (als er dan al interesse is tenminste) De verkooppprijs wordt nog altijd bepaald door de potentiele kopers en zijn die er niet: pech of verkopen aan dumpingsprijzen en zo kopers lokken. En wat zal dat geven voor de toekomst ? De BMW's verkopen momenteel als zoete broodjes maar dat wil ook zeggen dat binnen een paar jaar er duizenden occasies zullen op de markt komen. Of die dan nog zullen verkopen dat is wat anders. Pech voor wie er dan eentje te koop aanbiedt, goed voor wie een goed machien tegen een betaalbare prijs wil hebben.
En euh reken toch maar niet teveel op de dealers. Ik bood onlangs mijn K (met 50.000 km) aan bij een dealer en wat kreeg ik te horen ? 4000 € indien ik me een nieuwe moto kocht, 3000 bij aankoop van een occasie (van 9000 €) en geen interesse indien ik niets kocht.
Zo zie je maar.
toine
Berichten: 265
Lid geworden op: 12 okt 2004, 18:54
Locatie: brugge

Bericht door toine »

@michel; hoeveel vroeg je eigenlijk voor je motor? :roll:
~~ BMW K100RS, Ducati ST2, BMW R1100S, BMW R1150GS ~~
Michel
Berichten: 255
Lid geworden op: 27 sep 2004, 23:31
Locatie: Dat klein dorpke op blz 45 van clubjournaal 1/2005

Bericht door Michel »

3500 €
Michel
R1100GS "BLACK MOLLY"
---------------------------------
Plaats reactie