GETEST: TomTom Urban Rider Europe.

Op dit Forum kan u terecht met specifieke vragen rond GPS, de werking en de installatie ervan.

Moderator: GVN

MOTOBLOG

GETEST: TomTom Urban Rider Europe.

Bericht door MOTOBLOG »

Net verkrijgbaar in gans België en door MOTOBLOG onder de loepe genomen: de nieuwe TomTom Urban Rider Europe.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MOTOBLOG op 29 jul 2010, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
WimLT
Contacteer:

Re: GETEST: TomTom Urban Rider Europe.

Bericht door WimLT »

Ik heb er intussen ook al wat met mogen spelen en ik was er eerlijk gezegd toch van onder de indruk ! Vooral de bekende TT gebruiksvriendelijkheid en stabiliteit is wonderbaarlijk t.o.v. die Garminkuren voortspruitend uit hun supperslechte updates zowel van het o zo befaamde Mapsource als de firmware van de toestellen !

Als die actieve cradle er uiteindelijk zal zijn, is dit eigenlijk een toestel compleet op mijn lijf geschreven. Wat het toestel niet aanbiedt, gebruik ik op de Zümo 660 toch niet.

Na alle negatieve ervaringen met Garmin, begin ik nu stilaan te hopen dat de Zümo snel aan vervanging toe is zodat ik terug een Happy Tommer kan worden :-P

Heb ik dan spijt van mijn tijdelijke overschakeling ? NEEN, want nu wéét ik dat het Garmingras absoluut niet groener is dan het TomTomgras. Wel in tegendeel. Wat 'die hard' Garminners ook steeds willen beweren. Alhoewel dit meestal toch voortkomt doordat ze nog nooit het genoegen mochten smaken om met een TT onderweg te zijn :razz:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

to WimLT's little second-hand motorshop Afbeelding
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Een paar extra's getest en toegevoegd in het artikel...

http://www.youtube.com/watch?v=grsTxLLbJkY[/video]
BertAdventure

Bericht door BertAdventure »

Het ritje in het filmke “ TomTom Urban Rider review “ kwam mij zeer bekend voor, namelijk op de Veerle Heide.
Dit is een deelgemeente van Laakdal, en is tevens mijn geboorte dorp.

Anderzijds is de TomTom Urban een copy van de Rider II ( persoonlijk ben ik zeer tevreden over de Rider II )

Grtjs, Bert :wink:
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

BertAdventure schreef:Dit is een deelgemeente van Laakdal, en is tevens mijn geboorte dorp.
Heb ik een héél groot stuk van mijn jeugd doorgebracht. Toen het nog leuk was op "De Netevallei" en dit nog niet was ingepalmd door OCMW gevallen :-? Eerst als weekendverblijver en daarna zelfs nog heel even gewoond :wink:

Maar B.O.T.: Wat ik er vooral prachtig aan vind, maar das eigenlijk altijd al bij alle TT zo geweest, is dat je perfect kan zien of de nuttige punten die je hebt opgevraagd wél (groen) of niet (rood) op je geplande route liggen. Kan je direct beslissen: rijd ik rustig mijn route verder tot ik zo'n punt tegenkom, of is het zo dringend dat ik toch maar even de route verlaat. Jammer dat je dat niet effe laat zien, want das ook weer zo iets waar Garmin totààl niks mee doet :wink:
Bist Du nicht glücklich und fühlst Dich nicht wohl, pack' Deine Sachen und fahr' nach Tirol !

Ich sitze hier und trinke Bier und wäre doch so gern bei dir ! Großes Sehnen, großes Hoffen, kann nicht kommen, bin besoffen.

GSMax

Bericht door GSMax »

Allemaal goed en wel, maar als ge geen routes kunt maken op de TT, of 7 andere progs nodig hebt om een route uit te tekenen, dan is TT toch niet zo interessant, niet? Ondanks hun gebruiksvriendelijkheid. Of zie ik dit verkeerd :?: :-?

Ik zou pas overstappen op TT als ik:
a) een route kan uitstippelen in één of ander TT programma en dan kan inladen in de TT (zoals bij Garmin met de mapsource)
b) als ik bestaande Garmin routes (gdb formaat) simpel kan overzetten en kan inladen in de TT
Grtz
Marc

Success Only Comes With Failure
BertAdventure

Bericht door BertAdventure »

Kmax schreef:Allemaal goed en wel, maar als ge geen routes kunt maken op de TT, of 7 andere progs nodig hebt om een route uit te tekenen, dan is TT toch niet zo interessant, niet? Ondanks hun gebruiksvriendelijkheid. Of zie ik dit verkeerd :?: :-?

a) een route kan uitstippelen in één of ander TT programma en dan kan inladen in de TT (zoals bij Garmin met de mapsource)
b) als ik bestaande Garmin routes (gdb formaat) simpel kan overzetten en kan inladen in de TT
Met Tyre kan je perfect routes maken voor TomTom en andere GPSsen :idea:
Probeer eens een route te maken met Tyre, en kan je hier gratis downloaden http://www.janboersma.nl/gett/" onclick="window.open(this.href);return false;
Nadat je enkele routes in Tyre gemaakt hebt, gebruik je mapsoep niet meer :lol:
En je kan ook al je routes inporteren enz...
grtjs, Bert :wink:
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Afbeelding
WimLT schreef:Na alle negatieve ervaringen met Garmin, begin ik nu stilaan te hopen dat de Zümo snel aan vervanging toe is zodat ik terug een Happy Tommer kan worden :-P
Wat zou een ingereden Zũmo 660 vandaag de dag nog op moeten brengen Wim? :roll:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
R1200RT LC
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

Kmax schreef:Allemaal goed en wel, maar als ge geen routes kunt maken op de TT, of 7 andere progs nodig hebt om een route uit te tekenen, dan is TT toch niet zo interessant, niet?
Allemaal dik verleden tijd zoals Bert al zei. Mapsource is een verloren argument geworden om persé Garmin te kopen :wink:

@Moh-fan: die jij afbeeld is de gewone Urban Rider, maar ik zou toch de Urban Rider Europa moeten hebben (denk ik) en deze kost 349 €. Tel daar de actieve motorcradle nog bij (zou in productie zijn) van 69€ en ik zit toch al gauw aan een kostenplaatje van 418 € :-?

moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

WimLT schreef:@Moh-fan: die jij afbeeld is de gewone Urban Rider
Nope...
Afbeelding
NL prijs van de TomTom Urban Rider Europe is €299,95
Informatique heeft, zoals je ziet, een mooie actie en geeft een korting van €50,-
WimLT schreef:... een kostenplaatje van 418 €
Zou ongeveer wel een mooie 'inruilprijs' van een 660 kunnen zijn...
R1200RT LC
moh_fan
Contacteer:

Bericht door moh_fan »

Om alle twijfel helemaal uit de wereld te helpen over het al dan niet geïnstalleerd zijn van heel Europa (45 landen) of slechts centraal Europa (19 landen):
Afbeelding
R1200RT LC
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

moh_fan schreef:
WimLT schreef:... een kostenplaatje van 418 €
Zou ongeveer wel een mooie 'inruilprijs' van een 660 kunnen zijn...
Nog even afwachten dus op die actieve cradle en wie weet kunnen we dan iets doen, hé :wink:

Ook nog even overleggen met PVDK hoe het nu allemaal precies zit. In weze zijn er maar twee toestellen op de markt, maar als je zo'n beetje overal de ads bekijkt lijken het er intussen al een stuk of vier :-P Het verschil tussen de Pro en de Basic is ..... ik dacht het kunnen afspelen van MP3 al is dat niet helemaal duidelijk :-? Die 100 € moet hem toch érgens ziten :-P

btw: ik haalde mijn prijzen bij LOIUS en die zijn meestal pretty basic qua prijzen :idea:

MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Het verschil tussen de "Urban Rider" and de "Urban Pro" is gewoon dat er bij de laatste een Scalarider Solo bijzit. Als je die niet nodig hebt, gewoon de Urban Rider nemen aan 299,95 euro. Voor de rest zijn de toestellen identiek.

MP3 speelt een TomTom niet af (geen van beide toestellen). Ik heb wel MP3 beluisterd via mijn SRC kraag in stereo. Werkte prima in combinatie met de Urban Rider.

Een actieve cradle met power supply kost 64,95 euro. Dus in totaal geef je 365 euro uit voor een toestel met motorhouder (met spanning).

Tot nu toe kan ik maar één ding vinden waar TomTom dringend werk moet van maken. Gezien ze zo handig de POI's op de actieve route kunnen tonen (groene kleur, zoals Wim al aanhaalde) vind ik het een gemiste kans dat deze niet makkelijk in een actiev reisplan zijn op te nemen. Het kost manueel heel wat moeite om zo'n NP op de juiste plek in het reisplan te krijgen. Da's verdomme spijtig.

Stel, je rijdt een voorgemaakte route (in het toestel als reisplan met tussenpunten) en je wil onderweg bijtanken maar de route niet verlaten. Je gaat naar "wijzig route" en kiest voor "via een NP" (nuttig punt). Dan kies je voor een "NP OP de route" en daarna "benzine". Handig, je krijgt een lijst en alle pompen OP de actieve route komen met een groen pictogram (andere in de buurt v.d. route zijn geel gekleurd). So far so good. Je selecteert een pomp en dan .......... brute pech, het punt wordt toegevoegd ACHTER de eerste bestemming (meestal het einde v.d. rit). En da's DOM. Je moet dus gaan uitzoeken op de kaart tussen welke twee punten het NP zou moeten liggen en daarna moet je dat NP (de pomp) dus omhoog verplaatsen tot het juist staat in het reisplan.

STRAF: ze bedoelen het goed, maar je bent er weinig mee, Garmin heeft het niet, maar wel de manier om een juiste tussenstop in te lassen. GEKKE toestanden.

En dat is eigenlijk mijn enigste echt negatieve ervaring. Heb er op twee dagen 1400 km mee gereden naar Zuid Duitsland. Twee roadbooks gemaakt in ITN Converter van ongeveer 30 tussenpunten. De route werd haarfijn gevolgd zoals ze gemaakt was. Tijdens een blokkade van een afgesloten tunnel op de B10 aan het Pfalzerwald mooi de nieuwe functie (ga naar volgende tussenstop) kunnen testen (zoals skip waypoint). Werkte. En ook tracks opgenomen (nu ook mogelijk) van enkele honderden km en die zijn in Mapsource perfect te gebruiken.

Het is een zeer goed en stabiel toestel voor een toffe prijs. Ik kan er mee navigeren, bellen, tracks opnemen en roadbooks plannen.
Het crasht niet, werkt simpel en duidelijk. Rijstrookbegeleiding is prima en de nieuwe kaarten en symbolen zijn mooier geworden. Al bij al een stevige concurrent er bij.
edargpu

Bericht door edargpu »

Iets om in de toekomst over na te denken om ook weer de overstap te maken naar TT.
Edargpu :wink:
Aan alles komt er een eind,maar aan elk eind komt niet alles

"" R1200GS Adventure ""
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Gaat hoor.

Met ITN converter of TYRE kan je mooie roadbooks samenstellen. ITN converter werkt voor mij het plezierigst.
Beide programma's lezen GDB files. Als de file uit een route EN een track bestaat, vraagt ITN converter zelfs welke je wil importeren.
Het mooie is dat zowel de TomTom als de Google Maps kaarten identiek zijn en dat de routeberekening (snelste route) identiek zijn.
Als je dus een reisplan opmaakt (of route) en je deelt die met andere TomTom'ers, dan rijdt iedereen wel dezelfde rit.
Kmax schreef:Allemaal goed en wel, maar als ge geen routes kunt maken op de TT, of 7 andere progs nodig hebt om een route uit te tekenen, dan is TT toch niet zo interessant, niet? Ondanks hun gebruiksvriendelijkheid. Of zie ik dit verkeerd :?: :-?

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Tot nu toe kan ik maar één ding vinden waar TomTom dringend werk moet van maken. Gezien ze zo handig de POI's op de actieve route kunnen tonen (groene kleur, zoals Wim al aanhaalde) vind ik het een gemiste kans dat deze niet makkelijk in een actiev reisplan zijn op te nemen. Het kost manueel heel wat moeite om zo'n NP op de juiste plek in het reisplan te krijgen.
Als ik mij goed herinner deed ik het volgende:

Als ik een route aan het rijden was en ik wou naar een NP ging ik gewoon direct naar het hoofdmenu -> Navigeer naar ... -> Nuttige Plaats -> NP op de route -> Benzinestation en dan verschijnt dus die lijst met groene (OP) en gele (VAN) nuttige punten.

-een NP dat op de route ligt is geen probleem je ziet op hoeveel km dat ongeveer ligt en je rijdt gewoon je route verder tot je het vanzelf tegenkomt.
-een NP van de route geef je in als nieuwe bestemming, want wil meestal toch zeggen dat je er zo snel mogelijk naartoe wil. Je rijdt erheen en ... tankt bijv. Daar activeer je terug de route via de Reisplanner en hij brengt je naar het volgende 'te bezoeken' tussenpunt van de route en zo verder tot de eindbestemming. Want ondertussen bleven de reeds bezochte tussenpunten van de route ook als dusdanig gemarkeerd.

Is even een andere handelswijze dan direct vanuit de route naar een NP willen rijden (waar hij dan dat NP idd als Bestemming helemaal achteraan de lijst zet), maar wordt vanzelf een gewoonte :wink:

WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Het verschil tussen de "Urban Rider" and de "Urban Pro" is gewoon dat er bij de laatste een Scalarider Solo bijzit. Als je die niet nodig hebt, gewoon de Urban Rider nemen aan 299,95 euro. Voor de rest zijn de toestellen identiek. Een actieve cradle met power supply kost 64,95 euro. Dus in totaal geef je 365 euro uit voor een toestel met motorhouder (met spanning).
420 € voor mijn 660 krijgen zou dus heel mooi zijn, want dan kan ik kostenloos overschakelen. Ah ja, 'k moet 'den draad' nog laten leggen ook, hé :wink:

Toch wacht ik daar nog mee tot die cradle effectief op de markt is :-?

MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ge had de vorige misschien beter ook laten liggen :lol:
WimLT schreef:Ah ja, 'k moet 'den draad' nog laten leggen ook, hé :wink:
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ja, natuurlijk, zo deed ik het ook al. En inderdaad, ge kunt gemakkelijk in het oog houden hoe ver het nog is. Maar vermits het er toch al inzit, zou het mooi zijn dat het nieuwe tussenpunt netjes in het reisplan wordt opgenomen.

Wat jij zegt klopt maar werkt alleen als je echt aan het rijden bent, wanneer je zulke tussenstop in reisplan wil steken op een ander moment, moet je best wat acties ondernemen om het ingevoegd te krijgen.
WimLT schreef:een NP dat op de route ligt is geen probleem je ziet op hoeveel km dat ongeveer ligt en je rijdt gewoon je route verder tot je het vanzelf tegenkomt.
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

WimLT schreef:Ah ja, 'k moet 'den draad' nog laten leggen ook, hé :wink:
WWW.MOTOBLOG.BE schreef:Ge had de vorige misschien beter ook laten liggen :lol:
Die ligt er dan ook nog, maaaar op den R1150RT :-(

st1100

Bericht door st1100 »

Toch raar weeral te lezen dat bij TomTom de route nauwelijks anders gaat zijn ...en bij Garmin wel. Want de enige reden (buiten een enkelrichtingstraat die van kant veranderde gedurende de jaren) waarom dezelfde Garmin route zou afwijken tussen verschillende toestellen (en versies van de kaart) is een foute manipulatie van de maker of de gebruiker. (herberekennen op het toestel , of in mapsource zonder na te kijken.) Met 10 minuten werk is dat allemaal te vermijden. De enige juiste uitleg is dus dat bij Garmin een route op verschillende toestellen hetzelfde kan zijn (als iedereen er juist mee omgaat) en bij Tomtom ze gewoon niet hetzelfde kan zijn (want de instellingen op elk toestel zijn anders (rijsnelheden en andere parameters) , waardoor je zeker en vast iets anders gaat krijgen. :-? Temeer omdat er wat verderop in de test staat:"ingeladen route : er wordt steeds vanop het toestel herberekend" , als er nu iets is dat je niet wil met vooraf gemaakte routes is het dat....

Wil dat daarom zeggen dat die Tomtom slecht/onbruikbaar is om route's te rijden nee , absoluut niet , maar toch goed om te weten , en heel die paragraaf is dus met een serieuze korrel zout te nemen volgens mij.

Verder blijven er een paar nadelen bestaan : max 48 tussenpunten en vooral herberekennen dat niet kan uitgezet worden , vooral dat laatste is een echt nadeel , ja zelf een afknapper.

En dan die update's van garmin , wat is nu het nut van elke update ook uit te voeren als je weet dat er problemen te verwachten zijn. (oke , het zou moeten werken maar dat is nu blijkbaar niet het geval , :oops: ) Als je geen problemen met de kaart zijn en alles wat je nodig hebt werkt , laat dat dan gewoon staan en ga eens bollen met de moto ipv u grijs haar te zitten piekeren achter die pc.

En , by the way , een instelbare "kronkelroute" dat is nu net een van de redenen waarom ik in de tijd een 2610 gekocht heb , want die had dat al. :roll: back to the future :!:

En het grote argument , de prijs , nadat je verder dan het puntje van de neus gekeken hebt blijft daar ook niet zo veel meer van over he (een bleu-tooth luidspreker en ram mount-voet voor in de auto en een docking-station met laadkabel en een bluetooth headset voor op de moto kosten ook geld hé)

Die tomtom zal zeker zijn positieve kanten (gebruiksgemak enz) maar ik blijf het een gemiste kans vinden dat ze qua nadelen de laatse 5 jaar geen stap verder geraakt zijn. Niet alle garmin update's zijn blijkbaar even goed maar er is tenminste vooruitgang...
WimLT
Contacteer:

Bericht door WimLT »

st1100 schreef:Want de enige reden (buiten een enkelrichtingstraat die van kant veranderde gedurende de jaren) waarom dezelfde Garmin route zou afwijken tussen verschillende toestellen (en versies van de kaart) is een foute manipulatie van de maker of de gebruiker. (herberekennen op het toestel , of in mapsource zonder na te kijken.) Met 10 minuten werk is dat allemaal te vermijden. De enige juiste uitleg is dus dat bij Garmin een route op verschillende toestellen hetzelfde kan zijn (als iedereen er juist mee omgaat) en bij Tomtom ze gewoon niet hetzelfde kan zijn (want de instellingen op elk toestel zijn anders (rijsnelheden en andere parameters) , waardoor je zeker en vast iets anders gaat krijgen. :-? Temeer omdat er wat verderop in de test staat:"ingeladen route : er wordt steeds vanop het toestel herberekend" , als er nu iets is dat je niet wil met vooraf gemaakte routes is het dat....
Hoeveel keer mensen met een Garmin al een zelfde route mét dezelfde kaarten en dezelfde firmware en dezelfde toestellen en dezelfde instellingen en dezelfde weet ik al niet .... toch een andere route krijgen, kan ik écht niet meer tellen, hoor. Neen, het ligt dus zuiver aan de Garmin software, maar zelfs zij kunnen dit blijkbaar niet vermijden. Bijlange niet.

ELKE TT route kan door de jaren heen op ELK TT toestel gereden worden zonder een half uurtje routetrekkerij in één of ander kaartprogramma. JA er wordt altijd herberekend in het toestel, maar er zijn maar twee instellingen: Snelste (àltijd aangewezen) of Kortste. Klopt de route niet met de éne instelling, zal ze zeker kloppen met de andere. Simpel. Trouwens in steeds meer Garmin toestellen kan je dit herberekenen ook niet meer uitzetten. Meestal wél alleen in hun duurdere :roll: Ook daar een totale afknapper dus :roll:

De updates die een firma op de markt gooit, moeten ALLEMAAL probleemloos werken, anders hebben ze totààl geen nut. De Lifetime Updates kosten wel lekker effe 120 €. Me dunkt dat men dan mag eisen dat ze ook naar behoren werken !

Aan de andere kant zijn ze dan echter weer wél slim. De laatste kaartupdates kunnen intussen al niet meer op de 550. Geheugen te klein ! Mag u toch weer snel een nieuw toestel kopen, hé :roll:

Die instelbare Kronkelroute mag u dan wel back to the future noemen, maar bij Garmin is men intussen alleen nog maar back, hé :razz: Gaat dus intussen niet meer. Bij TT wel dus :wink:

Kijk je mag best voorstander zijn van ofwel het éne ofwel het andere merk, geen probleem, maar dan liefst wel na lange tijd zowel met beiden te hebben gewerkt en gereden. Anders is het een nogal bevooroordeelde opinie en daar schieten we niet erg mee op, hé. BTW hebt u een grondige ervaring met beide merken. Wij in ieder geval wel :wink:

DiggerJack

Bericht door DiggerJack »

Wel WimLT zoals je weet zitten wij op de zelfde TT lengte als mijne 660 terug van het fabriek is ga ik er een nachtje over slapen of ik hem ga verkopen .
Dus liefhebbers mogen altijd mailen .
MOTOBLOG

Bericht door MOTOBLOG »

Ik vind ook dat ST1100 iets te kort door de bocht gaat met zijn commentaar. Iedereen heeft uiteraard het recht zijn geliefkoosde aankoop te verantwoorden. Desalniettemin weet ik uit ervaring en heel wat gegeven opleidingen en onderzoeken:

Garmin toestellen kan je wel degelijk relatief dezelfde route voorschotelen. Hoe: door een track te laten importeren. Waarom? Omdat een track meerdere duizenden punten bevat (of honderden als ie wat korter is). Alleen dan is de kans héél groot dat de route op verschillende toestellen haast identiek is (indien de kaarten identiek zijn en dus over dezelfde wegen gereden kan worden).

Wanneer bij Garmin routes in Mapsource worden gemaakt, dan is het toch aan de gebruikers die de route willen narijden om die route op eigen kaartversies na te kijken na het ducpliceren en herberekenen. Dan alleen is de slaagkans van eenzelfde rit groot. Maar doorgaans gebeurt dat enkel door ervaren gebruikers.

Er wordt door ST1100 aangehaald dat er bij TomTom altijd wordt herberekend. Bij een Zumo 220 en 550 ook, en ook sinds de laatste firmware van een 660 nu ook terug. Alleen gebeurt het bij het importeren van de route, bij TomTom bij het activeren van de route. Enkel in oudere Streetpilots werd een route opgestart zonder dat er werd herberekend.

In het geval van TomTom is die slaagkans toch groter. Gewoon omdat TomTom een elke keer een berekening maakt van punt naar punt, in feite wordt er telkens van A naar B gereden tussen elk punt van het reisplan (max 48). Indien die punten strategisch genoeg geplaatst werden door de ontwerper van de rit (en als die rit gecontroleerd werd door gebruik van "snelste" in de berekening) zal die route in heel veel gevallen in elke TomTom Rider (v1 of 2 of 3) ook zo worden berekend en nagereden.

Er zijn twee dingen waar het anders loopt: Wijk je met een TomTom van de route af, dan neemt het toestel wel over en herberekent naar het volgende tussenpunt. Daar kan het per toestel verschillen omdat je tussen twee punten op een andere plek kan zitten en dus een ander voorstel krijgt. Met een Garmin kan je herberekenen inderdaad uitschakelen. Dan kan je op eigen houtje terug naar de route. Dan gebeurt er niets en blijft de route intact. Maar dat kunnen niet alle toestellen. En wanneer er wel herberekend wordt, heb je van hetzelfde laken een broek.

Die 48 tussenpunten is echt achterhaald. Ik maak bijna al mijn Europese trips (ook met de 660) met minder dan 40 tussenpunten. Anders ben je gewoon verkeerd bezig. Ik heb net twee ritten van dik 600 km achter de rug en 34 tussenpunten was het max. dat ik gebruikte. Zowel in Mapsource als in ITN Converter ging dat zonder meer punten te plaatsen. En ik heb alle wegen voorgeschoteld gekregen die ik wenste.

Het is zoals ik in de recensie aanhaalde. Er is een mooi extra en prijsvriendelijk alternatief bijgekomen, het is aan de koper de keuze te maken en vooral om zich GOED en te laten informeren door iemand met KENNIS van zaken.

De Urban is wel een evolutie op sommige vlakken. De navcor is duidelijk verbeterd. Het design is inderdaad sterk bij het vorige model gebleven.
Garmin is inderdaad meer innoverend dan TomTom en de inhoud van een doos is meer compleet dan bij TomTom, maar je betaalt ook bijna het dubbele. Als je een Rider uitrust voor de motor en auto zit je ongeveer aan 299 + 65 + 80 = 445 euro. En dan is een Zumo 220 ook scherp geprijsd aan 399.

Ik rij met veel verschillende toestellen, heb zelf een TomTom Urban, een Zumo 660 en een Tripy II. Elk van de drie toestellen heeft voor- en nadelen.

@ST1100, ik kijk heus wel verder dan mijn neus lang is voor ik iets neerpen. Ik tracht altijd mijn recensies te onderbouwen na een terdege test. Uiteraard is alles opgebouwd uit mijn eigen ervaringen en blijven die altijd een stukje persoonlijk. Dat mag, vind ik.
p@rick

Bericht door p@rick »

WimLT schreef:[De updates die een firma op de markt gooit, moeten ALLEMAAL probleemloos werken, anders hebben ze totààl geen nut. De Lifetime Updates kosten wel lekker effe 120 €. Me dunkt dat men dan mag eisen dat ze ook naar behoren werken !
Ik heb via de Lifetime-updateprocedure al ettelijke kaart-updates gedaan, eerst op mijn 550, sinds begin dit jaar op mijn 660, de kaarten werden telkens geinstalleerd op twee windows-computers, en op mijn Apple werd eveneens telkens de Mac-versie geinstalleerd. Nog nooit noemenswaardige problemen gehad, noch bij de installatie op een van de computers, noch bij het overbrengen van de kaarten op de Zumo's.

WimLT schreef:De laatste kaartupdates kunnen intussen al niet meer op de 550. Geheugen te klein ! Mag u toch weer snel een nieuw toestel kopen, hé :roll:
Hoe was het destijds met de 2610, daar kon bij wijze van spreken enkel groot-Belgie in't geheugen, en daar zeurde niemand over. Nee, toen vond men het maar normaal dat je voor een verdere reis het kaartmateriaal in het toestel moest aanpassen...
Ik vraag me trouwens telkens weer af voor wie héél Europa altijd in de Zumo moet zitten. De meesten komen begot niet verder dan net over de grens, maar hebben er wel een probleem mee dat Ysland of Griekenland niet meer in het toestel past. In plaats van kontent te zijn dat er wel degelijk een handige mogelijkheid is om enkel die kaarten te laden die je effectief nodig hebt, voor 'tzelfde geld deed Garmin géén moeite en was je inderdaad bijna verplicht om een ander toestel te kopen (of met verouderde kaarten te blijven werken).
Trouwens, als ik me niet vergis (heb het echter niet kunnen uitproberen omdat ikzelf geen 550 meer heb) kan je gerust het gebied dat niet meer in het geheugen van de 550 past, op een sd-kaartje zetten, en dat kaartje dan in de Zumo steken, op die manier heb je toch heel Europa binnen handbereik.
Greetz,

P@trick
R1250GSA '23 triple black, Navi V, Zumo XT, Garmin Express en Basecamp on
(alive since 1960, biker since 1996, beemer since 1998, member since 2005)
Plaats reactie