Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Hier worden enkel ter inzage de complete reisverslagen gepost van forumleden.
Voor eventuele vragen, contacteer via PM of e-mail de auteur

Moderator: GVN

Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Woensdag 9 juni, dag 1.

05u40: Ik word wakker, nog voor de wekker, en sta dan maar op. Moet nog redelijk wat doen, de moto bepakken, alles nog is checken en mogelijk dubbel checken, en mezelf ook nog klaarmaken.
07u00: Verdomme, ’t is al veel later dan ik had gehoopt, heb hier dan ook een dik uur als een kieken zonder kop rondgehost. Eindelijk zijn zowel de GS als ik klaar voor vertrek, nog een aai over de koppen van m’n katten, en een kus van m’n vriendin, en ik ben weg, op weg naar ’t Gardameer.
Zowat direct nadat ik de E40 oprij zit ik al in de file, leuk, kan al beginnen filefilteren. Op den duur geraak ik dan toch tot de Ring, die zit uiteraard ook zowat compleet dicht, nog wat filefilteren, goed om wakker te worden.
Ik zit achter vier zwaantjes, die houden zich uiteraard mooi aan de regels, en eens de snelheid boven de 60 à 70km/u komt voegen ze terug tussen de auto’s in. Ik ga ze niet uitdagen, en blijf er mooi achter. Wel makkelijk is dat ze mooi het gat tussen de auto’s voor me maken tijdens 't filteren, de automensen gaan precies eerder ruimte geven aan een zwaan dan aan eender wie anders. Soit, na zo’n drie kwartier bereik ik het Leonardkruispunt, vanaf hier gaat ’t vele vlotter.
Vanaf hier begint ’t ook evenwel te regenen.
Het hele stuk in de Ardennen blijft ’t regenen, met zelfs zo’n 50km aan stortregen, en ’t wordt verdomme koud ook, alhoewel ik goed ingepakt ben. M’n vest van Reusch blijkt nogmaals perfect waterdicht te zijn, blij dat ik voor deze vest heb gekozen, maar daarover later meer.
09u20: Pas vanaf de Luxemburgse grens stopt ’t met regenen, maar ’t één nadeel ruilt voor ’t ander, hier staat ’t verkeer gewoon stil. De ochtendfile blijkbaar, die begint letterlijk 100m na de grensovergang, en zal blijven duren tot ik in Aire de Capellen m’n eerste pitstop maak, ’t is nu 09u30, ik ben ondanks de files nog goed opgeschoten.
Nu, we weten zo goed als allemaal hoe zo’n Aire er uitziet, ik doe de moeite dus niet om hier een foto te nemen. Na een frisse Red Bull ga ik verder.
10u00: Ik besluit om naar Strasbourg te rijden, en daar door ’t Zwarte Woud te gaan, via de D33. Niet de mooiste route door ’t Zwarte Woud, maar ’t moet wat vooruit gaan, ik wil vanavond reeds in de Alpen zitten. Het weer klaart op, het is droog, en ondertussen ook aangenaam warm geworden. Het gaat vlot vooruit, en voor ik ’t weet zit ik rond Strasbourg. De gps stuurt me richting Offenburg, de Rijn over. Ik zet welgeteld drie keer voet aan grond in Frankrijk, één keer om een forfaitaire péage te betalen, een tweede keer om een kaartje te trekken, en de derde om dat kaartje te betalen. De nadruk ligt deze keer niet op Frankrijk, zoveel is duidelijk.
12u00: Ik zit op de D33, één v.d hoofdwegen die dwars door het Schwarzwald lopen. Wat verder zie ik een benzinestation, ik heb er ondertussen alweer dik over de 200km opzitten, en stop dus ff om de GS te vullen, en de benen te strekken. Je zit tussen de heuvels, maar de weg loopt biljartvlak in de vallei.

Afbeelding

Wat verder wordt ’t leuk, je moet de heuvels in, de weg begint aangenaam te draaien en keren. Ik passeer ’t plaatsje waar ik ooit met Bart heb zitten lachen, terwijl hij een handdoek aan’ t vragen was. We hadden net dezelfde weg gereden, maar door een onweer. En z’n botten van Dainese bleken allesbehalve waterdicht, toen ’t begin van een quasi uitgeregende reis door de Alpen.
Nu is ’t vele beter weer, ’t zonneke schijnt en ’t is lekker warm, mooi weer bestaat dus blijkbaar toch in ’t Zwarte Woud :razz:
12u50: Net voor de afslag Triberg stop ik aan een bezienswaardigheid, zijnde de grootste koekoeksklok ter wereld. Leuk ding, waar ook bussen vol toeristen halt houden, en enkele Amerikanen met een huurauto.

Afbeelding

Ik koop m’n eerste sticker, eentje van ’t Zwarte Woud, uiteraard.
13u30: Iets voorbij Villingen duik ik terug een stuk autosnelweg op, nu is ’t richting de Bodensee.
Eerst nog richting Singen, aan ’t kruispunt Hegau is ’t links nemen richting Uberlingen.
14u35: Ik stop met een mooi zicht op ’t meer, en de besneeuwde Alpentoppen aan de overkant. Eet m’n omelet met spek op, lekker. ’t Is genieten, prachtig zicht, supermooi weer, ik zit prima op schema, ’t gaat goed 8-)

Afbeelding

De weg langs de Bodensee is aangenaam rijden, doch, ’t is er druk, heel druk soms, en je rijdt van dorpskern naar dorpskern. Vlot tempo rijden zit er dus niet in, ach, ‘k heb tijd.

Afbeelding

15u30: In Lindau stuurt de gps me door de stadskern ipv. er rond. ’t Blijkt te werken, ik ben van de file rond de stad vanaf, en na zo’n kleine tien minuutjes sta ik aan de ander kant v.d stad.
Hier moet ik nog ff de autosnelweg op, al was ’t maar om niet door Bregenz te moeten rijden.
Aan de Oostenrijkse grens stop ik aan zo’n vignettenverkooppunt, ik koop me een tiendaagse vignet voor de motor, ’t kost 4,90€, daarvoor ga ik me geen boete op de hals halen. Een ticket voor Zwitserland daarentegen blijkt 29€ te kosten, is dan ook een jaarvignet, en ook niet specifiek voor de motor, ik laat ’t maar zo.
16u00: Net voor Dornbirn verlaat ik terug de snelweg, hier ga ik de hoogte in. Ik wil vandaag sowieso al enkele passen gereden hebben, ’t kriebelt :drunken:

Afbeelding

Afbeelding

16u30: Ik kom boven op m’n eerste pasweg v.d reis, de Bödele, ofwel de Loosenpass. Niet spectaculair, maar een welkome verandering na een hele dag van grotendeels autosnelweg en veel filerijden. Blijkt dat hier ooit de eerste gemotoriseerde skilift v.d hele Alpen heeft gestaan, in 1907 gebouwd. Deze regio, sneeuwzeker in de winter en toch makkelijk bereikbaar, blijk dan ook als wieg v.d commerciële skisport gestaan te hebben.

Afbeelding

Terug naar beneden, het Bregenzer dal induiken. Ik passeer door dorpkes met de naam Au en Schoppernau. Iets verder staat de politie en een ambulance aan de kant, iemand op een brommer heeft een duik gemaakt ofzo, die neemt Au wel letterlijk als je ’t mij vraagt :eye:
17u00: De weg gaat terug omhoog, over de Hochtannbergpas, die me naar ’t Lechtal leidt. Daar is ’t rechts houden, het Lechtal inrijden, door de skidorpen Lech en Zürs. Wat verder sta ik op de Flexenpas. Weinig of niets te zien op die pas, wel mooie verzichten op de nog besneeuwde bergen.

Afbeelding

Verder dan maar, naar de volgende pas. Het is wel mooi rijden hier, en door ’t ietwat late uur ben ik zo goed als alleen op de baan.
17u50: De Arlbergpas dan, daar staat wel een restaurant/souvenirshop boven. De man is net bezig z’n kraamke aan ’t sluiten, maar ik krijg geruime tijd om is rond te lopen. Een sticker van de pas heeft hij echter niet meer, ik neem me dan maar eentje van de regio, Vorarlberg.
Eens beneden in de vallei besluit ik te beginnen zoeken naar een slaapplaats. Het is wel bewolkt maar ik denk niet dat ’t gaat regenen, ’t zal dus een camping worden.
18u20: Net voorbij Sankt Anton, in ’t dorpje Pettneu, zie ik een camping, ik rij ’t erf op, vraag voor een plaats, en da’s geen enkel probleem. M’n tripke voor vandaag zit erop.
Ik zet m’n tent op, naast een kabbelend beekje, en laat m’n kledij wat uitwaaien. Eens de hoogte in viel de temperatuur goed mee, maar rond de Bodensee heb ik de thermometer naar de dertig graden voelen gaan.

Afbeelding

Op de camping kan je blijkbaar ook eten, de vriendelijke waardin laat me op het terras zitten, ’t is hier nog altijd zo’n 22°C, prima om buiten te eten.
Ik zit hier wel zo goed als alleen, het café draait op de locale stamgasten, de weinige andere campingbewoners laten zich niet opmerken. Ik pak m’n landkaarten en de gps ter hande, en voeg m’n route van morgen in. M’n initiële planning had ik deze voormiddag al overboord gegooid, nu wordt ’t dus improviseren, van dag tot dag, zo heb ik ’t eigenlijk ’t liefst.
Na ’t eten reken ik direct af, wil morgen redelijk vroeg vertrekken, de gps zegt me dat ik maar liefst zo’n 480km voor de boeg heb.
Ik ga naar m’n tentje, leg m’n kledij maar binnen, je weet nooit met ’t weer hier, en neem een boek waar ik nog wat ga in lezen. Heb me voor de kalme momenten dus een boek gekocht, altijd aangenaam om te ontspannen, of voor de uurtjes tussen ’t eten en het feitelijke slapen gaan.
Een boek over wielrennen, die lees ik graag. “Hoe Van Impe de Ronde won” is een leuk boek van Geert De Vriese over de dingen vooraf, tijdens en na de overwinning v.d laatste Belg die de Ronde kon winnen, ’t is amusant lezen, een aanrader.
Na enkele bladzijden slaat de vermoeidheid toe, nu ja, is niet abnormaal na een lang dagje sturen denk ik, ik leg ’t boek opzij, en kruip in m’n slaapzak.
Tot morgen…

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Kris adv
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 aug 2006, 08:50
Locatie: Westkerke

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Kris adv »

mooi, kijk al uit naar het vervolg :thumleft:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Donderdag 10 juni, dag 2.

07u30: Ik word wakker, heb goed geslapen, ondanks dat ik deze nacht van de warmte ben wakker geworden. Heb de slaapzak dan maar open geritst, en ben blijkbaar terug in slaap gesukkeld.
Tijd om op
te staan, tentje opplooien en alles weer op m’n witte muilezel gespen.
08u45: Bij ’t vertrekken zie ik dat de receptie nog altijd gesloten is, heb er dus goed aan gedaan om de avond tevoren af te rekenen. Ik schiet de autosnelweg op, richting Innsbruck. Ahja, dat vignet moet verdorie opbrengen. Onderweg stop ik voor de tank te vullen, moet nog niet, maar in Oostenrijk is de benzine goedkoper dan in Italië. Ik profiteer dan ook maar om een koffie en een croissant te scoren. In de resto hoor ik van mensen dat ze voor de komende dagen een ware hittegolf verwachten, met maximum temperaturen van 36°C, zou ik dan wel verder rijden?
Ja, toch maar verder rijden, ’t Gardameer wacht op me.
09u30: Net voor Innsbruck verlaat ik de autosnelweg, en rij de weg op naar de Kühtai Sattel. Een zo goed als onbekende bergpas, die je naar ’t begin van het Ötztal leidt. Daar moet ik toch zijn, kan ik maar evengoed deze weg erbij nemen.

Afbeelding

Niet echt spectaculair deze zijde, wel mooi om rijden, perfect om langzaam aan in ’t ritme te komen.
10u15: Bovenop de pas zit je in ’t gelijknamig dorpje, wederom een dorp dat er nu verlaten bij ligt. Mij best, is er ook niet veel gerij op de baan.
De andere zijde voert je langs een klein stuwmeer, en biedt veel meer rijplezier met enkele haarspelden en lange slingers.

Afbeelding

Na een kwartierke rijden heb ik uitzicht op Oetz, en het begin van het gelijknamige dal.

Afbeelding

Ik rij het Ötztal in, ’t is mooi rijden, van dorp naar dorp, met langs beide kanten verschillende watervallen.

Afbeelding

In Sölden draai ik rechts de tolweg op naar de Retenbachferner en Tiefenbachferner gletsjers. Een klim van zo’n 13km, die je naar één v.d hoogst bereikbare plekken in de Alpen brengt.

Afbeelding

Aan de eerste gletsjer aangekomen moet ik ff zoeken, ik weet dat hier een tunnel is die je naar de volgende gletsjer brengt, maar ik vind ‘m pas na wat rondrijden.

Afbeelding

Die tunnel, een 1,8km lange buis met een stijging van rond de 10% brengt je naar ’t hoogst berijdbare stuk asfalt in de Alpen, aan de uitgang v.d tunnel sta je op 2.829m hoogte, en da’s dus hoger dan het rondje asfalt rond de top v.d Bonette.

Afbeelding

Afbeelding

11u30: Ik rij tot op de parking, waar de Pistenbully’s nog druk bezig zijn met sneeuw te verplaatsen.
Een sticker hoef ik niet te zoeken, die krijg je wanneer je de tolpoort passeert. Na wat rondkijken ga ik dus terug verder, ik heb nog een afstand te rijden.

Afbeelding

Terug in Sölden stuur ik verder de berg op, op weg naar de Timmelsjoch. Ik passer de Gurgl dorpjes, eerst Untergurgl, dan de afslag naar Obergurgl, en uiteindelijk Hochgurgl. Net na ’t laatste dorpje kom ik aan de tolpoort, de overgang kost je 12€, en je krijgt een mooie sticker, een ticketje (voor mocht je dezelfde dag nog terug willen, ’t is dus een dagticket) en een foldertje.

Afbeelding

Leuk. Kwam eigenlijk enkel voor de sticker, soit, verder de berg op.
12u25: En voor ik ’t weet sta ik boven, de laatste km’s zijn tussen de sneeuwmuren, met soms wat beperkt zicht door de wolken die hier hangen. Veel van ’t uitzicht genieten is er dus niet bij, spijtig.

Afbeelding

Dan maar verder naar beneden, deze zijde staat op de landkaart als moeilijke passage aangeduid, ben ik wel is benieuwd naar.
13u00: Ik arriveer in San Leonardo, en ’t moet gezegd, de Italiaanse kant is vele interessanter, een smalle baan, veel korte bochtjes, machtig mooie uitzichten, lekker lange slingers, alles is aanwezig, prachtig gewoon. Heb er zodanig van genoten dat ik vergeten ben om foto’s te nemen, wil al iets zeggen, n’waar :lol:
Van hieruit naar de volgende pas, de reeds enkele malen aangedane Jaufenpas. Maar ‘k ben ‘m nog nooit langs deze kant opgereden, toch iets nieuws dus.
Wederom is ’t genieten, alhoewel ik meermaals achter een troep motards terecht kom. Meestal Duitsers, die blijkbaar geen van allen begrijpen waarom een spiegel dient. Ik geraak er telkenmale maar amper voorbij, ’t moet niet erger worden of ik kan treintje rijden tot boven.
Het tempo zit goed, ’t gas gaat geregeld open, de GSA rijdt fantastisch, heeft net een onderhoud gekregen, voor de eerste keer in de bergen rij ik met een perfect werkende ontsteking en de Recycler zorgt ervoor dat hij vanonder uit mooi oppakt, life is good :grin:
13u30: Boven op de Jaufenpas stop ik naar goede gewoonte aan ’t kleine houten huisje, die kerel heeft, naast ’t gebruikelijke stickertje, heel goede apfelstrudel en lekkere koffie, ik laat ’t me smaken met zicht op de Italiaanse Alpen.

Afbeelding

Afbeelding

Verder naar beneden, om in Vipiteno, net voor de autosnelweg de afslag naar de Penserjoch te nemen. En da’s een nieuwtje voor mij. ’t Rijdt leuk, veel lange slingers, bijna geen haarspelden, ’t gas kan regelmatig goed open. Voor ik ’t goed en wel besef sta ik boven.

Afbeelding

Ff een sticker scoren in de resto, en verder naar beneden, door ’t Val di Pennes en de Val Sarentino naar Bolzano. Onderweg tank ik nogmaals, waarschijnlijk de duurste benzine ooit in m’n hele leven, 1,74€ per liter superplus. Amai mijne frak!
15u20: Eens in de Val Sarentino is ’t heel mooi rijden, doet me denken aan de Gorge de Daluis in Frankrijk.
Donkerrode rotsmassieven, een diepe kloof en een heleboel korte, en uiteraard onverlichte tunnels. Tussen twee tunnels zie ik een mogelijkheid om te stoppen. Hier wissel ik m’n shirt met lange mouwen voor een luchtig doorwaai T-shirt, ’t is echt warm aan ’t worden. De ventilatie van m’n vest staat al geruime tijd open, maar de lange mouwen van m’n Icebreaker zorgden ervoor dat ik er weinig van voel.

Afbeelding

Afbeelding

Door Bolzano rijden is nooit een pretje, en alhoewel ’t verkeer goed meevalt krijg ik ’t echt warm. De temperatuur loopt een stuk in de dertig graden te wezen, en het gebrek aan rijwind en dito afkoeling zorgt ervoor dat ’t zweet tot in m’n botten loopt.
Gelukkig ben ik in minder dan een kwartier door de stad, en zit ik op de Strada dell Vino, dit totdat ik rechtsaf moet om de Passo Mendola op te rijden. Een mooie pas, niet zo hoog met z’n 1.303m, maar je begint in de vallei die net geen 300m hoog ligt, ’t is dus toch een goeie 1.000 hoogtemeters die je moet overwinnen.
Halverwege de Passo Mendola heb je een mooi zicht op de grote vallei waar de Adige stroomt, de rivier die z’n naam geeft aan de regio. Je ziet de weg mooi naar boven kronkelen, en aan ’t kabeltreintje stop ik dan ook is voor enkele foto’s.

Afbeelding

Dit kabeltreintje gaat van de vallei tot aan de top, moet dus zo’n 1.000m in de hoogte overwinnen. Ik vind ’t een leuk ding, en heb geluk dat ’t treintje net passeert wanneer ik foto’s aan ’t nemen ben.

Afbeelding

Afbeelding

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vervolg dag 2

Eens boven koop ik me natuurlijk een stickertje, en rij verder. Ik moet blijkbaar nog meer dan 100km doen, en zet er weer wat tempo achter. Dit is echt een mooie regio, je rijdt op een plateau, naast je zie je kloven en bergen, de baan gaat wat op en neer, ’t is hier mooi vertoeven.

Afbeelding

Afbeelding

17u00: Ik zit op de S241 en kom aan ’t meer van Molveno. Een mooi klein stuwmeer tussen twee bergmassieven geprangd. Ff een kleine stop inlassen, ben nu toch al enkele uren aan ’t gassen, enkel de tijd genomen om hier en daar een sticker te kopen, nu toch ff pauzeren.

Afbeelding

Deze doet z’n best om me ten top te verwennen, en hij slaagt er ook in!

Afbeelding

17u50: De kilometers vliegen onder me door, en uiteindelijk heb ik m’n eerste zicht op het Gardameer, ’t zal gaan tijd worden me dunkt.

Afbeelding

Ik zet de afdaling in naar ’t meer, Tenno, ’t dorpke op de voorgrond ligt op ong. 600m hoogte, en Riva aan ‘t meer ligt op amper 65m hoogte. Nog ff wat haarspeldjes draaien in de dorpkes, en dan ben ik beneden. In Riva is ’t wederom aanschuiven in de file, de gps probeert me een ander wegje in te sturen, maar da’s op den duur afgesloten door werken. Zodoende kom ik wat verder weer achter dezelfde troep auto’s terecht.
Eens langs ’t meer rij ik naar Limone, een dorpke aan de oostkant van ’t meer. Onderweg rij je door talloze tunnels, sommige amper 50m lang, andere dan weer langer dan een kilometer. Ik zit achter enkele auto’s, ze rijden zo’n 70 à 80km/u, je mag er 70, dus ik blijf gewoon zitten waar ik zit.
Blijkbaar denk niet iedereen er zo over, ik word dan ook getrakteerd op een schoolvoorbeeld van Italiaans temperament achter ’t stuur. Een Punto komt me, half op mijn rijvak, half over de dubbele volle lijn voorbij, ik verschiet me bijna een ongeluk wanneer hij plots naast me opduikt. Ik besluit ‘m dan maar de nodige ruimte te geven, en ga ff van ’t gas. Wat verder gaat hij doodleuk in een tunnel, bij een flauwe bocht naar rechts, wat auto’s inhalen, hier stond ik klaar om de remmen toe te gooien had er iemand v.d andere kant gekomen, wat een idioot zeg!
Nu ja, ik zal er maar rekening mee houden dat volle lijnen hier geen betekenis hebben, evenals de snelheidsbeperkingen. We zitten uiteindelijk in Italië.
19u00: Ik kom in Limone aan, en stop bij de bordjes om een camping te zoeken. Heel veel mooie, en waarschijnlijk dure hotels, maar geen camping. Wat verder terug ’t zelfde, damn, ze moeten hier toch een camping hebben. Uiteindelijk vind ik dan toch een, ik rij tot aan de receptie, vraag de man of hij Duits spreekt, dat doet hij vloeiend (blijkt dat hij Oostenrijker is) en vraag ‘m of er nog plek is voor mij. Hij lacht, en zegt me dat ik nog twee quasi lege terrassen heb om een plek uit te kiezen.
Hij zegt me ook dat hij voor motards een speciaal tarief heeft, amper 10€ per nacht, dat valt heel goed mee.
Ik kies een plekje op ’t terras, en terwijl ik aan ’t afzadelen ben komt er een andere motard bij mij, een Deen. Hij vertelt me waar de betere wc’s zijn, het dichtstbijzijnde sanitair blok heeft enkel Franse wc’s, en hoe ik de tent moet zetten om de ochtendzon niet pal op mij te krijgen.
Ik neem z’n advies ter harte, en plaats m’n tent onder een boom.

Afbeelding

Na een verfrissende douche ga ik eten op ’t terras aan ’t zwembad, de Deen zoekt nog een plekje om te eten, en ik nodig ‘m uit aan m’n tafel. Z’n naam is Alan, hij is op verlof met de bedoeling om binnen enkele dagen z’n Deense vrienden te vervoegen en tot Bergamo te rijden. We zitten te babbelen over vanalles en nog wat, en voor ik ’t weet is het elf uur ’s avonds gepasseerd. We wandelen terug naar de tenten, en Alan kruip erin. Ik neem m’n Canon en ga aan de rand van ’t meer enkele pogingen doen om wat nachtfoto’s te schieten.
Spijtig genoeg lukt de autofocus er maar niet in om scherp te stellen, ik vermoed dat ik de verkeerde lens heb voor zo’n werk. Ik probeer dan maar enkele pogingen in manuele modus, maar die zijn alles behalve scherp. Spijtig, ’t is een prachtig zicht die lichtjes aan de overkant.

Afbeelding

Na nog wat zitten foefelen met instellingen geef ik ’t op, en wandel terug naar de tent. Ik kruip nu niet in de slaapzak, ’t is hier véél te warm, zelfs nu nog op dit late uur, ik weet van Alan dat men hier vandaag 40°C heeft gehad na ’t middaguur, nu, rond middernacht, is ’t hier nog altijd 30°C.
Ik lees nog wat in m’n boek, om me te ontspannen na een lang dagje rijden. ’t Waren vandaag ong. 480km met mooie, hoge, besneeuwde bergpassen, lange valleien en diepe kloven, gaande van net boven ’t vriespunt tot dik boven de dertig graden, ’t was de moeite, nu oogskes toe…

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
MOTOBLOG
Berichten: 1839
Lid geworden op: 21 jul 2006, 11:46
Woonplaats: Laakdal

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door MOTOBLOG »

Philip, voor zulke foto's de scherpstelling op manueel zetten, en de lens best op oneindig. Als je met een stevige ondergrond werkt of op statief, diafragma op 11 of 16 en dan een langere sluitertijd. Geeft de beste resultaten. Ga voor de correcte belichting eventueel voort op de interne lichtmeter en maak alvast een extra foto met een stopje meer en minder.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door tweecilinderke »

:thumleft: :thumleft: zoals gewoonlijk!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vrijdag 11 juni, dag 3.

07u30: Ik ben al wakker, hoewel m’n wekker pas binnen een half uur zou afgaan. Lang blijven slapen is hier niet echt een optie, m’n tentje staat op amper 15m van de hoofdweg, en echt stil is het dus niet te noemen.
Dan maar opstaan, na nog ff wat liggen soezen, kan altijd deugd doen. ’t Is al warm, het zonneke schijnt al vollen bak, maar m’n tent staat goed in de schaduw van een boom.
Nu, m’n planning voor vandaag, na me op ’t gemak klaar te maken.
Ik wil vandaag een bergpas rijden waar ik reeds twee jaar zit op te broeden, een die hier net naast ’t meer begint in ’t dorpke Tremosine, een bergpas die op foto’s heel mooi lijkt te zijn, maar er zijn twee dingen die me een klein beetje tegenhouden, ’t één al meer dan ’t ander.
Ten eerste is die bergpas een steenpiste, geen asfalt dus. Dat heeft me weliswaar nog nooit tegengehouden, met een GS doe je bijna alles hetgeen min of meer op een weg lijkt, da’s dus ’t grote nadeel niet. Nee, het echte probleem ligt ‘m in ’t feit dat hij verboden is voor motoren!
En ’t is niet dat ik zo’n schrik heb van de politie, maar wel van de boswachters. Die rijden hier effectief rond, in van die donkergroene Jimny’s, en hebben evenveel te zeggen als de politie, kan dus slecht uitpakken mocht ik er ene tegen ’t lijf lopen.
08u30: Soit, ondertussen is ’t al een uur later, ik besluit om toch maar is te proberen, ik kan daar ter plekke nog altijd zien wat ik doe.
Terug de tent in, m’n rijplunje aandoen, ’t is ondertussen nog warmer geworden, ’t zal weer zweten worden.
09u00: Klaar, we vertrekken. M’n naftbak is halfvol, prima, moet niet tot de nok gevuld zijn tijdens een off-road excursie. Eerst ff langs ’t meer, om daarna de afslag Tremosine te nemen. Blijkt dat het smalle baantje naar dat dorp al een belevenis op zich is. Draaien en keren, met soms een mooi zicht op ’t meer, zo gaat ’t stilaan de hoogte in. Wist ik veel, ik dacht dat Tremosine aan de kust lag, niet dus. Na een dik kwartier dolgedraaid worden raak ik in ’t dorp. Ik volg de pijlen die her en der geplaatst staan, alsook de raad v.d gps. Aangezien er pijlen staan, zou het verbod dan toch mogelijk overroepen zijn?
Tot ik aan een klein pleintje kom, ik zie twee motards staan, en wat verder staat zo’n groot dwaas rond bord met een motor erop. Damn. Verdomme zelfs.

Afbeelding

Het koppel Duitse motards, man en vrouw staan ook zo’n beetje verdwaasd naar dat bord te kijken, zij wisten dus echt van niks. Zij rijdt met een Transalp, hij met een ZZR. Ze twijfelen of ze verder rijden, ze wilden graag naar ’t Lago Idro gaan, en deze weg leek hen geschikt. Ik vertel ze dat er verderop een “SchotterPiste” ligt, een steenpiste. Oei, dat wisten ze niet, zij ziet het niet zitten, en hij heeft er de motor niet voor, ze beslissen dan al snel om terug te keren, en een andere route te rijden.
09u35: En ik? Wel, ik twijfel nog altijd. De vrouwelijke motard houdt een auto tegen die van die kant uitkomt, en vraagt naar de staat v.d weg. Toch nog maar proberen denkt ze. De man in de auto zegt dat ’t tot Passo Nota asfalt is, van daar is ’t een slechte steenpiste zegt hij. Ik vraag ‘m of hij politie oid. heeft gezien, hij lacht en zegt dat hij geen gezien heeft, en twijfelt of er zo vroeg op de dag al politie zou rondzwerven.
De Duitsers haken definitief af, en ik besluit om ervoor te gaan. Met alle risico’s vandien.
Het zicht van hieruit alleen al op een deel v.d weg doet me de regels overboord gooien.

Afbeelding

De eerste km passeer ik nog twee maal zo’n groot bord, da’s minder, ik kan me moeilijk van den domme houden mocht ik toch met de arm der wet kennis maken.
Ach, fingers crossed, dedju nie gemakkelijk terwijl ge met de moto aan ’t rijden zijt :-P
Ik heb weinig tot geen foto’s getrokken tot nu, ik ben met m’n nieuwe helmcamera aan ’t filmen.
Ter hoogte van Passo Nota rij ik ff een honderd meter verkeerd, m’n gps zegt me dat ik van de route aan ’t verdwijnen ben, en ik moet ff zoeken. Aan een splitsing, die ik zelf niet gezien had moet ik afdraaien, en ik ben terug op de juiste weg.
Nu ja, weg. Euh, weg is de weg. Vanaf de eerste honderd meter zie ik dat de staat v.d piste redelijk zwaar ligt, dikke losse stenen, een waterbedding die kris kras over de piste loopt, en die je dan ook om de zoveel meter moet kruisen om niet in ’t losse gesteente terecht te komen, soms dan ook nog gecombineerd met een harde rotspartij waar je zomaar ff een 20-tal centimeter moet overwinnen. Ohja, en ’t gaat soms steil omhoog ook, met liefst alle hierboven vermelde obstakels gecombineerd blijkbaar. Kortom, géne kattepis, deze piste :shock:
10u10: Ik zie ’t stuk dat ik vanuit ’t dorp zag voor me opdoemen, ben dus al zover geraakt. Oef.

Afbeelding

Op sommige plekken v.d piste valt ’t goed te doen, dan kan ik is stoppen om een foto te nemen. Ohja, nu moet ik wel foto’s nemen, de batterij van m’n helmcam is dus platgevallen, moet lukken, net nu :-( Gelukkig heb ik een lader mee, die ik op de motor kan aansluiten, maar ik kan hier moeilijk een dik uur wachten, of weet ik veel wanneer die batterij terug voldoende jus heeft.
Anyway, een foto v.d piste dan maar, op een makkelijk stuk. Op de moeilijke stukken durf ik gewoon niet stoppen, ik ben bang dat ik niet meer weg geraak. Nu al slipt ’t achterwiel door bij ’t vertrekken, laat staan dat ik in een hoop losse stenen stilsta, dan mag ik ’t vergeten.

Afbeelding

’t Blijft echter magnifiek, ik geniet van elke meter die ik vooruit geraak, het is een ongelooflijk mooie omgeving, met prachtige verzichten. Soms zie je ’t Gardameer nog, als een klein blauw driehoekje tussen twee bergflanken.

Afbeelding

Dan weer kom je plots op een gedeelte waar de originele straatbedekking nog ligt, niet dat ’t biljartvlak is, maar ’t is ff een mooie gelegenheid om te stoppen, zonder schrik te hebben bij ’t vertrek.

Afbeelding

Ik blijf ’t misschien herhalen, maar ik moet er echt rekening mee houden, ik ben tenslotte alleen op de baan, en op die mountainbikers in de vallei moet ik niet rekenen. Wie weet komen ze wel tot hier, ’t zagen er mij eerder toevallige fietsers uit, niet iemand in een strakke outfit met staalharde beenspieren ofzo. En die heb je hier nodig!
10u15: Ik stop net na een haarspeld nogmaals voor foto’s. Ik hoor een voertuig komen, en enkele seconden later zie ik van de andere kant een donkergroene Suzuki Jimny afkomen. Shit!
Boswachters, ik ga ’t hier mogen uitleggen, miljaarde toch. Na echt wel verkeerd te vallen en iets te breken is dit m’n ergste nachtmerrie, die mannen kunnen me makkelijk een boete aansmeren, en wie weet zelfs m’n GS aanslaan. Ik ga hier een fameus stukske uit m’n nek mogen lullen, om niet zelf de lul te zijn :pale:
Ze komen tot bij mij gereden, ik doe alsof ’t mij niks doet, zit nog enkele foto’s te maken, hou me dus van den domme, da kan ik heel goed, en ziedaar, de boswachters zwaaien vriendelijk goeiedag, en rijden rustig verder.
WTF?! Oh my god, ik heb ongelooflijk veel geluk!
Ik weet nog altijd niet waarom ze mij zelfs niet aangesproken hebben, om me op z’n minst op m’n vingers te tikken ofzo, maar nee, gewoon een vriendelijke knik en goeiedag, en verder den berg af, niet te doen jong. Ik zet ’t ff op foto, of ik geloof ’t zelf niet.

Afbeelding

Jawadda dadde, verder dan maar, nu kan er mij niks meer overkomen, ttz. van de boswachters hoef ik al geen schrik meer te hebben, nu enkel nog opletten dat ik niet onderuit kukkel, en ’t komt allemaal dik in orde. Sommige stukken liggen er zodanig slecht bij dat ik moet gaan zitten, en m’n voeten moet uitsteken omdat ’t voorwiel alle kanten op springt. Toch maar blijven opletten dus.
Maar ’t blijft genieten, de mooie zichten, zowel v.d piste als van de natuur blijven maar komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op den duur begin ik me zelfs af te vragen of er wel een eind aan komt, zeker als ik voor de derde keer een kam oversteek. Ik zie plots weer een hele hoop haarspelden opdoemen, ik dacht nochtans dat ik boven was, nee dus.

Afbeelding

Ik ben al twee kleine tunnels gepasseerd, ik weet dat er langs deze zijde drie zijn, en de laatste komt er nu aan. Eens uit die tunnel begin ik aan de laatste serie van haarspelden, en na uiteindelijk meer dan een uur en tien minuten klimmen ben ik boven.
Een gevoel van opluchting maakt zich meester van mij, ik ben ontzettend blij dat ik ’t gehaald heb, de piste was vééél moeilijker en zwaarder dan ik had gedacht :cheers:
Na dit gedaan te hebben durf ik zeggen dat de Ligurische Kamroute zeker doenbaar is met m’n dikke GSA, iets wat ik voordien nooit had durven zeggen. Helemaal boven heb je een tunnel die je naar de andere kant v.d berg brengt, geen Parpaillon toestanden, gewoon een tunneletje van zo’n 100m lengte.

Afbeelding

Van hieruit zie je de piste voor km’s lang lopen, een fantastisch mooi iets, maar zeker niet te onderschatten.

Afbeelding

Na de tunnel zie ik het huisje waar de piste eindigt, of begint zo je wil. Vandaar is ’t terug asfalt, en tot daar komen dan ook zowat alle motards gereden. Het stukje van een km ofzo onverhard tot daar is vele makkelijker dan de ander kant, dit is gewoon kalmaan tuffen en genieten.

Afbeelding

11u10: Eenmaal aan ’t huisje toegekomen maak ik een pitstop, ik laat m’n bezwete motorvest uitdampen, m’n helm is kletsnat langs binnen, ik leg ‘m in de zon. Ik wou dat ik m’n broek kon uitdoen, maar dat zou waarschijnlijk niet iedereen appreciëren. Ze weten niet wat ze missen :lol:

Afbeelding

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Motorista7
Berichten: 216
Lid geworden op: 03 apr 2006, 13:34

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Motorista7 »

:thumleft: Het is, zoals gewoonlijk, weer genieten van je reisverslag, Philip. Keep it coming.... :razz:
R1200R
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door GSrijder »

Helemaal alleen een steenpiste op is toch niet zonder gevaar. Je hebt er gelukkig ervaring mee en ik benijd je er voor.
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vervolg dag 3

De koffie is goed, de appelstrudel is minder. Lekker van smaak, maar droog.
Na een dik kwartier uitrusten ga ik maar verder, heb vandaag nog het een en het ander in petto.
De afdaling langs de asfaltzijde is leuk, maar ook niet meer dan dat. Daarbovenop ligt er op de weg her en der een laag steentjes, ik doe ’t op ’t gemak.
Eens beneden is ’t naar links, richting Lago d’Idro. Na het Gardameer heb je hier nog twee, veel kleinere meertjes, het Lago d’Idro en het Lago d’Iseo. Het Idromeer is het kleinste van beiden, maar is zeker een bezoekje waard, ’t is er gewoon heel mooi.
12u30: Ik draai rechts de P669 op, de weg naar de Passo di Croce Domini. De weg loopt eerst nog langs ’t meer omhoog, en gaat dan de Val di Caffari in. Mooi rijden, met een riviertje naast me, vol met kleine watervalletjes. De helmcam draait al weer op volle toeren, althans, dat hoop ik, moet ’t ding nog leren kennen en gebruiken. Aangezien het een compact toestelletje is, zonder scherm, zal ik het resultaat pas kunnen zien als ik terug thuis ben, ik hoop maar dat ’t lukt :-?
Soms gaat de weg steil omhoog, via enkele haarspelden, dan weer loopt ’t wat vlak, op pokdalig slecht asfalt, vol met putten, bulten en losse steentjes.

Afbeelding

Ik passeer een mooi, klein stuwmeertje, prachtig blauwgroen water!

Afbeelding

Op den duur zit ik boven de boomgrens, en ondanks dat ’t leuk rijden is, is er verder niets speciaals aan deze pas. Wanneer ik denk dat ik boven ben, aangezien ik eerst een kruis passeer, en daarna terug naar beneden moet, ben ik wat verbaasd als er niets staat. Geen pasnaam, geen huisje, kiosk, whatever, gewoon niks. Bizar.
Ik zie wel dat er een km verder een resto is, dan maar tot daar rijden.
Vandaar zie je mooi het kruis staan, en de route die daalt tot hier.

Afbeelding

Vreemd genoeg staat hier dan wel een pasnaambord, ach, ook maar op foto zetten dan :roll:

Afbeelding

Ik zie dat er hier nog een andere weg toekomt, of vertrekt. Op m’n landkaart is dat de route die ik zocht, richting Passo di Maniva. Maar ’t blijkt onverhard te zijn.

Afbeelding

Nu heb ik, na de Tremalzo, wel genoeg van zwaar onverhard. Net dan zie ik een bende van zo’n 8 motards vertrekken, die weg op, de helft van hen op een Harley!
Nu ja, als die dat met een Harley kunnen , dan is ’t voor mijn GS een peulschil :lol:
Ik schiet me dus ook de piste op, en ’t blijkt inderdaad heel makkelijk rijden, ’t is gewoon ontspannen genieten. Genieten van de vele mooie uitzichten hier, bergen en valleien in de omgeving, enkele kleine bergmeertjes en nog redelijk veel sneeuw naast de piste.

Afbeelding

Afbeelding

De piste is heel leuk, het is zo makkelijk rijden dat je ongestoord van alles kan genieten, het smeltwater van de sneeuw zorgt voor heel kleine beekjes en enkele plassen. Als een klein kind in de modder rij ik door de plassen en stroomkes water, I’m having fun :razz:
13u25: Ik stop ff, en zie dat de weg verderop terug in een asfaltweg verandert.

Afbeelding

Spijtig, onverhard als dit is altijd onbezorgd genieten. Het gedeelte asfalt ligt er mooi bij, maar de weg is maar over z’n halve breedte berijdbaar, de andere helft ligt nog onder de sneeuw. Ik zit hier op zo’n 2150m hoogte, maar toch redelijk zuidelijk, de hoeveelheid sneeuw verbaast me.
Wanneer ik de kan overkom heb ik uitzicht op iets dat ik reeds op het internet had gezien, de antennes van het ACE High NATO systeem. Spijtig genoeg is de toegang tot de reeds jaren uit gebruik zijnde site afgesloten, had er wel is graag dichterbij gestaan. De weg loopt gestaag verder, ’t draait en keert, de uitzichten blijven begeesterend mooi.

Afbeelding

De weg gaat nogmaals over naar onverhard, ’t is maar voor een km ofzo, dan blijft ’t asfalt.
13u45: Ik kom uiteindelijk aan bij de Albergo Dosso Alto, het restaurant op deze pas. Een beetje verwarrend, want ik sta eigenlijk op de Passo di Maniva, de weg over Dosso Alto begint weliswaar wel vanaf hier.

Afbeelding

Net als ik toekom zie ik een Defender vertrekken van de locale carabinieri, ik vraag in m’n beste Italiaans of de weg via Dosso Alto open is voor verkeer, da’s de weg die ik sowieso in gedachten had. De agent zegt me dat ‘t “chiuso” is, gesloten dus, en dat ik de gewone weg v.d Passo di Maniva oostwaarts moet nemen om terug naar Lago d’Idro te rijden. Damn :-(
Ik nestel men op ’t terras, doe een kort babbelke met de Duitsers op de Harley’s, bestel een koffie, maar wanneer de koffie na een kwartier nog altijd niet voor me op tafel staat , zet ik verder aan.
Toch maar is testen tot hoever die weg gesloten is, ik ben nieuwsgierig :-P

Afbeelding

Een groot sneeuwveld, waar je ff een omwegje onverhard moet voor doen, da’s eigenlijk ’t enige obstakel. Tja, deze weg is gedurende enkele jaren gesloten geweest dmv. een groot metalen hek, maar is verleden jaar weer opengesteld, mogelijk wist de agent dit niet, hij is dan ook geen boswachter, dat zijn de echte kenners v.d streek.
De weg is heel smal, bezaaid met slecht asfalt en hier en daar steenpuin, ’t blijft opletten geblazen. Zeker als je de onzichtbare vangrails in acht neemt, ’t is hier heel diep vallen als ’t misgaat.

Afbeelding

Afbeelding

Enkele km’s verder gaat ’t over in een steenslagpiste, wederom vele makkelijker dan de Tremalzo, maar toch maar kalmkes aan, zo geraak ik er ook. Het stuk onverhard duurt maar een km of twee, en op den duur zie ik de weg naar beneden duiken, het gaat nu plots heel snel bergaf, via talloze haarspeldjes.

Afbeelding

Hoe verder naar beneden, hoe beter ’t asfalt wordt, bovenop de berg was ’t echt gevaarlijk, een vals gevoel van veiligheid tot wanneer je wielen in de bochtjes plots beginnen glijden op een laag kiezeltjes die je amper kan onderscheiden van het minderwaardige asfalt.
In de vallei gaat ’t vlotter, en op den duur kom ik net boven ’t dorpke Anfo uit, terug aan het Idromeer.

Afbeelding

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
edargpu
Berichten: 1401
Lid geworden op: 02 mei 2006, 09:25
Woonplaats: Deinze
Locatie: Oost-Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door edargpu »

Verry nice Philip :thumleft: Enkel plaatjs komen me nu al bekend voor.'k Moet dringend werk maken van al mijn pics tijdens onze trip.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
Motard de l'Allier
Berichten: 545
Lid geworden op: 19 mar 2007, 13:50
Woonplaats: Auvergne (Fr.)
Locatie: Auvergne (Fr.)
Contacteer:

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Motard de l'Allier »

Andermaal mooi verslag :thumright:

Mvg Motard de l'Allier :wink:
CZ400 -> YZ125 -> KLX250 -> R100RT -> GS1100 '94 -> GS1100 '98 + CB500 -> F650 GS '10 (T)-> 0
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door tweecilinderke »

Koppel gaan we ne keer samen op reis?
Dan heb ik ook z'on schoon verslagske :mrgreen: :mrgreen:
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vervolg dag 3

Ik rij langs ’t meer, tot in Idro, het dorpke dat z’n naam geeft aan het meer. Door de smalle straatjes van het typisch Italiaans dorpke, ik passeer een garage en zie een Fiat 500’tje staan, gepimpt. Vind ’t zo’n tof ding dat de Canon uit de tanktas komt :razz:

Afbeelding

Nu is ’t terug richting Gardameer, via de SP58, de weg die via de Passo di Capovalle loopt. Geen hoge pas, maar ’t gaat dus wel omhoog.
En dat omhoog gaan is een echt festijn, een mooie brede weg, lange slingers en af en toe een overzichtelijke haarspeld, de gaskraan wordt stevig gebruikt, dit is ff iets anders dan al die toestanden die ik vandaag al gedaan heb. Eens aan ’t dorpke Capovalle, hetwelk tegelijk de pasweg is, wordt de weg smaller. Het asfalt blijft perfect, en je rijdt gedurende 25km door een beboste regio via een slingerende en draaiende weg, je zakt eigenlijk af in een kloof, en uiteindelijk het Lago di Valvestino te passeren, een stuwmeer dat echt in de kloof ligt.

Afbeelding

15u45: Van hieruit is ’t nog een stuk draaien en keren, en plots, eens ik ’t dorp Navazzo binnenrij, zie ik ’t Gardameer terug liggen, maar nu zie ik een gedeelte dat ik onmogelijk van op de camping kan zien.
Het brede onderste stuk van ’t meer, het stuk dat eigenlijk niet meer tussen de bergen ligt, en waar ik makkelijk het schiereiland van Sirmione en ’t Isla di Garda kan herkennen. Beneden ligt Gargnano.

Afbeelding

Afbeelding

Eens terug beneden is ’t weer de weg langs ’t meer volgen, door de ontelbare tunnels, een vijftiental km onbezorgd cruisen, gewoon genieten van ’t zicht op het Monte Baldomassief aan de overkant van ’t meer, genieten ook van de mooie huizen die hier staan, hier zou ik wel een buitenverblijf willen hebben, ’t zal wel wishful thinking blijven maar soit, ne mens kan maar hopen…
16u10: Ik kom terug op de camping, ben wreed content van m’n dagske bollen, heb alles gedaan wat ik wilde doen, en het was dan nog vele beter, mooier en wat ik nog van adjectieven kan uitvinden, dan ik gedacht had, een superdagje gewoon :!:
Alan, de dikbuikige Deen, komt me tegemoet en vraagt naar m’n dag, ik laat ‘m de foto’s zie van de Tremalzo, van Dosso Alto en nog meer, hij is onder de indruk. Hij bekijkt z’n GSX750F en zegt dat hij dringend ook een all-road wil hebben, maar dat ’t in Denemarken gewoon ongelooflijk duur is om een motor in te schrijven. Naar hetgeen hij me uitlegde is de kost tot inschrijven één tot anderhalf keer de waarde van de aankoop, da’s ook nie weinig me dunkt :shock:
We zitten samen aan een tafel op ’t terras voor ’t avondeten, babbelen nog heel wat af, hij in z’n gebrekkig Engels, wat me verwonderd aangezien ik dacht dat alle Scandinaven goed Engels kennen.
Alan vertrekt morgenvroeg naar z’n vrienden, ze hebben afgesproken op de autosnelweg naar ’t zuiden, en gaat dan maar vroeg naar z’n tent.
Ik ga ’t restaurant nog binnen, vanaf nu voor een maand omgevormd tot voetbalkijkruimte, nogal een woord hé. De Fransen verliezen van Urugay, verdiend want ze zetten een fletse prestatie neer.
’t Is al laat aan ’t worden, ik ga ook maar naar m’n tent, lees nog wat in m’n boek maar al gauw komt ’t zandmanneke langs en vallen m’n ogen toe. ’t Is goe geweest vandaag :clown:

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zaterdag 12 juni, dag 4.

07u30: Wakker worden, weeral door geluid van langs alle kanten, ‘k vind ’t niet erg, veel te mooi weer om in de tent te blijven liggen.
Dan, de planning voor vandaag. Wel, heel simpel, vandaag is de zon, zee en strandtoerist uithangen.
Mag ook gebeuren, ’t is voor mij ook verlof :-P
Ik sta op, en slenter wat rond m’n tent, maak m’n eigen taske koffie, en geniet van de beestjes die op de camping rondvliegen. Muskes die absoluut niet bang of onder de indruk zijn van mensen.

Afbeelding

Ga een klapke doen met de eigenaar van deze ouwe BMW zijspan, blijkt dat hij gisteren, waarschijnlijk net achter mij, ook de Tremalzo is opgereden :shock: ’t Enige wat kapot gegaan is was ’t rode plastiek van ’t achterlicht dat verdwenen is :eye:

Afbeelding

Afbeelding

Straffe toeren met zo’n oud ding, de eigenaar en z’n vrouw zijn er gewoon mee tot hier gekachelt, de Alpenpassen over, zonder probleem.
Ik ga naar ’t terras aan ’t zwembad, installeer me op één v.d ligstoelen met een drankje en m’n boek, en besluit om de hitte te counteren door af en toe ’t zwembad in te duiken, zalig niksdoen!

Afbeelding

Enkele uren later is m’n boek uit, en zit er veel te veel volk in en rond ’t zwembad om nog te kunnen spreken van op m’n gemak zitten, ik leg m’n boek terug aan de tent, en ga met de Canon naar ’t meer, wat sfeerfoto’s schieten. Er zitten voldoende grote vogels, ik geniet van hun doen en laten aan de oevers van ’t meer.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aan de overkant van ’t meer ligt ’t dorp Malcesine, de ferryboten tussen Limone en Malcesine draaien op volle toeren.

Afbeelding

Afbeelding

Ik leg 't fototoestel terug in de tent, en ga een zwemmeke wagen in ’t meer, ’t is ondertussen pokkewarm geworden, een beetje afkoeling is welkom. Eerst probeer ik ’t langs enkele glibberige trappen, maar losgeslagen betonnen trappen onder ’t water maken ’t niet makkelijk.
Ohja, en ’t is een stuk kouder dan ’t water in ’t zwembad, shrinking cold :silent:
Ik ga ergens anders ’t meer in, langs een steenstrand, en ’t lukt. ’t Water is eerst koud, maar na een minuutje of twee raak je eraan gewend, en is ’t zalig liggen en zwemmen.
Na een uurke ofzo wandel ik terug naar m’n tent, langs ’t winkeltje op de camping, ik speel wat met Jack, de 5 maand oude Jack Russel van de uitbaatster van ’t winkelke. Da beest is zo zot als een achterdeur, en quasi onvermoeibaar, op den duur moet ik weglopen of ’t beest gaat in m’n sloefen en tenen bijten :clown:
Voor ’t spelen weliswaar, maar die jonge dingskes hebben scherpe tandjes zulle.
Nog een douchke pakken, ’t zeewier en algen afspoelen die welig tieren in ’t meer, m’n route van morgen in de Garmin Nüvi steken, en de GS voltanken aan ’t pompstation net naast de camping, moet er zelfs de openbare weg niet voor op, en rij dus voor één keer met sloefkes en zonder helm met m’n GS, voelt raar aan.
’t Is op den duur tijd voor ’t avondeten, een escalope Milanese, eigenlijk een wiener schnitzel maar dan in ’t Italiaans en wat frietjes. Ik kijk binnen in ’t restaurant naar de kwalificatie van de GP van Canada, de Red Bull’s doen ’t goed maar Hamilton snoept in de laatste seconde nog de pole uit de brand voor McLaren. ’t Zijn hier niet alleen voetballiefhebbers maar ze zijn ook verzot van F1 en MotoGP, artikels van Valle Rossi hangen her en der aan de muur.
Nog wat later is het terug koning voetbal die regeert, Engeland speelt tegen de USA, de keeper v.d Engelsen slaat een serieuze blunder, en ’t blijft 1-1, saaie match voor de rest.
Rond een uur of tien kruip ik terug m’n tent in, alhoewel ik vandaag eigenlijk geen botten gedaan heb, ben ik moe. Wie weet is ’t de weerbots van gisteren, toch maar gaan slapen, morgen weer toerke bollen, fris zijn…

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
MrUfip
Berichten: 199
Lid geworden op: 30 dec 2007, 09:33
Locatie: Zwolle - Nederland
Contacteer:

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door MrUfip »

Mooi verslag zeg!
Maar, dat BMW zijspan is echt heel erg gaaf!!!!!! Ook tof dat ze er nog mee de passen over gaan, gezien de leeftijd van het zijspan :grin:
Opzoek naar motorcampings/motorhotels in Europa? Kijk dan eens op http://www.motorcamping.eu
Deel je ervaring met anderen en laat een recensie achter.
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Zondag 13 juni, dag 5.

07u45: Allé, al een kwartierke langer kunnen slapen, toch al iets. Ben benieuwd naar ’t weer, want vannacht heeft ’t hier zitten regenen. ’t Zonneke blijkt terug van de partij, maar ’t is niet zoveel goesting als gisteren, het is dan ook her en der bewolkt. Zeker boven de bergen hangen dikke wolken.

Afbeelding

Ik ben benieuwd voor vandaag, ‘k ga wederom een toerke in de bergen rijden, deze keer de oostkant van ’t meer wat verkennen. Had eerst nog gedacht om tot in de Dolomieten, Val di Fiemme te rijden, maar da’s te ver, heb geen zin in een dagtrip van meer dan 300km.
Nee, ’t zal iets simpeler worden, ik heb ooit op m’n landkaart enkele plaatsen aangeduid met een kruisje, en ik weet echt niet meer wat de bezienswaardigheid is die ’t dichtst bij de camping ligt, daar ga ik vandaag dus naar op zoek.
Plezant hé, kruiske zetten, en enkele jaren later weet ge dat er daar iets is, maar wat :lol:
09u15: ‘k Ben klaar, de GS is gisteren al volgetankt, en ik schiet de baan op. Eerst richting Riva del Garda, van daar is ’t richting Rovereto, waar de autosnelweg Bolzano-Trento-Verona loopt.
Eens Rovereto uit begint de weg direct te klimmen en draaien, ik zit op de S46 richting Vicenza, een hoofdweg, maar desondanks is ’t heel leuk rijden.
Je zit in een kloof te rijden, maar niet beneden, nee, beneden is een heel eind dieper. Soms draait de weg zodanig dat je ‘m enkele keren voor je ziet passeren, ’t is hier mooi.

Afbeelding

Terwijl ik van de omgeving geniet, en een fotooke trek hoor ik een lawaai afkomen, ’t blijkt een Harley V-Rod te zijn, zo eentje met open uitlaten, man, ik hoor ‘m twee minuten later nog altijd :silent:
Ik ga verder, de weg blijft klimmen, en zit grotendeels tussen de bomen, de baan ligt er nat bij, ik laat ’t tempo vieren, en zit gewoon wat te cruisen.
Enkele motards die me kruisen flikkeren met hun lichten, ik zal me maar kalmkes houden zeker, een dikke 500m verder staat inderdaad een auto v.d locale Carabinieri, met de Harley met open pijpen.
De agenten zijn druk bezig, de ene is met de papieren bezig, de andere zit naar de uitlaten te kijken, waarschijnlijk op zoek naar de nummer van conformiteit ofzo.
Tja, “loud pipes save lives” zeggen ze bij Harley, toch maar niet denk ik bij mezelf.
Een buikschuiver komt achter me gereden, aangezien ik aan ’t cruisen ben laat ik de man voorbij, ik amuseer me ff met z’n spoor te volgen, maar op de halfnatte ondergrond moet ik op den duur een gat laten, en weg is hij.
Pas boven op de pas zelf zie ik ‘m weer staan, ik zet m’n GS naast z’n Gixxer of Blade of whatever, en knik vriendelijk gedag naar de man, hij knikt terug, zet z’n helm af en ik zie dat de man ong. 60j ofzo moet zijn, ff verschieten. Je bent maar zo oud als je je voelt 8-)

Afbeelding

10u15: ’t Weer valt goed mee, ’t zonneke komt erdoor, de wegen drogen stilaan op.

Afbeelding

Een poging om vanop Pian delle Fugazze naar Passo di Campogrose te rijden wordt al snel gecounterd, ’t is zondag en dan gaat vanaf 09u00 de slagboom dicht, is de weg voor wandelaars en konsoorten. Terug naar de hoofdweg, en zakken dan maar. ’t Is hier wel mooi, doet me een beetje denken aan de Dolomieten, dezelfde woeste rotsmassieven die de hoogte in pieken.

Afbeelding

Afbeelding

In San Antonio, ergens halverwege de afdaling, stop ik aan een café, installeer me op ’t terras, en geniet van de honderden motoren die langsrijden, ’t is inderdaad zondag vandaag, en half Italië zit een dagske op de moto.

Afbeelding

Ik vraag aan de waardin in m’n beste Italiaans of de weg naar Passo Xomo open is, ze antwoord in bijna perfect Engels, m’n verwondering is groot. Blijkt dat de weg open is, maar ik moet wel Valli di Pasubio rijden, en daar ergens linksop draaien. Komt in orde verzekert de waardin me.
En zo blijkt ’t ook te zijn, de gps helpt me perfect om de juiste weg te vinden :-)
Vanop de smalle weg naar Passo Xomo heb ik wel een heel mooi zicht over de vallei langs waar ik net gekomen ben.

Afbeelding

Voor de rest is er bitter weinig te zien, behalve veel wandelaars.

Afbeelding

Terug naar beneden, nu stilaan op weg naar de Monte Campomolon, via de Val d’Astico. Of net niet eigenlijk, ik neem de weg die langzaam omhoog kruipt, langs de steile flanken. Ik zie de vallei al snel rechts van me liggen.

Afbeelding

Afbeelding

De weg naar Monte Campomolon is heel mooi om rijden, ’t is warm maar toch zit ik hier amper onder ’t wolkendek.

Afbeelding

13u15: Eens boven vraag ik me af waarom ik hier, op deze locatie op de landkaart, een kruiske gezet heb. Zal waarschijnlijk te maken hebben met de grindwegen die tot aan de radiozendmast lopen, maar ik heb er geen zin in. Ten eerste is ’t verboden terrein, maar vooral, die zendmast zit compleet in de wolken, en dan kan ik toch niet van ’t uitzicht genieten, ik laat ’t voor een mogelijke andere keer.

Afbeelding

Achter me begint een andere weg, geasfalteerd, die ook naar één of ander hoogtepunt loopt, maar ’t is ’t zelfde, ’t mag niet en ‘k em gewoon geen goesting :-|

Afbeelding

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Gert-1967
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 mar 2009, 23:15
Locatie: Hasselt

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Gert-1967 »

Das nu echt ne keer plezant volgen se. Ge moet dat publiceren man ! "De avonturen van Koppel' Ik kijk al uit naar morgen. Thanks !
Gert
2008 R 1100 RT
2005 Honda Deauville
1996 Honda Goldwing
1992 Kawazaki ZXR 750
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Om ff de "sleur" van het lezen te doorbreken, bij deze een filmke van de derde dag. Spijtig genoeg staat de volledige beklimming er niet op, zoals reeds gezegd in 't verslag.

http://www.youtube.com/watch?v=9Lj-hu6BXJg[/video]

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
GSrijder
Berichten: 2330
Lid geworden op: 28 mei 2007, 10:42
Woonplaats: 9200
Locatie: Dendermonde
Contacteer:

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door GSrijder »

KWIJL KWIJL
Some people learn to ride a GS, others are born to !!
You never waste one hour of your life if you spent it on the saddle of your GS
Toedel
Berichten: 621
Lid geworden op: 19 nov 2005, 23:17

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Toedel »

Mooi verslag, schitterend filmpje en muziekkeuze !
Nog van dat !
Hartelijk,
Toedel
Met een bikersgroet,
Toedel ;-)
(165.000km op R1200GS).

Whatever floats your boat is fine by me, as long as it isn't a battleship.
tweecilinderke
Berichten: 2545
Lid geworden op: 11 mar 2007, 10:59
Locatie: gentbrugge

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door tweecilinderke »

super!
Stabiel cameraken op de slechte stukken!
R1150-GS-'00++R80-ST-'86++R100GS-PD'91++r65LS-'82++ Hercules 125 '76++vespa gs160++Panda r1100rt++

sommige ingenieurs weten alles maar kunnen meestal niets :)
http://www.grasco.be" onclick="window.open(this.href);return false;
http://picasaweb.google.com/tweecilinderke" onclick="window.open(this.href);return false;

clublid
bouwdoos
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 jul 2010, 09:58
Locatie: Montfoort (NL)

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door bouwdoos »

Prachtige foto's en verslag.
Mooi filmpje.
Groeten uit Montfoort,

Jeroen
BMW K1200RS 1997
p@sc@l
Berichten: 125
Lid geworden op: 07 dec 2004, 18:05
Locatie: Gent

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door p@sc@l »

Mooi verslag :wink: :!: :!:
Koppel!!
Berichten: 3773
Lid geworden op: 15 apr 2005, 15:10
Locatie: Oost Vlaanderen

Re: Reisverslag: Tripke alleen door de Alpen naar 't Gardameer.

Bericht door Koppel!! »

YOO

Vervolg dag 5

Tja, een beetje teleurgesteld, had van deze locatie wel iets meer verwacht, ga ik maar verder. Van hieruit is ’t richting Serrada, om vandaar naar de vallei te zakken, richting Terragnolo.
De weg is leuk om rijden, via smalle baantjes met goed asfalt is ’t aangenaam verder kachelen.
13u45: Eens voorbij Serrada zie je de vallei liggen, ’t is nog een eind naar beneden.

Afbeelding

’t Is een plezante baan, ik zit ontspannen te genieten van de mooie omgeving, en eens voorbij Terragnolo gaat ’t nog verder naar beneden, weer richting Rovereto. Daar is ’t wederom de rivier Adige oversteken, en dan naar Riva rijden.
In Rovereto zie ik een gebouw staan op een rots, geen idee wat ’t is, maar ’t lijkt me iets van nationale origine, mogelijk iets ivm de oorlog ofzo :?:

Afbeelding

14u30: De weg naar Riva voert me terug over die heuvelrug, deze ochtend, in de andere richting zag je er weinig van, nu biedt ’t een heel mooi zicht over ’t Gardameer en de monding van de rivier Flume Sarca in ’t meer. Je ziet ten eerste duidelijk dat ’t niet meer zo’n schitterend weer is als de voorbije dagen, alhoewel ’t hier nog altijd rond de 30°C is. Ten tweede zie ik dat ’t in de bergen goed geregend heeft afgelopen nacht, de rivier stroomt met bruin water in ’t blauwe meer.

Afbeelding

Pas op, ’t is hier nog altijd goed vertoeven, heb de hele dag droog weer gehad en ’t zeker nooit koud gehad, maar morgen ga ik terug naar huis, over enkele hoge passen, en dan zou ik wel is echt alpenweer kunnen tegenkomen. Ik kijk er met gemengde gevoelens naar uit :-?
In Riva zelf stop ik. Waar ik eigenlijk niet mag, don’t care, wil gewoon een fotooke van mijne GSA in Riva. De mensen die op de bankskes zitten, te wachten op de ferry, of gewoon van de omgeving te genieten, bekijken me een beetje raar. “Wa komt diene kwiet hier met zijne moto doen op ons wandelkaai?” zullen ze allicht denken :mrgreen:

Afbeelding

Ben er dan maar redelijk snel vertrokken, sebiet komt er hier nog ne gendarm van z’n oren maken :oops:
Terug naar de camping dan, eerst nog is een stopke doen om het eigenlijke dorp Limone is te aanschouwen, in ’t dorp zelf ben ik dus niet geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Op de camping maak ik kennis met Wim.
Wim is een Antwerpenaar die met z’n Vespa 250 al een week of twee in de Alpen aan ’t reizen is, nen toffe gast. Had ‘m eigenlijk deze ochtend al ontmoet, maar ik stond letterlijk op ’t punt om te vertrekken dan. Hij heeft z’n tent naast de mijne gezet, en we beginnen over vanalles en nog wat te babbelen. Op z’n vorige camping aan ’t meer, wat zuidelijker, zat hij zo goed als alleen, en bij ’t rondrijden was hij op deze camping gestoten, daarom z’n verhuis en z’n ochtendlijk arriveren.
We spreken af om straks naar de F1 te gaan kijken, ik denk dat de start om 20u00 is. Eerst een doucheke pakken, en stilaan is beginnen met de rommel in m’n voortent beginnen te sorteren, da’s minder werk voor morgen.
19u15: Wim en ik gaan al naar de restaurant, en zien dat de F1 al bezig is, wat zeg ik, ze zijn bijna aan ’t eind v.d race. Hmm, ff misrekend dus. Geen idee meer wie er wint, een Red Bull of een McLaren waarschijnlijk, aangezien de rest er dit jaar maar voor spek en bonen bijloopt, zelfs de Ferrari’s doen ’t eigenlijk niet goed, na de sterke start dit jaar.
We blijven binnen zitten, de voetbal gaat straks beginnen, en babbelen wederom over wat ik veel wat. Wim denkt om met z’n Vespa via de Gr. Saint Bernard terug naar huis te keren, maar denkt dat z’n 250cc motorke ’t niet gaat kunnen halen. Ik denk ’t tegenovergestelde, ’t zal misschien niet vollen bak zijn, maar hij moet er zonder problemen over geraken, heb daarboven al andere dinges zien staan en toekomen.
De voetbal is maar saai, en na één speelhelft verlaten we het restaurant, we babbelen nog wat na aan de tentjes, maar al snel gaat ’t licht uit, ’t is morgen vroeg op, moet nog heel wat opplooien en in de koffers duwen, nu maar gaan slapen. Eén voordeel dat ’t minder heet is, de temperatuur is al iets normaler en ik val makkelijk in slaap…

Grtz, Philip!
Life's journey is not to arrive at the grave safely in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting..... . "holy crap, what a ride!"

Philz picz are here!

http://www.motoadventurestore.be

Philz movies are here! and here!

Alplutser 2006, 2007, 2008, 2009 & 2010! Alpenman en Marokkocrosser ;-)
Gesloten