Asfalt op circuit

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen/opmerkingen over het gebeuren op of rond het circuit.

Moderator: GVN

Plaats reactie
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Asfalt op circuit

Bericht door J »

Zou het asfalt op het circuit anders zijn dan het asfalt op de openbare weg, en hoe dan?

Laats hoorde ik dat het asfalt op het circuit anders zou zijn dan op de openbare weg? Is dit dan altijd zo of enkel op de circuits van Qatar waar het geld uit de grond komt. Wat voor asfalt zou het dan zijn? Zitten hier enkele Ir's tussen of mensen met kennis van zaken?

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Asfalt op circuit

Bericht door WimLT »

Kan mij voorstellen dat de tarmac van het vliegveld ook een andere samenstelling heeft. Die kunnen nu eenmaal iets specifieker worden samengesteld omdat ze niet àlles over zich heen krijgen, hé. Fijnere of groffere kiezel, andere soorten bitumen ? Een technische uitleg moet ik u schuldig blijven, hoor :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Asfalt op circuit

Bericht door tweecilinderke »

Wat voor asfalt zou het dan zijn?
circuit-asfalt natuurlijk j :mrgreen: :mrgreen:
Ik ben ervan overtuigd dat de samenstelling anders is dan op de baan.
De gewone wegen moeten dan ook bestendig zijn tegen zwaar transport en 1000 den auto's per dag.
Ik dacht ooit vernomen te hebben dat de korreldichtheid op het circuit anders was ,maar of het correct is laat ik aan de stielmannen zelf over!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Hunter6
Berichten: 226
Lid geworden op: 28 feb 2007, 19:14

Re: Asfalt op circuit

Bericht door Hunter6 »

Het asfalt op een circuit is inderdaad anders van samenstelling. Bij dit asfalt wordt vooral gekeken naar de grip die hij leveren kan.
Verder is het zo dat het asfalt in één keer gelegd moet worden. Zodra de asfalt machine begint te rijden mag deze niet meer stoppen. Dit om bobbels te vermijden.
Het is dus enrom belangrijk dat de aanvoer van asfalt continu doorgaat.
Julle
Berichten: 118
Lid geworden op: 31 jul 2009, 22:10
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Asfalt op circuit

Bericht door Julle »

Er zijn verschillende soorten asfalt met vooral verschillen in dikte van het grind dat er in wordt verwerkt, het bitumen dat wordt gebruikt en welke vulstoffen ervoor worden gebruikt. De fijnste soort is 0/4 en de dikste toplaag 0/16 (heel soms eens 0/22). Het is ook zo dat de 0/16 (met dus dikker grind) minder holle ruimtes heeft dan de fijne (ongelooflijk maar waar). Ik denk wel niet dat de ontwerper van een circuit een speciaal lastenboek laat maken enkel voor het asfalt maar er zal wel een soort zijn die voldoet aan de eisen van het gebruik, ligging, temperatuur en slijtvastheid zonder vervorming.
Om u een idee te geven in de verschillende vereisten is het opvallend dat de vroegere toplagen meestal werden uitgevoerd in asfaltbeton 0/8. Door het gebruik van de "big singles" (de grotere banden op de opliggers met drie assen) werd er veel rapper spoorvorming in dit asfalt vastgesteld en wordt dit nu overal vervangen door een Type 1, 0/16 dit wegens de minder holle ruimtes en dus minder vervorming.
Door de jaren heen kwamen er ook rubber- en open asfalten op de markt en dit om stillere passages te bekomen in of rond woongebieden (rubberasfalt) en betere waterafvoeren via de onderlaag (open asfalt geplaatst op een in helling liggende dichte onderlaag)
Ook het gebruikte bitumen is zeer belangrijk. Bitumen is een residu van ruwe olie nadat er alle meer vluchtige stoffen uit gedistilleerd worden. De bitumen wordt dan nog bewerkt door bijvoorbeeld het inblazen van lucht, dit om de asfalteen fractie in het colloïdaal systeem dat bitumen is, te verhogen. Afhankelijk van verschillende factoren zoals o.a. oorsprong van de ruwe olie en behandeling verschilt de smelt/vloeitemperatuur en de indringing ervan.
Vervelende materie maar o zo interessant.

Julle
RTboy
Berichten: 21
Lid geworden op: 05 apr 2010, 16:51

Re: Asfalt op circuit

Bericht door RTboy »

Asfalt op een racecircuit is inderdaad anders dan de gebruikelijke materie op de openbare weg. De samenstelling die men gebruikt is een compromis tussen de grip (remmeters per seconde), de korrel en de beoogde levensduur. Zo hebben kasseien de langste levensduur en als ik me herinner rond de 3 à 4 remmeters/s. Gewoon asfalt moet buiten een fijne korrel (anders neemt het te veel strooizouten en smurrie op) ook een lange levensduur en vooral een hoge draagkracht bezitten. Dit laatste hangt uiteraard ook af van de ondergrond maar een sterke ondergrond met kleine draagkracht geeft dan weer spoorvorming.
Dus alles hangt een beetje aan elkaar vast en fluisterasfalt (grove korrel met ruimtes in de slijtlaag) is dus geen circuitmateriaal.
Ik dacht ten tijde dat ikzelf nog al eens op circuit rondtoerde er toen een gemiddelde van rond de 9 remmeters/sec gebruikt werd als 'de norm'. Hoe het vandaag is weet ik niet maar rijden met een motor op een circuit net na een WE Belcars of F2/F3 is wel helemaal anders dan op een zuivere (lees vrij van rubber) asfaltstrook.
Wil je testen, doe enkele serieuze noodstops op de gewone openbare weg en doe hetzelfde op circuit of landingsbaan. Hierna vergelijk je je bandenstaat en je zal overtuigd, zelfs versteld staan van het verschil...

Groeten,

RTboy
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Asfalt op circuit

Bericht door J »

goeiemorgen wat een uitleg :shock: :-o Bedankt Julle en RTboy

nooit gedacht dat er zo'n gespecialiseerde uitleg zou komen.
Ps Julle, gij werkt ook niet in een snoepfabriek zekers??
't vollek va Gùùk red ùùk........
Julle
Berichten: 118
Lid geworden op: 31 jul 2009, 22:10
Locatie: Kapelle-op-den-Bos

Re: Asfalt op circuit

Bericht door Julle »

J schreef:Ps Julle, gij werkt ook niet in een snoepfabriek zekers??
Jo,
Hoe dat ge het weet
Julle
Plaats reactie