Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Doe je graag mee aan opiniepeilingen? Dan is dit de plek om je stem uit te brengen.

Moderator: mdc

Relax
Berichten: 5686
Lid geworden op: 30 sep 2004, 16:31
Woonplaats: Sint-Martens-Lierde begot.
Locatie: O-Vl, in Sint-Martens-Lierde begot.

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Relax »

Eddy K schreef:
Gaby schreef: Dat u op voorhand weet dat ik nadien verwijten zou uiten is best straf .
Net zoals u weet dat het niets zal uithalen om tegen dat bord te stemmen. We zullen binnenkort zien wie gelijk heeft. :grin:
:lol: :lol:
Lik op stuk, heet dat. Of iets met een laken en een pak.

Persoonlijk vind ik dit ook geen moeite waard, er zijn belangrijker zaken, maar als het initiatief toch genomen wordt, kan je net zo goed meedoen...
I respect your opinion. But I don't give shit.
Gaby
Berichten: 1179
Lid geworden op: 14 aug 2008, 15:16

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Gaby »

Eddy K schreef: Net zoals u weet dat het niets zal uithalen om tegen dat bord te stemmen.
Daar heeft u denk ik gelijk in.
K75RT (1994)--->R1200RT (2009)
jakke
Berichten: 3516
Lid geworden op: 21 mar 2006, 19:29
Locatie: Beveren-Waas

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door jakke »

Relax schreef: Persoonlijk vind ik dit ook geen moeite waard, er zijn belangrijker zaken, maar als het initiatief toch genomen wordt, kan je net zo goed meedoen...
Kost mij wat moeite, maar volg toch Relax in deze stelling!! Als't maar proper gebeurt! :eye:
Dus ook "tegen" gestemd. :wink:
R 1100 R - R 1200 GS Triple Black
Afbeelding
DiggerJack
Berichten: 162
Lid geworden op: 22 jun 2009, 13:31
Locatie: ST Job

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door DiggerJack »

Zie het niet zitten !!! gestemd
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Werner Von C. »

Relax schreef:Persoonlijk vind ik dit ook geen moeite waard, er zijn belangrijker zaken, maar als het initiatief toch genomen wordt, kan je net zo goed meedoen...
Waar wacht je dan op om dat Vuile Vieze Monster eens goed te kuisen...de vrouw de ruiten, jij je kist.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Eddy K »

Voorlopige uitslag

De nieuwe (grotere) nummerplaten
Zie ik echt niet zitten
764 95.1%
Ah, we zullen ze wel gewoon worden
39 4.9%

Aantal stemmen : 803
Proud to be a Biker
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door John »

En ik heb 3 keer gestemd :mrgreen:
Maar evengoed, blijf het een onding vinden want op sommige van mijn brommers kan het dan beter op mijn rug hangen wegens geen plaats.
Maar als reflecto?? Héy! Das een gedacht! :roll:
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door WimLT »

John schreef:kan het dan beter op mijn rug hangen
Gij hebt dan ook ne geweldig brede rug, hé Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door props-n-blades »

Hoewel ik de enquête van MAG steun, vrees ik toch dat ze een beetje laat gelanceerd werd (hoewel er nog geen officële text publiek gemaakt is, vrees ik dat alle voorbereidingen al getroffen werden).

FOD Mobiliteit (Schouppe is daar enkel de spreekbuis van) heeft, bij het beslissen over het formaat van de nieuwe nummerplaat, zich waarschijnlijk gebaseerd op de Europese richtlijn voor de plaats nodig voor een nummerplaat (die al sinds 1993 bestaat!) en waarschijnlijk ook op de formaten van de nummerplaten in de ons omringende EU lidstaten (D, NL, GB, ...).
De tekst van die richtlijn is als volgt:

1. AFMETINGEN
De afmetingen van de plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat van motorvoertuigen zijn als volgt:
1.1. Bromfietsen en lichte vierwielers
1.1.1. breedte: 100 mm;
1.1.2. hoogte: 175 mm;
of
1.1.3. breedte: 145 mm;
1.1.4. hoogte: 125 mm.
1.2. Motorfietsen, driewielers met een maximumvermogen tot 15 kW en andere vierwielers dan lichte vierwielers
1.2.1. breedte: 280 mm;
1.2.2. hoogte: 210 mm.

1.3. Driewielers met een maximumvermogen van meer dan 15 kW
1.3.1. De voorschriften voor personenauto's zijn van toepassing (Richtlijn 70/222/EEG).

De voorgestelde 270 mm x 180 mm plaat past dus perfect binnen de voorziene plaats (helaas).
Dit wil zeker niet zeggen dat België zo'n grote nummerplaat moet invoeren, de richtlijn zegt ook het volgende:

(3) Deze richtlijn heeft niet ten doel de afmetingen van de in de verschillende lidstaten gebruikte kentekenplaten te harmoniseren. Het is derhalve de taak van de lidstaten erop toe te zien dat uitstekende kentekenplaten geen gevaar voor de gebruikers vormen, zonder dat zulks evenwel wijzigingen in de constructie van de voertuigen vergt.

Deze laatste zin kan misschien juist aangehaald worden om een kleiner formaat in te voeren (wegens het gevaar van zo'n grote uitstekende plaat!).

Ik denk dat MAG ook meer zal moeten doen dan een enquête voeren naar de "smaak" van de motorrijder om alsnog FOD Mobiliteit ervan te overtuigen dat we die spatlap niet zien zitten. Een wel-gedocumenteerde petitie met rapporten over kwetsuren die zo'n grote plaat kunnen veroorzaken bij ongevallen (uit de ons oringende landen) bijvoorbeeld zou meer invloed hebben, denk ik.
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door WimLT »

props-n-blades schreef:Hoewel ik de enquête van MAG steun, vrees ik toch dat ze een beetje laat gelanceerd werd (hoewel er nog geen officële text publiek gemaakt is, vrees ik dat alle voorbereidingen al getroffen werden).
Al ooit geweten dat wij (Belgen) hier (in België) iets te zeggen hadden. Waarschijnlijk liggen er idd al ergens zo'n 2 miljoen van die plaatjes klaargesneden, ja. Zelfs een referendum wordt hier (en hiermee zijn we zowat het énige land van de vrije wereld) nooit gehouden. Er moest zo eens iets anders uit de bus komen als waar "zij" al heel lang veel voorbereidend werk voor hebben gedaan :roll:

Uiteraard komen die afgrijselijke nummerplaten er, maar door mee te stemmen op die enquete, maken we onszelf tenminste wijs dat we hier toch iets te zeggen hebben ! Afbeelding
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Eddy K »

props-n-blades schreef:Hoewel ik de enquête van MAG steun, vrees ik toch dat ze een beetje laat gelanceerd werd (hoewel er nog geen officële text publiek gemaakt is, vrees ik dat alle voorbereidingen al getroffen werden).

Ik denk dat MAG ook meer zal moeten doen dan een enquête voeren naar de "smaak" van de motorrijder om alsnog FOD Mobiliteit ervan te overtuigen dat we die spatlap niet zien zitten. Een wel-gedocumenteerde petitie met rapporten over kwetsuren die zo'n grote plaat kunnen veroorzaken bij ongevallen (uit de ons oringende landen) bijvoorbeeld zou meer invloed hebben, denk ik.
Beter laat dan nooit zeggen ze toch altijd :grin:

Wees gerust dat MAG meer gedaan heeft dan enkel deze enqeute. Aan die Petitie hebben we ook gedacht, maar vraagt een hele hoop werk en jammer genoeg hebben we daar niet genoeg vrijwilligers voor.

@ WimLT, het gaat ons zeker niet om onszelf iets wijs te maken, Ik blijf er alvast in geloven tot het allerlaatste. En ik hoop echt dat we snel met positief nieuws kunnen naar buiten komen. :-)

Ik vraag alleen maar dat we massaal blijven stemmen en dat dit dan kan bijdrage tot een goed einde van héél deze Schouppe Soap.
Proud to be a Biker
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door props-n-blades »

Een goed voorstel levert ook meestal meer op dan (negtieve) kritiek.
Als MAG dus met een voorstel zou op de proppen komen dat enigzins tegemoet komt aan de verwachtingen van de bestuurders van dit land (geen op dit ogenblik :roll: :wink: ), dan maken we misschien meer kans om het tij nog te keren.
m.a.w. Wat zijn voor FOD Mobiliteit de vereisten voor een nieuwe nummerplaat?

De Europese verordening (EG) 2411/98 stelt eisen voor het blauwe erkeningsteken op nummerplaten van EU lidstaten:

Kleuren:
1. Retroflecterende blauwe ondergrond (Munsell 5,9 pb 3,4/15,1)
2. Twaalf retroflecterende gele sterren
3. Retroflecterend onderscheidingsteken van de lidstaat van inschrijving in
witte of gele kleur
Samenstelling en afmetingen:
1. Blauwe ondergrond:
hoogte= min. 98 mm
breedte= min. 40 mm, max. 50 mm
2. Twaalf sterren waarvan de middelpunten op een cirkel met een straal van
15 mm zijn aangebracht; afstand tussen twee tegenoverliggende punten van
eenzelfde ster is 4 à 5 mm
3. Onderscheidingsteken van de lidstaat van inschrijving:
hoogte= min. 20 mm
ijndikte=4 à 5 mm
Bij geringe afmetingen van de blauwe ondergrond in geval van kentekenplaten
waarvan het nummer op twee regels is weergegeven (zie model 2) en/of van
kentekenplaten voor twee- of driewielige motorvoertuigen, kunnen de afmetingen
van de sterren en het onderscheidingsteken van de lidstaat van inschrij-
ving naar evenredigheid worden gereduceerd.

Verder kan ik over de maat niets terugvinden (tot nu toe...).
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door props-n-blades »

Heb zonet volgende info binnengekregen van FEBIAC:

"De beslissing om over te gaan naar het "europese" formaat nummerplaat is genomen in de ministerraad van 17 juli 2009.
De uitvoering van deze beslissing is gelinkt aan de aanstelling van een "concessionaris" die zal instaan voor de aflevering van de platen en inschrijvingsbewijzen in naam van DIV (zie ministerraad van 4 december 2010).
De kandidaten hiervoor zouden normaal gezien moeten vast gelegd (geweest) zijn voor 30 april jongstleden.
De datum van invoering van de nieuwe plaat, oorspronkelijk voorzien op 15 juli, is uitgesteld tot 15 september 2010.
De beslissing over de verdeler van de platen en de finale keuze van de kleur zou op de ministerraad van 21 mei moeten vallen.
Dit was het scenario voor de regering is gevallen!
Het is onmogelijk op dit ogenblik te confirmeren of de geplande beslissingen ivm de nummerplaat daadwerkelijk op de volgende ministerraad zullen (kunnen) behandeld worden.
Het hangt er een beetje vanaf of deze zaak valt onder de "lopende zaken" of niet!
Wat betreft het formaat ((bxh) 270 mm x 18 mm), vrees ik dat dit niet meer bespreekbaar is.
Als ik me niet vergis zijn deze afmeting trouwens compatibel met de afmetingen vast gelegd in de Europese richtlijn 93/94/EEG VAN DE RAAD van 29 oktober 1993 betreffende de plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat van twee- of driewielige motorvoertuigen (PB L 311 van 14.12.1993, blz. 83)"


Hier had ik al voor gevreesd :!:

Het zou dus misschien beter zijn die enquête te houden over welke kleur van achtergrond we graag zouden hebben, die ligt immers nog niet vast. :pirat:
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
WimLT
Berichten: 6760
Lid geworden op: 14 jun 2006, 18:29
Locatie: Sint Job in't Goor
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door WimLT »

props-n-blades schreef:Het zou dus misschien beter zijn die enquête te houden over welke kleur van achtergrond we graag zouden hebben, die ligt immers nog niet vast. :pirat:
AH, das simpel: onze vertrouwde gele ondergrond, maar daarop dan witte letters/cijfers. Toch een goe compromis :lol: :lol: :lol:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Eddy K »

props-n-blades schreef:Heb zonet volgende info binnengekregen van FEBIAC:

Wat betreft het formaat ((bxh) 270 mm x 18 mm), vrees ik dat dit niet meer bespreekbaar is.
Als ik me niet vergis zijn deze afmeting trouwens compatibel met de afmetingen vast gelegd in de Europese richtlijn 93/94/EEG VAN DE RAAD van 29 oktober 1993 betreffende de plaats voor de montage van de achterste kentekenplaat van twee- of driewielige motorvoertuigen (PB L 311 van 14.12.1993, blz. 83)"[/b]

Hier had ik al voor gevreesd :!:

Het zou dus misschien beter zijn die enquête te houden over welke kleur van achtergrond we graag zouden hebben, die ligt immers nog niet vast. :pirat:
Dit zijn de voorgestelde maximummaten, definitieve is nog niet beslist, alé volgens onze bron dan. En veel meer kunnen we eigenlijk ook niet kwijt. De kleur zal de zorg niet zijn denk ik. Ik heb daar alvast nog niemand over horen klagen.
Proud to be a Biker
props-n-blades
Berichten: 367
Lid geworden op: 23 sep 2008, 10:07
Woonplaats: Aalst
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door props-n-blades »

De maximum maat die in de richtlijn vast gelegd is, is 280 mm x 210 mm (da's een A4 op enkele mm's na).
De Belgische nummerplaat zou 270 mm x 180 mm worden, ... en volgens Febiac ligt die maat wel vast.

Ik heb wel nog geen wettekst gezien waar dat in te lezen staat, dus we leven nog op hoop.

allen stemmen dus !
XR600R-'87, CB360T-'76, VF750C-'83, CMX450-'90, VF750F-'83, R1150GS-'03, R1200GS-'05 (RIP), R1200GS-'05, R1200GSA -'07
Eddy K
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2008, 23:34
Locatie: Zoutleeuw (Vlaams Brabant)
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Eddy K »

props-n-blades schreef:Ik heb wel nog geen wettekst gezien waar dat in te lezen staat, dus we leven nog op hoop.

allen stemmen dus !
Dat bedoel ik nu net se. :grin:
Proud to be a Biker
Daane
Berichten: 62
Lid geworden op: 01 mar 2009, 22:43
Locatie: Keerbergen

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Daane »

Tja gasten...
ik zie die nummerplaten ook niet op mijn stalen ros staan en ik heb dus gestemd...ik hoop dat ik nieet op één of andere lange teen sta. Mocht dit toch het geval zijn... pech, ik voelde er niks van...
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window
Livin
Berichten: 525
Lid geworden op: 27 okt 2004, 11:08
Locatie: Herselt

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Livin »

Het kan toch kleiner. Bv de nummerplaten van GB:

Zie pic: http://farm3.static.flickr.com/2465/387 ... affe_b.jpg

De blauwe rand met Europees kenteken. Daarnaast de kentekens, en ook al moeten er nog 2 tekens bijkomen, zo groot zal het dan toch niet uitvallen.
Gisteren in Brussel zo 3 tegengekomen, viel heel goed mee deze platen.
Livin
K1300GT '09
BMW MC VL lid

Rijden en laten rijden!
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door J »

maakt mij eigenlijk weinig uit. Mooi is het niet, maar een plaat op de auto motor is nooit mooi, zelfs als was ze 5 op 5.

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
K1200GT
Berichten: 994
Lid geworden op: 19 mar 2007, 17:36
Woonplaats: Heverlee

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door K1200GT »

J schreef:maakt mij eigenlijk weinig uit. Mooi is het niet, maar een plaat op de auto motor is nooit mooi, zelfs als was ze 5 op 5.

J
:bsstupid: Who cares... Ik snap niet goed dat we ons hier zooooooooo druk over kunnen maken :roll: . Enfin, toch alvast succes met alle petities, enquetes, hongerstakingen en andere protestacties :-P
Yam RD 350 LC YPVS/ K100RS/K1100RS/K1200RS/K1200GT (al jaren verkocht in afwachting van nieuwe Beemer), Moto Guzzi V11 Le Mans Rosso Corsa en Aprilia Tuono 1100 RF :twisted: , (E36/8; F25), Lid BMW MCVL
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door John »

K1200GT schreef:
J schreef:maakt mij eigenlijk weinig uit. Mooi is het niet, maar een plaat op de auto motor is nooit mooi, zelfs als was ze 5 op 5.

J
:bsstupid: Who cares... Ik snap niet goed dat we ons hier zooooooooo druk over kunnen maken :roll: . Enfin, toch alvast succes met alle petities, enquetes, hongerstakingen en andere protestacties :-P
Who care? Toch wel! Heb namelijk een paar motors waar zo´n afmeting serieuze problemen geeft om te plaatsen. Om over mijn aanhangertje nog te zwijgen, daar past maximaal het huidige NL model in.
J
Berichten: 3396
Lid geworden op: 09 mei 2007, 13:35
Locatie: Gùùk
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door J »

plaat toeplooien he Johnn is ook beter voor het rijverbod :twisted: :wink: :wink:

J
't vollek va Gùùk red ùùk........
John
Berichten: 4594
Lid geworden op: 28 sep 2004, 12:59
Woonplaats: Essen
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door John »

J schreef:plaat toeplooien he Johnn is ook beter voor het rijverbod :twisted: :wink: :wink:

J
Nog één dagske en we mogen de straten weer onveilig maken :mrgreen:
Jo De Paepe
Berichten: 3237
Lid geworden op: 28 sep 2004, 00:07
Woonplaats: Gent
Locatie: Gent, België

Re: Enquête over de nieuwe nummerplaat.

Bericht door Jo De Paepe »

Nog één dagske en we mogen de straten weer onveilig maken

NU AL ??????
:lol: :lol: tedoeme Nonkel ge zijt er goed vanaf gekomen :lol:
R 1200 GS Triple Black
R75/5
[url]http://www.picasaweb.google.com/depaepejo1[url]
Plaats reactie