Kwaliteit van de gebruikte lak

Heb je een tip hoe je je velgen kan doen blinken als een spiegel?
Of de restjes van doodgereden insecten eenvoudig kan verwijderen?
Deel deze met ons op dit forum.

Moderator: GVN

Plaats reactie
p@rick
Berichten: 4066
Lid geworden op: 24 dec 2004, 14:00
Locatie: Waasland

Kwaliteit van de gebruikte lak

Bericht door p@rick »

Een bevriend motorijder (sinds een maand of twee eigenaar van 'n nagelnieuwe thundergrey 1200RT) stelt vast dat er zich op de kuip, ter hoogte van de knieën, doffe plekken beginnen te vormen. Eerst denkt hij dat die plekken veroorzaakt werden door het Richa C-Change motopak dat ie vorige week kocht, maar bij nader inzien blijkt toch dat die plekken er al langer waren.
Lakfout ? Nee. Garantie ? Nee. Volgens de BMW-dealer zijn dit de eerste sporen van gebruik, dewelke enkel min of meer te voorkomen zijn door er een speciaal daarvoor ontwikkelde folie over te kleven.
Een heel ander verhaal krijgt mijne maat te horen als hij nog eens binnenspringt bij de multimerkendealer waar hij zijn Richa-pak kocht. Volgens deze laatste ligt het wel degelijk aan de kwaliteit van de tegenwoordig gebruikte lakken. Omwille van het milieu is de samenstelling van de huidige lakken anders dan vroeger, en zijn bepaalde stoffen die de hardheid van de lak verhogen, niet meer toegelaten. Alle motomerken zouden er last van hebben, en hoe donkerder de kleur van de moto, hoe meer die doffe plekken opvallen.
Eens informeren bij andere eigenaars van nieuwe RT's en andere Beemers, of zij dit probleem ook ondervinden ,en zo ja, wat er eventueel aan gedaan kan worden om het a) te herstellen, en b) naar de toekomst toe te voorkomen.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Werner Von C.
Berichten: 4288
Lid geworden op: 25 mar 2006, 22:21
Woonplaats: Grimbergen
Locatie: Vlaams Brabant
Contacteer:

Re: Kwaliteit van de gebruikte lak

Bericht door Werner Von C. »

Mij lijkt het iig aan de kwaliteit v/d gebruikte lak te liggen, of aan de beschermingslaag die erover zit...zeker de kleur waarvan sprake hierboven -een "doffe" kleur is hier erg gevoelig aan-
Ik heb het ook al gemerkt -weliswaar in uiterst minieme vorm, beginstadium eerder - op m'n zilvergrijze RT...heb er van die zwarte bescherm dingen opgekleefd.
R1200GS Triple Black named Bertha...and a Sym Cruisym 300
Beemer
Berichten: 395
Lid geworden op: 28 sep 2004, 18:01

Re: Kwaliteit van de gebruikte lak

Bericht door Beemer »

Ben al drie jaar in het bezit van een zandbeige en tot hiertoe geen plekken...(hout vasthouden)
Dirk Pauwels
Berichten: 4700
Lid geworden op: 29 sep 2004, 12:30
Locatie: Sint Niklaas

Re: Kwaliteit van de gebruikte lak

Bericht door Dirk Pauwels »

Ik heb dat al jaren, op al mijn moto's. Op diegene waar je tegen een metalen/alu tank aanzit is het minder dan wanneer je tegen plastick delen schuurt die gespoten zijn. Van in het begin folie opplakken is de enige remedie. er bestaat volgens mij ook folie die je niet moet plakken maar die door statische energie blijven "plakken", makkelijk te verwijderen want die spullen die je plakt is al wat moeilijker te verwijderen.

Hier hebben ze oa spul voor de 1200RT
http://www.stoneshield.nl/contents/nl/d60.html
R1150GS '00 - R1100R '96 - Benelli 500 Quatro '75 - R1200GS LC 'Rally '17 - Vespa P200E '80 -honda bol d'or cb900f '81 - Honda CB750KZ 82 project
Plaats reactie